Ytimen kääntäminen

ihmetteleväinen

Kaverit jotka käyttää linuxia puhuu usein siitä, että ydin tai kerneli pitää kääntää. Mitä tämä tarkoittaa? Eikö linux olekaan vapaa, pitääkö siihen pitää varastaa (mistä? jostain piraattipalvelimeltako?) joku osa että se toimii?

13

816

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antaneet...

normaalikäyttäjä ei ole moneen vuoteen enää joutunut kerneliä itse kääntämään.
      kernel on ollut jo pitkään sellainen, että ajureita yms on voinut ladata moduuleina.

itse olen linuxia vuosia jo käyttänyt, enkä kertaakaan ole kerneliä kääntänyt.
      tosin jos haluaa aivan optimoidun järjestelmän, niin voihan silloin kernelin kääntää itse.
      samalla tavalla se käännetään, kuin aivan mikä tahansa ohjelma.

• "kääntää"

"kääntää" nykäsen valinnasta voi tietty aina joku linux-käyttäjäkin. keskimääräinen linux-käyttäjä kyllä tosin ostoksensa maksaa kassalla :D

• ??????????

"itse olen linuxia vuosia jo käyttänyt, enkä kertaakaan ole kerneliä kääntänyt.
        tosin jos haluaa aivan optimoidun järjestelmän, niin voihan silloin kernelin kääntää itse.
        samalla tavalla se käännetään, kuin aivan mikä tahansa ohjelma."

Eli vapaan linux ei ole kovin optimoitu, vaan sellaisen saadakseen on varastettava jostain se kereli?

• häiriö...
        ?????????? kirjoitti:

Eli vapaan linux ei ole kovin optimoitu, vaan sellaisen saadakseen on varastettava jostain se kereli?

laitoin jo vastauksen omaan viestiini.
        vaikka puhunkin suomea tosi hyvin (ja kirjoitankin jotenkin) niin nuo tuollaiset kielen "kaksimielisyydet" jää aika usein ymmärtämättä :)

• ?????????? kirjoitti:

mä arvaan! *katsoo kristallipalloa*
        Olet windowsin käyttäjä, eikö?

• ihmetteleväinen
        djmosse kirjoitti:

mä arvaan! *katsoo kristallipalloa*
        Olet windowsin käyttäjä, eikö?

Tarkista kristallipallosi...
        anna mä katson kahvinpuruista ikäsi...
        hmm 10 - 15 vuotta? Kenties enemmän, mutta
        jälkeenjäänyt?

• ihmetteleväinen kirjoitti:

Tarkista kristallipallosi...
        anna mä katson kahvinpuruista ikäsi...
        hmm 10 - 15 vuotta? Kenties enemmän, mutta
        jälkeenjäänyt?

tuo antamasi 15*2 ei riitä iäkseni...
        Niin, jos kerran et ole winukan käyttäjä, niin olet joko Mac TAI *nix käyttäjä... Eli pitäisi tietää vastaukset mitä olet kysellyt... Eikö?
        ;-)

• kuka mä oon
        djmosse kirjoitti:

tuo antamasi 15*2 ei riitä iäkseni...
        Niin, jos kerran et ole winukan käyttäjä, niin olet joko Mac TAI *nix käyttäjä... Eli pitäisi tietää vastaukset mitä olet kysellyt... Eikö?
        ;-)

Mä oon trolli. Täällä on niin hienot trollailuapajat, aina tarttuu peeloja syöttiin.

• kuka mä oon kirjoitti:

Mä oon trolli. Täällä on niin hienot trollailuapajat, aina tarttuu peeloja syöttiin.

lue kunnolla viestejäni, kun et huomaa hymiöitä...
        ;-)
        Eli, sä tässä tartuit syöttiin! :-D

• Painu muualle

haastamaan riitaa.

• JMT§

kokeiles Gentoota

• Tässäpä oheita!

1. Hanki viisaampia kavereita.
      2. Google auttaa.
      3. Lataa Ubuntu.

• miksuh.

"Mitä tämä tarkoittaa? Eikö linux olekaan vapaa, pitääkö siihen pitää varastaa"

Kernelin sorsat pitää kääntää. Eli eikun vesilintuvarkaisiin :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      92
      4667
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      84
      3942
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      147
      3661
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      115
      2635
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      132
      2582
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      43
      2151
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2067
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1840
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1717
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1709
    Aihe