1-10V johtojen asennus

kattoon

Kattoon on asennettu himmennettävät loistevalaisimet 1-10V ohjauksella. Ammattitaitoisen sähkösuunnittelijan ja ammattitaitoisten sähköasentajien ansiosta 1-10V ohjausjohdot on kuitenkin jätetty asentamatta, joten valaisimia ei voi himmentää. Johdot pitäisi asentaa jälkikäteen pinta-asennuksena. Tarvitaanko näiden johtojen asentamiseen jotain asennusoikeuksia (johtojen jännite on kuitenkin maksimissaan noin 10V ja virta muutama milliampeeri), vai saako asentaa itse?

17

4522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kZZZZZZ

Mistä otat tuon 0-10V?

mikä on valaisimen rakenne?

onko 0-10 johtojen peruseristys riitävä kytkentä tilaan nähden jos ei niin vähintään MMJ tai vastava

mutta miksi ihmessä sinä vastaat siitä jos suunnitelija on tehnyt kämmin niin rahat pois tai jos virheen teki urakkoitsija niin rahat pois
      eli tuo on kyllä sen luokkan virhe että joku tekijöistä maksumieheksi ja ammatilainen tekemään!

• saa_

itse asentaa. Ilmeisesti tiedät mihin olet niitä kytkemässä.

• Pilot 22

Siinä säätimessähän on 230voltin jännite kytkimellä,joten et saa maallikkona asentaa.

• Ei siinä säätimessä tarvita 230 volttia, jos on kytkin erikseen. Asennuksen laillisuuteen en ota mitään kantaa kylläkään.

• saa_

kaivaa ja asentaa kaapeleita. Kytkentöjen tekeminen on hyvä jättää ammattilaiselle, jos on 230V

• mistä

Tuleeko jännite itse valaisimesta, jos tulee voit käyttää ehkä samaa kaapelia mikä tulee kytkimelle, jos piuhoja riittää. Jos asennukset on putkitettu, niin lisää piuhaa putkeen, niin homma hoituu.

• samassa putkessa

tai kaapelissa. Eihän se sellainen käy?

• jjj
        samassa putkessa kirjoitti:

tai kaapelissa. Eihän se sellainen käy?

Eikös se ole ihan luvallista, jos kaikki johtimet liittyy samaan laitteeseen ja on eristetty korkeimman jännitteen mukaan.

• harvinaista
        jjj kirjoitti:

Eikös se ole ihan luvallista, jos kaikki johtimet liittyy samaan laitteeseen ja on eristetty korkeimman jännitteen mukaan.

, jos olisi luvallista vikatilanteessa tulee rumaa jälkeä.

Tuolla logiikalla voisi antenni ja puhelinkaapelit vedellä samoihin putkiin...

• ohjaukseen voi
        harvinaista kirjoitti:

, jos olisi luvallista vikatilanteessa tulee rumaa jälkeä.

Tuolla logiikalla voisi antenni ja puhelinkaapelit vedellä samoihin putkiin...

käyttää samaa kaapelia. Kaapelin täytyy olla suuremmalle jännitteelle hysäksyttyä. MMJ tai MMO käy.Eli valaisimelle esimerkiksi MMJ 5x1,5S, kytkentä, kova sähkö ruskea, sininen ja kevi. Ohjaus 0 - 10 V musta ja valkoinen,napaisuus huomioiden. Tämä on sallittu.

• tai ei
        ohjaukseen voi kirjoitti:

käyttää samaa kaapelia. Kaapelin täytyy olla suuremmalle jännitteelle hysäksyttyä. MMJ tai MMO käy.Eli valaisimelle esimerkiksi MMJ 5x1,5S, kytkentä, kova sähkö ruskea, sininen ja kevi. Ohjaus 0 - 10 V musta ja valkoinen,napaisuus huomioiden. Tämä on sallittu.

mutta todella kummallista. Laskekaapa siirtojohtoteoreetikot, paljonko samassa MMJ:ssä menevä vaihtosähkö tunkee DC-puolelle ja häiritsee DC-puolen toimintaa?

Oletan että tuo on DC-ohjaus.

Varoitus kuitenkin, jos esimerkiksi tulee kaapelivaurio, niin hitupuoli saattaa kärsiä.

• et kytkeä

Käsittääkseni jokainen saa vedellä johtoja taloonsa mihin haluaa, mutta sähkön kytkentä niihin onkin sitten oma lukunsa.
      Koska johdoilla ohjataan ja ne liitetään verkkojännitteiseen valaisimeen, ne saa kytkeä vain riittävän ammattitaidon omaava esim. sähköurakoitsija. Kuitenkaan, jos sähkärisi olisi jostain syystä kettumainen, ei hänen tulisi kytkeä johtoja tietämättä tarkalleen miten ja missä ne on asennettu ja ovatko ne ehjät.
      Että siinä noin alkuun.
      Tosin kyllähän mä sinuna saattaisin ne ite vedellä, kunhan otat sähköt pois työkohteesta.

• kattoon

Liitäntälaitteet tuottavat itse 10V jännitteen, eli säätimeksi riittää periaatteessa pelkkä potikka. Noista valmiista säätimistä en tiedä, kytketäänkö ne 230V:hen vai ei. Sähköasentaja tekisi säätimen kytkennän verkkoon jos tarvii, kyse oli lähinnä johtojen vetämisestä ja kytkemisestä valaisimiin, mikä onkin eniten aikaa vievä työvaihe. Sähköt on vedetty valaisimiin putkettomalla asennuksella, minkä takia ohjausjohdot pitää pinta-asentaa.

Suunnittelija oli laittanut valaisinluetteloon himmennettävät valaisimet, mutta piirrustuksiin oli piirretty vain tavalliset kytkimet eikä piirrustuksissa ollut mitään mainintaa himmennyksestä. Sähköasentajat olivat vain ihmetelleet, mitä tällaiset "ylimääräiset" liittimet valaisimissa ovat. He voivat kuitenkin vedota piirrustuksiin. Kyse ei ole omasta mökistä ja rahoista, joten siinä mielessä asia ei minulle edes kuulu, kunhan kyselin. Kiitos kaikille vastaajille, vaikka vastauksista näkeekin, ettei kaikilla muillakaan nämä asiat ihan täysin hallussa ole.

• veke2

kaapeliksi riittää vaikka klm 2x0.8 eikä säädin vaadi 230v. pelkkä klm kiertää säätimen kautta. näin on ainakin ollut kaikissa tähä asti asentamissani valaisimissa.

• valmistaja..
        veke2 kirjoitti:

kaapeliksi riittää vaikka klm 2x0.8 eikä säädin vaadi 230v. pelkkä klm kiertää säätimen kautta. näin on ainakin ollut kaikissa tähä asti asentamissani valaisimissa.

ilmoittaa teknisissä tiedoissa mikä kaapelityyppi on hyväksytty säätimelle asennettavaksi, summassa ei kannata asentaa.

• Sähkäri
        valmistaja.. kirjoitti:

ilmoittaa teknisissä tiedoissa mikä kaapelityyppi on hyväksytty säätimelle asennettavaksi, summassa ei kannata asentaa.

Kaapiliksi käy mmj 5x1.5s JA PISTE

• matika

kumpi on plus ja kumpi miinus, kaksi mustaa toisessa valkoinen viiva?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33