En voinut olla itkemättä

Työharjoittelija

Olin tänään ensimmäistä päivää työkokeilussa yksityisessä hoitokodissa,jossa kaikki 62 asukasta sairastavat jonkun asteen dementiaa.Itse olen sillä osastolla,jossa kaikki 12 potilasta ovat vaikeasti dementioituneita.

Panin merkille heti alkuun karun laitosmaisen ympäristön(väritön pieni käytävä huoneineen ja ankea olohuone).Potilaat olivat hiljaisia,jotkut surullisen näköisiä.

Aikani katseltua juttelin jokaisen halukkaan kanssa ja kävelytin heitä kädestä kiinni pitäen käytävää edes takasin.Ulkona oli aurinkoista ja useimmat potilaat kuluttivat aikaansa katsellen ulos ikkunasta ja huokkaillen.Yksi potilaista sai vedet silmiini.Kävelimme käytävää edes takasin ja pysähdyimme hetkeksi.Mummo katsoi ulos ikkunasta ja sitten minua vedet silmissä."Mennään kävelylle en minä karkaa.Lupaan olla nätisti."Sanoin ettei se nyt kävisi päinsä minulla ei ole lupaa viedä ketään ulos.Mummo käänsi päänsä takaisin ikunaan päin ja ohi mennen sanoi"Ei kukaan huomaa,jos menään.En minä kerro kenellekkään".
Mitäpä muuta siinä voi tehdä kun olla purskahtamatta itkuun ja lähteä kävelemään käytävää taas kerran päästä päähän.

Kysymys kuuluukin,jos saan luvan kävelyttää vanhuksia edes jonkun verran.Mitä teen jos tapahtuu jotain?.Vanhus kaatuu,haluaa lähteä kotiin tai muuttuu akresiiviseksi.Haluaisin viedä joka ikisen ainankin kerran viikossa kävelylle(12 potilaasta 2:hta käy omaiset katsomassa ja kävelyttämässä,3 ei edes halua lähteä ulos muut 7 pääsevät ulos,jos on aikaa.Hoitajan mukaan todella harvoin sillä aika ei vain riitä mikä on ymärrettävää)
Sääliksi käy raukkoja,muuten on hyvät oltavat paitsi,että ulkoilu ja jutustelu hetket ovat vähässä.Tietty vanhukset juttelevat tai vaihtavat pari sanaa keskenään.

Mitä minä voisin tehdä juttelun lisäksi,että 8h päivästäni olisi mahdollisemman paljon hyötyä vanhuksille?.Mitä kaikkea voin harrastaa vanhusten kanssa kun ympäristö on niin rajallinen.Saanko esim.ottaa kotoa rasvaa mukaan työkokeiluun ja hieroa vanhusten käsiä,jalkoja tai hartioita vai onko siitä jotain haittaa?

20

2540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyttynen sentään

      Miksi kyselet täällä !? Selvitäppä asiat työpisteessäsi!

      • Tytti,

        etukäteen täältä ihmisiltä,jotka tietävät asiasta enemmän kuin minä,niin osaan sitten varautua kieltäviin vastauksiin herkkä kun sattumoisin satun olemaan.Tuskimpa kyselemisestä mitään haittaa on vai onko?Niin että anteeksi vaan nyt kovasti ku teitä häiritsen tyhmillä kysymyksilläni.En vain ajatellut pyöritellä "töissä" peukaloita ja ajatella "Mitäpä sen on väliä".

        Anteeksi jo etukäteen kun näin vedin herneen nenään rupes vaan vi...tamaan tekstisi sävy.


    • hyvää jatkoa sinulle

      tytti, älä nyt vedä hernettä nenään, sama ajatus kuin edellisellä tuli heti mieleeni kun luin juttuasi. Kysy siellä työpaikassasi samat kysymykset ja saat varmasti vastaukset.Aika tärkeää on myös neuvoa mitä teet jos joku muuttuu agressiiviseksi..
      Eräs ajatus mielessäni oli myös että olet aika herkkä.. Oletkohan oikealla alalla? En tarkoita että pitäisi olla piinkova vaan maalaisjärki ja myötäeläminen mukana..

    • tevoni

      Esiksi etkö SAA viedä vanhuksia ulos? Se on ihmeellistä.
      Eikö työpaikalta löydy jotain rasvoja?
      Harva kesätyöläinen/harjoittelija ovat omatoimisia ja rupeis ilman että niitä kehotetaan puhumaan/kävelyttämään potilaita.
      Jos olet työkokeilussa niin oletko hoitoalalla vai pidätkö seuraa potilaille?

      • Tytti,

        En saa viedä ainakaan viellä.
        Rasvoja varmaan löytyy,mutta mulla olis omasta takaa hyviä rasvoja käsien ja jalkojen hoitoon,joita oon tottunu käyttämään itseeni ja tuttuihin.Ei kehotettu tekemään mitään,mutta halusin tutustua ja auttaa vanhuksia kun niistä muutenkin tykkään ja aattelin että kaipaisivat juttelu seuraa.En ole hoitoalalla,mutta haen ensi vuonna kuhan sisäällän ja tiedän mitä tulevaan ammattiini sisältyy,ettei tule sitten yllätyksenä...
        Tuntuu että tämä on se juttu mitä haluan tehdä tulevaisuudessa ja haluan auttaa vanhuksia,lapsia ja ylipäätänsä kaikkia niitä jotka apua kaipaavat.


    • Akka

      Voi lapsi rukka, et taida edes osata kuvitella, mitä tulet vielä hoitoalalla näkemään. Voit ihan alkajaisiksi vilkaista tämänkin sivun tekstejä.

      Eikö sinulle kukaan ole kertonut, että potilaat voivat tulla aggressiivisiksi vaikka siksi,että yrität käyttää häntä vessassa tai syöttää?
      Ajatteletko sinä, että vanhus tulee aggressiiviseksi ja haluaa lähteä kotiin siitä syystä,että pääsee ulos? Ei, ystävä hyvä, hän tulee ehkä juuri siksi aggressiiviseksi, kun ei pääse edes ulos. Miksi sinä pelkäät kaatumista, jos jonkun potilaan pienet lapsenlapsetkin voivat ulkoiluttaa mummiaan tai vaariaan, pelkäämättä yhtään mitään.

      Et tietenkään ole vielä ehtinyt huomata, että laitoksissa kuuluu ihmisten olla hoidettavia. Jos he eivät ole sitä tullessaan, heistä tehdään potilaita mm. sillä, että ei päästetä liikkumaan. Eihän yleensä ajatella niin, että se hoitokoti on silel potilaalle koti vaan se on laitos, jossa hoidetaan huonokuntoisia potilaita eikä suinkaan kävelytetä, seurustella eikä tehdä mitään muutakaan sellaista, mitä ihmiset yleensä kotonaan tekevät.

      • Tytti,

        Olen lukenut tämän sivun tekstejä ja paljon uutta opin.Agresiivisudella tarkoitin lähinnä juuri näitä tilanteita ku vanhus/potilas turhaantuu ja rupeaa siksi käyttäytymään uhkaavasti.Tosin minua ei muutamat ruhjeet ja mustelmat haittaa,eiväthän he sitä tahallaan tee.

        Kaatumisella pelkään mahdollisia murtumia.Ei varmastikkaan ole vanhuksen kannalta kivaa joutua päivät pitkät makaamaan sängyllä tai ylipäätänsä joutua tilanteeseen missä liikkuminen olisi mahdotonta tai rajallista kun muutenkaan eivät pysty normaalisti liikkumaan.Tällä tarkoitan kävelyretkiä jne muissakin paikoissa kun laitoksen käytävällä.

        Tiedän,että hoitajien on mahdotonta palvella vain yhtä vanhusta 24/7 ja työ on raskasta,mutta kyllä potilaille pitää antaa mahdolisuus liikua jos haluavat.Eivät dementiaa sairastavat vanhukset ole mitään häkkilintuja,jotka teljetään häkkiin ja laitetaan ovi kiinni.Sellainen elämä ei ole elämisen arvoista ainakaan minun mielestä.
        Jos pystyn yhdenkään vanhuksen tai ihmisen elämänlaatua parantamaan edes hitusen sen kyllä teen vaikka hampaat irvessä


      • Akka
        Tytti, kirjoitti:

        Olen lukenut tämän sivun tekstejä ja paljon uutta opin.Agresiivisudella tarkoitin lähinnä juuri näitä tilanteita ku vanhus/potilas turhaantuu ja rupeaa siksi käyttäytymään uhkaavasti.Tosin minua ei muutamat ruhjeet ja mustelmat haittaa,eiväthän he sitä tahallaan tee.

        Kaatumisella pelkään mahdollisia murtumia.Ei varmastikkaan ole vanhuksen kannalta kivaa joutua päivät pitkät makaamaan sängyllä tai ylipäätänsä joutua tilanteeseen missä liikkuminen olisi mahdotonta tai rajallista kun muutenkaan eivät pysty normaalisti liikkumaan.Tällä tarkoitan kävelyretkiä jne muissakin paikoissa kun laitoksen käytävällä.

        Tiedän,että hoitajien on mahdotonta palvella vain yhtä vanhusta 24/7 ja työ on raskasta,mutta kyllä potilaille pitää antaa mahdolisuus liikua jos haluavat.Eivät dementiaa sairastavat vanhukset ole mitään häkkilintuja,jotka teljetään häkkiin ja laitetaan ovi kiinni.Sellainen elämä ei ole elämisen arvoista ainakaan minun mielestä.
        Jos pystyn yhdenkään vanhuksen tai ihmisen elämänlaatua parantamaan edes hitusen sen kyllä teen vaikka hampaat irvessä

        Toivottavasti sinun kaltaisiasi tulee enemmän hoitoalalle, silloin on toivoa muutoksesta.
        Tiesi tulee kuitenkin olemaan kivinen, sen takaavat ne vanhat hoitajat, jotka ovat huomanneet pääsevänsä paljon, paljon helpommalla,jos potilaat vain istuvat ja mieluummin ovat vielä hiljaa ja tuijottavat yhteen paikkaan. Siinä on vähän sama ilmiö kuin pienessä kylässä silloin, kun sinne tulee uusia, virkaintoisia poliiseja. Jonkun aikaa niilläkin menee ennen kuin huomaavat, että ihan saman palkan saavat, vaikka vähemmänkin kyttäävät ja sakottavat.

        Kuten huomaat, tekosyitä ulkoilukiellolle alkaa tulla tähänkin ketjuun. Ei sitten kukaan sinulle vihjaa, että ehkä siinä laitoksessa on suljettu sisäpiha, jossa potilaita voi ulkoiluttaa eivätkä pääse karkuun. Ei myöskään kerro rollaattoreista ja muista apuvälineistä, joilla vähennetään kaatumisriskiä. Oletko kuullut puhuttavan lonkkahousuista?

        Olet aivan oikeassa siinä että vanhukset eivät ole häkkilintuja. Kiitos sinulle siitä, että et mene availemaan kettuhäkkejä vaan yrität saada vanhuksia ulos. Jos joku eläin, koira, lehmä tai hevonen joutuu olemaan koko ajan sisällä niin kuin sen eläimen dementoitunut hoitaja, niin kyllä eläinsuojeluviranomaiset puuttuvat asiaan. Vanhuksia vaan ei mikään suojelulaki koske.


      • Luehan
        Tytti, kirjoitti:

        Olen lukenut tämän sivun tekstejä ja paljon uutta opin.Agresiivisudella tarkoitin lähinnä juuri näitä tilanteita ku vanhus/potilas turhaantuu ja rupeaa siksi käyttäytymään uhkaavasti.Tosin minua ei muutamat ruhjeet ja mustelmat haittaa,eiväthän he sitä tahallaan tee.

        Kaatumisella pelkään mahdollisia murtumia.Ei varmastikkaan ole vanhuksen kannalta kivaa joutua päivät pitkät makaamaan sängyllä tai ylipäätänsä joutua tilanteeseen missä liikkuminen olisi mahdotonta tai rajallista kun muutenkaan eivät pysty normaalisti liikkumaan.Tällä tarkoitan kävelyretkiä jne muissakin paikoissa kun laitoksen käytävällä.

        Tiedän,että hoitajien on mahdotonta palvella vain yhtä vanhusta 24/7 ja työ on raskasta,mutta kyllä potilaille pitää antaa mahdolisuus liikua jos haluavat.Eivät dementiaa sairastavat vanhukset ole mitään häkkilintuja,jotka teljetään häkkiin ja laitetaan ovi kiinni.Sellainen elämä ei ole elämisen arvoista ainakaan minun mielestä.
        Jos pystyn yhdenkään vanhuksen tai ihmisen elämänlaatua parantamaan edes hitusen sen kyllä teen vaikka hampaat irvessä

        mitä dem. hoitaja asiallisesti, asiantuntevasti kirjoittelee tuolla .Se oli hyvin ja todenperäisesti kirjoitettu ,kuin taas tämä Akka aikuinen tuttavallisesti provoilee !!!


    • dem.hoitaja

      syy sille, mikset heti saanut lupaa lähteä ulos asukkaiden kanssa on se, että hoitajat haluavat sinun tutustuvan vanhuksiin aluksi hieman. Meidän osastolla on ainakin kolme sellaista, jotka ulos päästyään lähtevät pinkomaan minkä jaloistaan pääsevät varsinkin jos mukana on "vieras" ihminen. Kyllä siinä nyrkitkin heiluvat. Se nyt vaan on niin, että jos omainen lähtee ulos oman mummonsa kanssa ja sattuu jotain, vastuu on kuitenkin heillä. Jos taas sinä lähdet riittämättömin tiedoin, on vastuussa tapahtumista laitos ja omaiset usein hyvin kiukkuisia jos jotain sattuu. Ja totuus on kuitenkin se, että joskus vanhuksilla on myös muita sairauksia, kuten angiina pectrorista tai epilepsiaa. Jotain muutakin kuin kaatumista voi siis sattua.
      Myös meillä on ollut teitä ammattiin tutustujia harjoittelemassa ja ulos on kyllä tietysti annettu lähteä, mutta kännykkä on mukana oltava, jotta voi soittaa hoitajan paikalle tarvittaessa. Lisäksi on pyydetty, etteivät menisi kovin kauaksi laitoksesta. Lähipuisto on esimerkiksi loistavaa kävelymaastoa.
      Toivottavasti pidät harjoittelujaksostasi. Dementikot laajentavat kyllä maailmankuvaasi ja jos pärjäät heidän kanssaan, pärjäät varmasti missä vain. Kaikki valmiitkaan hoitajat ei tähän työhön kykene. :)
      Tsemppiä ja hyvää jatkoa sinulle!

    • tosissasi?

      Kyllä kevyt sively, rasvankin kanssa on hyväksi jokaiselle. Siinäkin on kuitenkin huomioitava vanhuksen kunto. mm. Hieronta ja vakava sydänsairaus ei kuulu yhteen. Mutta ne selviää kun kyselet asioista.
      Usein dementiayksikkö on varustettu aidatulla ulkoilualueella, sielä on ihan kiva viettää aikaa useammankin vanhuksen kanssa yhtäaiakaa.

      Kysele paljon ja selvitä mieltäsi askarruttavat asiat. Kieltoihin ja sääntöihin on yleensä peruseltu syy, mutta asiat selviää kun kysyt, etkä vain oleta jotain.

      Tsemppiä harjoitteluun ja ota harjoittelupaikastasi kaikki irti. Rankkaa mutta antoisaa hommaa.
      Melko pian sen huomaa, onko ala oikea. Empatiaa tarvitaan, mutta vuosien ja koulutuksen mukana tuoma ammatillinen osaaminen on hyvin tärkeää. Monesti asiat, jotka tuntuvat alussa vääriltä, selkiytyvät kokonaisuuksiksi ja silloin ymmärtää esim jonkun "kiellon" tai rajoituksen.

    • hierarkinen päätösvalta

      eli uusi vihreä tulokas ei saa tulla esittämään mitään ehdotuksia. Osastonhoitaja päättää mitä kukin saa tehdä, siihen vanhukset ja harjoittelijat saavat mukautua. Tottahan toki dementialaitoksen piha pitää olla aidattu siten ettei dementikot pääse karkaamaan.
      Tuttavani joutui äsken sairaalaan, piti kuntouttaa kun jalat huonot, hänelle laitettiin oitis vaipat. Kun halusi ylös sängystä sanottiin ettei ole aikaa, lääkkeitä syötettiin suurina annoksina ja voalaa kuukauden päästä on täysin vaippapotilas, jaloista sanotaan ettei ole toivoa enää ja nyt jopa höperö ja näkee harhoja. Tosi pätevää sairaanhoitoa, että ihmisiä saadaan paketoitua näin. Pehmeää eutanasia.

      • tuohan

        tuskin elävästä elämästä ?Ei uskottavaa ollenkaan !


      • Oikeesta elämästä.
        tuohan kirjoitti:

        tuskin elävästä elämästä ?Ei uskottavaa ollenkaan !

        Kuullut olen vastaavista tapauksista. Kaitpa kohta parannusta odotettavissa, kunhan suuret ikäluokat vanhenevat. Joukossa on voimaa. Toivottavasti.


      • Omaishoitaja

        Olen huomannut että sopimaton lääkitys aiheuttaa harhoja.
        Lisäksi vapinaa ja vie lopulta liikuntakyvyn.
        Joskus on valittava se pienempi paha ja annettava lääkettä jolla on pahoja sivuvaikutuksia.
        Mutta Kannattaa kokeilla mahdollisimman pienellä annostuksella ja kokeilla eri vaihtoehtoja.
        Se on kumma että niitä vain määrätään eikä seurata vaikutusta.
        Kaikilla ei ole omaista joka tarkkailisi mistä muutokset potilaan tilassa johtuvat.
        Tästä asiasta on vuosikausien kokemus, alkuun luotin sokeasti lääkäreihin ja siihen että he tietävät mikä lääke on potilaalle hyväksi.
        Mutta minähän sen lääkkeen vaikutuksen huomaan kun olen potilaan kanssa ympäri vuorokauden.
        Mieheni sairastaa LWVYN-kappaletautia lisäksi on kaksisuuntainen mielialahäiriö.


      • Akka
        Omaishoitaja kirjoitti:

        Olen huomannut että sopimaton lääkitys aiheuttaa harhoja.
        Lisäksi vapinaa ja vie lopulta liikuntakyvyn.
        Joskus on valittava se pienempi paha ja annettava lääkettä jolla on pahoja sivuvaikutuksia.
        Mutta Kannattaa kokeilla mahdollisimman pienellä annostuksella ja kokeilla eri vaihtoehtoja.
        Se on kumma että niitä vain määrätään eikä seurata vaikutusta.
        Kaikilla ei ole omaista joka tarkkailisi mistä muutokset potilaan tilassa johtuvat.
        Tästä asiasta on vuosikausien kokemus, alkuun luotin sokeasti lääkäreihin ja siihen että he tietävät mikä lääke on potilaalle hyväksi.
        Mutta minähän sen lääkkeen vaikutuksen huomaan kun olen potilaan kanssa ympäri vuorokauden.
        Mieheni sairastaa LWVYN-kappaletautia lisäksi on kaksisuuntainen mielialahäiriö.

        Ensinnäkin nimimerkistä: aikuinen olen , mutta en koskaan sillä nimimerkillä kirjoittanut tänne enkä millekään muullekaan palstalle. Tämä vain väärinkäsitysten välttämiseksi.

        Kysyisin teiltä, miten saisimme niitä ihanteellisia olosuhteita niihinkin laitoksiin, joiden todellisuudesta kertominen on muutamien mielestä "provoilua"?
        Tiedän kaksi kuntaa, joista toisessa hoitajat saavat omaisilta kukkia, potilaita ei sidota, ei käytetä vaippoja vaan tarvittaessa siivotaan lattia jollakin ihmejauheella, lääkityskin on varsin säästeliästä. Toisessa taas "kaikilla meillä täällä käytetään vaippoja", dementiapotilaita istuu geriatrisessa tuolissa ja lääkitys on todella riittävää. Onhan sillä osastolla kieltämättä hiljaista ja rauhallista, sekö on laitoshoidon tarkoitus?
        Arvatkaa, kummassa kunnassa on geriatri?

        Väärin, hän on siinä viimeksi mainitussa, mutta hän onkin erikoistunut muistihoitoon, joka on vain pieni dementian osa-alue ja kieltämättä hänen ansiostaan dementiadiagnoosit saadaan entistä paremmin. Mitä pitemmälle dementia etenee, sitä vähäisempi merkitys on muistihäiriöillä ja moninaiset käytöshäiriöt ovat kaikkein parhaimmissakin olosuhteissa ongelmaa.

        Lääkkeiden sivuvaikutuksia tämäkin geriatri vähätteli, ja vaikka niitä silmin nähden havaitaan, esim. huimausta lääkkeen oton jälkeen, niistä ei välitetä.


      • -nainen-
        Akka kirjoitti:

        Ensinnäkin nimimerkistä: aikuinen olen , mutta en koskaan sillä nimimerkillä kirjoittanut tänne enkä millekään muullekaan palstalle. Tämä vain väärinkäsitysten välttämiseksi.

        Kysyisin teiltä, miten saisimme niitä ihanteellisia olosuhteita niihinkin laitoksiin, joiden todellisuudesta kertominen on muutamien mielestä "provoilua"?
        Tiedän kaksi kuntaa, joista toisessa hoitajat saavat omaisilta kukkia, potilaita ei sidota, ei käytetä vaippoja vaan tarvittaessa siivotaan lattia jollakin ihmejauheella, lääkityskin on varsin säästeliästä. Toisessa taas "kaikilla meillä täällä käytetään vaippoja", dementiapotilaita istuu geriatrisessa tuolissa ja lääkitys on todella riittävää. Onhan sillä osastolla kieltämättä hiljaista ja rauhallista, sekö on laitoshoidon tarkoitus?
        Arvatkaa, kummassa kunnassa on geriatri?

        Väärin, hän on siinä viimeksi mainitussa, mutta hän onkin erikoistunut muistihoitoon, joka on vain pieni dementian osa-alue ja kieltämättä hänen ansiostaan dementiadiagnoosit saadaan entistä paremmin. Mitä pitemmälle dementia etenee, sitä vähäisempi merkitys on muistihäiriöillä ja moninaiset käytöshäiriöt ovat kaikkein parhaimmissakin olosuhteissa ongelmaa.

        Lääkkeiden sivuvaikutuksia tämäkin geriatri vähätteli, ja vaikka niitä silmin nähden havaitaan, esim. huimausta lääkkeen oton jälkeen, niistä ei välitetä.

        Totta harvemmin seurataan lääkkeiden sivuvaikutusta oireen hoidossa. Joissakin tapauksissa potilaan kaikki lääkkeet (5-7) alentavat voimakkaasti verenpainetta. Ja tämän seurauksena
        vanhukset pyörtyilevät ja kaatuessaan murtuu kättä ja lonkkaa. Jos potilas ei itse osaa sanoa, että hän ei pysy pystyssä, niin asialle ei kukaan tee mitään


      • mitata
        -nainen- kirjoitti:

        Totta harvemmin seurataan lääkkeiden sivuvaikutusta oireen hoidossa. Joissakin tapauksissa potilaan kaikki lääkkeet (5-7) alentavat voimakkaasti verenpainetta. Ja tämän seurauksena
        vanhukset pyörtyilevät ja kaatuessaan murtuu kättä ja lonkkaa. Jos potilas ei itse osaa sanoa, että hän ei pysy pystyssä, niin asialle ei kukaan tee mitään

        Kyseisellä osastolla ei ole olemassa omaa verenpainemittaria. ei sitä tarvita, koska "verenpaineen mittaaminen häiritsee dementiapotilasta", joka voi olla muutenkin rauhaton.
        Ehkä minä olen jotenkinyksinkertainen, kun en tätä logiikkaa ymmärrä. Yleensä kaikessa hoidossa huomioidaan haitat ja hyödyt. Toimenpide tehdään, jos oletetaan olevan enemmän haittaa kuin hyötyä, siis niistä haitoista huolimatta. Lääkityksestä ilmeisesti on hyötyä sivuvaikutuksista(mm. verenpaineen aleneminen) huolimatta niin paljon, että jopa lonkkamurtuma on pienempi haitta kuin dementiapotilaan levottomuus. Ja verenpaineen mittaamisestakin on enemmän haittaa kuin hyötyä: sehän voisi osoittaa lääkityksen sopimattomaksi, koska verenpaine olisi liian alhainen.


      • tosissasi?
        mitata kirjoitti:

        Kyseisellä osastolla ei ole olemassa omaa verenpainemittaria. ei sitä tarvita, koska "verenpaineen mittaaminen häiritsee dementiapotilasta", joka voi olla muutenkin rauhaton.
        Ehkä minä olen jotenkinyksinkertainen, kun en tätä logiikkaa ymmärrä. Yleensä kaikessa hoidossa huomioidaan haitat ja hyödyt. Toimenpide tehdään, jos oletetaan olevan enemmän haittaa kuin hyötyä, siis niistä haitoista huolimatta. Lääkityksestä ilmeisesti on hyötyä sivuvaikutuksista(mm. verenpaineen aleneminen) huolimatta niin paljon, että jopa lonkkamurtuma on pienempi haitta kuin dementiapotilaan levottomuus. Ja verenpaineen mittaamisestakin on enemmän haittaa kuin hyötyä: sehän voisi osoittaa lääkityksen sopimattomaksi, koska verenpaine olisi liian alhainen.

        Verenpaineet mitataan ainakin meillä säännöllisesti, myös dementia osastolla!


      • Maija1234
        Akka kirjoitti:

        Ensinnäkin nimimerkistä: aikuinen olen , mutta en koskaan sillä nimimerkillä kirjoittanut tänne enkä millekään muullekaan palstalle. Tämä vain väärinkäsitysten välttämiseksi.

        Kysyisin teiltä, miten saisimme niitä ihanteellisia olosuhteita niihinkin laitoksiin, joiden todellisuudesta kertominen on muutamien mielestä "provoilua"?
        Tiedän kaksi kuntaa, joista toisessa hoitajat saavat omaisilta kukkia, potilaita ei sidota, ei käytetä vaippoja vaan tarvittaessa siivotaan lattia jollakin ihmejauheella, lääkityskin on varsin säästeliästä. Toisessa taas "kaikilla meillä täällä käytetään vaippoja", dementiapotilaita istuu geriatrisessa tuolissa ja lääkitys on todella riittävää. Onhan sillä osastolla kieltämättä hiljaista ja rauhallista, sekö on laitoshoidon tarkoitus?
        Arvatkaa, kummassa kunnassa on geriatri?

        Väärin, hän on siinä viimeksi mainitussa, mutta hän onkin erikoistunut muistihoitoon, joka on vain pieni dementian osa-alue ja kieltämättä hänen ansiostaan dementiadiagnoosit saadaan entistä paremmin. Mitä pitemmälle dementia etenee, sitä vähäisempi merkitys on muistihäiriöillä ja moninaiset käytöshäiriöt ovat kaikkein parhaimmissakin olosuhteissa ongelmaa.

        Lääkkeiden sivuvaikutuksia tämäkin geriatri vähätteli, ja vaikka niitä silmin nähden havaitaan, esim. huimausta lääkkeen oton jälkeen, niistä ei välitetä.

        Oli liikuttavaa lukea viestisi. Isäni sairastaa Alzheimer:in tautia ja sydämestä ottaa tilanteet jolloin aurinko paistaa ja ulkona on mahtava kesäsää ja dementikot on sisällä pakosta ja ymmärrettävistä syistä tietenkin, mutta se ei poista sitä asiaa että tämä on mahdottoman surullista. Kaikkea hyvää sinulle


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4153
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3744
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2598
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1737
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1501
    Aihe