Sääskien saapuminen?

eliiiisa

Milloin iiiinhottavat sääsket valtaavat Lapin? Entä häipyvätkö pakkasten tullen?
Suunnittelen vaellusta ja mietin parasta ajankohtaa...

6

1543

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaeltajat

Normaali kesänä räkkä alkaa kuusamon korkeudella juhannukselta. Napapiirin pohjoispuolelle ei yleensä kannata mennä ennen juhannusta, voi olla että on vielä lunta kuruissa, joten sääski aika alkaa keski- ja pohjoislapissa heinäkuun puolella, noin puolenkuun paikkella. Tänä kesänä voi tulla aika hankala sääskikesä, koska kosteutta on piisannut.

• Kesäkuu

Ennen Juhannusta nimenomaan on paras aika vaeltaa Lapissa. Saariselälläkään ei ole tungosta eikä sääskiä. Tulvatkin ovat laskeneet normaalikorkeudelle siinä 10. päivän tienoilla joten vesistötkään eivät aiheuta esteitä.

• paitsi jos

kyseessä anopeus muotko, joka myös talvihyttynä tunnetaan. Niitä ei jokavuosi edes esiinny.
      Nyt on kyllä suotuisat olot olleet sen kehittyä, joten pelolla odotamme talven tuloa.

• vaeltamaan

Eipa tuo ole haitannut minua, jos kuruissa on ollut lunta. Kylla sen paalla kavelee hyvin.

Itse menen usein kesakuun alussa. Ei ole hyttysia. Joskus luonto ei oikein ole viela herannyt talviunestaan. Riippuu kesasta.

Tietty paras aika on varhainen kesa tai alkusyksy, jos haluaa valttya saaskilta. Viime vuonna oli hyttysia lokakuussakin, kun olin siella.

• Osapäiväerakko

kuuluvat Suomen luontoon siinä kuin kaikki muutkin kotoperäiset luontokappaleet.Sen vuoksi lappiin kannattaa mennä parhaaseen hyttysaikaan ja nauttia pikkuinisiöjöistä,niihin tottuu yllättävän nopeasti.

• JV95

Tulin lapista 18.6 ja jo niitä oli vaivaksi asti. Piti ohvia laitella saadakseen olla rauhassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67