Käytin eläinl. pupuni

Käytin pe:na 26.5 kanini eläil. Heinolassa,koska en sitä vie omalle paikkakunnalle...Sain kanilleni lääkkeet(Vibravet)yli kuukauden kestävään nuhaan&aivasteluun...eläinl.määräsi toisen kuurin,koska ensimmäinen ei auttanut.Nyt on jo melkein nuha lähteny,mutta mistä voi johtua rajut aivastuskohtaukset?Voiko nenässä/kurkussa olla joku karva yms.?Kaikki on eliminoitu,purut,heinät ym..Kanini aivastelee just sillon,kun on ittensä pessyt&kun juoksee paljon(heittää lenkkiä jalkojen&pöytien välistä).Niin ja sit se sai loishäädön,koska epäilin itse hilsepunkkia,koska korvan päissä oli"lovet" tai voiko aivastelu johtua niistä punkeista jos sillä sellasia on/oli?

10

525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>chiki<<

voi se kai mut soita el:llä ja kysy.mikset vie sitä teidän kunnan el:llä?

• Siksi en vie oman kylän eläinl.koska se ei ole pieneläinhoitaja vaan eläinlääkäri&on sanonu monelle ihmiselle,kuka on vähän pienempiä lemmikkejänsä hänelle vienyt,että"nappi ottaa ja pannulle"&pieneläinhoitaja on äitiyslomalla.edelliselle omalle kanilleni hän antoi antibioottikuurin(Ditrim)..ei lähtenyt alapään tulehdus eikä hengitystien tulehdus pois&luin vasta poisnukkuneen kanin jälkeen netistä mikä sillä olis voinut olla&sain vastauksen,se oli Pasteurella.ei se eläinl. sitä tiennyt&kani meni kahehdessa päivässä niin huonoon kuntoon,että ei siinä olis ollu paljoo toivoa vaikka ois lääkkeet saanu.Diagnoosi oli:alapään tulehdus.Tiedän kyllä nyt mitkä oireet on pasteurellassa!Kaduttaa kyllä,että en vienyt edellistä kania hyvälle eläinl.

puhuitteko pasteurella- bakteerista. nuha ja aivastelu voivat jatkua johtuen tästä bakteerista. yleinen kanilla, monet kantavat sitä luonnostaan, mutta aiheuttaa oireita nyt jostakin syystä. onko elinolosuhteet muuttuneet? joku stressitekijä lisääntynyt? soita raision eläinlääkäriasema vettoriin ja kysy lääkäreiden puhelinaikoja ja juttele silloin pätevän lääkärin kanssa. ei maksa kuin peruspuhelinmaksun ja saat paljon tietoa.

• Jos on sellanen bakteeri kanilla,mikä aiheuttaa pasteurellaa ni mitä antibioottia siihen yleensä määrätään?En usko,että kanillani on se,koska se on muuten tosi pirtee,juo&syö...&aivastelut on jatkunu jo n.kolme viikkoa.Voiko se olla siitepölylle allerginen?

• Zorro
        sun_baby kirjoitti:

Jos on sellanen bakteeri kanilla,mikä aiheuttaa pasteurellaa ni mitä antibioottia siihen yleensä määrätään?En usko,että kanillani on se,koska se on muuten tosi pirtee,juo&syö...&aivastelut on jatkunu jo n.kolme viikkoa.Voiko se olla siitepölylle allerginen?

Pasteurellaan annetaan mm vibravetiä, vaikka sitä ei suositella aina....(aiheuttaa helposti ripulia ja vaikutus voi hävitä toistuvien kuurien jälkeen)
        Mun kani on saanu pasteurellaan vibravetiä ja duphocilliiniä. Mutta kyllä pasteurellan pitäisiä vibravetillä laantua, eli voi olla jostain muusta kyse.

• Huomasin just äskön,että kanini"maistelee"puruja,vissiin luulee,että se on sapuskaa..Onko mitää millä sen vois välttää ja oon meinannu laittaa maton häkkii ni minkälainen matto,koska en uskalla laittaa sellasta mistä saattaa lähtee jotain irti,ku siit tulee suolitukos ihan varmana ja se syö kaikkea mitä vastaan tulee?!tänää loppu toinen Vibravet kuuri eli,jos ei rupee aivastelut loppumaa ni pitää soitella eläinl. päin&varata aika...

• muppeli
        sun_baby kirjoitti:

Huomasin just äskön,että kanini"maistelee"puruja,vissiin luulee,että se on sapuskaa..Onko mitää millä sen vois välttää ja oon meinannu laittaa maton häkkii ni minkälainen matto,koska en uskalla laittaa sellasta mistä saattaa lähtee jotain irti,ku siit tulee suolitukos ihan varmana ja se syö kaikkea mitä vastaan tulee?!tänää loppu toinen Vibravet kuuri eli,jos ei rupee aivastelut loppumaa ni pitää soitella eläinl. päin&varata aika...

mie luovuin puruista ja kävin ostamassa k-raudasta sellaista vihreää "nurmimattoa". (ei mitään tekemistä nurmen kanssa, paitsi väri) materiaali on nukkaista, hieman karheaa, mutta ainakaan meifän puput ei sitä syö.

• Pia

Älä päästä pihalle/partisille. Pidä kanisi nyt lämpimässä paikassa ja anna Vibravet-kuuri loppuun. Eiköhän se siitä tokene!

• naavatonttu

Heippa!!

Kuulostaa tosi kurjalle ja huolestuttavalle ja pahoin pelkään pasteurellaa (vai miten kirjoitetaan) joka on yleinen kaneilla eikä siihen oikein auta mikään.

Kokeile vielä jos auttais: Kastele heinät ennen kuin laitat ne, siis pikaisesti huuhtele pöly niistä pois, jos vaikka olis heinäallergiaa. Ja jos sulla on purua pohjana niin vaihda joko mörttiröpöön tai mulla itselläni on häkin pohjalla pyyhe, jonka aina pöyhin ja pesen.

Toivotaan että sun pupu paranee, mutjos se oikein kovin kärsii olostaan niin kannattaa miettiä onko sen elämä sen arvoista vaikka niin tuntuukin kurjalle sanoa, ettei vaan kärsi ainakaan..

• Huomasin pe:na,että kanilla oli märkä puru nenässä elikkäs oli varmaan aivastanu sen ulos..voiskohan niitä olla siellä lisää,ku ei oo aivastelu vieläkää loppunu?Pitää käydä hakemassa huomenna hyvä matto&soittaa eläinl.&kysyä sen mielipidettä asiasta..Nii ja siis meidän pikkuherra on 9kk vanha leijonaharjas=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      258
      2810
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      99
      2247
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1960
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      84
      1403
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      68
      1384
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1300
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1138
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1120
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      974
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      973
    Aihe