fisteli (sinus pilonidalis)

mph

minulta leikattiin viime helmikuussa fisteli,jonka jälkeen haava suljettiin. no siihen iski bakteeri jonka takia haava ei sulkeutunut ja eritti viime viikkoon asti jolloin se leikattiin uudelleen. viime viikkoisessa leikkauksessa haava suljettiin taas,mutta nyt sain heti antibiootit paranemista helpottamaan. kirurgi sanoi että jos vielä auotaan niin silloin haava jätetään auki. nyt aion vain maata enkä rasittaa haavan seutua ollenkaan istumalla tms...sen verran märki tuo edellinen leikkaushaava.
itselleni hoitaja laittoi sorbact verkon haava onkaloon kuukausi sitten ja viikon kuluttua kontrollissa sitä ei enää löytynyt...muka itsestään tullut ulos(sanoin hoitajalle ja lääkärille että mitään ei tietämättäni ulos ole haavasta tullut) no ..sain täsmä antibiootit kyseistä bakteeria vastaan,mutta ei auttanut joten päädyttiin tähän viime viikoiseen leikkaukseen jossa YLLÄTYS YLLÄTYS sisästäni löytyi 10 cm sorbact verkko,vahinkojahan sattuu,mutta laitoin paperit potilasvahinkokeskukseen menemään...kellään samanlaisia kokemuksia?

21

32380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoituri

      oli tuo kirjoitus. En ymmärtänyt, oliko Sorbactisi laitettu muka haavaan, joka oli kuitenkin suljettu???? Sorbactia kun käytetään nimenomaan hoitona haavoihin, joita on tarkoitus pitää auki eritteiden poispääsemiseksi, lisäksi Sorbact imee haavalta bakteereja. Sorbactin vaihtoväli on yleensä kerran päivässä, joskus kahdestikin päivässä haavasta ja eritteen määrästä riippuen. Sitä ei siis ole tarkoituskaan jättää viikoksi saatikka pidemmäksi ajaksi mihinkään haavaan, ainakaan suljettuun haavaan.

      • mph

        juu, siis minulle jäi haava auki josta märki eritettä koko ajan. hoitaja laittoi siitä auki jäänestä kohdasta sorbact verkon siis sisääni,onkaloon. ei jättänyt "häntää" joka edellisellä kerralla jätettiin että sen voi vetää sieltä onkalosta pois. ensimmäinen sorbact oli 3 päivää ja toista etsittiin 6 päivän jälkeen...kysyin muuten sitä vaihtoväliä ja hoitaja sanoi että 4-6 päivää voi olla


      • minä
        mph kirjoitti:

        juu, siis minulle jäi haava auki josta märki eritettä koko ajan. hoitaja laittoi siitä auki jäänestä kohdasta sorbact verkon siis sisääni,onkaloon. ei jättänyt "häntää" joka edellisellä kerralla jätettiin että sen voi vetää sieltä onkalosta pois. ensimmäinen sorbact oli 3 päivää ja toista etsittiin 6 päivän jälkeen...kysyin muuten sitä vaihtoväliä ja hoitaja sanoi että 4-6 päivää voi olla

        Itselläni leikattiin sinus myös helmikuussa, hoitoajaksi sanottiin 6-8 vkoa mutta vieläkin haava on auki ja kahdesti on jouduttu hiukan avaamaan sitä enemmän. Itselläni ollut 2 antib.kuuria jo. Kumma juttu sun kohdalla että se sorbact on niinkin kauan haavassa vaihtamatta. Itse olen vaihtanut joka päivä tai sitten (jonkun hyvän syyn vuoksi) jos esim. tänä iltana vaihtaa niin seur kerta on vasta ma aamuna mutta hyvin harvoin niin olen tehnyt, oikeastaan vain lähinnä pakkotilanteissa mutta tuo 4-6 päivää tuntuu hiukan liian pitkältä ajalta. Etkö voi kotona itse kenties vaihtaa sitä? Tai voisiko joku kotonasi auttaa siteen vaihtamisessa? Itsekin käyn kyllä joka viikko kontrollissa mutta siitä huolimatta vaihdan siteen joka ilta itse enkä pidä sitä kokonaista viikkoa tuolla haavassa. Loppujen lopuksi se on kuitenkin helppo itse vaihtaa.


      • mph
        minä kirjoitti:

        Itselläni leikattiin sinus myös helmikuussa, hoitoajaksi sanottiin 6-8 vkoa mutta vieläkin haava on auki ja kahdesti on jouduttu hiukan avaamaan sitä enemmän. Itselläni ollut 2 antib.kuuria jo. Kumma juttu sun kohdalla että se sorbact on niinkin kauan haavassa vaihtamatta. Itse olen vaihtanut joka päivä tai sitten (jonkun hyvän syyn vuoksi) jos esim. tänä iltana vaihtaa niin seur kerta on vasta ma aamuna mutta hyvin harvoin niin olen tehnyt, oikeastaan vain lähinnä pakkotilanteissa mutta tuo 4-6 päivää tuntuu hiukan liian pitkältä ajalta. Etkö voi kotona itse kenties vaihtaa sitä? Tai voisiko joku kotonasi auttaa siteen vaihtamisessa? Itsekin käyn kyllä joka viikko kontrollissa mutta siitä huolimatta vaihdan siteen joka ilta itse enkä pidä sitä kokonaista viikkoa tuolla haavassa. Loppujen lopuksi se on kuitenkin helppo itse vaihtaa.

        minulle annettiin kontrolli aika sairaalasta aina sorbactin vaihtoon,koskaan ei edes ehdotettu että voisin kotona vaihtaa itse sen. no nyt on kuitenkin uudestaan leikattu,leikkauksesta kohta kaksi viikkoa ja tiistaina tikit pois..kädet ristiin ettei enää rupea märkimään ja paranee nyt kunnolla. eilenn popsin viimeisen antibiootin joten ainakin sillä tavalla on varmistetu paraneminen.


      • hoitsu minäkin
        mph kirjoitti:

        minulle annettiin kontrolli aika sairaalasta aina sorbactin vaihtoon,koskaan ei edes ehdotettu että voisin kotona vaihtaa itse sen. no nyt on kuitenkin uudestaan leikattu,leikkauksesta kohta kaksi viikkoa ja tiistaina tikit pois..kädet ristiin ettei enää rupea märkimään ja paranee nyt kunnolla. eilenn popsin viimeisen antibiootin joten ainakin sillä tavalla on varmistetu paraneminen.

        ..kyllä hirveesti ihmetyttää kyseisen sairaalan/toimenpideosaston toiminta!
        Sorbct voi olla kylläkin useamman päivän,mutta vaihtoväli yl 1-2 pv, erityksen mukaan.
        Kyllä ovat lääkärin ja hoitajan moraali vähän kyseenalainen, jos eivät etsi pois haavaan laitettua vierasperäistämateriaalia.

        Missäpäin Suomea tämä juttu saatui?

        Olet todella oikeutettu tekemään potilasasiamiehen kanssa potilasvahikoilmoituksen, ja lisäksi vielä tee sosiaalihoitajan tms kanssa sairaalan / kirurgian osaston ylilääkärille kantelu ed asiasta.Kanteluun pitää vastata aina kuukauden sisällä jotain!


      • mph
        hoitsu minäkin kirjoitti:

        ..kyllä hirveesti ihmetyttää kyseisen sairaalan/toimenpideosaston toiminta!
        Sorbct voi olla kylläkin useamman päivän,mutta vaihtoväli yl 1-2 pv, erityksen mukaan.
        Kyllä ovat lääkärin ja hoitajan moraali vähän kyseenalainen, jos eivät etsi pois haavaan laitettua vierasperäistämateriaalia.

        Missäpäin Suomea tämä juttu saatui?

        Olet todella oikeutettu tekemään potilasasiamiehen kanssa potilasvahikoilmoituksen, ja lisäksi vielä tee sosiaalihoitajan tms kanssa sairaalan / kirurgian osaston ylilääkärille kantelu ed asiasta.Kanteluun pitää vastata aina kuukauden sisällä jotain!

        tapahtui raahen aluesairaalassa,olen ottanut yhteyttä potilas asiamieheen ja paperit lähtee piakkoin. ihme kun minulla eritti todella paljon ja silti vaihtovälit oli noin pitkät...onneksi nyt tikit poistettua haava on ok eikä eritä yhtään.


    • Gregor51

      Hei!

      Minulle tehtiin noin vuosi sitten fistelileikkaus (itse asiassa niitä piti tehdä kaksi, koska ensimmäinen ei mennyt tarpeeksi syvälle. Onneksi ei kuitenkaan sulkijalihas vaurioittunut, mitä kaikkein eniten pelkäsin.

      Leikkausten jälkeen jäi kyllä eräänlainen haava, joka ei onneksi ole tulehtunut, mutta jota minun täytyy aina WC:ssä käynnin jälkeen hyvin tarkkaan suihkutella, muuten siihen jää ulostetta. Nyt aivan viime aikoina on tuntunut merkkejä siitä, että fisteli kenties on uusiutumassa, mutta enää en kyllä anna leikata, koska pelkään kyllä kuollaakseni sitä, että sulkijalihas voisi leikkauksessa vaurioitua.

      Hyvä, että laitoit ilmoituksen potilasvahingosta - siihen oli kyllä täysi syy!

      Itselläni on potilasvahinkokorvausten myöntämisestä kovin huonot kokemukset. Kirurgit vaurioittivat monta vuotta sitten purennankorjausleikkauksen yhteydessä alaleuan leukaluun sisällä kulkevaa hermoa ja siitä lähtien minulla on ollut päivittäin hyvin rasittavia kipuja alahuulessani - mutta potilasvahinkokorvausta en saanut!

      Terveisin
      Gregor

      • OTTOmanni

        Mulla kanssa leikattiin pariin kertaan ja siitä on nyt kuutisen vuotta aikaa. Leikkauksen seurauksena sinne on jäänyt avanne joka kerää joka ulostuksen jälkeen aina sitä itteensä. Jos suihkuttaminen jää väliin, niin johan vähän ajan päästä alkaa kutiamaan ja polttamaan. Mullakin on ollut monasti luulo että nyt se taas on uusiutunut, mutta ei se kai sitten ole, kun se tunne on mennyt aina ohi ja ei ole pahentunut.

        Avannetta ei ainakaan silloin voitu ommella, mutta onko kehitys mennyt sitten eteenpäin, siis voiko sen nykyään ommella kiinni?


      • Gregor51
        OTTOmanni kirjoitti:

        Mulla kanssa leikattiin pariin kertaan ja siitä on nyt kuutisen vuotta aikaa. Leikkauksen seurauksena sinne on jäänyt avanne joka kerää joka ulostuksen jälkeen aina sitä itteensä. Jos suihkuttaminen jää väliin, niin johan vähän ajan päästä alkaa kutiamaan ja polttamaan. Mullakin on ollut monasti luulo että nyt se taas on uusiutunut, mutta ei se kai sitten ole, kun se tunne on mennyt aina ohi ja ei ole pahentunut.

        Avannetta ei ainakaan silloin voitu ommella, mutta onko kehitys mennyt sitten eteenpäin, siis voiko sen nykyään ommella kiinni?

        Heippa!

        Joo, kokemukset ovat juuri samanlaiset. Eli joka (ison) vessankäymnnin jälkeen on huolellisesti suihkutettava takapuoli, muuten tulee ongelmia. Ja vaikka huolellinen onkin, niin saattaa kyllä alushousuihin myöhemmin ilmestyäa "vauhtiviivat".

        Luulin, niin kuin ilmeisesti sinäkin, että leikkaushaava ajan mittaan kokonaan kasvaa umpeen, mutttei se sitä tee vaan se vain vähän arpautuu.

        Vaivan kanssa on opittava elämään ja kyllähän se kaupunkioloissa onnistuu aika hyvin, kun alasuihkuhanasta tulee juoksevaa, lämmintä vettä.

        No, minua itse asiassa kiusaavat paljon isommat asiat, joihin ei helposti löydy apua ja jotka ovat aivan eri kohdassa kuin leikattu fisteli.

        Terveisin
        Gregor


      • OTTOmanni
        Gregor51 kirjoitti:

        Heippa!

        Joo, kokemukset ovat juuri samanlaiset. Eli joka (ison) vessankäymnnin jälkeen on huolellisesti suihkutettava takapuoli, muuten tulee ongelmia. Ja vaikka huolellinen onkin, niin saattaa kyllä alushousuihin myöhemmin ilmestyäa "vauhtiviivat".

        Luulin, niin kuin ilmeisesti sinäkin, että leikkaushaava ajan mittaan kokonaan kasvaa umpeen, mutttei se sitä tee vaan se vain vähän arpautuu.

        Vaivan kanssa on opittava elämään ja kyllähän se kaupunkioloissa onnistuu aika hyvin, kun alasuihkuhanasta tulee juoksevaa, lämmintä vettä.

        No, minua itse asiassa kiusaavat paljon isommat asiat, joihin ei helposti löydy apua ja jotka ovat aivan eri kohdassa kuin leikattu fisteli.

        Terveisin
        Gregor

        Kokemuksia on vauhtiviivoista täälläkin.
        Ainoa mikä siihen avanteeseen auttaisi olisi, että sen voisi laittaa kiinni, mutta ei taida löytyä vielä keinoja siihen joka on aika ihmeellistä.

        Meneehän tämä ja se vaiva on kannettava hautaan asti, mutta onneksi siihen ei ainakaan kuole.


      • mph
        OTTOmanni kirjoitti:

        Kokemuksia on vauhtiviivoista täälläkin.
        Ainoa mikä siihen avanteeseen auttaisi olisi, että sen voisi laittaa kiinni, mutta ei taida löytyä vielä keinoja siihen joka on aika ihmeellistä.

        Meneehän tämä ja se vaiva on kannettava hautaan asti, mutta onneksi siihen ei ainakaan kuole.

        tuntui että nythän tuo haava paranee usintaleikkauksen jälkeen,mutta viimeviikonloppuna huomasin että haavahan märkii jälleen,ei tosin paljoa. kävin maanantaina lääkärillä ja siellähän on pieni käytävä auki...eli tikkien poiston jälkeen avautunut koska silloin ei huomattu. sain jälleen kerran tupla antibiootit ja nyt ei eritä yhtään...toivottavasti alkaa umpeutumaan haava!!!
        todella huonot kokemukset koko vaivasta...jos olisin tiennyt että haava on noin vaikeasti paraneva niin en olisi koskaan leikkauttanut...

        lääkäri sanoi että jos vielä joudutaan leikaamaan niin haavaa ei suljeta,onko tuo sitten varma konsti hoitaa tuo vaiva????


      • abigail
        mph kirjoitti:

        tuntui että nythän tuo haava paranee usintaleikkauksen jälkeen,mutta viimeviikonloppuna huomasin että haavahan märkii jälleen,ei tosin paljoa. kävin maanantaina lääkärillä ja siellähän on pieni käytävä auki...eli tikkien poiston jälkeen avautunut koska silloin ei huomattu. sain jälleen kerran tupla antibiootit ja nyt ei eritä yhtään...toivottavasti alkaa umpeutumaan haava!!!
        todella huonot kokemukset koko vaivasta...jos olisin tiennyt että haava on noin vaikeasti paraneva niin en olisi koskaan leikkauttanut...

        lääkäri sanoi että jos vielä joudutaan leikaamaan niin haavaa ei suljeta,onko tuo sitten varma konsti hoitaa tuo vaiva????

        Hei,

        olen jonossa kyseiseen leikkaukseen, vihdoinkin asialle tehdään jotain, olen kärsinyt tulehtuneista pateista ainakin 10v säännöllisesti. Välillä patin itsehoitaen tai antibioottikuurin hakien...
        Nyt kiinnostaisikin asian eteneminen, miten kauan sairaalassa?Miten pitkä sairasloma?
        Itselle lähetteen kirjoittanut lääkäri sanoi että n. vko sairaalassa ja toimenpide tehdään nukutuksessa.
        Olisikohan sairaalakohtaista?Itse oletin toimenpiteen tehtävän päiväkirurgisena.

        Täällä saa lukea "kauhutarinoita" toipumisesta, itseäni pelottaa koko leikkaus.

        Kiitos vastanneille jo etukäteen


      • pitkä saikku
        abigail kirjoitti:

        Hei,

        olen jonossa kyseiseen leikkaukseen, vihdoinkin asialle tehdään jotain, olen kärsinyt tulehtuneista pateista ainakin 10v säännöllisesti. Välillä patin itsehoitaen tai antibioottikuurin hakien...
        Nyt kiinnostaisikin asian eteneminen, miten kauan sairaalassa?Miten pitkä sairasloma?
        Itselle lähetteen kirjoittanut lääkäri sanoi että n. vko sairaalassa ja toimenpide tehdään nukutuksessa.
        Olisikohan sairaalakohtaista?Itse oletin toimenpiteen tehtävän päiväkirurgisena.

        Täällä saa lukea "kauhutarinoita" toipumisesta, itseäni pelottaa koko leikkaus.

        Kiitos vastanneille jo etukäteen

        Mulle tehtiin leikkaus toukokuussa tänä vuonna yksityisessä sairaalassa ja pääsin yöksi kotiin. Sairaslomaa piti olla 3 viikkoa, mutta siitä tulikin sitten loppujen lopuksi 3kk:n sairausloma, koska haava tulehtui eikä ottanut parantuakseen. Kiinni mentyäänkin aukesi 2-3 kertaa uudelleen ja alkoi taas vuotaa. Söin kesän aikana 6 antibioottikuuria ja ravasin n. 2 kk joka päivä terveydenhoitajalla haavaa hoidattamassa. Kesä meni kyllä aika lailla pilalle sairauden takia. Elokuussa palasin töihin, mutta edelleen istuminen on hankalaa enkä vieläkään voi nukkua selälläni. Toivottavasti sun leikkaus ja toipuminen menee paremmin...Itse mietin että oliko tässä leikkaukseen menossa loppujen lopuksi mitään järjeä, koska nyt eloni ja oloni on hankalampaa kun ennen leikkausta oli. Mutta ehkä tämä vielä tästä ja jonain päivänä voin taas istua ja maata selälläni ilman kipuja... Onko kellään muuten tietoa kauanko toipuminen pahimmillaan voi kestää??


      • Masa Y.
        pitkä saikku kirjoitti:

        Mulle tehtiin leikkaus toukokuussa tänä vuonna yksityisessä sairaalassa ja pääsin yöksi kotiin. Sairaslomaa piti olla 3 viikkoa, mutta siitä tulikin sitten loppujen lopuksi 3kk:n sairausloma, koska haava tulehtui eikä ottanut parantuakseen. Kiinni mentyäänkin aukesi 2-3 kertaa uudelleen ja alkoi taas vuotaa. Söin kesän aikana 6 antibioottikuuria ja ravasin n. 2 kk joka päivä terveydenhoitajalla haavaa hoidattamassa. Kesä meni kyllä aika lailla pilalle sairauden takia. Elokuussa palasin töihin, mutta edelleen istuminen on hankalaa enkä vieläkään voi nukkua selälläni. Toivottavasti sun leikkaus ja toipuminen menee paremmin...Itse mietin että oliko tässä leikkaukseen menossa loppujen lopuksi mitään järjeä, koska nyt eloni ja oloni on hankalampaa kun ennen leikkausta oli. Mutta ehkä tämä vielä tästä ja jonain päivänä voin taas istua ja maata selälläni ilman kipuja... Onko kellään muuten tietoa kauanko toipuminen pahimmillaan voi kestää??

        Eipä hyvältä kuullosta edelliset kirjoitukset!

        Itselläni alkoi fisteli vaivata noin kaksi vuotta sitten. Se avattiin veitsellä kesällä 2005, sairaslomaa 5 viikkoa ja vuoto vaan yltyi. Avattiin uudelleen noin kolmen kuukauden kuluttua, 3 viikkoa sairaslomaa.
        Kirurgi sanoi, että saattaa vuosikin kulua ennenkuin haava umpeutuu kokonaan (jätettiin siis molemmilla kerroilla auki).
        Antibiootteja en ole tarvinnut. Oireena ainoastaan vuoto, joka on välillä veristä, välillä väritöntä.

        Nyt siis kulunut hieman reilu vuosi toisesta operaatiosta. Kolmas avaus varattu ensi torstaiksi, mutta kiitos tämän foorumin, jätän kolmannen kerran väliin.
        Peräaukko vuotaa tällä hetkellä vain vähän. Laitan pesun jälkeen suuaukolle sideharsolapun, joka riittään pitämään alapään kuivana, hygieenisenä ja melko mielyttävän tuntuisena. Vaihdan lapun noin 4 kertaa päivässä, joten suuri murhe tuo ei enää ole.

        En riskeeraa reikää enää uudella operaatiolla, koska ennuste näyttää lopulliseen paranemiseen olevan aika huono ja leikkaus saattaa kääntää asian huonompaan suuntaan kuten minullakin eka kerralla kävi. Lisäksi tuo leikkauksen jälkeinen tila vuotoineen ja kipuineen ei houkuttele.
        Tämän murheen kanssa on oppinut jo elämään eikä tämä rajoita elämääni juuri mitenkään. Ajattelen, että on maailmassa isompiakin murheita..
        Onneksi tuo pide-suihku löytyy jo aika monesta vessasta. Hyvää jatkoa kaikille fistelipotilaille!
        Minä ilmoitan huomenna sairaalaan, että kiitos ei enää!


      • Ruskean Raidan ritari!
        mph kirjoitti:

        tuntui että nythän tuo haava paranee usintaleikkauksen jälkeen,mutta viimeviikonloppuna huomasin että haavahan märkii jälleen,ei tosin paljoa. kävin maanantaina lääkärillä ja siellähän on pieni käytävä auki...eli tikkien poiston jälkeen avautunut koska silloin ei huomattu. sain jälleen kerran tupla antibiootit ja nyt ei eritä yhtään...toivottavasti alkaa umpeutumaan haava!!!
        todella huonot kokemukset koko vaivasta...jos olisin tiennyt että haava on noin vaikeasti paraneva niin en olisi koskaan leikkauttanut...

        lääkäri sanoi että jos vielä joudutaan leikaamaan niin haavaa ei suljeta,onko tuo sitten varma konsti hoitaa tuo vaiva????

        Itselleni puhkesi pari vuotta sitten,ihmettelin mikä se oikein on, kunnes tajusin fistelihän se.Aikani pähkäilin,lääkäriin en mennyt.SITTEN hoksasin käyttää MSM.ää vaiva yksinkertaisesti katosi parin kuukauden käytön jälkeen?!? Suosittelen lämpimästi!
        www,finnmsm.fi


      • Pirsumalaatio
        Ruskean Raidan ritari! kirjoitti:

        Itselleni puhkesi pari vuotta sitten,ihmettelin mikä se oikein on, kunnes tajusin fistelihän se.Aikani pähkäilin,lääkäriin en mennyt.SITTEN hoksasin käyttää MSM.ää vaiva yksinkertaisesti katosi parin kuukauden käytön jälkeen?!? Suosittelen lämpimästi!
        www,finnmsm.fi

        Hei!

        Mistä tuota MSM.ää saa ostettua?


    • fistelix

      Minulta leikattiin fisteli kolmisen viikkoa sitten. Sitä ennen lueskelin näitä juttuja ja joitakin yöuniakin jäi nukkumatta. Ihan turhaan.

      Itse toimenpide kesti 9 minuuttia eli päivän reissulla selvisin. Toimenpiteessä fistelikanavaan ruiskutettiin vetyperoksidia joka tulikin heti näkyviin peräsuolessa. Kanavaan työnnettiin jonkilainen sondi, jonka pää tuli tietysti myös peräsuolen reijästä esiin. Tähän päähän kiinnitettiin tietynlainen terä joka leikkasi käytävän ja poltti samalla rikkoutuvia verisuonia kiinni. Sondi terineen vedettiin pois kanavasta ja homma valmis.

      Operaation jälkeen 3 vko sairaslomaa. Suihkuttelua jne. ei paperilla pyyhkimistä. Ensin pelkäsin että tuskat alkaa kun selkäydinpuudutus lakkaa, mutta ei. Missään vaiheessa ei ole ollut kipuja. Alussa haava vähän vuoti mutta alle viikossa sekin loppui. Alusta asti istuminen, makaaminen miten päin vain jne. onnistui kuten ennenkin. Oikeastaan paremmin kuin silloin kun fisteli vaivasi.

      Peilillä yritin katsoa miltä haava näyttää, en löytänyt koko haavaa. Niin pieni oli leikkausjälki. Fistelireikä erottui aiemmin paremmin.

      Onneksi minulla kävi hyvä tuuri ja fisteli oli suora ja lyhyt, eli helpoin mahdollinen. Mutta näinkin se voi olla, eikä niin paha kuin monen muun teksteistä saa lukea. Jaksamista heille!

      Kyselin samalla reissulla fistelien yleisyyttä ja tässä sairaalassa niitä operoitiin viikon - kahden välein. Eli aika yleinen vaiva, näistä ei vaan kahvipöydissä puhuta.

      • Joka

        Mukava kuulla että Sinulla on onnistunut noin hyvin.
        Itselläni kaikki meni myöskin muuten hyvin, mutta
        kohta viisi kuukautta leikkauksesta, eikä haava
        ole mennyt kiinni ja vuotaa koko ajan jonkin verran. Kipuja ei ole ollut koko aikana.
        Parin viikon kuluttua menen sairaalaan tutkituttamaan, miksi haava ei mene kiinni ja
        vuoto vain jatkuu.
        Terveisin: Joka


      • pinsetti2

        Pari kertaa on vaiva leikattu ja kerran poliklinikkakäynnillä avattu. Vaivaa ajoittain, vuosia menee paremmin. Karvojen nyppiminen haavasta ja lähialueelta, suihkuttelu auttaa, ei ehkä 'lopullisesti', mikään?


    • lissukkamussukka

      Minulta löydettiin anteriorinen perianaali fisteli joka meni sulkijalihaksen läpi ja 5 kertaa leikattu kyseistä vaivaa monesti uusiutunu käytäviä nyt flatus inkontinenssi ja osan sulkijalihaksesta on hajotettu hirveä vaiva mutta ohimenevä mutta suuri riski peräsuoli syöpään.

    • Anonyymi

      Laitan nyt omankin tarinani tänne kun kaikenmaailman kauhutarinoita täältä netin syövereistä lueskellut. Toki kaikki tapaukset varsin erilaisia ja voimia vaan kaikille asian kanssa kamppaileville. Eli n. 8 vuotta sitten tuli peräaukon haavauma joka kroonistui hoidoista huolimatta, voiteet ja puikot yms. (myös luontaishoidot) käyty läpi moneen kertaan ja botoksiakin pistetty mutta ei monen viikon hyviä hetkiä tuohon aikaan mahtunut. Kivuliasta oli kramppeineen kaikkineen tulehduksiin. Leikkauksia välttelin. Tähystyksessä vain ärtynyt suoli todettu. N. Vuosi sitten oli taas huonosta tilanteesta vielä pahentunut tilanne, joku tulehdus ja puski sitten jonkun paiseen tms. peräaukon "taakse" joka laskeutuessaan pois kun sitä puristelin jätti "kraaterin" mikä sitten verta työnsi ulos ja mätää sekä kudosnestettä. Ja hygieniaan panostanut varsinkin koko tuo 8 v erityisen tarkasti, karvat pois, lactolinellä pesu ulostamisen jälkeen jne. ruokavaliot kokeiltu (Viljoja ja maitotuotteita välttelen tosin vieläkin). Nooh paluu asiaan, hauska juttu tosin oli kun tuo fisteli tuli niin se haavauman kipu jäi pois ja fistelikin koski vain ulostamisen jälkeen ja sitä aluetta kun paineli niin sieltä sitä mätää yms. puski ja sitten taas ei koskenut siihenkään. Varasin sitten kuitennii ajan vatsaelinsairauksien spesialistille joka pienen tutkinnan jälkeen laittoi lähetteen päiväkirurgiaan leikkaukseen. Sitäkin aikaa siirsin pari kertaa kun hannasin ja aattelin etten paskat housussa halua olla loppuelämää kun se fisteli kulki sulkijalihaksen läpikin vielä ja kivut ei enää ollut niin pahoja mitä ne oli ollut. Nooh sitten vihdoin menin leikkaukseen,sairaalakuteet päälle, parit pamit ja kipulääkettä antoi hoitaja alkuun kun käytiin läpi mitä tapahtuu ja microlax ruiskeen kouraan jonka kanssa sit vessaan suolta tyhjää jee. sitten vielä lääkärin kanssa tapaaminen ja selitti myös tilanteen. Sitten hoitsu tuli hakemaan leikkaussaliin, harjoittelijoita oli 4 siinä ja kaikille siinä heit ja jotain läppää kun siihen synnytysasentoon itseäni asettelin leikkauspöydälle. Nukutuslääkäri pisti mömmöt suoneen ja Aaa aaaa, seuraavaks havahduin heräämöstä. Vähä sekasin vielä mut Ei kipuja kun oli vielä lääkkeet jyllää. Aikani siinä heräilin ja  Kävely oli vähän hassua kun sapuskaa pääsin vetämään kun olivat puudutuksen iskenyt myös perseeseen tai johki. Nooh siitä sitten kotiutukseen aika nopee ja kotia kohti, ajelin ite vaikkei olis saanu joo mut ihan hyvin meni kun ei ollu kuskia tms. Kotia pääsin ja ne kivat verkkopöksyt otin jalasta ja sen norsun terveyssiteen pois perseen puolelta, ei ollu ees paljon vuotanut. Persvako oli ihan musta mustelmilla ku peilistä katoin mitä siellä on tapahtunut. Ilta meni rattoisasti kun tais ne lääkkeet vielä vaikuttaa ja Puudutuski lähti kokonaan pois vasta seuraavana päivänä. Lääkkeeksi sain panadolia, Buranaa ja Tramalia mutten ole tarvinnut/ottanut kuin Buranaa. Pientä jomotusta jos jättää lääkkeen ottamatta, Verenvuotoa on vielä, päivästä riippuen enemmän tai vähemmän mut ei mitään överiä, leikkauksesta 10 päivää. 4 viikkoa sairaslomaa. Ensimmäistä vessassa käyntiä jännitin että räjähtääkö perse muttei mitään kipuja ollut silloin eikä ole ollut vaikka vatsa 1-3 kertaa päivässä toimiikin. Ulosteen muistaa pitää "kuohkeana" (ite psylliymiä ja Luumuja jo käyttäny muutenkin pitemmän aikaa) muuten ihan normisti syönyt. Suihkutella pitää muistaa ja yrittää ottaa iisisti niin kai tää tästä paranee kokonaankin. Pari päivää vaan makoilin, söin, katoin teeveetä ja suihkuttelin persettä. Nyt jo Kävelemässä käyny pitempiäkin lenkkejä ja vähän haukkareita yms tehny, kaupassa käynyt ja normi elämää muttei liikaa ponnisteluja. Saunassa kävin vajaa viikko leikkauksen jälkeen. Mutta voisi sanoa että kivut jäi sinne leikkaussaliin ja harmittaa oikeastaan etten mennyt aikaisemmin. Ja itseltäni siis fistelin kulkureitti löytyi soundilla hyvin ja sisäonkalo oli suht iso ,jollain kauhalla sieltä mätää otettiin pois epikriisin mukaan ja vetyperoksilla kuohuteltiin. Sisäaukko suljettiin ja itse fistelitunnelista tehtiin "kanava" jonka reunat tuettiin joillain langoilla ja jätettiin avohaavaksi. Samalla sulkijalihaksesta katkesi sen verran säikeitä että pitäisi pitää poissa myös tuo haavauman tulokin. Poistettiin samalla myös haavauman "vartijalärpykkä",mikä ihohetula oli muodostunut ajan kanssa ja häiritsi. Itsellä ainakin positiiviset kokemukset tähän mennessä ja toivotaan että kaikki menee jatkossakin hyvin, kop kop. Tulipas romaani mut jos joku jaksoi lukea loppuun asti niin toivottavasti jotain hyötyä/suuntaa sai omaan tilanteeseensa ja hyvät joulun odotukset.!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe