Yleistä marsuista...

Hankkija?

Olen ostamassa marsua, mutta ensin haluaisin kysellä muutamia perusjuttuja ko. eläimistä.

Kiintyvätkö marsut hyvin ihmiseen? Yleensähän jyrsijät eivät niin tee.

Entäs ovatko marsut edes sen verran viisaita että ne oppisivat oman nimensä? Eivät kai ne mitään temppuja opi, mutta jos niin typeriä ovat, etteivät edes nimeään tunne...:D

Onko marsu seurallinen, esim. kun sen päästää vapaaksi, tuleeko se luokse vai vipeltääkö ihan omissa oloissaan?

Tässä kai oli suurin osa kysymyksistä. Lähinnä haluan siis tietää, onko marsuista läheskään yhtä paljon "iloa" kuin esimerkiksi kissoista... Kirjoittakaa ihmeessä kaikkia hyviä sekä huonoja puolia marsuista. Kiitoksia.

12

1558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku vaan

      Marsu voi hyvin kiintyä ihmiseen, jos sen ostaa nuorena ja jos sen kanssa on joka päivä mahdollisimman paljon. Marsu on aktiivisimmillaan illalla ja aamulla joten silloin se on niin innoissaan että se seuraa sinua vaikka huoneen päästä päähän. Joskus jos niillä on nälkä niin ne seuraa kyllä, mutta kiintynyt marsu seuraa omistajaa useimminkin... Jos noista oli apua niin ole hyvä, kyllä marsun omistaja tietää näistä asioista ja auttaa aina...

    • ***

      marsut eivät todennäköisesti opi nimeään ja ovat vapaana ollessaan paljon omissa oloissaan. mitään (edes) kissaan verrattavaa siitä ei saa ja jo valmiiksi tuolla asenteella ei sinun todella kannata marsua edes harkita saati hankkia. ja itse et myöskään vaikuta kovin fiksulta jos olet hankkimassa eläintä josta et edes mitään tiedä. kirjastoon lukemaan ja tutustumaan aiheeseen siitä!

      • öööh...........

        Moi! Kyllä marsu nimensä oppii ja oppiise temppujakin jos jaksaa vain opetaa......Marsut ovat hyvin seurallisia eläimiä!!
        Ne ovat itseasiassa jyrsiöistä fiksuimpia Niitä ei kannata ali-arvioida ja sinulla on aika huono asenne tuossa marsun ostamisessa!!!(et taida tietää niistä oikeen mitään) eli kannattaako sinun ottaa edes marsua??


      • näin...
        öööh........... kirjoitti:

        Moi! Kyllä marsu nimensä oppii ja oppiise temppujakin jos jaksaa vain opetaa......Marsut ovat hyvin seurallisia eläimiä!!
        Ne ovat itseasiassa jyrsiöistä fiksuimpia Niitä ei kannata ali-arvioida ja sinulla on aika huono asenne tuossa marsun ostamisessa!!!(et taida tietää niistä oikeen mitään) eli kannattaako sinun ottaa edes marsua??

        Tarkoittaako se, että ei tiedä oppiiko marsu nimensä sitä, että ei kannata ottaa marsua, koska ei tiedä siitä mitään? Varmasti hoidan eläimeni paremmin kuin moni täällä vaikka en tiedäkään kuinka fiksu marsu on.

        Ja todellakin, jos kysyn ovatko marsut seurallisia, joku vetäisee herneet nenään ja kirjoittaa, että minun ei kannata ko. eläintä ottaa, koska en niistä mitään tiedä.

        "Joku vaan" kirjoitti fiksun kommentin. Kiitos;)


      • noh noh ;)
        näin... kirjoitti:

        Tarkoittaako se, että ei tiedä oppiiko marsu nimensä sitä, että ei kannata ottaa marsua, koska ei tiedä siitä mitään? Varmasti hoidan eläimeni paremmin kuin moni täällä vaikka en tiedäkään kuinka fiksu marsu on.

        Ja todellakin, jos kysyn ovatko marsut seurallisia, joku vetäisee herneet nenään ja kirjoittaa, että minun ei kannata ko. eläintä ottaa, koska en niistä mitään tiedä.

        "Joku vaan" kirjoitti fiksun kommentin. Kiitos;)

        Ei nyt kuitenkaan ihan väärää tietoa anneta ihmiset ;)
        Rotat ovat jyrsijämaailmaan fiksuimpia...

        -

        Mutta asiaan...Jos haluat mahdollisimman kiintyvän marsun, älä osta aikuista, äläkä (_useimiten_) eläinkaupasta


      • Vihainen
        noh noh ;) kirjoitti:

        Ei nyt kuitenkaan ihan väärää tietoa anneta ihmiset ;)
        Rotat ovat jyrsijämaailmaan fiksuimpia...

        -

        Mutta asiaan...Jos haluat mahdollisimman kiintyvän marsun, älä osta aikuista, äläkä (_useimiten_) eläinkaupasta

        Vai luulet sinä "noh noh;)",että rotat ovat fiksumpia kuin marsut!Kahdella kaverillani on kummallakin kaksi rottaa.He ovat yrittäneet opettaa rottia tekemään erilaisia temppuja ja varmasti he opettavat temput oikein,sillä ovat lukeneet kirjoista ja kyselleet muilta rottaharrastajilta neuvoja.Silti heidän rottansa eivät osaa mitään temppuja.Minun marsuni taas osaavat. Ja sitten vielä sanoit että eläinkaupasta myytävänä olevia marsuja ei kannata ostaa.Itse olen ostanut marsuni eläinkaupasta enkä huomannut niissä mitään vikaa.Sitäpaitsi eläinkaupasta,josta marsuni olen ostanut,marsut tulevat suoraan kasvattajilta kauppaan!!!


      • noh noh ;)
        Vihainen kirjoitti:

        Vai luulet sinä "noh noh;)",että rotat ovat fiksumpia kuin marsut!Kahdella kaverillani on kummallakin kaksi rottaa.He ovat yrittäneet opettaa rottia tekemään erilaisia temppuja ja varmasti he opettavat temput oikein,sillä ovat lukeneet kirjoista ja kyselleet muilta rottaharrastajilta neuvoja.Silti heidän rottansa eivät osaa mitään temppuja.Minun marsuni taas osaavat. Ja sitten vielä sanoit että eläinkaupasta myytävänä olevia marsuja ei kannata ostaa.Itse olen ostanut marsuni eläinkaupasta enkä huomannut niissä mitään vikaa.Sitäpaitsi eläinkaupasta,josta marsuni olen ostanut,marsut tulevat suoraan kasvattajilta kauppaan!!!

        Se, että kaksi biljoonista rotista ei kykene tekemään temmppuja ei yleistä..:)
        Tutkittu juttu, että rotat ovat marsuja älykkäämpiä, ja JOKAISEN lemmikkieläimen älykkyys ja oppivaisuus on siitä kiinni, kuinka paljon niillä on virikkeitä ja kuinka paljon ne luottavat "omaan ihmiseensä"..
        Ja huomaa viestissäni: "(_useimiten_)" ja vielä pistin alleviivaukset, ettei tälläista kiistaa tulisi.:)
        On niitä kunnollisiakin eläinkauppoja tottakai!Mutta moni sortuu ostamaan tukuista, kun saa halvemmalla :(


    • tricia

      Marsu on hyvinkin kiintyväinen pieni eläin. Se ei näytä kiintymystään samalla tavalla kuin esim. koira, mutta jos marsu vaihtaa omistajaa, se saattaa jopa kuolla suruun. Eli kuten huomaat - marsu ei ole niinkuin muut jyrsijät tai mitkään muutkaan eläimet ;)

      Ja marsun elämäntehtävähän ei ole viihdyttää ihmistä, vaan marsunomistajan elämäntehtävä on viihdyttää marsua! Eli siis vaikka marsu ei näennäisesti tunnistaisi edes nimeään, ei tee siitä tyhmää, vaan marsu on todella monipuolinen pikkulemmikki, muttei se ole kissa taikka koira.

      Jos harkitset marsun ostamista, kannattaa miettiä:

      -minne laitat marsun kun lähdette lomalle? marsu ei pärjää kotona kuin 1 yön ja se stressaantuu matkustelusta

      -jos marsu sairastuu, onko sinulla varaa viedä se lääkärille? Eläinlääkärissä käynti saattaa maksaa jopa 100e/kerta

      -oletko valmis sitoutumaan marsun sijaisemoksi jopa 5-8 vuodeksi?

      -oletko valmis sitoutumaan heinä/pururumbaan? Häkki tulee siivota ainakin kerran viikossa ja purut ja heinät kantautuu helposti pitkin taloa esim. sukanpohjissa. Eihän kukaan perheestänne ole heinälle allergisia?

      -jos ostat yhden marsun, pitäisi hankkia kaksi. Tämä tarkoittaa myös kulujen tuplaantumista.

      -oletko valmis hyväksymään sen, että marsun ja sinun välisessä suhteessa SINÄ olet se jonka pitää miellyttää marsua, eikä toisinpäin?

      Jos selvisit noista kysymyksistä, niin suosittelen velä tarkempaa tutustumista marsusivuihin netissä, kannattaa käydä tapaamassa kasvattajiakin, jotta selviäisi millaisia marsut oikeasti ovat ja miten ne elävät.

      Hyvässä kodissa marsu on maan mainioin lemmikki!

    • velho

      meillä yksi vuotias marsu on kyllä oppinut tietämään nimensä,ja kun huutelen sitä kun se on vapaana niin tulee luokseni...kauan siihen meni,mutta kun hyvällä hoidolla saa marsun luottamuksen niin meillä ainaskin näin on.

      • Tähti

        Minun Tahvo-poikani on hyvin koiramainen marsu.
        Se johtuu ehkä siitä, että en ole hankkinut sille kaveria kun olen pelännyt nukutusta kastroinnissa ja näin ollen vietän sen kanssa hurjasti aikaa.

        Kun Tahvo kuulee aamulla keittiöön -jossa asustaa- meidän heräilevän makuuhuoneessa, alkaa kova komennus. Poika kiljuu täyttä kurkkua ja se helpottaa vasta kun saa porkkanaa. Porkkanankuorimistakin pitää tapittaa häkin seinään nojaten, että annatko varmasti? Se tuntee myös nimensä hyvin ja tulee paikalle aina kutsuttaessa.

        Lattialla ollessaan Tahvo on aina siellä, missä minäkin. Se juoksee perässä ja kyhnää jaloissa, jos vaikka puuhastelen keittiössä. Se menee usein jääkaapin eteen ja aloittaa kuikutuksen, että anna herkkuja.
        Se osaa olla myös hurjan itsepäinen. Jos se vaikka saa suuhunsa muovia (mikä kumma kyllä kovasti viehättää sitä), niin meillä on kova taistelu, että saan sen pois. Se repii toiseen suuntaan ja minä toiseen (no, en tietenkään "revi" kovaa) tai sitten sen juoksee muovinpalan kanssa jonnekin piiloon.

        Tahvo tietää, ettei makuuhuoneeseen saa mennä ja tietysti sinne pitää mennä, jos ovi jää vahingossa auki. Se menee sängyn alle ja kun menen perässä käskemään sen pois, niin se tulee heti ja ihan kuin "komentaa" itseään matkalla kovaäänisesti.

        Kun lattiallaolo alkaa kyllästyttää, juostaan vielä iltalenkki. Asuntomme pääse kiertämään ympäri, joten minä juoksen edellä ja Tahvo perässä muutaman kierroksen. Tämän jälkeen istun lattialle ja se hyppää syliini valmiina menemään häkkiin.

        Koivunoksien siirtely paikasta toiseen ja niiden nostaminen matalalle hyllylle on myös Tahvon lempipuuhaa. Suhteellisen paksukin oksa nousee, kun tekniikan on oppinut!

        Ja sylissä ollessaan Tahvo käpertyy vatsan päälle ja välillä käy pusuttelemassa poskea.

        Tällainen on minun rakas poikani, enkä vaihtaisi mihinkään!


    • Anonyymi

      Marsut on hyvin seurallisia, ja kunhan niille antaa tarpeeksi huomiota. Niin saattaahan tämä laji kelvata elokuva seuraksi, poika marsuja on joskus jopa mahdotonta pitää, sillä ne tappelevat. Tyttö marsut ovat omalla kokemuksellani(7 vuotta) hyvin rauhallisia. Marsut purevat hyvin harvoin, eli sitä ei kannata pelätä.

      • Anonyymi

        Höpö höpö nyt taas! Ei ole millään muotoa normaalia, että urokset tappelevat, joten älä nyt ihmeessä mene sellaisesta kirjoittelemaan kuin se jotenkin normaalia olisi. Jos marsut kränäilevät keskenään, olipa sitten kyseessä uros tai naaras, niin siihen on aina vissi syy. A-I-N-A.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      311
      2814
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2193
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      82
      1643
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      188
      1530
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1335
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      54
      1231
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe