Mulla on 6 kk poika jonka pää on oikealta puolelta kunnolla lytyssä. Yritän pitää poikaa lattialla että kääntyisi/katsoisi vasemmalle. Silloin kun vielä nukkui kyljellä vaihtein joka yö kylkeä. Neuvolatäti sanoi että ehkä pyöristyy tai voihan olla että teillä suvussa tuon mallisia päitä. KIVA kommentti!! Ja lisäsi että tukka peittää. Kuinka kauan aikaa vielä että pää pyöristyy vai jääköhän tuollaiseksi? Mitä voisi tehdä?
Päänmuoto
6
3547
Vastaukset
- ............
viedä oikein jollekin "päälääkärille" tutkittavaksi. En halua pelotella,mutta kannattaa tutkituttaa asia kunnolla!!!
- itsellä
tyttö 9kk ja pää on ku doctor spockilla, eli suippo.
Mun vauva laskeutui jo kuukautta ennen synnytystä ja kohdunsuu oli jo silloin 1 1/2 cm auki eli ilmeisesti siksi pään muoto. Ei paljoakaa ole muuttunut, mutta tukka peittää. Kehittyy normaalisti. Likkakaverin vauvalla oli "synnytyspahka" ja patti toisella puolen päätä. Se muodostui jostain sidekudoksesta ja katosi ajan kanssa (reilu vuosi). Mun vaavin pään muoto ei ehkä korjaannu, kun patti tuntuu olevan "luinen".
Mulle sanottiin, että jos ei kehitysviiveitä, epilepsiaoireita tms. ole, niin ei siitä tarvitse sen enempää huolehtia.. - Mammaksi maaliskuussa
itsellä kirjoitti:
tyttö 9kk ja pää on ku doctor spockilla, eli suippo.
Mun vauva laskeutui jo kuukautta ennen synnytystä ja kohdunsuu oli jo silloin 1 1/2 cm auki eli ilmeisesti siksi pään muoto. Ei paljoakaa ole muuttunut, mutta tukka peittää. Kehittyy normaalisti. Likkakaverin vauvalla oli "synnytyspahka" ja patti toisella puolen päätä. Se muodostui jostain sidekudoksesta ja katosi ajan kanssa (reilu vuosi). Mun vaavin pään muoto ei ehkä korjaannu, kun patti tuntuu olevan "luinen".
Mulle sanottiin, että jos ei kehitysviiveitä, epilepsiaoireita tms. ole, niin ei siitä tarvitse sen enempää huolehtia..Meidänkin pojalla on luinen patti päässä, hän sai sen imukuppisynnytyksessä.
Lastenlääkäri ja neuvolatäti olivat sitä mieltä, että patti pienenee tai saattaa hävitä kokonaan vauvan pään kasvaessa. Poika on nyt noin kolmikuinen.
Saa nähdä, täytyykö poikamme pitää aina kampausta vai voiko hän joskus ajella päänsä kaljuksi niin halutessaan :)
- tytöllä
Meidän tytöllä (5kk) takaraivon vasen puoli littana, kun oli pienempänä hieman toispuoleinen (lihakset vahvemmat toisella puolen) ja mielellään katseli vaan vasemmalle. Niin muotoutu sen takia.
3kk ikäsenä alotettiin pieni jumppa, jotta toispuoleisuus häviäis ja on auttanu. Ja kun muutenkin jo viihtyy enimmäkseen mahallaan ja selällään ollessaan (nukkuessa) pyörittelee päätään, niin on alkanu vähitellen pääkin "pyöristyä".
Itelläni on kans vauvana ollu just sama homma kun nyt omalla tytsyllä, joten voipa hyvinki olla "periytyvää". Ja nyt on ainaki omasta mielestä itellä jo ihan normaali pää ;)
Mutta kannattaahan siitä tietty kysyä, ettei oo mitään aukileitten liian aikasta luutumista tms. - Anskuliini
..meidän tytöllä. Ikää nyt 5 kk ja pää aivan littana vasemmalta puolelta. Meillä pää muotoutui lonkkalastahoidon aikana, jolloin tyttö ei suostunut kääntämään päätään kuin toiseen suuntaan. Nyt, kun pää on littana toiselta puolelta, niin tyttö helposti laittaa päänsä aina sille littanalle puolelle. Kyllä pää kääntyy hyvin myös toiselle puolelle. Lonkkia hoitava kirurgi antoi viime lonkkatarkastuksessa ohjeen, että asentohoito aloitettava. Tarkoitti siis, että nukutettava toisella kyljellä. Tämä ei meillä ole onnistunut kuin päikkäreillä. Tyttö kun ei suostu vapaaehtoisesti nukkumaan kummallakaan kyljellä kun on alusta asti tottunut nukkumaan selällään. Selällään nukkuessa on täysin mahdotonta saada pää pysymään suorassa tai ei litteälle puolelle kääntyneenä. Olen käynyt näyttämässä yksityiselle lastenlääkärille päätä. Hän totesi, että on pahemminkin muotoutuneita päitä nähnyt, joista on tullut ihan hyvän näköisiä päitä, mutta kehotti myös asentohoitoja jatkamaan.
Olen nyt siis kaksi kuukautta yrittänyt saada päätä pyöristymään, mutta en ainakaan itse ole huomannut mitään muutosta. Pää on muuten kyllä kasvanut neuvolan käyrien mukaan normaalisti.
Rehellisesti sanottuna itse olen jo täysin epätoivoinen pään pyöristymisen suhteen. Ehkä hiukset sitten aikanaan peittävät...
Katjalle kysymys: Miltä poikasi pää näyttää nyt, kun on kulunut 2 kk siitä kun viestisi kirjoitit?
Mukavaa syksyn odotusta kaikille lukijoille! - pääongelma
Nostetaanpas tätä ketjua hieman, sillä lukisin tästä aiheesta muiden kokemuksia mielelläni lisää:)
Täälläkin hieman päälle 3 kk:n ikäisellä vauvalla on pää hieman epäsymmetrinen toiselle puolelle. Myös meidän neidillä takaraivo on toiselta puolelta hieman littanampi ja samanpuolen otsa on myös hieman toista puolta korkeampi. Meilläkin neiti halusi ekoina kuukausina pitää päätään koko ajan vain oikealle puolelle käännettynä, vaikka yritimme aina kääntää sitä myös vas. puolelle. Hän ei myöskään kunnolla osannut nukkua kuin oike. puolella. Hänellä oli myös tosi mutoutunut pää syntyessään.
Meille 3 kk:n neuvolalääkäsi sanoi, että päänmuoto korjaantuu, kun neiti alkaa itse kääntyilemään ja on siten tasaisesti eri puolilla. Neiti on jo nyt oppinut nukkumaan myös vas. puolella ja olemmekin häntä nyt enemmän sillä kyljellä nukuttaneet, jotta muoto korjaantuisi. Myös lattialla olemme harjoittaneet häntä kääntämään päätä myös vasemmalle ja pitämään sitä suorassa. Tämäkin alkaa jo hyvin onnistua.
Vaikka lääkäri sanoi, että muoto korjaantuu, painaa minua silti huoli siitä, että korjaantuuko varmasti ja mahdollisesti mihin ikään mennessä... Etuaukilehan taitaa päässä olla auki n. 1,5 vuoden ikään asti eli pääkin taitaa ainakin siihen asti muotoutua. Eikös muoto jää pysyväksi yleensä vasta sitten, kun aukil on umpeutunut?
Kuulisinkin siis mielelläni myös muiden kokemuksia näistä päänmuotoon liittyvistä asioista lisää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643315Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433127- 432508
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1112406- 311933
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271820- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851435- 391300
- 821169