Surmanajotynnyri

Jawa

Mitenkä lasketaan kuinka suuri nopeus tarvitaan jotta moottoripyörällä pysyy 8m halkaisijaltaan olevan tynnyrin seinällä.

10

2669

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sldkl

      ei kai se tynnyrin seinällä pysy.. pallossahan niillä on tapana ajaa.

      • Jawa

        Näkyy ne pojat ajavan tynnyrissä seinällä.
        www.teamreuha.com sieltä rojektit>tulossa surmanajoa


    • Onkohan sitä koulun fysiikan tunnilla oltu ollenkaan hereillä, kun tällaisia kysellään? Tietysti keskeiskiihtyvyyden aiheuttaman kitkavoiman pitää olla suurempi kuin kappaleen painon. Kaavalla kerrottuna

      myy*m*v^2/R > m*g,

      missä myy on kitkakerroin, m pyörän ja kuljettajan yhteinen massa, v nopeus, R säde massakeskipisteeseen sekä g maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys. Tästä epäyhtälöstä v voidaan ratkaista ja saadaan

      v > sqrt(g*R/myy),

      missä sqrt tarkoittaa neliöjuurta.

    • Jonsson.

      Jotta moottoripyörä pysyy seinässä juuri ja juuri kiinni, pitää keskipakovoiman olla suurempi kuin moottoripyörän ja kuljettajan kokonaismassan (aiheuttaman voiman). Tämä on siis n.s huonoin tilanne, joka on juuri silloin kun moottoripyöräkuljettajayhdistelmä on suoraan maapallon normaalin suunnassa kosketuksissa kattoon.

      Sitä mukaan kun näin tilanne ei ole, niin keskipakovoima ja kuljettajamoottoripyöräyhdistelmän omapaino summaantuvat toisiinsa, ja tilanne on aivan päinvastainen siinä tilanteessa kun ko. yhdistelmä on suoraan pallon alaosassa maapallon normaalin suuntaan (siis oikein päin). Jolloin jos nopeus on sama kuin edellä, niin maahan kohdistuva voima on 2G, elikkä kaksi kertaa yhdistelmän paino.

      Siihen kuinka paljon tämän teoreettisen arvon molemmille puolille on varaa mennä ilman katastrofaalisia seurauksia, selviää varmaankin parhaiten kokeilemalla. Lähinnä jossain vaiheessa liian hitaan nopeuden johdosta renkaiden pito ei enään riitä ja vetävä pyörä rupeaa sutimaan liikaa ja pyörä romahtaa alas. Se kuinka paljon ja pitkään tällaisessa tilanteessa ajoa voi jatkaa, ja mitä fyysisiä temppuja se edellyttää ajajalta on kysymysmerkki.

      Periaatteessa siis ylhäällä vähintään ainakin 0G:tä ja alhaalla vastaavasti ainakin 2G:tä.

      • Jonsson.

        Kriittisessä tilanteessa yhdistelmän paino ja keskipakovoima kumoavat toisensa (eli 0G) ja tälle voidaan kirjoittaa yhtälö.

        Yhdistelmän painosta johtuva voima:

        Fm = mg

        Keskipakovoima ko. painolle:

        Fk = m v^2/r

        joissa

        m = massa kg
        v = nopeus m/s
        r = säde (siis pallon säde) m
        g = gravitaatiokiihtyvyys 9.82 m/s^2

        Kirjoitetaan yhtäsuuriksi:

        mg = m v^2/r

        ja ratkaistaan v (huom! paino supistuu pois ja pelkästään nopeudella ja säteellä on merkitystä, elikkä pysyminen pallossa riippuu vain nopeudesta ja säteestä, eikä ollenkaan painosta)

        saadaan:

        v = sqrt(r g)

        Sijoittamalla SI-järjestelmän arvoja saadaan nopeus m/s.


      • Jonsson.
        Jonsson. kirjoitti:

        Kriittisessä tilanteessa yhdistelmän paino ja keskipakovoima kumoavat toisensa (eli 0G) ja tälle voidaan kirjoittaa yhtälö.

        Yhdistelmän painosta johtuva voima:

        Fm = mg

        Keskipakovoima ko. painolle:

        Fk = m v^2/r

        joissa

        m = massa kg
        v = nopeus m/s
        r = säde (siis pallon säde) m
        g = gravitaatiokiihtyvyys 9.82 m/s^2

        Kirjoitetaan yhtäsuuriksi:

        mg = m v^2/r

        ja ratkaistaan v (huom! paino supistuu pois ja pelkästään nopeudella ja säteellä on merkitystä, elikkä pysyminen pallossa riippuu vain nopeudesta ja säteestä, eikä ollenkaan painosta)

        saadaan:

        v = sqrt(r g)

        Sijoittamalla SI-järjestelmän arvoja saadaan nopeus m/s.

        v = sqrt(r g) = sqrt(8 x 9.82)
        = sqrt(8*9.82)=8.86341 m/s

        ja

        sqrt(8*9.82)*3600/1000=31.90827 km/h

        Siis ainakin 32 km/h, mutta varmuuden vuoksi lujempaa. Marginaali riippuu varmaankin ajajan taidoista ja tempuista, sekä renkaiden kitkasta yms. tekijöistä.


      • lukisit
        Jonsson. kirjoitti:

        v = sqrt(r g) = sqrt(8 x 9.82)
        = sqrt(8*9.82)=8.86341 m/s

        ja

        sqrt(8*9.82)*3600/1000=31.90827 km/h

        Siis ainakin 32 km/h, mutta varmuuden vuoksi lujempaa. Marginaali riippuu varmaankin ajajan taidoista ja tempuista, sekä renkaiden kitkasta yms. tekijöistä.

        tehtävän ja sijoittaisit oikeat numeroarvot. Tynnyrin halkaisija oli 8 m, ei säde.

        Lisäksi surmanajotynnyri on tietenkin pystyssä eli akseli vertikaalisesti, sillä muuten ajon aloittaminen tynnyrin sisällä menee vaikeaksi. Ei aloittaminen helpolta näytä tuossakaan tynnyrin asennossa, katsopa vaikka video.


      • Jonsson.
        lukisit kirjoitti:

        tehtävän ja sijoittaisit oikeat numeroarvot. Tynnyrin halkaisija oli 8 m, ei säde.

        Lisäksi surmanajotynnyri on tietenkin pystyssä eli akseli vertikaalisesti, sillä muuten ajon aloittaminen tynnyrin sisällä menee vaikeaksi. Ei aloittaminen helpolta näytä tuossakaan tynnyrin asennossa, katsopa vaikka video.

        Edellä esitetty lasku siis pätee surmanajopalloon, jonka säde on 8m.

        Ja siis jos säde olisikin 4m, niin lopputulos muuttuu vastaavasti.

        Surmanajotynnyriä en olekkaan nähnyt???


      • Jawa
        Jonsson. kirjoitti:

        Edellä esitetty lasku siis pätee surmanajopalloon, jonka säde on 8m.

        Ja siis jos säde olisikin 4m, niin lopputulos muuttuu vastaavasti.

        Surmanajotynnyriä en olekkaan nähnyt???

        Jos et ole nähnyt surmanajoa tynnyrissä niin tänä kesänä on mahdollisuus nähdä Reisjärvi-päivien aikana 27.7.2006


      • Surma
        Jawa kirjoitti:

        Jos et ole nähnyt surmanajoa tynnyrissä niin tänä kesänä on mahdollisuus nähdä Reisjärvi-päivien aikana 27.7.2006

        Surmanajo tapahtuma on 20.7.2006 Reisjärvellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2356
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      121
      1964
    3. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      92
      1519
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      138
      1469
    5. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1278
    6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1276
    7. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1230
    8. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1141
    9. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1107
    10. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      38
      1062
    Aihe