Huoltosopimus/ilmastointilaite

kattaako

Kattaako Rellun huoltosopimus ilmastointilaitteen huollon. Bilia markkinoi ko huoltoa voimakkaasti ja sen voisi tehdä jos menee sopimuksen puitteissa. Autolla ikää 2v.

20

2979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Me II

      Vastaus tuli jo otsikossa. Sopimuksessa mainitaan autossa oleva automaatti-ilmastointi.

    • Rönö perheessä

      Meidän 6 v vanhassa rellussa on lisävarusteena otettu ilmastointi, joka nosti huoltosopimuksen hintaakin vähän, eli oli siihen hinnoiteltu.

      Luulisi sen kattavan ilmastointilaitteen huollon, mutta todellisuudessa se ei kuulu huolto-ohjelmaan, vaan on aina erikseen vaadittava ja silloinkin siihen on keksittävä perusteet, esim haju. Kertaakaan en ole saanut esim. aineen määrän tarkastusta, toimintatehon tässä kerran vaatimuksesta tarkastivat ja väitivät normaaliksi, vaikka ei laite enää uuden veroisesti jäähdytä!

      Toinen, mikä pitää aina erikseen vaatia on raitisilmasuodattimen vaihto;)

      • Etelän-Hetelmä1

        Terve.

        Merkkihuolloissa on laskettu yleensä ylisellä kaavalla että 1v/10% häviö ilmastointiaineelle.

        Eli jos autolla ikää jo 3v niin sieltä on oletuksena lähtenyt 30% aineista jo pois....

        Tiedä sitten onko ihan totta vaiko huuhaata. Mutta kyllähän ne aineet sieltä häviää.


      • mja
        Etelän-Hetelmä1 kirjoitti:

        Terve.

        Merkkihuolloissa on laskettu yleensä ylisellä kaavalla että 1v/10% häviö ilmastointiaineelle.

        Eli jos autolla ikää jo 3v niin sieltä on oletuksena lähtenyt 30% aineista jo pois....

        Tiedä sitten onko ihan totta vaiko huuhaata. Mutta kyllähän ne aineet sieltä häviää.

        Vaimon -00 Cliossa alkaa kohta 6. vuosi ilman että AC:lle olisi tarvinnut tehdä mitään. Ei ole kyllä pyydettykään, vaikka kosteudenpoistopatruuna (jos on) pitäsi vaihtaa 2-3 vuoden välein. AC:n toiminnan voi päällisin puolin tarkistaa itsekin:
        Työnnä digitaalisen lämpömittarin anturi kojelaudan suulakkeen kanavaan. Lämpötilat minimiin ja AC päälle, suuntaa kaikki puhallus kojelautaan. Pistä puhallin täysille ja lähde liikkeelle, seistessä lauhdutin ei ole parhaimmillaan. Kesäolosuhteissakin tuloilman lämpötilan pitäisi laskea 5 minuutissa tasolle noin 5... 7 C. Jos ilma on valmiiksi noin viileä niin testi ei todista mitään sillä AC:n höyrystimen minimi lämpötila on termostoitu tuolle tasolle. - Silloin voi kokeilla P-hallissa tms.

        Huoltosopimukseen ilmastointilaitteesta tuli joku lisämaksu.


      • Vsku
        mja kirjoitti:

        Vaimon -00 Cliossa alkaa kohta 6. vuosi ilman että AC:lle olisi tarvinnut tehdä mitään. Ei ole kyllä pyydettykään, vaikka kosteudenpoistopatruuna (jos on) pitäsi vaihtaa 2-3 vuoden välein. AC:n toiminnan voi päällisin puolin tarkistaa itsekin:
        Työnnä digitaalisen lämpömittarin anturi kojelaudan suulakkeen kanavaan. Lämpötilat minimiin ja AC päälle, suuntaa kaikki puhallus kojelautaan. Pistä puhallin täysille ja lähde liikkeelle, seistessä lauhdutin ei ole parhaimmillaan. Kesäolosuhteissakin tuloilman lämpötilan pitäisi laskea 5 minuutissa tasolle noin 5... 7 C. Jos ilma on valmiiksi noin viileä niin testi ei todista mitään sillä AC:n höyrystimen minimi lämpötila on termostoitu tuolle tasolle. - Silloin voi kokeilla P-hallissa tms.

        Huoltosopimukseen ilmastointilaitteesta tuli joku lisämaksu.

        Makselkaa huoltosopimuksista ja tarkastelkaa laitteiden oikeaa toimintaa omatoimisesti. Heh !

        Merkkiliikkeen huolto-ohjelma tuntee laitteelle huoltovälin, mutta ei tee sitä ??

        Eihän se ole pöljä joka pyytää vaan...........!


      • mja
        Vsku kirjoitti:

        Makselkaa huoltosopimuksista ja tarkastelkaa laitteiden oikeaa toimintaa omatoimisesti. Heh !

        Merkkiliikkeen huolto-ohjelma tuntee laitteelle huoltovälin, mutta ei tee sitä ??

        Eihän se ole pöljä joka pyytää vaan...........!

        Tjaah...ei se ole pöljä joka tarkkailee omatoimisesti autonsa kuntoa. Vai pitäisikö odottaa seuraavaan huoltoon ensi vuonna että saavat tilaisuuden löytää viat "huolto-ohjelman puitteissa". Ilmastointilaitteilla on huoltoväli mutta ihan varmasti kävisin heti kertomassa jos laite lakkaisi toimimasta.


      • Vsku
        mja kirjoitti:

        Tjaah...ei se ole pöljä joka tarkkailee omatoimisesti autonsa kuntoa. Vai pitäisikö odottaa seuraavaan huoltoon ensi vuonna että saavat tilaisuuden löytää viat "huolto-ohjelman puitteissa". Ilmastointilaitteilla on huoltoväli mutta ihan varmasti kävisin heti kertomassa jos laite lakkaisi toimimasta.

        Sori mä meinasin määräaikaishuoltoja enkä takuukorjauksia. ( Eikö se huoltosopimus kata huoltoa ?)

        Tottakai jokainen tarkkailee autonsa kuntoa, mutta ainankin itse vaadin maksamastani huollosta asianmukaisen huollon.

        " On vaan tyhmää maksaa...........!)


      • Sakke
        Vsku kirjoitti:

        Sori mä meinasin määräaikaishuoltoja enkä takuukorjauksia. ( Eikö se huoltosopimus kata huoltoa ?)

        Tottakai jokainen tarkkailee autonsa kuntoa, mutta ainankin itse vaadin maksamastani huollosta asianmukaisen huollon.

        " On vaan tyhmää maksaa...........!)

        Tietenkin huoltosopimus kattaa kaikki normaalit huollot yllättävätkin korjaustarpeet.


      • mja
        Vsku kirjoitti:

        Sori mä meinasin määräaikaishuoltoja enkä takuukorjauksia. ( Eikö se huoltosopimus kata huoltoa ?)

        Tottakai jokainen tarkkailee autonsa kuntoa, mutta ainankin itse vaadin maksamastani huollosta asianmukaisen huollon.

        " On vaan tyhmää maksaa...........!)

        Kerro pikemminkin mikä sille lasille tuli? En tykkäisi yhtään isosta ja kalliista haljenneesta atermisestä tuulilasistá. Sinulla näkyy olevan sama kone ja vuosimalli kuin minulla, mikä panee huolestuttamaan.

        Halkeamat eivät yleensä johdu ulkoisista tekijöistä, vaan autosta itsestään. Yksi syy on tehtaiden tapa käyttää tuulilasia runkoa jäykistävänä osana, mutta Scenicin lasi tuntuu kyllä aika joustavasti kiinnitetyltä. Helsingin taksimersut ovat järjestään ikkunoistaan haljenneita ja Chevyvaneissa halkeaminen tuntuu myös olevan riesana.

        Rellupalstallakin on jotkut kertoneet spontaanista halkeamasta mutta olen pannut sen kovien pakkasten ynnä kuuman puhalluksen piikkiin. Oliko sinulla joku ulkoinen syy, kun panet toivosi lasivakuutukseen - vakuutuksethan korvaavat yleensä vain "äkillisestä ulkoiseta tekijästä...." aiheutuvan vaurion. Volvia lähetti minulle vakuutusmainoksen äskettäin, onko niillä joku edullinen lasivakuutus mukana? Korvaako se myös kattoikkunan, jos menee?


      • laaguna
        mja kirjoitti:

        Kerro pikemminkin mikä sille lasille tuli? En tykkäisi yhtään isosta ja kalliista haljenneesta atermisestä tuulilasistá. Sinulla näkyy olevan sama kone ja vuosimalli kuin minulla, mikä panee huolestuttamaan.

        Halkeamat eivät yleensä johdu ulkoisista tekijöistä, vaan autosta itsestään. Yksi syy on tehtaiden tapa käyttää tuulilasia runkoa jäykistävänä osana, mutta Scenicin lasi tuntuu kyllä aika joustavasti kiinnitetyltä. Helsingin taksimersut ovat järjestään ikkunoistaan haljenneita ja Chevyvaneissa halkeaminen tuntuu myös olevan riesana.

        Rellupalstallakin on jotkut kertoneet spontaanista halkeamasta mutta olen pannut sen kovien pakkasten ynnä kuuman puhalluksen piikkiin. Oliko sinulla joku ulkoinen syy, kun panet toivosi lasivakuutukseen - vakuutuksethan korvaavat yleensä vain "äkillisestä ulkoiseta tekijästä...." aiheutuvan vaurion. Volvia lähetti minulle vakuutusmainoksen äskettäin, onko niillä joku edullinen lasivakuutus mukana? Korvaako se myös kattoikkunan, jos menee?

        "Volvia lähetti minulle vakuutusmainoksen äskettäin, onko niillä joku edullinen lasivakuutus mukana? Korvaako se myös kattoikkunan, jos menee?"

        Mulla on volvian autovakuutus. Tähän sisältyy tuulilasivakuutus, ymmärtääkseni oletusarvoisesti. Kattoikkunasta en tiedä.
        Kuitenkin, keväällä lensi kivi/nasta tuulilasiin josta "tähti" lasin alareunaan. Soitin volviaan. Siellä kertoivat laittavansa asian tiedoksi autovakuutukseen ja antoivat vaihtoehdot:
        a) vie lasi korjattavaksi, jos voi korjata. Liike voi laskuttaa suoraan volviaa.
        b) vaihdetaan tuulilasi, jolloin omavastuu 150 €.

        Noin kuukauden katselin sitä säröa ennenkuin soitin erääseen tuulilasikorjausliikkeeseen. Homma toimi aikas kivasti. Kaveri tuli työpaikan parkkipaikalle paikkaamaan. N. puolen tunnin juttu. Lasku (50 €) lähti volviaan :)


      • Vsku
        mja kirjoitti:

        Kerro pikemminkin mikä sille lasille tuli? En tykkäisi yhtään isosta ja kalliista haljenneesta atermisestä tuulilasistá. Sinulla näkyy olevan sama kone ja vuosimalli kuin minulla, mikä panee huolestuttamaan.

        Halkeamat eivät yleensä johdu ulkoisista tekijöistä, vaan autosta itsestään. Yksi syy on tehtaiden tapa käyttää tuulilasia runkoa jäykistävänä osana, mutta Scenicin lasi tuntuu kyllä aika joustavasti kiinnitetyltä. Helsingin taksimersut ovat järjestään ikkunoistaan haljenneita ja Chevyvaneissa halkeaminen tuntuu myös olevan riesana.

        Rellupalstallakin on jotkut kertoneet spontaanista halkeamasta mutta olen pannut sen kovien pakkasten ynnä kuuman puhalluksen piikkiin. Oliko sinulla joku ulkoinen syy, kun panet toivosi lasivakuutukseen - vakuutuksethan korvaavat yleensä vain "äkillisestä ulkoiseta tekijästä...." aiheutuvan vaurion. Volvia lähetti minulle vakuutusmainoksen äskettäin, onko niillä joku edullinen lasivakuutus mukana? Korvaako se myös kattoikkunan, jos menee?

        Joo kivi tai oikeastaan useampia kivenjälkiä löyty lasista.
        Ne on vain kivenjälkiä. ( Tai nastan )

        Mutta lasi ei tykännyt kun siihen sadetunnistimen kohdalle napsahti, vaan otti itseensä jä lähti halkeamaan siitä kuskin puolta alas.

        Käsittääkseni muut lasit kuuluvat kaskon alaisuuteen paitsi tuulilasi, volvian vakuutukseen kuuluu lasivakuutus jota kaikki yhtiöt eivät edes kuulemani mukaan myönnä.

        Joten jos sinulta hajoaa esim. kattoikuna se menee mielestäni kaskon kautta joka yhtiössä halutessasi korjattavaksi.

        Joo ja liimalasiin on siirrytty koska lasilla saadaan koriin jäykkyyttä ilman "putkikehikkoa" tuulilasin ympärillä, kuten tiiviste kiinnitteiissä autoissa on.


    • Kattaako

      Autolla 2v ikää - kuinka usein huolto tehtävä?

    • huoltosopimuksissa

      myös lisätyöt kuuluvat ilman veloitusta.Sopimuksessa lukee jotain tähän suuntaan: "liikkeen tulee tarjota myös ns lisätöitä " ja lisää ei todellakaan tarvitse maksaa...

      Ilmastoinnin lisäksi myös jarru-ja jäähdyttäjän nesteet tulee vaihtaa...oliko se nyt 2v välein.lisäksi jarruosille pitää tehä ns. herkistys. Jälleenmyyjät pyrkivät luistamaan näissä töissä huoltosopimusasiakkaiden kohdalla...terveisiä vaan ainakin Avain-Vaunun suuntaan, nimim. kokemusta on

      • Rönö perheessä

        Juuri näin, huollot kuuluvat huoltosopimukseen, mutta niitä ei tehdä, jos ei erikseen vaadi.

        Esim. kun veimme auton 4 vuotiaana vuosihuoltoon, oli autoon "vaihdettu vain öljyt". Tuohon huoltoon kuuluu vino pito määräajoin tehtäviä juttuja, mm. nokkahihnan vaihto. Eli tuli ylimääräinen huoltokerta, jälleen kerran.

        Katsastuksessa taas tuli yllätys, kun auto sai huomautuksen jumiuttavista jarruista - niiden herkistyshän kuuluu joka huoltoon, mutta ilmeisesti oli jätetty tekemättä.

        Ilmastoinnin kenno tulee puhdistaa vähintäin kahden vuoden välein, koska se on paikka, johon muodostuu bakteerikasvustoa. On jo myöhästä siinä vaiheessa, kun bakteerit jo haisevat, silloin on jo moni pitkään altistunut noille pöpöille;) Ilmastoinnin kennon putsaus ei löydy vuosihuoltolistoista, maahantuojan mukaan ei moista tarvita :-o Miksi Bilia sitten erikseen markkinoi moista toimenpidettä:-o


      • puuhastelusta saisi
        Rönö perheessä kirjoitti:

        Juuri näin, huollot kuuluvat huoltosopimukseen, mutta niitä ei tehdä, jos ei erikseen vaadi.

        Esim. kun veimme auton 4 vuotiaana vuosihuoltoon, oli autoon "vaihdettu vain öljyt". Tuohon huoltoon kuuluu vino pito määräajoin tehtäviä juttuja, mm. nokkahihnan vaihto. Eli tuli ylimääräinen huoltokerta, jälleen kerran.

        Katsastuksessa taas tuli yllätys, kun auto sai huomautuksen jumiuttavista jarruista - niiden herkistyshän kuuluu joka huoltoon, mutta ilmeisesti oli jätetty tekemättä.

        Ilmastoinnin kenno tulee puhdistaa vähintäin kahden vuoden välein, koska se on paikka, johon muodostuu bakteerikasvustoa. On jo myöhästä siinä vaiheessa, kun bakteerit jo haisevat, silloin on jo moni pitkään altistunut noille pöpöille;) Ilmastoinnin kennon putsaus ei löydy vuosihuoltolistoista, maahantuojan mukaan ei moista tarvita :-o Miksi Bilia sitten erikseen markkinoi moista toimenpidettä:-o

        kyllä Karpolle ja miksei muullekin vakavammin otettavalle taholle aikamoista materiaalia.
        Jos asiakas nappaa huollon hyllystä vaikka raitisilmasuodattimen maksamatta sitä, niin se on varastamista, mutta jos huoltoliike jättää sen vaihtamatta ja silti ruksaa sen kaavakkeeseen vaihdetuksi, niin mitä nimikettä te siitä käyttäisitte?!. Raitisilmasuodatin on tosin pikku juttu nokkahihnan "unohtamiseen" verrattuna....niitäkin on tapahtunut


      • mja
        puuhastelusta saisi kirjoitti:

        kyllä Karpolle ja miksei muullekin vakavammin otettavalle taholle aikamoista materiaalia.
        Jos asiakas nappaa huollon hyllystä vaikka raitisilmasuodattimen maksamatta sitä, niin se on varastamista, mutta jos huoltoliike jättää sen vaihtamatta ja silti ruksaa sen kaavakkeeseen vaihdetuksi, niin mitä nimikettä te siitä käyttäisitte?!. Raitisilmasuodatin on tosin pikku juttu nokkahihnan "unohtamiseen" verrattuna....niitäkin on tapahtunut

        Laitetaan tähän vaihteeksi Bilialle tunnustusta. Vaimon sopparilla varustettu, vähän ajettu Clio -00 oli 4-vuotis vuosi tms huollossa Biliassa. Ne kertoivat hänelle jo autoa jätettäessä että nokkahihna tullaan vaihtamaan iän takia. Autoa noudettaessa kertoivat että myös vesipumppu on vaihdettu koska sen laakeri on myös nokkahihnan laakeri. Tieto nokkahihnan vaihtamisesta merkittiin myös auton huoltovihkoon, vaikka se tietokoneella onkin.

        Meillä on kummallakin Renaultit, ostin Scenicin nimenomaan siksi että vaimon Clio oli ollut jo 4 vuotta hyvin vähävikainen,siistin oloinen, Bilian sopparihuolto pelasi (ja pelaa) erinomaisesti ja palvelivat häntä hyvin. Ikävä kyllä, taitaa palvelu olla naamasta kiinni. Ja autossanikin on ollut enemmän pikkuvikaa kuin vaimolla - parivuotiaana Cliossa ei ollut juuri mitään.

        Meinasin kirjoittaa että ehkä Renaultien laatu on huonontunut, mutta muistin että ADACin viimeisimmässä "Pannen-tilastossa" uudemmat Renaultit olivatkin monessa sarjassa nousseet top-kymppiin.


      • Villeeee
        mja kirjoitti:

        Laitetaan tähän vaihteeksi Bilialle tunnustusta. Vaimon sopparilla varustettu, vähän ajettu Clio -00 oli 4-vuotis vuosi tms huollossa Biliassa. Ne kertoivat hänelle jo autoa jätettäessä että nokkahihna tullaan vaihtamaan iän takia. Autoa noudettaessa kertoivat että myös vesipumppu on vaihdettu koska sen laakeri on myös nokkahihnan laakeri. Tieto nokkahihnan vaihtamisesta merkittiin myös auton huoltovihkoon, vaikka se tietokoneella onkin.

        Meillä on kummallakin Renaultit, ostin Scenicin nimenomaan siksi että vaimon Clio oli ollut jo 4 vuotta hyvin vähävikainen,siistin oloinen, Bilian sopparihuolto pelasi (ja pelaa) erinomaisesti ja palvelivat häntä hyvin. Ikävä kyllä, taitaa palvelu olla naamasta kiinni. Ja autossanikin on ollut enemmän pikkuvikaa kuin vaimolla - parivuotiaana Cliossa ei ollut juuri mitään.

        Meinasin kirjoittaa että ehkä Renaultien laatu on huonontunut, mutta muistin että ADACin viimeisimmässä "Pannen-tilastossa" uudemmat Renaultit olivatkin monessa sarjassa nousseet top-kymppiin.

        http://www.auto-motor-und-sport.de/sixcms/media.php/139/Pannenstatistik2005.pdf

        Uudet todellakin paljon parempia tuossa tilastossa. Toisaalta kyllä ovat olleet luvattoman kehnoja nuo rellut aikaisemmin.


    • SG2005 olikin SG2004

      Eikös uudet sopimukset kata kaiken sen mitä autoon on ostohetkellä asennettuna?

      Itse juuri sain uuden sopimuksen ja nyt näköjään polttimoiden vaihto pitäisi maksaa itse. Vain vuosihuollon yhteydessä sisältyy sopimukseen. Pitäisikö minun nyt ajaa puolivuotta toinen valo pimeänä? ÄLYTÖNTÄ! Tällaiset juuri nakertavat sopimuksen ideaa. Renkaiden puuttumisen sopimuksesta ymmärtää ja tuulilasinkin jotenkuten, mutta polttimoihin et voi mitenkään vaikuttaa. Osoittaa ilmeisesti vain Renaultin huonoa sähköasioiden osaamista, koska polttimoita palaa aina silloin tällöin. Polttimoiden vaihtaminen on vielä tehty niin vaikeaksi, että se ei tavalliselta autoilijalta onnistu. Tähän pitäisi jonkun kuluttajaviranomaistahon puuttua. Pois markkinoilta sellaiset autot joihin tavallinen kuluttaja ei osaa vaihtaa polttimoita.

      • Vsku

        Kyllähän toi ajovalopolttimoiden vaihto vielä onnistuu sadattelun kera, mutta kattelkaapa etusumareiden vaihtoa !!!!!!
        No, ei ne ole kuin pop-niittejä mitkä pitäisi porailla suojalevystä puskurin alta mutta.... !!!!
        ( No onnekseni niitä ei tartte edes poltella.)

        Mitä siihen huoltosopimukseen tulee, tuntuisi luontevalta polttimoiden vaihtojen kuuluvan siihen.


      • Buf - Dragon

        Polttimot ovat H7-mallia, jotka eivät tunnetusti kestä kuin 15 000 - 20 000 km. (ellei long life) Tuskin palaminen johtuu Renaultin sähköpolitiikasta. Näkyy niitä olevan muillakin merkeillä pimeänä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      103
      1687
    2. 210
      1527
    3. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1010
    4. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1000
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      58
      835
    6. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      50
      787
    7. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      775
    8. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      58
      725
    9. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      725
    10. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

      Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      722
    Aihe