Hei,
minulla on puutarhaharrastus aivan alussa ja kysyisinkin, mitä pernnoja voisin istuttaa saviseen ja kosteaan johon auriko ei paista koko päivänä (talo edessä). Tänään kävin ostamassa maisemointikangasta siihen ja aloin latomaan mukulakiviä kankaan päälle, haluain kivien lomaan kasvamaan erillaisia kasveja, mutta en tiedä mitä ne olisi? Vuorenkilpi viihtyy rinteen päällä, mutta en haluaisi sitäkään ihan joka puolelle. Kertokaa ihmeessä mitä voisin istuttaa siihen piristämään kesäisiä päiviäni. Vai löytyykö näin haasteelliselle paikalle mitään "idioottivarmaa" kasvia / kasveja. Saniaista en siihen huoli, koska sitä on muuten jo tontilla ihan kamalasti luonnostaan.
Savinen kostea rinne???
3
725
Vastaukset
- muutarhuri
Jättipoimulehti on jokapaikan kasvi, ja ihan nättikin se on.
Tiarellat menestyy, niistä on erilaisia variaatioita jos pääset jonnekin kunnon puutarhamyymälään ostoksille.
Paranna sitä savimaata soralla niin ei ole niin kylmää ja märkää kasvien juurilla. Ja jos vähän laitat vielä istutuksia koholle niin on lämpimämpää ja talvehtivatkin paremmin..
Onnea rinteeseen :) - Kokeillut
Kokeile kuunliljoja.Vaatii kyllä vähän maanparannusta,ei pelkkää savea.
- Alma
Kokeile Jalopähkämöä (Stachys grandiflora).Kasvaa n. 40-50cm,varjossa jää tietenkin lyhyemmäksi.Kiitollinen,kestävä perennä joka ei ole kovin kranttu maaperän suhteen.Itse löysin sen hoitamattomasta,savipenkkiin istutettuna,lähes täysin varjoisasta paikasta.Itse innostuin siitä kovasti.Nyt alan olla jo pulassa sen kanssa,kasvaa ihan mahdottomasti,jakanut olen sitä moneen paikkaan,ei ole moksiskaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202283Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3051251- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31726Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33652