veden lämpötilamuutokset

Sirkka

Niin, mulla on sellanen ongelma että ilmeisesti suodatin lämmittää vettä. Aina kun mittaan siivouksen jälkeen veden lämpötilan jonka olen sinne asettanut (24-26celsiusta), niin seuraavana päivänä vesi saattaa olla 27-29 !!

Kysymys kuuluu, niten saaan veden pysymään tarpeeksi kylmänä?

Pitäisikö minun laittaa todella kylmää vettä vedenvaihdon yhteydessä, jotta lämpö ei nousisi heti liikaa?

Toisaalta kokeilin kylmää vattä jo,mutta lopulta vesi on taas lämmennyt !

Kalaparat saa kohta varmaan sydärit:(

10

1932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma

      Oletko testannut onko lämmitin kunnossa?

    • Rihma

      Mitä kaloja sulla akvaariossasi on?
      Minkä kokoinen akvaario?

    • harakka1

      Sinun pitäisi selvittää mistä lämpötilan nousu johtuu. Onko akvaariossasi lämmitin? Paljon on huoneen lämpötila? Onko akvaariossa kansilasit?
      Jos huoneen lämpötila vaikka 24 astetta, niin jo valaisin riittää lämmittämään kansilasillisen akvaarion muutaman asteen korkeammalle.
      Näin kesää ajatellen lämpötila on nyt jo huolestuttavan korkea. Miten sitten kun sisälämpötila 27 astetta...
      Koitappa poistaa vaikka toinen kansilasi. Seurauksena vettä haihtuu viikossa muutama sentti, jota voit lisäillä tarpeen mukaan. Kuitenkaan suuria lämpötilan vaihteluita kalat eivät siedä. Eli ei missään nimessä kylmää vettä akvaarioon. Kylmä vesi saattaa pahimmassa tapauksessa laukaista jonkun epidemian akvaariossasi.

    • Sirkka

      Okei eli minulla on sellainen pienempi 65 litrainen akvaario, jossa uiskentelee:
      - kolme sellaista pienmmän lehtikalana näköistä ne on jotain 5 cm pitkiä ja korkeita raita-kaloja ja
      -yksi oranssi myös 5 cm ei korkea kalanen.
      - sitten on kolme platya (naarasta ja yksi uros)
      - pohjaa valloittaa monni.

      Ne raita kalat ovat jo ainakin 2-4:kin vuotta vanhoja, koska ovat oleet miunulla jo vuoden ja ovat olleet kahdella omistajalla aikaisemmin.

      Minulla ei ole minkäänlaista vedenlämmitintä ja lämpötila on meillä aina 21-24 astetta(ainakin tähän asti on ollut)

      Miten voin ottaa kansilasin pois kun minulla on vain yksi sellainen, en uskalla jättää akvaariota ilman kantta

      Auttaisiko jos ostaisin uuden lampun, koska nykyinen on vanha ja ehkä siksi hohkaa lämpöä.

      Tai jos suodatin vaan on niin onneton (se on oikeen antiikkinen kuulemma) VOiko johtua siitä?

      kuitenkin kalat ovat voineet iha jees mielestäni, taisi tulla platyilta poikasiakin, mutta ne toiset raita kalat söi ne :/

      No nyt ainakin tiedän että en kaada kylmää vettä altaaseen, kiitoksia tiedosta .

      • Rihma

        Ihan ensin pitäisi ottaa selvää mitä kaloja sinulla siellä on. Ja sitten pitäisi selvittää ovatko ne liian pienessä akvaariossakin, kenties.
        Tutki noita sivuja ja etsi mitä kaloja ne ovat;
        http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218

        Raidallisia;
        Kentien raidallinen lehtikala?
        http://aquahoito.info/svenska/scalare.jpg

        Tiikeribarbi?
        http://aquahobby.ru/fishes/fish129.jpg

        Viisiraitabarbi?
        http://www.akvaariokeskus.com/images/kalat/isot/viisiraitabarbi.JPG

        Tiikerinuoliainen?
        http://lisa.aqua-web.org/tiikerinuoliainen.jpg

        Jos et tiedä mikä laji on kyseessä, kuinka voit kertoa että kalat ovat väärässä lämpötilassa?
        Millaiset vesiarvot sinulla on?
        Usein kalasto perustetaan juuri vesiarvojen mukaan, sillä kaikki lajit eivät käy samoihin lämpötiloihin ja olosuhteisiin.

        Onko monnisi tämännäköinen?
        http://users.tkk.fi/~tumakela/images/akvaario_partamonni.jpg
        Jos on, se on liian pienessä akvaariossa, luovuta se mieluusti yli 100-litraiseen akvaarioon.

        Platyista senverran että viihtyvät viilehkössä, alle 25 asteisessa vedessä;
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=367


      • Sirkka
        Rihma kirjoitti:

        Ihan ensin pitäisi ottaa selvää mitä kaloja sinulla siellä on. Ja sitten pitäisi selvittää ovatko ne liian pienessä akvaariossakin, kenties.
        Tutki noita sivuja ja etsi mitä kaloja ne ovat;
        http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218

        Raidallisia;
        Kentien raidallinen lehtikala?
        http://aquahoito.info/svenska/scalare.jpg

        Tiikeribarbi?
        http://aquahobby.ru/fishes/fish129.jpg

        Viisiraitabarbi?
        http://www.akvaariokeskus.com/images/kalat/isot/viisiraitabarbi.JPG

        Tiikerinuoliainen?
        http://lisa.aqua-web.org/tiikerinuoliainen.jpg

        Jos et tiedä mikä laji on kyseessä, kuinka voit kertoa että kalat ovat väärässä lämpötilassa?
        Millaiset vesiarvot sinulla on?
        Usein kalasto perustetaan juuri vesiarvojen mukaan, sillä kaikki lajit eivät käy samoihin lämpötiloihin ja olosuhteisiin.

        Onko monnisi tämännäköinen?
        http://users.tkk.fi/~tumakela/images/akvaario_partamonni.jpg
        Jos on, se on liian pienessä akvaariossa, luovuta se mieluusti yli 100-litraiseen akvaarioon.

        Platyista senverran että viihtyvät viilehkössä, alle 25 asteisessa vedessä;
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=367

        Joo ne raita kalat on Tiikeibarbeja (kiitoksia kuvista) ja ne on jo tosi vanhoja sitten elinikään verrattuna. Mulla on kyllä liian pieni akvaario, pitää hankkia isompi.

        Kannattaako isompaan altaaseen sitten hankkia ulkosuodatin? Tuo nykyinen ei kyllä millään tulisi riittämään, kun se on niin antiikkinen ja pieni.

        Pitää tutkia noita sivuja, kiitos.


      • Rihma
        Sirkka kirjoitti:

        Joo ne raita kalat on Tiikeibarbeja (kiitoksia kuvista) ja ne on jo tosi vanhoja sitten elinikään verrattuna. Mulla on kyllä liian pieni akvaario, pitää hankkia isompi.

        Kannattaako isompaan altaaseen sitten hankkia ulkosuodatin? Tuo nykyinen ei kyllä millään tulisi riittämään, kun se on niin antiikkinen ja pieni.

        Pitää tutkia noita sivuja, kiitos.

        Ulkosuodatin on isompaan akvaarioon hyvä vaihtoehto. Voit pitää vanhan sisäsuodattimen "roskankerääjänä".
        Kuinka isoa allasta olet miettimässä? :)


      • Sirkka
        Rihma kirjoitti:

        Ulkosuodatin on isompaan akvaarioon hyvä vaihtoehto. Voit pitää vanhan sisäsuodattimen "roskankerääjänä".
        Kuinka isoa allasta olet miettimässä? :)

        Sellainen 150-200 litrainen olisi sitten mun juttu, koska haluan noita tiikeribarbeja, minusta ne ovat jotenkin hurmaavia :)


      • Rihma
        Sirkka kirjoitti:

        Sellainen 150-200 litrainen olisi sitten mun juttu, koska haluan noita tiikeribarbeja, minusta ne ovat jotenkin hurmaavia :)

        200-litrainen vähintään, niin sinne sopii sitten kunnon parvi noita tikruja.
        Mitä isompi, sitä helpompi hoitaa. ;)


    • Mikäkala

      Mulla erikoisia kaloja enkä löydä mistään kuvaa. Siis kalan nimi haussa. Kalat ovat noin 3 cm mittaisia aikuisena,mustia ja kyljessä leveä punainen raita uroksilla. Lisäksi pieni neonsininen valesilmä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      664
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      485
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe