Milloin iiiinhottavat sääsket valtaavat Lapin? Entä häipyvätkö pakkasten tullen?
Suunnittelen vaellusta ja mietin parasta ajankohtaa...
Sääskien saapuminen?
6
1543
Vastaukset
- vaeltajat
Normaali kesänä räkkä alkaa kuusamon korkeudella juhannukselta. Napapiirin pohjoispuolelle ei yleensä kannata mennä ennen juhannusta, voi olla että on vielä lunta kuruissa, joten sääski aika alkaa keski- ja pohjoislapissa heinäkuun puolella, noin puolenkuun paikkella. Tänä kesänä voi tulla aika hankala sääskikesä, koska kosteutta on piisannut.
- Kesäkuu
Ennen Juhannusta nimenomaan on paras aika vaeltaa Lapissa. Saariselälläkään ei ole tungosta eikä sääskiä. Tulvatkin ovat laskeneet normaalikorkeudelle siinä 10. päivän tienoilla joten vesistötkään eivät aiheuta esteitä.
- paitsi jos
kyseessä anopeus muotko, joka myös talvihyttynä tunnetaan. Niitä ei jokavuosi edes esiinny.
Nyt on kyllä suotuisat olot olleet sen kehittyä, joten pelolla odotamme talven tuloa. - vaeltamaan
Eipa tuo ole haitannut minua, jos kuruissa on ollut lunta. Kylla sen paalla kavelee hyvin.
Itse menen usein kesakuun alussa. Ei ole hyttysia. Joskus luonto ei oikein ole viela herannyt talviunestaan. Riippuu kesasta.
Tietty paras aika on varhainen kesa tai alkusyksy, jos haluaa valttya saaskilta. Viime vuonna oli hyttysia lokakuussakin, kun olin siella. - Osapäiväerakko
kuuluvat Suomen luontoon siinä kuin kaikki muutkin kotoperäiset luontokappaleet.Sen vuoksi lappiin kannattaa mennä parhaaseen hyttysaikaan ja nauttia pikkuinisiöjöistä,niihin tottuu yllättävän nopeasti.
- JV95
Tulin lapista 18.6 ja jo niitä oli vaivaksi asti. Piti ohvia laitella saadakseen olla rauhassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835