neuvokaa eskimokäännös!

minävain..

Neuvokaa miulle miten eskimo käännös tehdään.. haluaisin oppia.. onkohan mitään netti sivuja jossa olis vinkkejä??

5

6881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miemiumie

      Suomeksi ja englanniksi,varmaan löytyy.

    • http://www.schools.ash.org.au/daptohigh/eskimoroll.htm

      Mutta käytännössä homma vaatii aktiivista opastusta useimmilta ja uimahalliympäristön: kirkas, lämmin vesi ja sukelluslasit. Jotkut oppii yhdellä kerralla, mutta useimmilta kuluu aikaa. Asian hahmottaminen kuivalla maalla on melko vaikeaa. Ylösalaisin vedessä tilanne on niin erilainen. Opetustilanteessa opettaja ensin asettaa melan alkuasentoon ja näyttää oikean liikeradan. Yleensä korostetaan kahta seikkaa: kajakin "flippaaminen" lantiolla ajoissa oikeinpäin ja pään tuomista ylös vedestä viimeiseksi. Minä lisäisin vielä eteenpäin kumartuvan alkuasennon siellä veden alla: Liikerata on siis kuin heittäisi säkin maasta sivukautta kaaressa olkansa yli (mutta säkin tilalla on mela). Hyvä harjoitus on laittaa säkiksi puhallettu melakelluke tai pallo. Sitä ennen kannattaa tulla ylös mela melakelluke yhdistelmällä. Sitä on hankala tehdä pyörähdyksenä, koska kelluketta voi olla vaikea viedä kajakin ali, mutta tämä liike menee edestakaisena: tullaan ylös siltä puolelta, minne kaadutaankin.

      Oma eskimoni on vielä hyvin epävarma: ensi talvella treenataan lisää hallissa. Tosin aion kokeilla kyllä lämpimissä kesävesissä omalla kajakillani.

      • Kirjoittelen vielä lisää ajatuksia, koska tämä on itsellenikin "ideomotorista harjoittelua". Olen siis hallissa onnistunut jotakin alle 30 kertaa, sitten kun luulen itsestäni, niin taito taas aina katoaa :(
        Siinä on minulle niin monta asiaa, jotka on saatava yhdessä oikein. Jos muut seikat menee hyvin, niin yksi voi pilata, kun ei vielä ole "selkäytimessä". Olen ensi viikolla lomalla ja aion kokeilla ulkovedessä ja omalla kajakillani.

        Siispä asioita, jotka minulla takkuavat:
        1. Alkuasento, siis veden alla, puhun nyt oikealta nousemisesta (vasen on peilikuva): (a) vasen lapa kunnolla ylös vedestä kajakin pinnalla olevan pohjan tuntumaan. (b) oikea lapa pinnalle (puoliksi veteen). (c) yläkroppa kumartuu vasten etukantta, siis lähemmäksi pintaa.

        2. Melan liike: oikealla lavalla vedetään veden pintaa pitkin viistosti (kuin lentokoneen siipi laskukiidossa), jolloin sillä generoituu hyvä noste, kannatus. Harjoittelussa nosteen vois siis tehdä melapussilla. Liike on laaja, ulottuu kauas kajakin sivulle, jopa otetta melasta voi siirtää vasemmalle, jotta oikealle jäisi enemmän melaa.

        3. Kropan liike seuraa oikeaa lapaa, vrt heittoliike esimerkki: säkki jaloista oikean olan yli. Tärkeää: samalla aloitetaan kajakin kääntö lantion taivutuksella ylösalaisesta kohti pintaa. Tätä tehdään koko liikeradan ajan koska kajakin runko saa momenttienergiaa, jota se lopussa luovuttaa.

        4. Kroppa ja oikea lapa viedään melko taakse, Nyt kajakki alkaa jo olla pystyssä. Lantio nousee vedestä kajakin perässä, mutta pää ja hartiat vielä viipyvät. Tässä vaiheessa oikella lavalla on vielä oltava kantoa. Tämä on vaikein vaihe. Jotkut näköjään tässä vaiheessa painavat lavalla alaspäin.

        5. Yläkroppa nousee takakannelle matalana, pää viimeisenä. Näin menetellen jo pystyssä olevaa kajakkia ei kaadeta takaisin. Yläkroppa nostetaan pystyyn vatsalihaksilla vasta kun se on takakannen päällä: ei sivulta ylös!!

        6. Jälkihoito: ollaan valmiina pyyhkäisemään oiken lavan kuperalla puolella takaisin veden pintaa pitkin eteenpäin estämään takaisin kaatuminen, jos nousu jää vajaaksi tai uusi aalto heti horjuttaa. Tätä minä en osaa vielä.

        Hommaa kannattaa tosissaan tehdä mielikuvaharjoitteluna ja paljon.

        Tietysti on muitakin tekniikoita...


    • Vieraili ja

      Yhden nousutekniikan oppiminen onnistuu nopeasti riippuen tekniikasta jota haet. Vaikeinta on nousta ilman melaa, melalla ja melontaotteella on jo huomattavasti helpompaa. Näissä molemmissa ovat nuo painopisteen laskemiset ja lantioliikkeet keskeisiä, kuten myös käsiliikkeet. Sinulla on varmaankin melan lavat noin 90 asteen kulmassa ja nk. oikeakätinen kääntö. Ota oikealla kädellä oikean lavan päästä kiinni niin että sormen päät ovat kuperalla puolella. Jos tällä otteella ja pystyssä ollessa viet vasenta melanlapaa edestakaisin vedenpintaa pitkin huomaat pienen harjoittelun jälkeen että voit kallistaa kajakkia reippaasti vasemman lavan puolelle. Mitä kauempana pidät melaa vasemmalla niin sitä paremmin saat tukea.

      Samalla melaotteella pystyssä ollessa pidät melaa kajakin oikella kyljellä kajakin pituussunnassa niin että vasen lapa osoittaa kohti keulaa ja kovera puoli ylöspäin. Kaada kajakki, pitäen itsesi tukevasti kajakin istuinaukossa polvia kohti kajakin istuinaukon reunoja painaen. Veden alla nurin päin ollessasi asetat vasen lapa on lähes alkuasennossa josta lähdet vääntämään vasenta lapaa sitä "surffaten" veden pintaa pitkin. Tunnet vasemassa kädessä miten melan varsi antaa tukea ja nostat itsesi siitä ylös antaen vasemman lavan kaartaa pitkässä kaaressa ja kaukaa veden päällä. Nousun voi tehdä rauhallisella liikkeellä.

      Oikean lavan otteen etuna on että vasen lapa harvemmalla pääsee sukeltamaan vedenpinnan alle.

      Muita tekniikoita on hyvä harjoitella tästä eteenpäin kun ei tarvitse poistua kajakista välillä. Makuualusta on mainio kelluke nousun harjoitteluun. Kokeile kellukkeen pitämistä eri paikoilla vedenpinnalla ja kallistele kellukkeen suuntaan. Kellukkeen saa pyöräytettyä mukaansa kajakin alta kun pitää sen lähellä kajakkia ja vartalon suorassa. Nousussa on toimittava päinvastoin, eli aikaisemman kirjoittajan neuvoja noudattaen vartalo etukumarasta takakumaraan painopistettä näin siirtäen lähelle kajakin pohjaa, ja kelluke kauas ulos sivulle.

      Suosittelen www.paddlingsfabriken.fi palveluja käännöksen opetteluun. Halliharjoittelu on varmasti mielekästä, mutta sen tekeminen koskessa, järven tai meren selällä on aivan eri juttu.

    • _linkki_

      www.melontaopas.fi

      aika kökkö mutta idean ymmärtää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe