Paljekumin kunto ja vaihtoväli

OMC

Moi!

Kuinka usein olette vaihtaneet perävetolaitteen paljekumit? Onko jollain rikkoutunut palje kesken kauden ja kuinka sen huomasit?
Kaikki paljekumin vaihto-ohjeet ym. tähän jatkoksi. Kaikki merkit käy.

Kiitos jo etukäteen

37

27288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta

      Mulla hajosi viime vuonna Volvosta palje. Huomasin sen siitä, että ristikko meni paskaksi ääni sen mukainen. Ei mitenkään edullinen remontti, kun samalla meni koneen puoleltakin akselin laakerointi uusiksi.

      Vaihto ei ole mitenkään hirveän monimutkaista. Volvossa pitää irroittaa vetolaitteen yläpyörästö (neljällä pultilla kiinni), vetolaitteen yläosa se, noin 20cm korkea pala siinä päällä. Pultit auki, palkeen klemmarit auki, yläpyörästö ulos. Uusi palje paikalleen, sisempi klemmari kiinni. Yläpyörästö sisään, katso että akseli menee rihloihin. O-renkaat paikalleen pyörästön ja vetarin välistä. Puhdistus pinnoille ja vaikka joku tiivistysmassa laippapinnalle (Loctite esim). Sitten pulttaat pyörästön paikalleen ja lopuksi toinen palkeen klemmari kiinni.

      Klemmareiden kanssa on syytä olla tarkkana. Varmista, että palkeessa oleva uloke on vastaavassa urassa ennen kuin kiristät klemmaria. Periaatteessa palje pysyy paikallaan hyvin silloin kun on kunnolla paikallaan (uloke urassa). Hyvä puhtaus on paikallaan.

      Vaihtoa suositellaan vissiin 2-3vuoden välein. Jotkut pistää pienen määrän öljyä palkeen sisään jolloin sen rikkoontuminen on periaatteessa mahdollista huomata veneen perään tulevasta öljylautasta (satamassa).

      • JRxxx

        ...Volvon oma suositus vaihtoon on kerran kaudessa. Toisaalta olen ollut ymmärtävinäni "rivien välistä" Volvon edustajilta, että se on vähän sellainen jenkkityylinen "varman päälle" suositus vahingonkorvausvastuiden torjumiseksi ja että he eivät pitäisi vaarallisena 2-3 vuoden vaihtoväliä. Tämän kirjoittamani jokainen lukee tietysti omalla vastuullaan :)
        Olen myös kuullut 5 vuoden vaihtovälin harrastajista, jotka sanovat, ettei mitään harmeja. Omallani (Volvon kone ja vetari) on tullut ajeltua nyt viime aikoina 3 kesää samoin palkein.


      • masentaja.
        JRxxx kirjoitti:

        ...Volvon oma suositus vaihtoon on kerran kaudessa. Toisaalta olen ollut ymmärtävinäni "rivien välistä" Volvon edustajilta, että se on vähän sellainen jenkkityylinen "varman päälle" suositus vahingonkorvausvastuiden torjumiseksi ja että he eivät pitäisi vaarallisena 2-3 vuoden vaihtoväliä. Tämän kirjoittamani jokainen lukee tietysti omalla vastuullaan :)
        Olen myös kuullut 5 vuoden vaihtovälin harrastajista, jotka sanovat, ettei mitään harmeja. Omallani (Volvon kone ja vetari) on tullut ajeltua nyt viime aikoina 3 kesää samoin palkein.

        Eikö volvon ym muidenkin merkkien suositus ole 3 vuotta?

        Jos palkeeseen tulee vuoto vuotaa vesi tukilaakerille, joka saattaa ottaa niin kyttyrää, että hajoaa paukahtaen ja rikkoon kilven. Jos tukilaakeri rikkoontuu, niin vedellä on esteetön pääsy palkeen repeämästä pilssiin ja vene pysyy tällöin pinnalla ainoastaa pilssipumpun tai tiukkojen narujen varassa.

        Vaihto ei ole monimutkainen oparaatio eikä vaadi erikoistyökaluja. Tosin ensikertalainen voi varata hommaan koko työpäivän. Suosittelen ennen vaihtotyötä tutustumaan korjausmanuaaliin, sillä muutama asia on syytä tietää.


      • JRxxx
        masentaja. kirjoitti:

        Eikö volvon ym muidenkin merkkien suositus ole 3 vuotta?

        Jos palkeeseen tulee vuoto vuotaa vesi tukilaakerille, joka saattaa ottaa niin kyttyrää, että hajoaa paukahtaen ja rikkoon kilven. Jos tukilaakeri rikkoontuu, niin vedellä on esteetön pääsy palkeen repeämästä pilssiin ja vene pysyy tällöin pinnalla ainoastaa pilssipumpun tai tiukkojen narujen varassa.

        Vaihto ei ole monimutkainen oparaatio eikä vaadi erikoistyökaluja. Tosin ensikertalainen voi varata hommaan koko työpäivän. Suosittelen ennen vaihtotyötä tutustumaan korjausmanuaaliin, sillä muutama asia on syytä tietää.

        ...käsikirjasta. Mallien 31 ja 41 Operator's Manual kehoittaa vaihtamaan vetonivelpalkeen joka toinen vuosi. Ottaen aiemmin mainittu "jenkkimarginaali" huomioon joka 3. vuosi vaikuttaa jokseenkin turvalliselta ratkaisulta :)


    • ottaa palkeeseen

      jos palkeet haluaa, niin vene uppoaa/vettä tihkuu vetarin läpi ja syövyttää akselin. Jotta vakuutukset olisi voimassa, pitäisi vaihtaa joka vuosi. Vator muistaakseni tarjosi 1000 € hintaan vaihdon töineen (tais sisältää laakerit)

      • Pilot 22

        Mercruiseriin suositus palkeiden vaihdolle on noin 6-8 vuotta,eikä joka vuosi.Sitäpaitsi useassa merkkihuollossa ko.homma maksaa osineen n.500-800 euroa.Mercruisereissa on erittäin kestävät kumipalkeet,mutta suositusikää vaihdolle ei kuitenkaan kannata ylittää.Vakuutus on aivan varmasti voimassa,kunhan palkeet on vaihdettu viimeistään 8 vuoden iässä.


      • Anonyymi
        Pilot 22 kirjoitti:

        Mercruiseriin suositus palkeiden vaihdolle on noin 6-8 vuotta,eikä joka vuosi.Sitäpaitsi useassa merkkihuollossa ko.homma maksaa osineen n.500-800 euroa.Mercruisereissa on erittäin kestävät kumipalkeet,mutta suositusikää vaihdolle ei kuitenkaan kannata ylittää.Vakuutus on aivan varmasti voimassa,kunhan palkeet on vaihdettu viimeistään 8 vuoden iässä.

        Mercruiser Bravo 3 .Paljekumit 17 vuotta vanhat.Hiukan on päässyt vettä ,auttaa kun sisällä on paljon vaseliini. Vaihdan myös laakerin.


    • kapukaks

      Kumin kuntoa ei oikein voi todeta,kuin avaamalla sen lemmari ja raottamalla kumia.Jos tulee vettä ulos,se on hajalla.

      -Trimmipumppujen vetarikiinnitys auki.
      -Vetari irti
      -Nosta vetarin kääntyvä runko ylös.Pistä vaikka ruuvari väliin.
      -Lemmarit auki pakoletkusta ja ota pois edestä.
      -Lemmari auki paljekumista.Paljekumi tulee "alakautta" nätisti ulos.

      Siinähän se on karkeasti ja lyhyesti.

    • OMC:n

      kumitiivisteen rikkoutumisen huomasi siitä, että venettä ei enää näkynyt. Se oli painunut pohjaan.

      • Realistixi

        Morjens! Rankkaa tekstiä mutta pahimmillaan todellistuu. Ittellä meinaa ko. vehje.
        Itte vaihdoin vanhan OMC:n ison paljekumin n. 17 vuoden iässä. Pelkäsin nääs pahinta. Mutta vaikka senkin ikäisessä kumissa oli jo ulkoapäin näkyviä ns. pykimiä oli kumi edelleen käyttökelpoinen eikä läheskään puhki.
        Alkuperäinen kumi maksaa mutta vaihto kannattaa ihan jo niin pienen seikan kuin mielenrauhan takia... Jos kumi alkaa vuotaa, se vuotaa meinaa suoraan laariin ja siinä ei bilgepumpe enää auta. Tai auttaa muutaman tunnin..ehkä..


      • Eetu
        Realistixi kirjoitti:

        Morjens! Rankkaa tekstiä mutta pahimmillaan todellistuu. Ittellä meinaa ko. vehje.
        Itte vaihdoin vanhan OMC:n ison paljekumin n. 17 vuoden iässä. Pelkäsin nääs pahinta. Mutta vaikka senkin ikäisessä kumissa oli jo ulkoapäin näkyviä ns. pykimiä oli kumi edelleen käyttökelpoinen eikä läheskään puhki.
        Alkuperäinen kumi maksaa mutta vaihto kannattaa ihan jo niin pienen seikan kuin mielenrauhan takia... Jos kumi alkaa vuotaa, se vuotaa meinaa suoraan laariin ja siinä ei bilgepumpe enää auta. Tai auttaa muutaman tunnin..ehkä..

        Palkeen vaihto itse yhden miehen tekemänä jää tekemättä. Uusissa koneissa vetolaite pitää kokonaan irroittaa, jotta palkeen pääsee vaihtamaan ja uusi vetari on hieman vanhoja painavampi.


      • cobraali
        Realistixi kirjoitti:

        Morjens! Rankkaa tekstiä mutta pahimmillaan todellistuu. Ittellä meinaa ko. vehje.
        Itte vaihdoin vanhan OMC:n ison paljekumin n. 17 vuoden iässä. Pelkäsin nääs pahinta. Mutta vaikka senkin ikäisessä kumissa oli jo ulkoapäin näkyviä ns. pykimiä oli kumi edelleen käyttökelpoinen eikä läheskään puhki.
        Alkuperäinen kumi maksaa mutta vaihto kannattaa ihan jo niin pienen seikan kuin mielenrauhan takia... Jos kumi alkaa vuotaa, se vuotaa meinaa suoraan laariin ja siinä ei bilgepumpe enää auta. Tai auttaa muutaman tunnin..ehkä..

        kyseisestä paljekumista / mistä ostit ?
        Vaihdoitko itse vai teetätit pajalla ( jos viimeksimainittu, niin paljonko kustansi ?? )


        BTW: Biltemassa myyvät Volvon paljekumisarjaa klemareineen hintaa 25 ecua. Tietty tämä OMC-kumi maksaa x krt tuon 25 ecua. Kun tuo US-dollarikin on niin kallis verrattuna euroon ja öljyn maailmanmarkkinahinta on nousussa. :-D

        Pieni hinta, maksoi mitä maksoi, jos toisessa vaakakupissa paatin uppoamisvaara...

        ps. Itse ajelen veneelläni sisävesillä, jossa ko. paatti on ollut koko ikänsä. Paljekumia ei ole tullut vaihdettua ikinä ( pitänee pistää vakavasti harkintaan ko. remppa ).


      • Cobra

        Ei muuten taatusti uppoo paljekumin rikkoutumiseen. Oletko edes koskaan nähnyt omc:n vetolaitetta?


      • sukellusreissulla
        Cobra kirjoitti:

        Ei muuten taatusti uppoo paljekumin rikkoutumiseen. Oletko edes koskaan nähnyt omc:n vetolaitetta?

        bongattin yksi helsingin edustalla merenpohjasta...


      • osineen
        cobraali kirjoitti:

        kyseisestä paljekumista / mistä ostit ?
        Vaihdoitko itse vai teetätit pajalla ( jos viimeksimainittu, niin paljonko kustansi ?? )


        BTW: Biltemassa myyvät Volvon paljekumisarjaa klemareineen hintaa 25 ecua. Tietty tämä OMC-kumi maksaa x krt tuon 25 ecua. Kun tuo US-dollarikin on niin kallis verrattuna euroon ja öljyn maailmanmarkkinahinta on nousussa. :-D

        Pieni hinta, maksoi mitä maksoi, jos toisessa vaakakupissa paatin uppoamisvaara...

        ps. Itse ajelen veneelläni sisävesillä, jossa ko. paatti on ollut koko ikänsä. Paljekumia ei ole tullut vaihdettua ikinä ( pitänee pistää vakavasti harkintaan ko. remppa ).

        maksoi 1500 €


      • omssikka
        osineen kirjoitti:

        maksoi 1500 €

        kun siirrytty euroaikaan. Halpahan tuo on OMC-vetolaitteen remontiksi, vain 1,5Kecua (=9000 mummonmarkkaa ).

        -vetolaitteen irroittamisesta ( 6 pulttia auki )
        -kardaanin kumimuhvin paikallaan pitävän 2 klemmarin irroitus
        -tiivistepintojen tarkistus ( vetolaitteen ja kilven välinen liitos, kumimuhvin ja kilven väliset liitokset )

        -uusi muhvi paikalleen 2 klemmaria kiinni
        uusi tiiviste vetolaitteen ja kilven väliin
        -vetolaite kiinni.

        jos tehdään tarkkaa työtä, niin samalla vaihdetaan kardaanin tukilaakeri vetolaitteen kilvestä.
        Itse meinaan tehdä tuon itse / loppuvuoden saunajuomat ...
        Ko. muhvi pitäisi olla vaihdettavissa ko. työkuvauksen mukaan . Tai jos joku tietäväisempi tietäisi kerto, pitääkö se kahdella kuusiokolopultilla, kilvessä oleva keinuosa (jossa itse vetolaite on kiinni ) irroittaa muhvin vaihdon takia.

        Tähän korjaamo saa aikaa palamaan 6-8h ???
        Just joo...


      • Cobra
        Cobra kirjoitti:

        Ei muuten taatusti uppoo paljekumin rikkoutumiseen. Oletko edes koskaan nähnyt omc:n vetolaitetta?

        Jos ompsin palje rikkooontuu virtaa vesi palkeen sisään ja alkaa huuhdella akselin tukilaakeria kilvessä. Tämä ei vesivoideltuna kauan kestä ja alkaa jumimaan, jolloin laakerikehys sorvaa kilven rikki taikka koko laakeri hajoaa. Mitä on tukilaakerin takana? Siellä on konehuone ja jos vesi pääsee palkeeseen, niin se pääsee tukilaakerin kautta konetilaan.

        Kokemuksesta voin kertoa, että vene uppoaa kun pilssipumppu tyhjentää akun.


      • masentaja.
        omssikka kirjoitti:

        kun siirrytty euroaikaan. Halpahan tuo on OMC-vetolaitteen remontiksi, vain 1,5Kecua (=9000 mummonmarkkaa ).

        -vetolaitteen irroittamisesta ( 6 pulttia auki )
        -kardaanin kumimuhvin paikallaan pitävän 2 klemmarin irroitus
        -tiivistepintojen tarkistus ( vetolaitteen ja kilven välinen liitos, kumimuhvin ja kilven väliset liitokset )

        -uusi muhvi paikalleen 2 klemmaria kiinni
        uusi tiiviste vetolaitteen ja kilven väliin
        -vetolaite kiinni.

        jos tehdään tarkkaa työtä, niin samalla vaihdetaan kardaanin tukilaakeri vetolaitteen kilvestä.
        Itse meinaan tehdä tuon itse / loppuvuoden saunajuomat ...
        Ko. muhvi pitäisi olla vaihdettavissa ko. työkuvauksen mukaan . Tai jos joku tietäväisempi tietäisi kerto, pitääkö se kahdella kuusiokolopultilla, kilvessä oleva keinuosa (jossa itse vetolaite on kiinni ) irroittaa muhvin vaihdon takia.

        Tähän korjaamo saa aikaa palamaan 6-8h ???
        Just joo...

        Kalliilta minustakin kuulostaa. Palkeen vaihtoon menee 2-3 tuntia eli työkustannus max 200e.

        Palkeen vaihdon yhteydessä kannattaa tarkastaa ristinivel, perälaakeri, rihtaus. Jos näitä aletaan korjailemaan, niin aikaa palaa tietenkin lisää. Mutta kyllä yhden työpäivän aikana isonkin rempan osaava ammattilainen pystyy tekemään eli 500e korkeintaan on työveloitus.

        Sitten tietenkin pitää huomioida osien hinnat, jotka ovat kalliita. Mahdollisesti vene nostetaan ja lasketaan veteen, joten 1500e ei ole välttämättä mitään ylilaskutusta.

        Jos irrotat tukilaakerin, niin käännä se poikittain ja nykäise ulos. Sitten liukuvasaran koukku laakerimuhvin taakse ja muutamalla lyönnillä ympäriinsä muhvi tulee ulos.


      • Cobra2
        Cobra kirjoitti:

        Jos ompsin palje rikkooontuu virtaa vesi palkeen sisään ja alkaa huuhdella akselin tukilaakeria kilvessä. Tämä ei vesivoideltuna kauan kestä ja alkaa jumimaan, jolloin laakerikehys sorvaa kilven rikki taikka koko laakeri hajoaa. Mitä on tukilaakerin takana? Siellä on konehuone ja jos vesi pääsee palkeeseen, niin se pääsee tukilaakerin kautta konetilaan.

        Kokemuksesta voin kertoa, että vene uppoaa kun pilssipumppu tyhjentää akun.

        Olisit edes vaihtanut nimimerkkiä....

        Hyviä ideoita jokatapauksessa ja osin totta. Ristikkonivel menee äkkiä rikki ja laakerin saa myös rikki muutaman kymmenen tunnin ajolla mutta siinä vaiheessa on vetarista kuulunut jo melkonen jumputus kun ristikkonivel jauhaa vettä palkeen sisällä.

        Seuraavaksi sun pitää katsoa että mitäs siellä laakerin takana onkaan... siellä on viellä pari tiivistettä estämässä veden pääsyn veneeseen.
        Ja jos ne rikkoutuu niin akseli on niin tiukalla sovitteella että ei siitä vettä tulvimalla mene. ilam pilssiä joutuu kuitenkin muutaman päivän odottamaan veneen uppoamista.


      • Cobra3
        Cobra2 kirjoitti:

        Olisit edes vaihtanut nimimerkkiä....

        Hyviä ideoita jokatapauksessa ja osin totta. Ristikkonivel menee äkkiä rikki ja laakerin saa myös rikki muutaman kymmenen tunnin ajolla mutta siinä vaiheessa on vetarista kuulunut jo melkonen jumputus kun ristikkonivel jauhaa vettä palkeen sisällä.

        Seuraavaksi sun pitää katsoa että mitäs siellä laakerin takana onkaan... siellä on viellä pari tiivistettä estämässä veden pääsyn veneeseen.
        Ja jos ne rikkoutuu niin akseli on niin tiukalla sovitteella että ei siitä vettä tulvimalla mene. ilam pilssiä joutuu kuitenkin muutaman päivän odottamaan veneen uppoamista.

        Minulla on vene melkein uponnut palkeen reijän takia. Ristikkonivel oli täysin kunnossa, mutta tukilaakeri hajosi paukahtaen ajossa. Vettä lorisi iloisesti pilssiin ja pilssipumppu piti venettä pinnalla kunnes sain hätäisesti nosturiauton paikalle. Vettä tuli sitä tahtia, että parissa tunnissa 7m jenkki olisi ollut pinnan alla.


      • Landepaukku2
        Cobra3 kirjoitti:

        Minulla on vene melkein uponnut palkeen reijän takia. Ristikkonivel oli täysin kunnossa, mutta tukilaakeri hajosi paukahtaen ajossa. Vettä lorisi iloisesti pilssiin ja pilssipumppu piti venettä pinnalla kunnes sain hätäisesti nosturiauton paikalle. Vettä tuli sitä tahtia, että parissa tunnissa 7m jenkki olisi ollut pinnan alla.

        Taidatte olla jotain Helsinkiläisiä... Ei hell...
        Landena ja koko ikänsä paattien kanssa pelanneena ei voi kun ihmetellä näitä juttuja...
        Veneet menee pohjaan hapertuneista paljekumeista ja niiden vaihtamisesta maksetaan 1500 ekeä...
        Ja joka vuosi pitäisi vaihtaa.
        Jumlauta, ite en maksaisi edes Omc:n vetolaitteesta 1500 euroa.
        MITEN VOI PALJEKUMI HAJOTA NIIN TOTAALISESTI ETTÄ PAATTI UPPOAA?
        Ainakin meillä päin ne hapertuvat ja rupeavat vuotamaan vähän, jonka tunnistaa vetolaitteesta tulevasta rohinasta. Jos 2000 watin stereot huutaa aina täysillä veneen käydessä, niin näkyy tämä ongelma myös nopeusmittarissa alentuneena huippunopeutena.
        Taitaa olla sellaisten ongelma, joilla paatit seisovat laiturissa ajamisen sijasta.
        1500 paljekumin vaihdosta!!! Ei hemmetti.
        Noh jos OMC:llä ajelee eikä ite osaa laittaa vehkeitä, niin on muutenkin ilmeisesti sen verran valuuttaa, ettei pari uponnutta Baylineria laiturissa ei sen hirveemmin vituta.


      • cobraali
        Landepaukku2 kirjoitti:

        Taidatte olla jotain Helsinkiläisiä... Ei hell...
        Landena ja koko ikänsä paattien kanssa pelanneena ei voi kun ihmetellä näitä juttuja...
        Veneet menee pohjaan hapertuneista paljekumeista ja niiden vaihtamisesta maksetaan 1500 ekeä...
        Ja joka vuosi pitäisi vaihtaa.
        Jumlauta, ite en maksaisi edes Omc:n vetolaitteesta 1500 euroa.
        MITEN VOI PALJEKUMI HAJOTA NIIN TOTAALISESTI ETTÄ PAATTI UPPOAA?
        Ainakin meillä päin ne hapertuvat ja rupeavat vuotamaan vähän, jonka tunnistaa vetolaitteesta tulevasta rohinasta. Jos 2000 watin stereot huutaa aina täysillä veneen käydessä, niin näkyy tämä ongelma myös nopeusmittarissa alentuneena huippunopeutena.
        Taitaa olla sellaisten ongelma, joilla paatit seisovat laiturissa ajamisen sijasta.
        1500 paljekumin vaihdosta!!! Ei hemmetti.
        Noh jos OMC:llä ajelee eikä ite osaa laittaa vehkeitä, niin on muutenkin ilmeisesti sen verran valuuttaa, ettei pari uponnutta Baylineria laiturissa ei sen hirveemmin vituta.

        että OMC-vetarin kardaaninivelen kumimuhvin vaihtoon menee merkkiliikkeen asentajalla koko työpäivä, tai ainakin 6h. Kuuntelin sujuvasti. Kiva päiväsatu tosiaan. Toivottavasti on aurinkoista, että paatti saa valohoitoakin koko rahalla.
        Kyseisen firman omistajana, en itse ottaisi tuollaisia asentajia töihin, opiskelemaan asiakkaan lukuun ja rahoilla. Tapaus sisä-Suomesta.


      • kapukaks
        cobraali kirjoitti:

        että OMC-vetarin kardaaninivelen kumimuhvin vaihtoon menee merkkiliikkeen asentajalla koko työpäivä, tai ainakin 6h. Kuuntelin sujuvasti. Kiva päiväsatu tosiaan. Toivottavasti on aurinkoista, että paatti saa valohoitoakin koko rahalla.
        Kyseisen firman omistajana, en itse ottaisi tuollaisia asentajia töihin, opiskelemaan asiakkaan lukuun ja rahoilla. Tapaus sisä-Suomesta.

        Vaihdoin ensimmäistä kertaa tuon kumin ihan itse tänä keväänä.Kumi maksoi USA-partsilta tilattuna paikallisen veneliikkeen kautta n.65€.Olisi voinut tilata itse suoraankin.Aikaa vaihtoon olisi mennyt about 2-tuntia,ellen olisi joutunut puhdistamaan ja uudelleenrasvaamaan niveliä ja laakereita.Kumi kun oli halki ja kammio täynnä vettä.Ei kyllä ollut yhtään konesalin puolella.Vaihto-ohje on tosiaan tuo aiemmin kirjoittamani.Vetarin takaisin laitossa tosin tarvii apua kardaanin ohjaamiseksi reikäänsä.


      • cobraali
        cobraali kirjoitti:

        että OMC-vetarin kardaaninivelen kumimuhvin vaihtoon menee merkkiliikkeen asentajalla koko työpäivä, tai ainakin 6h. Kuuntelin sujuvasti. Kiva päiväsatu tosiaan. Toivottavasti on aurinkoista, että paatti saa valohoitoakin koko rahalla.
        Kyseisen firman omistajana, en itse ottaisi tuollaisia asentajia töihin, opiskelemaan asiakkaan lukuun ja rahoilla. Tapaus sisä-Suomesta.

        www.boatingbuddy.com ;

        u-joint bellow , order # 82765, 45.75USD
        exhaust bellow, order # 82764, 32.73USD
        Shift cable bellow, order # 82763, 9.64USD
        gimbal bearing, order # 82100, 41.80USD

        ja kaikkea muutakin löytyy..
        PS. esim. Gimbal bearing-laakeri yms.. ovat std-kamaa, jostain laakereita myyvästä liikkeestä koto-Suomestakin voi ne löytyä ilman vene hintalisää... :-D

        toinen mielenkiintoinen/hyödyllinen www-saitti OMC-veneilijöille ( koneiden / vetareiden "räjäytyskuvat" OEM-varaosanumeroineen )

        http://www.glmmarine.com/catalogs.html


      • cobraali
        cobraali kirjoitti:

        www.boatingbuddy.com ;

        u-joint bellow , order # 82765, 45.75USD
        exhaust bellow, order # 82764, 32.73USD
        Shift cable bellow, order # 82763, 9.64USD
        gimbal bearing, order # 82100, 41.80USD

        ja kaikkea muutakin löytyy..
        PS. esim. Gimbal bearing-laakeri yms.. ovat std-kamaa, jostain laakereita myyvästä liikkeestä koto-Suomestakin voi ne löytyä ilman vene hintalisää... :-D

        toinen mielenkiintoinen/hyödyllinen www-saitti OMC-veneilijöille ( koneiden / vetareiden "räjäytyskuvat" OEM-varaosanumeroineen )

        http://www.glmmarine.com/catalogs.html

        tätähän väh'n arvelinkin; VOLVO SX-vetarin kumimuhvit käy tietty myös OMC CObraan. SX-vetolaite "bolt on replacement" OMC-kilpeen.

        http://bpi.ebasicpower.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=CTGY&Store_Code=eBasicPower&Category_Code=VOLSXBEL


      • Anonyymi
        Realistixi kirjoitti:

        Morjens! Rankkaa tekstiä mutta pahimmillaan todellistuu. Ittellä meinaa ko. vehje.
        Itte vaihdoin vanhan OMC:n ison paljekumin n. 17 vuoden iässä. Pelkäsin nääs pahinta. Mutta vaikka senkin ikäisessä kumissa oli jo ulkoapäin näkyviä ns. pykimiä oli kumi edelleen käyttökelpoinen eikä läheskään puhki.
        Alkuperäinen kumi maksaa mutta vaihto kannattaa ihan jo niin pienen seikan kuin mielenrauhan takia... Jos kumi alkaa vuotaa, se vuotaa meinaa suoraan laariin ja siinä ei bilgepumpe enää auta. Tai auttaa muutaman tunnin..ehkä..

        Miten se vesi suojatun laakerin läpi vuotaa suoraan laariin ?


    • Vaihtoon

      Volvosta en tiedä, mutta olen ottanut talviajaksi vetarin BMW:n vetolaitteen talveksi talliin, jolloin tarkastan ja vaihdan öljyt. Ohjeiden mukaan menee suunilleen samalla tavalla kuin volvon tai OMC:kin. Irtiotto 2 tuntia ja takasinlaitto 2,5h kun pitää olla tarkempi. Olen tehnyt pressuhalliin vetarin kohdalle valmiiksi lankun, on siitä helppo nostaa joka vuosi irti. Laakerin edessä stefa ja takuulla ei uppoa kumin hajoamiseen. En ole kuullut uponneesta veneestä, taitaa olla niitä urbaanilegendoja. BMW kaikki kumit maksaa yhteensä 270e postikuluineen saksasta niiden vaihto kunnosta riippuen 4-6 vuoden välein.

      • palkeen tarpeessa

        Olisiko antaa yhteystietoja BMW:n palkeen löytämiseksi? Suomesta tahi maailmalta. Ovat "hieman" hankalasti saatavissa.


      • Osat
        palkeen tarpeessa kirjoitti:

        Olisiko antaa yhteystietoja BMW:n palkeen löytämiseksi? Suomesta tahi maailmalta. Ovat "hieman" hankalasti saatavissa.

        Osia saa useasta paikasta mailmalta, saanti ei ole ongelma.
        Saksasta saa osia alla olevasta osoitteesta.
        M.u.S inh F. Maier Yachtsport
        BMW Marine
        Puh 49 8111508
        Fax 49 8112067

        Valitettavasti niillä ei ollut sähköpostia vielä 2007. Soita tai faksaa niin saat osan hinnan. Sitten maksat ja osa tulee postissa. Hyvä palvelu, vaikka ei ole sähköpostia vielä?

        Toinen vaihtoehto on canada, mutta tulee samoihin hintoihin. Sain osat kahdessa viikossa.


      • BMW POIKA
        Osat kirjoitti:

        Osia saa useasta paikasta mailmalta, saanti ei ole ongelma.
        Saksasta saa osia alla olevasta osoitteesta.
        M.u.S inh F. Maier Yachtsport
        BMW Marine
        Puh 49 8111508
        Fax 49 8112067

        Valitettavasti niillä ei ollut sähköpostia vielä 2007. Soita tai faksaa niin saat osan hinnan. Sitten maksat ja osa tulee postissa. Hyvä palvelu, vaikka ei ole sähköpostia vielä?

        Toinen vaihtoehto on canada, mutta tulee samoihin hintoihin. Sain osat kahdessa viikossa.

        Tilasin kumit Suomesta tuli muutamassa päivässä ja vielä asiantuntevia neuvoja suomeksi kaupan päälle puh 0207939366 ja faxi taisi olla 0207939309


      • Ohjeita mistä

        Mistähän saisi BMW vetarin kumin vaihtoon ohjeita kun on ensimmäinen vetolaitteella varustettu vene.
        Kumitkin pitäisi jostain löytää...


      • osia
        Ohjeita mistä kirjoitti:

        Mistähän saisi BMW vetarin kumin vaihtoon ohjeita kun on ensimmäinen vetolaitteella varustettu vene.
        Kumitkin pitäisi jostain löytää...

        Kopioin vanhan viestin:

        http://www.bmwmarine.net/ tuolta saa kirjallisuutta ja osia. Olen jo tilannut tälle kesälle kolmesti omaan ja isän veneeseen osia. tulee nopeesti ja on halvempia kuin saksassa. Rich on hyvä tyyppi ja asiantunteva kaveri.
        Multakin löytyy kirjallisuutta, pitäis vain scannata. Vetolaite kannattaa ottaa irti joka vuosi ja painaa rasvat niveliin. Helppo ottaa irti. noin 1-2h purku ja kasaus. Pakosarjan, vetonivelen kumim klemmarit irti, vaihdevaijeri, hydrauliletkut, tappien6 kulmaruuvit kokonaan ja sitten työntää tapit sisään. Vetolaite roikotettava jostakin. Mark1 vetonivel jää kilpeen ja Mark2:ssa tulee vetolaitteen mukana.

        Voin scannata kuvan jos laitat sähkärin tänne.

        Löytyy myös auton ristikko joka on halpa verrattuna BMW:n ristikon hintaa 400e.
        Ristikko GMB kardaanin nivelristi 016-GU741

        Tossa Richin sähkäri [email protected]

        Tervesin
        2xbmw

        PS: siltä saa myös happosta pakosarjaa kohtuu hintaan........


      • 2 X 180 hv BMW
        osia kirjoitti:

        Kopioin vanhan viestin:

        http://www.bmwmarine.net/ tuolta saa kirjallisuutta ja osia. Olen jo tilannut tälle kesälle kolmesti omaan ja isän veneeseen osia. tulee nopeesti ja on halvempia kuin saksassa. Rich on hyvä tyyppi ja asiantunteva kaveri.
        Multakin löytyy kirjallisuutta, pitäis vain scannata. Vetolaite kannattaa ottaa irti joka vuosi ja painaa rasvat niveliin. Helppo ottaa irti. noin 1-2h purku ja kasaus. Pakosarjan, vetonivelen kumim klemmarit irti, vaihdevaijeri, hydrauliletkut, tappien6 kulmaruuvit kokonaan ja sitten työntää tapit sisään. Vetolaite roikotettava jostakin. Mark1 vetonivel jää kilpeen ja Mark2:ssa tulee vetolaitteen mukana.

        Voin scannata kuvan jos laitat sähkärin tänne.

        Löytyy myös auton ristikko joka on halpa verrattuna BMW:n ristikon hintaa 400e.
        Ristikko GMB kardaanin nivelristi 016-GU741

        Tossa Richin sähkäri [email protected]

        Tervesin
        2xbmw

        PS: siltä saa myös happosta pakosarjaa kohtuu hintaan........

        Se SP olisi [email protected]

        joo kuten huomaat niitä on 2kpl
        Pärjääko englannilla vai mistä päin toi herra on?


      • 2 X 180 hv BMW
        osia kirjoitti:

        Kopioin vanhan viestin:

        http://www.bmwmarine.net/ tuolta saa kirjallisuutta ja osia. Olen jo tilannut tälle kesälle kolmesti omaan ja isän veneeseen osia. tulee nopeesti ja on halvempia kuin saksassa. Rich on hyvä tyyppi ja asiantunteva kaveri.
        Multakin löytyy kirjallisuutta, pitäis vain scannata. Vetolaite kannattaa ottaa irti joka vuosi ja painaa rasvat niveliin. Helppo ottaa irti. noin 1-2h purku ja kasaus. Pakosarjan, vetonivelen kumim klemmarit irti, vaihdevaijeri, hydrauliletkut, tappien6 kulmaruuvit kokonaan ja sitten työntää tapit sisään. Vetolaite roikotettava jostakin. Mark1 vetonivel jää kilpeen ja Mark2:ssa tulee vetolaitteen mukana.

        Voin scannata kuvan jos laitat sähkärin tänne.

        Löytyy myös auton ristikko joka on halpa verrattuna BMW:n ristikon hintaa 400e.
        Ristikko GMB kardaanin nivelristi 016-GU741

        Tossa Richin sähkäri [email protected]

        Tervesin
        2xbmw

        PS: siltä saa myös happosta pakosarjaa kohtuu hintaan........

        Edellisessä käytin sammanvalmistajan ristikoita kun tulin tehneeksi teräsveneen ja laitoin sinne volvon kartaanin ja kesti aivan hienosti.


    • kapukaks
    • Hannibal

      Riittää vaihto 6 vuoden välein jos käyttää alkuperäisiä kumeja.
      Saa kyllä vaihdettua itsekin,mut on aika hankala homma.Kaveri teki tollasen
      haarukan pyöreästä metallitangosta,jolla saa pakopalkeen venytettyä lähelle
      kohtaa.Sitten toisella raudalla pyöräyttää palkeen sisältä,niin että palje on varmasti
      paikallaan ja eikun kova veto haarukalla niin se on siinä.

    • varmuutta

      muista käyttää kumia kesälläkin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2158
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2088
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1387
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1236
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1178
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1163
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      864
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      844
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      60
      827
    Aihe