Nyt on ollut jo n. 1kk ajan niin, että maha on kovalla ja ei oikein ulostus pelaa.
Olen koittanut puuroa syödä, kun se kuulema saisi mahan kuralle tai olisi vaan muuten vain hyvä vatsalle, mutta ei se auttanut.
Siis osaisiko joku kertoa jotakin ns. kotikonseteja jolla saisi ulostuksen toimimaan hieman useammin ja helpommin? Kuulemma luumut auttavat, mutta en oikein niistä välitä.
Maha kovalla
24
14238
Vastaukset
- Ulla
salaatin lisääminen ruokavalioon, ruisleipän syöminen ja yks tärkee on liikunnan lisääminen. Kyllä pitäis vatsan toimia.
- Kokenut
Mulla oli oikein, oikein, oikein paha ummetus (onneksi nyt on ollut parempi jo pitempään). Oli aina kovalla. Kannattaa kokeilla pellavansiemeniä- liota 1-2rkl lasilliseen vettä tunnin ajan ja hörppää naamaan. Sit ite oon syöny vehnäleseitä runsaasti päivittäin puuron seassa ja sit iltaisin oon 1/2-1dl sekoittanut jogurttiin tai luumu lastenruokaan ja syöny sen.
Sitte oon juonu runsaasti vettä päivittäin ja silloin tällöin raaskinu ostaa kaupasta luumunektaria ja päivässä nauttinu 2dl. Gefiluksella on myös niitä kuitujuomia, niitäki oon juonu silloin tällöin vaikka ovatkin tyyriitä.
Ja ruisleipää oon jäkertäny. Vaaleat leivät, jauhot, makaronit ja riisit kannattaa heittää ihan totaalisesti pois kaapista. Muista että ihmisen kuitutarve päivittäin on 25-30g. Siihen määrään pitää jo nauttia hyvin kuitupitoisia aineita.
Ruokavalioon kandee lisätä marjoja (paitsi mustikka ja puolukka) ja hedelmiä (paitsi banaani, myrkkyä!!). Ja kaikki kasvikset on myös hyvä lisä. Olen kuullut että perunapitoisella ruoalla on myös ummettava vaikutus.
Lopuksi, kylmä olut silloin tällöin antaa myös lisäpotkua suolen toimintaan. :) Toivottavasti näistä on apua. Jos tilanne on paha niin kannattaa koklata ummetuslääkkeitä, mutta ei kannata aloittaa pitkäaikaista käyttöä niitten kans. Ite oon käyttäny joskus magnesiamaitoa, se on aika hyvä kun sitä saa käyttää kuitenki huoleta
jonkin aikaa.
Konstit on monet, sano akka kun kissalla pöytää pyyhki. :)- help!
Kiitos paljon! Pitää koittaa. =)
- ps.
help! kirjoitti:
Kiitos paljon! Pitää koittaa. =)
Sait tuossa jo oikein oikein hyviä neuvoja.
Itse kuitenkin syön pellavansiemenet rouheena (ei tarvitse liottaa) jugurttiin sekoitettuna, jolloin niistä irtoaa tärkeitä ravintoaineita. Kokonaisen pellavansiemenen paksu kuori estää ravinteiden läpäisyn, vaikka auttaa kuitenkin ummetukseen.
Jauhan siemenet pienessä Krupsin maustemyllyssä. Kaupastakin saa rouhetta joka on melko karkeaa.
Ota tavaksesi syödä pellavansiemeniä paivittäin niiden erinomaisten terveysvaikutteiden vuoksi.
- sulle
www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/ tk.koti?p_artikkeli=skl00032
Ja itse olen käyttänyt apteekista saatavaa Levolac `kia. - on mullekin
aina oli pytty punasena, talvi meni hyvin, mutta TAAS,
ei paska kovalta vaikuta, mutta on sitkeätä !, kolmena iltana olen ottanut Asacol-puikon ( joskus määrätty suolistotulehdukseen), eilen ulostus oli helppoa mutta tänään olen jo tunnin yhteensä istunut pytyllä. Tuntuu kuin suoli olisi täynnä, mutta tulee kerralla vain sormenpään kokoinen OHUT jätös, sekin vasta kovien ponnistelujen jälkeen, enää ei meinaa jaksaa,
ajattelin sitä mahdollisuutta, jos eturauhanen on suurentunut, voisiko se vaikeuttaa ulostuksen kulkua suolessa, en kyllä muutakaan enää syyksi löydä, jos jollakin on kokemusta, toivon että kerrot !
Koko talven olen yrittänyt terveellisesti syödä, leseitä, hedelmiä, piimää,
kyllähän olen maitoa juonut, jogurttia, ym hyvää,
ei suolen pitäisi tuossa kunnossa olevan, jokin on pielessä, mutta mikä, sen aika näyttää.
Tuossa aiemmin joku kehoitti kaljaa ottamaan, eikös sekin koveta ? Entäs kirkas viina, pöytäviina, sitä joskus otan ryypyn, kaks, onko se vatsan toiminnan kannalta pahaksi ? Pian otan sitä jos ei muuten helpota.- Punainen Pytty?
siis mulla on sama homma,mutta keksin sen: kun syön paljon jotain eläinrasvaa,pas.a tulee pikku papanoina,kova myllerrys ja sit sellanen kahvipavun kokonen kelluva kikkare, Tunti taukoa ja patam, ei meinaa pytyn laidat riittää!
Rupesin säätelemään eläinrasvojen saantia ja nyt on olo hyvä Juustoa otan vain! 2 siivua, maito on rasvatonta,käytämn kasvimargista, jne,en syä valkoisia jauhoja enkä spagetteja.
Kokeile. - vähän rasvaa
Punainen Pytty? kirjoitti:
siis mulla on sama homma,mutta keksin sen: kun syön paljon jotain eläinrasvaa,pas.a tulee pikku papanoina,kova myllerrys ja sit sellanen kahvipavun kokonen kelluva kikkare, Tunti taukoa ja patam, ei meinaa pytyn laidat riittää!
Rupesin säätelemään eläinrasvojen saantia ja nyt on olo hyvä Juustoa otan vain! 2 siivua, maito on rasvatonta,käytämn kasvimargista, jne,en syä valkoisia jauhoja enkä spagetteja.
Kokeile.Kolesteroliarvojen takia rasva on melkein jäänyt, liha jo lähes kokonaan. Liha tukki aina suolet, sitä olen mietiskellyt, millä korvaan lihan. Onko soija riittävä ja missä muodossa ?
Juustoa en syö. Maito on sinistä, eli kevytmaitoa, 1,5%. Jogurtti rasvatonta. Eldorado kevytmargariinissa on rasvaa 40%, pitää vaihtaa kasvisrasvaan. Eli noita piilorasvoja varmaan sitten syön jonkinverran.
Varmasti rasvat on yksi mikä vaikuttaa mahan toimintaan ja siihen kiinnitän huomiota , tänään en ole syönyt muuta kuin palan näkkileipää & kaksi kuppia kahvia. En uskalla syödä. Aina kun ei luista, tulee se pelko.
Täs välillä kävin pytyllä, ei tullut mitään, olen nyt yli 5 tuntia ollut paskahommissa, aluksi tuli jonkinverran, nyt on tulppa perseessä ja perse kipeä,
heitin hiukan liukastetta pyrstöön, jospa se sieltä irtoaisi, vielä en microlaxia laittanut.
Eläinrasvat ja lihat aion nyt sitten lopettaa. Jos vielä hyviä neuvoja ruuan suhteen, olisin niistä kiitollinen. Kasviksia syön aika paljon. Perunasta vielä kysäisen, se kun on ollut ns perusruoka, onko sekin syytä jättää ja mitä tilalle. - minä lopetin
vähän rasvaa kirjoitti:
Kolesteroliarvojen takia rasva on melkein jäänyt, liha jo lähes kokonaan. Liha tukki aina suolet, sitä olen mietiskellyt, millä korvaan lihan. Onko soija riittävä ja missä muodossa ?
Juustoa en syö. Maito on sinistä, eli kevytmaitoa, 1,5%. Jogurtti rasvatonta. Eldorado kevytmargariinissa on rasvaa 40%, pitää vaihtaa kasvisrasvaan. Eli noita piilorasvoja varmaan sitten syön jonkinverran.
Varmasti rasvat on yksi mikä vaikuttaa mahan toimintaan ja siihen kiinnitän huomiota , tänään en ole syönyt muuta kuin palan näkkileipää & kaksi kuppia kahvia. En uskalla syödä. Aina kun ei luista, tulee se pelko.
Täs välillä kävin pytyllä, ei tullut mitään, olen nyt yli 5 tuntia ollut paskahommissa, aluksi tuli jonkinverran, nyt on tulppa perseessä ja perse kipeä,
heitin hiukan liukastetta pyrstöön, jospa se sieltä irtoaisi, vielä en microlaxia laittanut.
Eläinrasvat ja lihat aion nyt sitten lopettaa. Jos vielä hyviä neuvoja ruuan suhteen, olisin niistä kiitollinen. Kasviksia syön aika paljon. Perunasta vielä kysäisen, se kun on ollut ns perusruoka, onko sekin syytä jättää ja mitä tilalle.perunan syönnin,syön sitä nyt vain harvoin, eikä mitään muuta,perunaa siis ja salaattia, Vatsa sanoo wruum ja taas mentiin. Kipeä kuin mikä, siis päivastainen vaikutus, pa..a lentää ku varpusparvi. Liha peruna kerma valk. vehnäjauho= suoli tyhjenee niin vikkelään jotta!
Nyt syön aamuisin pari palaa ruisleipää,kasvismargista, "heiniä", päivällä pääruoka heinät (mahd. vähän kastikkeita,miel.ilman)
kanaa,kalaa,kalkkunaa,mutta ei punaista lihaa.
Sitten taas pupellan leipää ja sit vielä hedelmiä.
Vatsa toimii aika hyvin,mutta het jos syön liikaa jottain rasvapitosta ja liikaa,niin....ollaan taas papanaosastolla,tulppapersuksena. - ei hyva
minä lopetin kirjoitti:
perunan syönnin,syön sitä nyt vain harvoin, eikä mitään muuta,perunaa siis ja salaattia, Vatsa sanoo wruum ja taas mentiin. Kipeä kuin mikä, siis päivastainen vaikutus, pa..a lentää ku varpusparvi. Liha peruna kerma valk. vehnäjauho= suoli tyhjenee niin vikkelään jotta!
Nyt syön aamuisin pari palaa ruisleipää,kasvismargista, "heiniä", päivällä pääruoka heinät (mahd. vähän kastikkeita,miel.ilman)
kanaa,kalaa,kalkkunaa,mutta ei punaista lihaa.
Sitten taas pupellan leipää ja sit vielä hedelmiä.
Vatsa toimii aika hyvin,mutta het jos syön liikaa jottain rasvapitosta ja liikaa,niin....ollaan taas papanaosastolla,tulppapersuksena.pian 8 tuntia tulppaa pois yrittäneenä totean, ei hjuva,
enpä ole tänään kyllä mitään syönyt sen aamunäkkärin jälkeen, ei hjuva sekään, syödä pitää kyllä että vatsa toimisi, mutta nyt ei maistu,
on tos kyllä tomaattia, jos nälkä tulee syön yhden,
mutta nyt alkaa kyllä heinä maistuun, oli tää sellanen opetus, - kyä lähti
ei hyva kirjoitti:
pian 8 tuntia tulppaa pois yrittäneenä totean, ei hjuva,
enpä ole tänään kyllä mitään syönyt sen aamunäkkärin jälkeen, ei hjuva sekään, syödä pitää kyllä että vatsa toimisi, mutta nyt ei maistu,
on tos kyllä tomaattia, jos nälkä tulee syön yhden,
mutta nyt alkaa kyllä heinä maistuun, oli tää sellanen opetus,siinä meni sitte 13 tuntia 20 minuuttia sen tulupan poistossa, joka taas lähti silläviisii jotta työnsin pyrstöön microlaxia, hieman tiukkaa teki, mut kyä lähti, ei oo ennen niin paha juttu ollut, oliskohan johtunu edellisillan herkuttelusta, söin jätskiä ja lakua,
oli se opetus. Seuraavana päivänä perse toimi hyvin ja sen jälkeenkin, hieman vielä on arka pyrstö, kai se helepottaa,
eikös tuohon pyrstöön olisi jotain hyvää rasvaa saatavilla, ihan apteekista. Kyä siä piäni/ä haavauma/mia on ja ehkä pukamii, turha on surra, kivunki kans oppii elään. - lii
kyä lähti kirjoitti:
siinä meni sitte 13 tuntia 20 minuuttia sen tulupan poistossa, joka taas lähti silläviisii jotta työnsin pyrstöön microlaxia, hieman tiukkaa teki, mut kyä lähti, ei oo ennen niin paha juttu ollut, oliskohan johtunu edellisillan herkuttelusta, söin jätskiä ja lakua,
oli se opetus. Seuraavana päivänä perse toimi hyvin ja sen jälkeenkin, hieman vielä on arka pyrstö, kai se helepottaa,
eikös tuohon pyrstöön olisi jotain hyvää rasvaa saatavilla, ihan apteekista. Kyä siä piäni/ä haavauma/mia on ja ehkä pukamii, turha on surra, kivunki kans oppii elään.Joo tässä sitä ihmetellään, ummetukseni johtuu raskaudesta ja tuntuu että olen kuin muumi konsanaan, vatsa ei toimi sitten millään vaikka dufalakit on heitetty naamaan ja microlaxin laiton juuri, ei taida se 15 min lupaus pitää ollenkaan paikkaansa? nyt on tunti kulunu eikä mitään ole tapahtunut :(
Kuinka kauvan teillä on menny tuon toimivuuteen?
- LoLLi's
hey!
minun mahani on juuri tällä hetkellä kovalla ja minulla on muutamia niksejä mitä voisit käyttää :D
syö puuroa, syö luumua! ÄLÄ syö banaania ja juustoa!! liikuntakin auttaa.. minä esim. juuri äsken pompin trampoliinissä ja heti tuli parempi olo ;D mutta en vielä ole koittanut vessassa käyntiä! sitten suihkussakin kannattaa käydä!! siellä ainakin minulle tulee parempi mieli ja jaksan yrittää saada tätä kauheaa "tautia" pois.. - [Epsu]
Heips!!
Jos maha on kovalla kannattaisi koittaa syödä puolukkaa. Tai sitten jotain jossa on viljaa... Tai jos se ei helpota hankkiudu lääkäriin.. - Kylä lähtee vielä paremmin
eli helppo juttu, mustaa kahvia (pari kuppii riittää) ja fazerin maitosuklaata, tai sitten yskänkarkit, kuten Mynthol ja Vicks, maha ruplattaa sitten ja pytty karkeloi, oikeesti! :)
Vissiin noissa yskänkarkeissa tuo Xylitoli tai joku tälläinen aihjeuttaa laksatiivisia vaikutuksia, minkä vaikutuksesta pytylle tulee kiire kun on ottanut vähän namua.. ;)- pönddö
- syö mansikoita ( useimmilla saattaa laittaa mahan sekaisin )
- hanki apteekista lääkettä joka laittaa kerralla mahan sekaisin , käytä levolackkia niin on helpompi kakkia :DD
- kakkiperse
Hei tosiaan, levolac laittaa mahan kuralle. Käytän sitä, teho kyllä heikentynyt ku 4v vanhaa mutta. Ei hhaaittaa! Kannattaa odottaa kolme paskannuskertaa ennen kuin ottaa levolaccia.l
- tippoja
Laxoberon. Ainakin mulla tehokkain apu. Illalla kun laittaa mehun sekaan 10 tippaa niin jo pehmenee suolen sisältö aamuksi ja elämä hymyilee taas :)
- 55 v.
Minulla taas Laxoberon toimii miten sattuu. Illalla täytyy laittaa vesilasiin 16 tippaa ja kestää ainakin 12 tuntia ennen kuin mitään tapahtuu. Ja joskus ei tosiaan tapahdu mitään edes tällä konstilla.
- hanskiv2
PULLO RUOKA ÖLJYÄ NIIN MASSU TYHJENEE HANNU
- toimiiii
Jos sen "tulpan" irrottamisen kanssa on ongelmia ni kannattaa kädellä vähän avustaa. En tarkoita et pitäs suolee työntää, mutta peräaukon kohdalla tuntuu usein pullistuneena se kakkakokkare joka ei meenaa ulos mahtua. Painakaa kummaltakin puolelta niin se pulpahtaa ulos. Kannattaa kokeilla suihkuttaa myös lämmintä/kuumaa vettä niin helpottaa.
- Kyykkyyn
Kyykkyasennossa kakka tulee helpommalla!
http://www.squattypotty.co.uk/ - hondat98
millä kaupan tuotteilla saa kovan vatsan löysäämään
- torstaityttö
Moi ! Olen myös kokenut kovan vatsan lähes koko ikäni. Nyt olen pari- kolme vuotta pärjännyt hyvin kun sain hyvän neuvon . Syön joka ilta omenan, se pitää siis syödä ihan viimeiseksi ennen sänkyyn menoa, korkeintaan lasi vettä sen jälkeen mutta ei mitään muuta.
Aamulla vatsa toimii kuin kello.
Kannattaa kokeilla , helppo konsti. Sen sijaan ei suositella kuulemma pellavansiemeniä, niistä kertyy suolen seinämiin joka kerta pieni määrä ja pitkän ajan kuluessa saattaa koko suoli olla tukossa.
Kokeile ihmeessä, ainakin olen itse saanut avun , sekä moni tuttavani myös.
Ilmoitappa , onnistuuko ? Onnea matkaan !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058