Vaatiiko pihavarasto luvan?

Ahti Suomi

Se ompi 20 neliötä tasan tarkkaan. Onko juuri neliömäärällä väliä tässä asiassa arvoisat asiantuntijat.
Tv: Kiukualta. Ahti Suomi

12

24721

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mjau

Niin riippuu asuinkunnasta, minkä kokoisen saa tehdä ilman lupia tai saako sitten mitään. Kannattaa käydä katsomassa löytyiskö oman kunnan nettisivuilta tietoa asiasta, tai soittaa paikalliseen rakennusvalvontavirastoon. Esim. meillä Helsingissä pientalotontilla ohjeistus on seuraavanlainen: "Ellei asemakaavassa ole määrätty vajojen ja muiden rakennelmien rakentamisesta, saa tontille rakentaa vajoja ja rakennelmia yhteensä 20 m2."

• säännöt

toimenpideilmoituksella alle 20 neliön rakennelmat mahdollisia. Ja alle 5 neliötä ei mitään ilmoitusta.

• Lates
        säännöt kirjoitti:

toimenpideilmoituksella alle 20 neliön rakennelmat mahdollisia. Ja alle 5 neliötä ei mitään ilmoitusta.

Vaikuttaako muuten perustustyyppi asiaan mitenkään? Siis betonisokkeli vs. kevyempi ratkaisu?

• kuin sen
        Lates kirjoitti:

Vaikuttaako muuten perustustyyppi asiaan mitenkään? Siis betonisokkeli vs. kevyempi ratkaisu?

että noihin ihan pieniin luvattomiin ei saa tehdä kovin raskaita maanalaisia perustuksia.

• kunnissa

asia on määritelty rakennusjärjestyksessä.
      Neliömäärä vaihtelee kunnittain.
      Aika monesta löysin rakennusjärjestyksen kunnan kotisivuilta.

• Mahdollisesti

Jos siihen rakennukseen vedetään kiinteät sähköasennukset, niin lupa mahdollisesti tarvitaan. Ainakin meilläpäin on vaadittu.

• porsastelua

Jos korkeutta on alle 160 cm ei lupaa. Jos teet seinät läpinäkyväksi esim hirsilatotyyyliin ei lupaa, jos jätät yhden sivun auki ei lupaa. Itse rakensin varaston kelkoille ja mönkijälle jossa todellista korkeutta oli 3 metriä mutta väliosassa oli poikittain lankut niin että korkeus jäi 160 cm sekä seinät tehty kakkosnelosesta ja väliin jätin 4 cm raon niin rakennustarkastaja sanoi, että lupaa ei tarvita.

• oooppp

Ja sinne laittaa kaminan nurkkaan... vaatinee luvan?

• panttinki

sä olet ainakin kahden luvan verran hakannut 2x4:sta seiniin

• oooppp
        panttinki kirjoitti:

sä olet ainakin kahden luvan verran hakannut 2x4:sta seiniin

Mitä. Häh!

• ladetsy

Etelä-savossa aika monessa kunnassa vasta yli 30 neliön varasto tarvitsee rakennusluvan. Alle 30 riittää ilmoitus. Veli mies vasuu tuolla etelässä melkein Helsingissa ja siellä jo leikkimökki tarvitsee rakennusluvan. Katso kuntasi rakennusjärjestyksestä niin ei tarvitse arpoa...

• lupa on mulla

Mulla on lupa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3894
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2619
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      44
      2584
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2375
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      29
      2208
    6. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      303
      2103
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1809
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1633
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      46
      1498
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1477
    Aihe