nuotio!!

minävain=)

Minulle vähän epäselvä juttu, mutta missä voin tehdä nuotion?? Sen tiedän että ei taajamaalueilla mutta luonnon helmassa? Joka miehen oikeuksilla laillisesti? Voiko esim. uimarannalle tehdä nuotion jos on sellaiseen mahdollisuus? Tietysti metsäpalovaroituksen aikana ei saa tehdä, vai voiko silti tehdä jos on oikein paikka nuotiolle?? Kiitos jos joku voi vastata!!

9

2400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekeminen

      ei kuulu jokamiehen oikeuksiin, eli avotulen tekemiseen tarvitaan aina maanomistajan lupa. Poikkeustilanne on tietysti joku sellainen pakkotila, että eksyy metsään ja paleltuisi muuten kuoliaaksi tms.

      • Beagle Boy

        Vähän sinne päinhän ne neuvot menivät.
        Tosi on, että nuotion tekemiseen tarvitaan aina maanomistajan lupa.

        Avotulen ja nuotion välillä on kuitenkin eroa.
        Esimerkiksi retkeilijä voi tehdä retkellään avotulen retkikeittimeensä ja keitellä siinä.
        Eli, jos avotuli ei ole kiinni maapohjassa, niin siihen ei mitään lupaa tarvita.


      • uimarannalle
        Beagle Boy kirjoitti:

        Vähän sinne päinhän ne neuvot menivät.
        Tosi on, että nuotion tekemiseen tarvitaan aina maanomistajan lupa.

        Avotulen ja nuotion välillä on kuitenkin eroa.
        Esimerkiksi retkeilijä voi tehdä retkellään avotulen retkikeittimeensä ja keitellä siinä.
        Eli, jos avotuli ei ole kiinni maapohjassa, niin siihen ei mitään lupaa tarvita.

        ... niin voi grillata retkisapuskat.


    • alkuperäinen.

      ..jos otan grillin mukaan niin voin siis sillain käyttää tulta? Esim. rannalla??

      • Minä vain tässä taas

        Sehän tuli hyvin esille, ettei nuotiota saa tehdä, mutta avotuli on asia erikseen... Mikäli liekki istuu siinä grillissä eikä kosketa maaperää, se on avotuli eikä nuotio. Näin ollen se grilli taitaapi olla eri asia kuin nuotio ;)


      • mestarit
        Minä vain tässä taas kirjoitti:

        Sehän tuli hyvin esille, ettei nuotiota saa tehdä, mutta avotuli on asia erikseen... Mikäli liekki istuu siinä grillissä eikä kosketa maaperää, se on avotuli eikä nuotio. Näin ollen se grilli taitaapi olla eri asia kuin nuotio ;)

        Mietitäänpä yhessä..............


      • Anonyymi
        Minä vain tässä taas kirjoitti:

        Sehän tuli hyvin esille, ettei nuotiota saa tehdä, mutta avotuli on asia erikseen... Mikäli liekki istuu siinä grillissä eikä kosketa maaperää, se on avotuli eikä nuotio. Näin ollen se grilli taitaapi olla eri asia kuin nuotio ;)

        Nuotio, grilli, tulitikun liekki- kaikki on avotulia. Tuli joka palaa hormillisessa suljetussa uunissa, ei ole avotuli.


    • Anonyymi

      Eläke poliisi ei lähde ulos makkaran paistoon, nuotion sotkijat.
      Kysyy mitä näkyy,kun saapuu ja yksin saa ulos lähteä.

    • Anonyymi

      Maanomistajan luvalla minne tahansa, paitsi metsäpalovaaran aikana. Ja omalla maallasi et tarvitse lupaa. On olemassa myös retkikohteissa/kansallispuistoissa merkityt tulipaikat, niihin voi tehdä ilman erillistä lupaa tulen, paitsi metsäpalovaaran aikana.
      Ja avotuli= kaikki tuli, missä avoimesti liekki näkyy. Jos tuli on hormillisessa uunissa, kyseessä ei ole avotuli. Esimerkiksi saunan uunissa ei ole avotuli. Tai hormillisessa kamiinassa, tai leivinuunissa.
      "Luonnon helmassa", ollaan aina jonkun maalla. Jäällä saa polttaa nuotioita ihan kuin tahtoo, ellei savu häiritse ketään rannalla asujia. Eli pulkkaan puut, sytykkeet, ja jäälle kunhan se kantaa.(kirjoitan tätä Joulukuussa -22)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe