TANKKAUS ILMASSA???

CPL/ATPL

No johan on aikoja eletty, kun jotkut luulee, että liikennekoneet tankaavat ilmassa. Ei todellakaan. Air Force One ja muut sotilaskoneet kylläkin tankkaavat esim: KC-10:sta, joka osittain perustuu D10.een. Tietääkö joku sitten, että mites on se asia tankkauksen kanssa kun matkustajat ovat koneessa, kiellettyä vai ei, siinäpä teille "REFUELLING IN MID AIR" tietäjille uutta pähkinää purtavaksi. Ottakaa lääkkeenne ja menkää nukkumaan! Tämä ei koske kuiteskaan kaikkia täällä palstalla olevia, jotkut kirjoittavat asiat kuten ovat oikeasti. TT 9833

10

1099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piruuttain

sillä tiesin että joku torvelo ottaa sen ihan tosissaan kuten sinäkin inssi taisit ottaa. Kyllä kaikki tuon tietää mutta että ottaa tosissaan niin naurattaa...on meitä moneksi ja mistä tiedät ihan varmaan ettei ilmassa tankata ?
      Ostaahan Finnais yhdessä PV:n kanssa 340 koneita ilmatankkaukseen ? entä jos niitä käytetäänkin ?

• Pentt1

...taitaa olla A330. Vittu näitä tietäjiä. "Entä jos niitä käytetäänkin..." Ei jessus...

• itse nähnyt

Olen useaan otteeseen nähnyt kun matkustajakone tankataan ilmassa. Kyseessä on ollut Turkkilaisen lentoyhtiön täpötäysi 747 kone joka on ollut PIC 21 koneen tankkaamana.
        Käytäntö on kuulemani mukaan hyvin yleinen kyseisen lentoyhtiön mannertenvälisillä lennoilla. Ja itsekin olen siis nähnyt näin tehtävän lentäessäni ko. yhtiön koneella Berliinistä Brsseliin. Tankkaus ajoitetaan yleensä yön tuntien ajalle, jotta matkustajat eivät turhaan säikkyisi ikkunoiden ulkopinnalla virtaavaa kerosiinivanaa. Koneen ilmastointi luonnolisesti käännetään pois päältä tankkauksen ajaksi, ettei polttoainneen haju herättäisi nukkuvia matkustajia.
        Itse kuitenkin heräsin, hapen puutten tunteeseen kesken unien (johtuen ilmastoinnin sammuttamisesta) ja tiedustelin syytä moiseen. Samalla kuitenkin huomasin kerosiinivanan ikkunan ulkopulella kun tirkistin näkyisikö ulkona jo päivänvaloa. Silloin lentoemännän oli pakko kertoa että on tankkaus meneillään ja siksi ilmastointi on oltava pois päältä. Hän tuskin pääsi kertomustaan loppuun, kun havaitsin pitkäsiipisen ja sulavalinjaisen purjelentokoneen kaartavan jyrkäsi alavasemmalle koneemme edestä, tankkauskannujen kieppuessa vielä villisti koneen pyrstöstä. Itse tankkaaja oli jo kiipeämässä kabiiniinsa takaisin. Hämmästellessäni hieman outoa tankkauskoneen valintaa, sain kuulla että syy siihen on purjelentokoneen äänettömyys. Näin matkustajat eivät tiedä tankkauksesta mitään ja uskomus siitä että matkustajakoneita ei tankattaisi ilmassa säilyy voimassa. Samalla kuulin myös että Kioton ilmastosopimus nimenomaan kieltää ilmatankkaukset, koska näinkin vaikeissa oloissa suoritetussa tankkauksessa väkisinkin roiskuu myrkyllistä kerosiinia ilmaan useita kymmeniä litroja ilmatilaan saastuttaen stroposväärin piloille alle 50:ssä vuodessa.
        Lentoemo vannottikin etten kertoisi salaisista ilmatankkauksista mitään, joten pysynkin asiasta iäti vaiti.

• paluu todellisuuteen

Ilmatankkaus on sen verran kallista puuhaa, että lentoyhtiöt ei siihen alkaisi vaikka se teknisesti olisi mahdollistakin.

Ilmatankkaus vie myös aikaa, on laskeuduttava alemmaksi ja hidastettava.

Paljon edullisemmaksi tulee tehdä se välilasku ja tankata maissa.

• mutta ebtä

mutta voi olla että ilamtankaus tulee hyvinkin pian sillä juuri tuo välilaskut on kallista ja riskihommaa ja sekin pois. Tulee ihan varmasti pitkillä lennoilla ja voidaan lentää 25 000 kerta heittona !

• kerro minulle
        mutta ebtä kirjoitti:

mutta voi olla että ilamtankaus tulee hyvinkin pian sillä juuri tuo välilaskut on kallista ja riskihommaa ja sekin pois. Tulee ihan varmasti pitkillä lennoilla ja voidaan lentää 25 000 kerta heittona !

Kerroppa nyt minulle ja muillekin, mitkä ovat ne kaksi maailman kaupunkia, joiden välinen NON-STOP lento edellyttää 25000 km:n matkan tekemistä.

• minä autan
        kerro minulle kirjoitti:

Kerroppa nyt minulle ja muillekin, mitkä ovat ne kaksi maailman kaupunkia, joiden välinen NON-STOP lento edellyttää 25000 km:n matkan tekemistä.

ja minun pitää sinua alkaa neuvoa. 25000 km on kuule pikku matka, oletko tiennyt että maapallo on yli 40 000 km kun lentää päiväntasaajalla. menikö liian vaikeeksi ? Kyllä siihen saa kuule niin pitkän lennon että 25000 on vielä lyhyt siivu.

• heh
        minä autan kirjoitti:

ja minun pitää sinua alkaa neuvoa. 25000 km on kuule pikku matka, oletko tiennyt että maapallo on yli 40 000 km kun lentää päiväntasaajalla. menikö liian vaikeeksi ? Kyllä siihen saa kuule niin pitkän lennon että 25000 on vielä lyhyt siivu.

Et voi olla tosissasi! Tän on pakko olla provo mutta selvennetään nyt kuitenkin. Oletko koskaan kuullut että pallo on pyöreä. Teoriassa 20000km olisi maksipituus minkä tahansa kahden pisteen välillä tällä pallolla. Jos tuo matka ylittyy niin kiertämällä palloa vastakkaiseen suuntaan on määränpäähän vastaavasti lyhyempi matka.

• naurattaa
        heh kirjoitti:

Et voi olla tosissasi! Tän on pakko olla provo mutta selvennetään nyt kuitenkin. Oletko koskaan kuullut että pallo on pyöreä. Teoriassa 20000km olisi maksipituus minkä tahansa kahden pisteen välillä tällä pallolla. Jos tuo matka ylittyy niin kiertämällä palloa vastakkaiseen suuntaan on määränpäähän vastaavasti lyhyempi matka.

taas pula-ajan inssi vauhdissa. Ja ihanko totta ?

• raumlaine juntti
        naurattaa kirjoitti:

taas pula-ajan inssi vauhdissa. Ja ihanko totta ?

Kyseessä täytyy olla raumalainen tai porilainen juntti. Menkääpä käymään Rauman vesitornilla. Siinä pihalla on viittoja, jotka osoittavat matkoja eri suunnissa oleviin kohteisiin. Yksi viitta osoittaa suoraan etelään ja siinä on teksti PORI 39960 km. Näitä juntteja varten tarvitaan matkustajakoneisiin ilmatankkaus!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaisten kannatus enää 12,9%

Perussuomalaisten kannatus laskee edelleen kuntavaaleissa. Kannatus sulaa kuin kevälumi auringossa. Onkos tuo ihme, kun
      Perussuomalaiset
      541
      18271
    2. Varo sisältöpaljastuksia! Tämän naisen bachelor-Joonas valitsi - Oliko valittu Monica vai Vivianna?

Joonaksella on kaksi naista jäljellä. Mutta valitsiko bachelor kahdesta naisesta Monican vai Viviannan? Oliko mielestäsi
      Bachelor
      48
      2193
    3. Trump - otan Gasan haltuun nyt

USA miehittää Gazan alueen ja rakentaa siitä uuden upean alueen aurikoiseen Israeliin. Väkivaltainen alkuperäisväestö h
      Maailman menoa
      338
      1665
    4. Ensio tunkee jo tyttärensäkin telkkariin!

Eikö kaljulle ex-stripparille mikään ole pyhää?? https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011013742.html On tuo härski
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      1613
    5. Runebergin tortut

Hyviä huomenia ja mukavaa päivyliä. 😊 Nyt kahvetta tippumaan. Harmi ettei ole torttua. 😊☕✨❄️❤️
      Ikävä
      267
      1174
    6. Surullinen olo

Mutta helpottunutkin😭
      Ikävä
      110
      1153
    7. Millaiset olivat ikäväsi kohteen viimeiset temput?

Kerro siitä omin sanoin.
      Ikävä
      54
      1113
    8. Bachelor-Joonas sekstasi toisen naisen kanssa - Tästä syystä valitsi kuitenkin Monican: "Nyt mun..."

Bachelor Suomi -realityssä koitti lopullisen valinnan hetki. Paljon onnea ja lykkyä rakkauteen Joonas ja Monica! Lue l
      Bachelor
      19
      1036
    9. Nyt nainen

Asia on nyt niin, että välillä hankala ajatella meitä sängyssä sillee
      Ikävä
      38
      918
    10. Hyvää yötä

Puumanaiselle 🐆❤️
      Ikävä
      67