Kattoon on asennettu himmennettävät loistevalaisimet 1-10V ohjauksella. Ammattitaitoisen sähkösuunnittelijan ja ammattitaitoisten sähköasentajien ansiosta 1-10V ohjausjohdot on kuitenkin jätetty asentamatta, joten valaisimia ei voi himmentää. Johdot pitäisi asentaa jälkikäteen pinta-asennuksena. Tarvitaanko näiden johtojen asentamiseen jotain asennusoikeuksia (johtojen jännite on kuitenkin maksimissaan noin 10V ja virta muutama milliampeeri), vai saako asentaa itse?
1-10V johtojen asennus
17
4522
Vastaukset
- kZZZZZZ
Mistä otat tuon 0-10V?
mikä on valaisimen rakenne?
onko 0-10 johtojen peruseristys riitävä kytkentä tilaan nähden jos ei niin vähintään MMJ tai vastava
mutta miksi ihmessä sinä vastaat siitä jos suunnitelija on tehnyt kämmin niin rahat pois tai jos virheen teki urakkoitsija niin rahat pois
eli tuo on kyllä sen luokkan virhe että joku tekijöistä maksumieheksi ja ammatilainen tekemään! - saa_
itse asentaa. Ilmeisesti tiedät mihin olet niitä kytkemässä.
- Pilot 22
Siinä säätimessähän on 230voltin jännite kytkimellä,joten et saa maallikkona asentaa.
Ei siinä säätimessä tarvita 230 volttia, jos on kytkin erikseen. Asennuksen laillisuuteen en ota mitään kantaa kylläkään.
- saa_
kaivaa ja asentaa kaapeleita. Kytkentöjen tekeminen on hyvä jättää ammattilaiselle, jos on 230V
- mistä
Tuleeko jännite itse valaisimesta, jos tulee voit käyttää ehkä samaa kaapelia mikä tulee kytkimelle, jos piuhoja riittää. Jos asennukset on putkitettu, niin lisää piuhaa putkeen, niin homma hoituu.
- samassa putkessa
tai kaapelissa. Eihän se sellainen käy?
- jjj
samassa putkessa kirjoitti:
tai kaapelissa. Eihän se sellainen käy?
Eikös se ole ihan luvallista, jos kaikki johtimet liittyy samaan laitteeseen ja on eristetty korkeimman jännitteen mukaan.
- harvinaista
jjj kirjoitti:
Eikös se ole ihan luvallista, jos kaikki johtimet liittyy samaan laitteeseen ja on eristetty korkeimman jännitteen mukaan.
, jos olisi luvallista vikatilanteessa tulee rumaa jälkeä.
Tuolla logiikalla voisi antenni ja puhelinkaapelit vedellä samoihin putkiin... - ohjaukseen voi
harvinaista kirjoitti:
, jos olisi luvallista vikatilanteessa tulee rumaa jälkeä.
Tuolla logiikalla voisi antenni ja puhelinkaapelit vedellä samoihin putkiin...käyttää samaa kaapelia. Kaapelin täytyy olla suuremmalle jännitteelle hysäksyttyä. MMJ tai MMO käy.Eli valaisimelle esimerkiksi MMJ 5x1,5S, kytkentä, kova sähkö ruskea, sininen ja kevi. Ohjaus 0 - 10 V musta ja valkoinen,napaisuus huomioiden. Tämä on sallittu.
- tai ei
ohjaukseen voi kirjoitti:
käyttää samaa kaapelia. Kaapelin täytyy olla suuremmalle jännitteelle hysäksyttyä. MMJ tai MMO käy.Eli valaisimelle esimerkiksi MMJ 5x1,5S, kytkentä, kova sähkö ruskea, sininen ja kevi. Ohjaus 0 - 10 V musta ja valkoinen,napaisuus huomioiden. Tämä on sallittu.
mutta todella kummallista. Laskekaapa siirtojohtoteoreetikot, paljonko samassa MMJ:ssä menevä vaihtosähkö tunkee DC-puolelle ja häiritsee DC-puolen toimintaa?
Oletan että tuo on DC-ohjaus.
Varoitus kuitenkin, jos esimerkiksi tulee kaapelivaurio, niin hitupuoli saattaa kärsiä.
- et kytkeä
Käsittääkseni jokainen saa vedellä johtoja taloonsa mihin haluaa, mutta sähkön kytkentä niihin onkin sitten oma lukunsa.
Koska johdoilla ohjataan ja ne liitetään verkkojännitteiseen valaisimeen, ne saa kytkeä vain riittävän ammattitaidon omaava esim. sähköurakoitsija. Kuitenkaan, jos sähkärisi olisi jostain syystä kettumainen, ei hänen tulisi kytkeä johtoja tietämättä tarkalleen miten ja missä ne on asennettu ja ovatko ne ehjät.
Että siinä noin alkuun.
Tosin kyllähän mä sinuna saattaisin ne ite vedellä, kunhan otat sähköt pois työkohteesta. - kattoon
Liitäntälaitteet tuottavat itse 10V jännitteen, eli säätimeksi riittää periaatteessa pelkkä potikka. Noista valmiista säätimistä en tiedä, kytketäänkö ne 230V:hen vai ei. Sähköasentaja tekisi säätimen kytkennän verkkoon jos tarvii, kyse oli lähinnä johtojen vetämisestä ja kytkemisestä valaisimiin, mikä onkin eniten aikaa vievä työvaihe. Sähköt on vedetty valaisimiin putkettomalla asennuksella, minkä takia ohjausjohdot pitää pinta-asentaa.
Suunnittelija oli laittanut valaisinluetteloon himmennettävät valaisimet, mutta piirrustuksiin oli piirretty vain tavalliset kytkimet eikä piirrustuksissa ollut mitään mainintaa himmennyksestä. Sähköasentajat olivat vain ihmetelleet, mitä tällaiset "ylimääräiset" liittimet valaisimissa ovat. He voivat kuitenkin vedota piirrustuksiin. Kyse ei ole omasta mökistä ja rahoista, joten siinä mielessä asia ei minulle edes kuulu, kunhan kyselin. Kiitos kaikille vastaajille, vaikka vastauksista näkeekin, ettei kaikilla muillakaan nämä asiat ihan täysin hallussa ole.- veke2
kaapeliksi riittää vaikka klm 2x0.8 eikä säädin vaadi 230v. pelkkä klm kiertää säätimen kautta. näin on ainakin ollut kaikissa tähä asti asentamissani valaisimissa.
- valmistaja..
veke2 kirjoitti:
kaapeliksi riittää vaikka klm 2x0.8 eikä säädin vaadi 230v. pelkkä klm kiertää säätimen kautta. näin on ainakin ollut kaikissa tähä asti asentamissani valaisimissa.
ilmoittaa teknisissä tiedoissa mikä kaapelityyppi on hyväksytty säätimelle asennettavaksi, summassa ei kannata asentaa.
- Sähkäri
valmistaja.. kirjoitti:
ilmoittaa teknisissä tiedoissa mikä kaapelityyppi on hyväksytty säätimelle asennettavaksi, summassa ei kannata asentaa.
Kaapiliksi käy mmj 5x1.5s JA PISTE
- matika
kumpi on plus ja kumpi miinus, kaksi mustaa toisessa valkoinen viiva?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667