Lienee ihan kelpoakkuja venekäytössä? Mielellään kuulisi kokemuksista, oli sitten hyviä tai huonoja.
Keväällä tais olla tästä jo juttua, mutta en löytänyt enää ko. keskustelua.
Bilteman
8
2108
Vastaukset
- Andee
Moi, mulla on bilteman 2 akkua nyt olleet jo kolmatta vuotta paatissa ja ainakin viellä ovat ottaneet latausta vastaan ja ihan ok toimineet!
- kokeeksi
akut biltemasta (110ahx2 vapaa-ajan akut).kävin kattelee merkkiakkujakin 140e kappale, niin ajattelin kokeilla bilteman malleja 79e kpl.Oltiin vkl reissussa ja hyvin tuntuu kestävän jatkuvaa reipasta rasitusta joten itse olen vielä ainaskin tyytyväinen.Yleensä olen olen merkkituotteiden kannalla mutta akku myyjien rohkaisusta kokeilen nyt noita, ammattimiehet ke´rtoivat olevan käyttökelpoisia ja kaikki markkinoilla olevat akut kestävät huoletta 2 vuotta ainaskin.
- akuista
"vapaa-ajan akut", jos akku tulee venekäyttöön olisi huomioitava, että kennolevyt olisi myös tuettu molemmista päistä! yleensä akkujen levyt ovat tuettu vain toisesta päästä eli toinen pää on "vapaasti". Tarkoittaa sitä että jos tulee veneeseen jolla ajetaan rajusti aallokossa eli tulee rajuja tärskäyksiä, voipi akkujen levyt vääntyä ja koskettaa toisiinsa=> akku kaput! riippuu tietysti paljon ajonopeudesta YM.. ei yleensä ongelma uppoumarunkoisissa veneissä!
Tavalliset akut siis kestävät aikansa tai sitten ei! yleensä "paremmin tuetut" akut kalliimpia!ja myyjän pitäisi osata kertoa, löytyy yleensä merkintä: "veneeseen soveltuva".Bilteman akut eivät vakuuta sillä akuista ei tule syväpurkausakkuja laittamalla kuori kaasutiiviiksi ja sijoittamalla siihen letkuliittimiä.
Minulla on huonot kokemukset Bilteman akuista ja olen sen takia hankkinut merkkiakkuja joiden ikä nyt on 5 vuotta ja toimivat erinomaisesti.
Kuitenkin vaikka käytät laatuakkuja tai halpoja akkuja on merkittävin tekiä miten käsittelet niitä. Lataus ja purkaus on ratkaiseva.
Jos purkaat hyvänlaatuinen akku 30% nimelliskapasiteetistä ennen laadukasta uudelleenlatausta kestää se tyypillisesti noin 1200 latausta. Vastaava luku 50% purkauksella on 400 kertaa ja 100% noin 180 kertaa.
Näin ollen tulisi ylimitoittaa akkukapasiteetin reilusti!
Kun lataat akkua sitä tulisi tehdä mahdollisimman nopeasti purkauksen jälkeen, eli älä jätä akut puolityhjänä veneeseen.
Latauksessa olisi käytettävä laadukasta latauslaitetta jossa on teholataus, tasausvaihe ja ylläpito ja se tulisi olla lämpötilakompensoitu.
Nestetasoa on tarkistettava säännöllisesti jokaisesta kennosta.
Jos joku sortuu geeliakkuihin tulisi latauslaite olla siihen sopiva muuten ne tuhoutuvat hyvinkin nopeasti.- akuissa
LonelyBird kirjoitti:
Bilteman akut eivät vakuuta sillä akuista ei tule syväpurkausakkuja laittamalla kuori kaasutiiviiksi ja sijoittamalla siihen letkuliittimiä.
Minulla on huonot kokemukset Bilteman akuista ja olen sen takia hankkinut merkkiakkuja joiden ikä nyt on 5 vuotta ja toimivat erinomaisesti.
Kuitenkin vaikka käytät laatuakkuja tai halpoja akkuja on merkittävin tekiä miten käsittelet niitä. Lataus ja purkaus on ratkaiseva.
Jos purkaat hyvänlaatuinen akku 30% nimelliskapasiteetistä ennen laadukasta uudelleenlatausta kestää se tyypillisesti noin 1200 latausta. Vastaava luku 50% purkauksella on 400 kertaa ja 100% noin 180 kertaa.
Näin ollen tulisi ylimitoittaa akkukapasiteetin reilusti!
Kun lataat akkua sitä tulisi tehdä mahdollisimman nopeasti purkauksen jälkeen, eli älä jätä akut puolityhjänä veneeseen.
Latauksessa olisi käytettävä laadukasta latauslaitetta jossa on teholataus, tasausvaihe ja ylläpito ja se tulisi olla lämpötilakompensoitu.
Nestetasoa on tarkistettava säännöllisesti jokaisesta kennosta.
Jos joku sortuu geeliakkuihin tulisi latauslaite olla siihen sopiva muuten ne tuhoutuvat hyvinkin nopeasti.ei ole mitään letkulähtöjä ja myyvät niitä vapaa-ajan akkuina, pienemmissä bilteman malleissa näkyy olevan letku lähdöt.Jää nähtäväksi miten kestää.
- uskaltanut
Katselin Bilteman akkuja, mutta hain Exiden. Veneen akun on syytä olla luotettava. Bilteman vehkeet eivät noin yleisesti ottaen tällaisia ole. Tästä kertoo mm. viimeisimmän Kipparin Bilteman vinssin testaus. Köyhän ei kannata ostaa romua!
- cobraali
vertaamaan kyseistä Biltema-sähkövinssiä ( joka kieltämättä taitaa olla pelkkä lelu ) heidän akkuihinsa. Itsellä ihan ok-kokemuksia Bilteman akuista.
- Tapani
Aiheesta pois ja kolmanteen. Uusimassa Erä lehdessä 7/2006 oli paukkuliivivertailu ja mukana Biltema liivi. Siinä sanottiin, että sen voi antaa vieraille, jotka tulevat kylään!
Onkohan tämä temppu päästä mökkivieraista ja niistä Bilteman liiveistä? Heh, heh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1559127Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492779Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja312547- 572521
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971905- 971847
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231783Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä481326Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091207- 281191