Olen hankkimassa uutta pientä 4t perämoottoria. Teho saisi olla luokkaa max 6hv. Tehorajoituksen sanelee lähinnä se, että moottori saisi olla kannettava.
Mikä noista markkinoilla olevista 4-6 hv koneista olisi paras, ja millä perusteluilla. Yamaha, Mercury, Tohatsu, Honda ja Suzuki koneita olen katsellut ja vertaillut, mutta mitään konkreettista eroa noista ei datan perusteella löydy.
Hyvä pieni 4t perämoottori
10
8746
Vastaukset
- taitaa tehdä
eniten, eri merkkeinä myyvät. Hinta ratkaisee, kunnon moottoreita ne ovat. Itse valitsisin Mercuryn- Marinerin(sama) Tohatsun moottorit, mutta jos saat Tohatsun halvemmalla, niin siinähän se.
- käyttökokemuksia
mergurysta ja aika kovasti täristää venettä yksipyttyisenä ja menee liian kovaa tyhjäkäynnillä uisteluvauhtia.On myös 2t verraten melkoisen painava.Vauhtia saattaa saada pinemmäksikin säädöllä.
- Seilori
käyttökokemuksia kirjoitti:
mergurysta ja aika kovasti täristää venettä yksipyttyisenä ja menee liian kovaa tyhjäkäynnillä uisteluvauhtia.On myös 2t verraten melkoisen painava.Vauhtia saattaa saada pinemmäksikin säädöllä.
Kysymyshän oli 4-tahtikoneesta eikä 2-tahtisesta.Kaiken lisäksi jos koneesi(2-tahtia)täristää liikaa,niin sittenhän myös Tohatsu täristää liikaa!.
- tässä.
Seilori kirjoitti:
Kysymyshän oli 4-tahtikoneesta eikä 2-tahtisesta.Kaiken lisäksi jos koneesi(2-tahtia)täristää liikaa,niin sittenhän myös Tohatsu täristää liikaa!.
on lukihäiriöinen?
- Honda vielä tarjouksessa?
Hondan 5hp oli lopputalvesta kampanjatarjouksessa "alle tuhat euroa", en tarkkaan muista summaa mutta tuntui edullliselta. Hondalla on pienistä nelareista paras tärinänvaimennus, samankaltainen kuin suuremmissa moottoreissa, millä voi olla lopulta vaikutusta käyttömukavuuteen. Yksisylinterinen 4-t tärisee aina, tosin pehmeämmin kuin 2t terävä tärinä. Jos et pyri veneellä liukuun niin ottaisin Hondan koska se on testien mukaan myös noista hiljaisin. Jos päädyt ostamaan niin HUOMAA VALITA POTKURIKSI 170 mm NOUSUINEN EIKÄ 190 mm NOUSULLA. Moottori ei jaksa edes 1 hlön kuormalla ottaa suurimman tehonsa kierroslukua tuolla 190mm potkurilla ja parin-kolmen hengen kuormalla vasta-aallokkoon mennään sitten kävelyvauhtia kun moottori "ei vain jaksa". Hondalla on aina ollut potkurit heikkoutena, moottoritekniikka on hyvää ja työn jälki erittäin hienoa -mutta potkuritekniikasta Honda "ei ymmärrä juuri mitään". Tiedän kokemuksesta kun itselläni oli 1 vuoden ajan 5hp Honda, kokeilin noita molempia potkureita sekä moottorin erilaista asennuskorkeutta perälaudassa. Lopulta 5hp osoittautui heikkotehoiseksi omaan käyttööni ja vaihdoin 8hp 2-syl. 2-tahti Marineriin.
Hondan käynnistyvyyttä on moitittu mutta jos bensa on suodatettu kahvinsuodatinpaperin läpi ja sytystulppa on puhdas niin Honda käynnistyy erinomaisesti -paras käynnistyvyys niistä 7 perämoottorista mitkä itselläni on ollut menneiden 36 vuoden aikana.
(Paras yhdistelmä voisi olla Hondan moottoritekniikka yhdistettynä Mercuryn potkuriosaamiseen niin silloin perämoottöri alkaisi olla jo aika lähellä toiveiden täyttymystä).- Pontso
Ainakin itsellä toiminut tuo yamaha 4hv loistavasti. Käyttötunteja parisenkymmentä ja olen kyllä täysin tyytyväinen. En usko että noilla eri merkeillä keskenään juuri eroja on. Yamahasta puhutaan että se veis bensaa täydellä kaasulla paljon mutta sitä en itse tiedä, kun ei ole tullut silleen ajettua, uistelua lähinnä.
- Hondan omistaja
Minulla on tuo 5hv 4-t Honda Suomi 410 soutuveneen moottorina. Hyvin lähtee käyntiin ja ainakin minun venettä jaksaa viedä yhden hengen kuormalla todella hyvin (sekä 170mm nousuisella potkurilla kuin myös 190mm nousuisella).
Huonoa on se että sillä ei pääse uisteluvauhtia, vaan tyhjäkäynnilläkin mennään aivan liian kovaa vauhtia. Ostinkin itselleni uistelukoneeksi sähköperämoottorin.
Ei ole kylläkään minkäänlaisia kokemuksia muun merkkisistä perämoottoreista, muuta tyytyväinen olen ollut valintaani. - nelari
Hondan omistaja kirjoitti:
Minulla on tuo 5hv 4-t Honda Suomi 410 soutuveneen moottorina. Hyvin lähtee käyntiin ja ainakin minun venettä jaksaa viedä yhden hengen kuormalla todella hyvin (sekä 170mm nousuisella potkurilla kuin myös 190mm nousuisella).
Huonoa on se että sillä ei pääse uisteluvauhtia, vaan tyhjäkäynnilläkin mennään aivan liian kovaa vauhtia. Ostinkin itselleni uistelukoneeksi sähköperämoottorin.
Ei ole kylläkään minkäänlaisia kokemuksia muun merkkisistä perämoottoreista, muuta tyytyväinen olen ollut valintaani.Liian suuri nopeus tuntuu olevan yleinen ongelma juuri pienillä veneillä.
Mikähän siihen on suurin syy? Liian kovat kierrokset tyhjäkäynnillä vai väärä nousu potkurissa? Vai onko nuo pienet veneet vaan niin herkkiä liikkumaan, että ne vaan kulkevat niin helposti liian kovaa. - molemmille
nelari kirjoitti:
Liian suuri nopeus tuntuu olevan yleinen ongelma juuri pienillä veneillä.
Mikähän siihen on suurin syy? Liian kovat kierrokset tyhjäkäynnillä vai väärä nousu potkurissa? Vai onko nuo pienet veneet vaan niin herkkiä liikkumaan, että ne vaan kulkevat niin helposti liian kovaa.laidoille naruun kiinni ja ulos veneen vierelle. Kyllä hyytyy Hondankin vauhti.
Kyllä kai se on niin, että savolaismallinen on tosi liukasliikkeinen pienellä nopeudella. Ihminenhän vie sitä airojen avulla ihan hyvää vauhtia vaikka teho ei taida olla kuin 100 W luokkaa pitkäaikaisena keskiarvona.
- nelari
Kiitoksia vastauksista...
Tuo noiden pienten 1-pyttyisten koneiden tärinävaimennus lähinnä arveluttaa. Varsinkin 4h Jammussa, joissa ohjainkahva on pitkä ja suoraan moottorin kopassa kiinni. Suzukin ohjainkahvan ripustusta taas olen kuullut kehuttavan. Se kun on kiinni rikissä, eikä kopassa. Kaipa sillä joku merkitys on.
Muutenhan nuo pienet 4t koneet ovat varmaan siistejä ja bensapihejä koneita. Painokin on niissä kaikissa luokkaa 25 kiloa. About saman painoinen on muuten legendaarinen 2-syl 2t 9,8hv Tohatsu, joten nelitahtisuus kyllä painaa.
2-pyttyisissä 4t koneissa mennään sitten jo teholuokkaan 6-10 hv. Kevyimmät taitaa olla jotain 35 kg. Teho/painosuhteeltaan parhaita taitavat olla Mercury/Mariner (9,9hv 37kg) ja Tohatsu (9,8hv 37kg). Mutta nekään eivät ole enää sitten oikein kannettaviaa koneita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006434
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303843törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283230Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701746- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46999Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879