Saamenkieli on outo

ei voi olla sukua suomelle

en ole mitenkään rasistinen Saamelaisia kohtaan mutta teidän kielenne ei voi mitenkään kuulua Suomalais-Ugrilaisen kieliperheseen. te olette luultavasti sukua euroopan neoliittisille kansoille ja alunperin kotoisin keski euroopasta.

19

5156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pipp

      No ehkä jotkut tutkijat ovat tutkineet tätä kielisukulaisuutta enemmän kuin sinä

    • että saamen kieli

      kuullostaa jonkin verran suomen kieleltä.

      • agnes.,.,

        Kyllä siinä on jotain yhteisiä piirteitä.


      • áibbas
        agnes.,., kirjoitti:

        Kyllä siinä on jotain yhteisiä piirteitä.

        riippuu siis täysin saamenkielestä, inarinsaame, pohjoissaame... jne. Jotku kuulostaa enemmän ku jotkut


    • pilaamaa saamea

      jos tota sun logiikkaas käytetään. Mutta ei se nyt oikeasti ihan niinkään ole.

      • karjalanneito

        - kuulostavat kielet samantapaisilta. Saamea on peräti paljon helpompi ummikkosuomalaisen oppia verrattuna johonkin muunheimoiseen kieleen! Olivat kuulemma samakin kieli joskus ennen Jeesuksen aikoja.

        Itseäni kiinnostaisi tietää: miltä viro kuulostaa saamen puhujasta? (Kuinka vertaisit saamea, suomea ja viroa?)
        (Luulisi olevan vähintään yhtä etäinen kieli kuin meikäläiselle)


      • kielimies
        karjalanneito kirjoitti:

        - kuulostavat kielet samantapaisilta. Saamea on peräti paljon helpompi ummikkosuomalaisen oppia verrattuna johonkin muunheimoiseen kieleen! Olivat kuulemma samakin kieli joskus ennen Jeesuksen aikoja.

        Itseäni kiinnostaisi tietää: miltä viro kuulostaa saamen puhujasta? (Kuinka vertaisit saamea, suomea ja viroa?)
        (Luulisi olevan vähintään yhtä etäinen kieli kuin meikäläiselle)

        Osaan melko hyvin saamea ja jonkin verran viroa. Olen huomannut, että viron ja saamen välillä on paljonkin semmoista yhtäläisyyttä mitä ei nykysuomen ja näitten kielien välillä ole. Enemmän yhtäläisyydet tulevat ilmi puhuttaessa kuin kirjakielessä.


      • inari sievistö
        kielimies kirjoitti:

        Osaan melko hyvin saamea ja jonkin verran viroa. Olen huomannut, että viron ja saamen välillä on paljonkin semmoista yhtäläisyyttä mitä ei nykysuomen ja näitten kielien välillä ole. Enemmän yhtäläisyydet tulevat ilmi puhuttaessa kuin kirjakielessä.

        Tietääkö kukaan onko netissä ilmaista suomi-inarinsaame-suomi sanakirjaa... Tartten sitä nyt todella!!! Aivan sama onko siinä vaikka vaan pari sanaa mut kertokaa kumminkin minulle!! kirjoittakaa tänne tai sähköpostiin [email protected] KIITOS


      • janne_75
        inari sievistö kirjoitti:

        Tietääkö kukaan onko netissä ilmaista suomi-inarinsaame-suomi sanakirjaa... Tartten sitä nyt todella!!! Aivan sama onko siinä vaikka vaan pari sanaa mut kertokaa kumminkin minulle!! kirjoittakaa tänne tai sähköpostiin [email protected] KIITOS

        nyt on kyllä sellanen juttu että ei löytynyt tollata vaikka koko internetin kolusin... saatanan penikka ihan turhaan näin vaivaa


    • ...

      Kaikki kielet kuulostavat oudoilta jos niita ei ymmärrä, vai? Saamenkieliä on enemmänkin kuin yksi..

    • KaresuvantolaineN

      Saamelaiset, eli me lappIlaiset ollaan se ainut ja harvinainen suomen alkuperäiskansa. Kieli voi olla erikoista kuten onkin, mutta mehän tätäkin sutua ollaan aikojen alussa asutettu.

      • peltovuomalainen

        Jep, met olemma Euroopan unionin ainut alkuperäiskansa.


      • Savon syvämmestä kotosin
        peltovuomalainen kirjoitti:

        Jep, met olemma Euroopan unionin ainut alkuperäiskansa.

        Työkö ette sitte olekkaan perijtynnä näistä afriikan apinoista mitäe?


      • tuuppa rolloon
        Savon syvämmestä kotosin kirjoitti:

        Työkö ette sitte olekkaan perijtynnä näistä afriikan apinoista mitäe?

        No savolaiset nyt eivät ole apinaperheestä koskaan eriytyneetkään.


      • Voetokkiinsakki
        Savon syvämmestä kotosin kirjoitti:

        Työkö ette sitte olekkaan perijtynnä näistä afriikan apinoista mitäe?

        Suatanan,suatana tämä vasara on ku savolaisen mulukun piä ;)


    • yksi meistä

      Kyllähän kaikki kielet voivat kieltä taitamattoman mielestä kuulostaa ja näyttää erikoiselta. Saamen ja suomen kielessä on kyllä sanayhteneväisyyksiä aika lailla. Saamen kieltä voi opiskella esim. Oulun seudulla jo kansalaisopistotasolla. Ei kun mukaan vain kieltä oppimaan ja vertailemaan sanoja.

    • ota selvää asiasta

      Saamen kieliä on muuten jo pelkästään Suomessa kolme eri kieltä.....

    • väinämö

      Olen etelän mies ja pidän yleistietona, ja kuulen puheestakin, että saamelaiskielet ovat sukua suomelle, joskaan eivät niin läheisiä kuin viro ja karjala. Monet sanat ymmärtää. Toisinaan ymmärtää lauseitakin. Kieltä en ole koskaan opetellut.

      Myös monet ajatukset ja maailmankuvan elementit voi etelänkin suomalainen ymmärtää saamelaisten kulttuurista ja mielenmaisemasta ihan luonnostaan, ilman erityistä eläytymisen harjoittelemista. Monet ulkomaalaiset eivät ymmärrä läheskään niin helposti edes suomalaista.

      Kyllä saamelaiset ovat sukukansaa, melkein samaa porukkaa, vaikka vuosituhansien kehitys tahoillaan erottaa. Geeneissä on sitten tutkijoiden mukaan isompi ero, mutta sen vaikutus identiteetteihin ei ole niin tärkeä.

    • Päivää eli beaivia vaan. Tämä vanha väittelyhän on helposti ratkaistu ovatko suomi ja saame sukua. Esim. inarinsaamea kun kuuntelee tämän yhden biisin verran niin väittäisin, että vähintään yhtä helppotajuista on kuin eestinkieli. Luin myös kerran aamulehdestä, että pohjoissaame olisi helpompi suomalaiselle kuin viro oppia. Kuulemma lauserakenteeltaan lähempänä suomea. Kiitti eli giitu. Viroksi sekin on vieraampi aitäh tai tänan.

      https://youtu.be/y7LTL-f_KL8

      Lisäisin vielä, että toivoisin että sen sijaan että meille suomalaisille koetetaan kouluissa selittää, että olemme valkoisia eurooppalaisia, joilla on paljon yhteistä ruotsin kanssa, pitäisi suojella suomalaisuutta ja opiskella ruotsin sijaan pakollisena kielenä englannin jälkeen eestiä, inarinsaamea, pohjoissaamea tai kolttaa, kukin saa vapaasti valita ottaako viron vai saamen, kummankin opiskelu vahvistaa oman heimoperintömme säilymistä. Niin paljon on tuhottu maailmansotien ainana kuten kiinassa kulttuurivallankumouksessa menetettiin oikea kung fukin pitkälti. Sitä kehitystä en haluaisi käyvän loppuunsa asti Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe