Keliakia?

.............

Olin viikko sitten gastroskopiassa. Odottelen tuloksia pelolla ja olisinkin kysellyt teidän keliaakikkojen oireista. Itselläni on ollut pitkään ripulia, joka oli välillä nelisen viikkoakin poissa, mutta taas ilmestyi uudelleen. Lisäksi ilmavaivoja ja vatsakipua, turvotusta syönnin jälkeen. Lisäksi oudompi ongelma, eli hikoilu öisin. Olen myös todella väsynyt ja keskittymiskyky on todella huono. Koulujutuista ei tule yhtään mitään. Nyt on tullut 8 viikkoa verta ulostaessa aika reilusti. Ulostaminen teki kipeää ja aina tuli verta. Nyt on ollut 5 päivää, ettei verta ole tullut ja ulostaminen ei enää satu, mutta silti tuntuu pientä kirvelyä. Hb on 140. Mulle tehtiin 2 kertaa verikokeissa keliakiakoe ja ekalla kerralla, joku vasta-aine oli hiukan normaalista koholla, toisessa ei näkynyt mitään.
Tulen hulluksi jos tämä asia ei selviä! Voiko olla keliakia, vai tuliko teillä muilla verta ulosteessa? Tuhoutuuko keliakissa suolinukka ohut- ja paksusuolta myöten?

12

9666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aki A.

      Moi,

      Käsittääkseni suolinukka tuhoutuu vain ohutsuolen alueelta. Verinen uloste ei liene keliakin tyypillisimpiä oireita, ripuli ja turvotus sen sijaan kyllä. Veri ulosteessa voi kieliä jostain haavaumasta suolistossa, mutta sen selvittämiseksi voi tarvita colonoskopiaa eli paksusuolen tähystystä. Gastroskopiassahan tutkitaan vain ohutsuolen alkupää. Kyse voi tietenkin olla myös peräpukamista. Hikoilu voi johtua asian aiheuttamasta stressistä.

    • keliaakikkotyttö

      ovat aivan samat kuin minulla tuota veristä ulostetta lukuun ottamatta. Minulla oli jopa sitä hikoilua öisin, mutta on kyllä edelleen, joten en tiedä johtuuko se ollenkaan keliakiasta. Minulla tosin oli myös paha anemia, Hb 65 ja luustoonkin alkoi kehittyä muutoksia, hiukset ja kynnet menivät pilalle. Vatsa turposi aina tosi pahasti ja kaikenlaisia vatsaoireita. Voi sinulla olla keliakiaa, mutta se kolonoskopia voisi olla ihan hyvä. Oireet voivat selittyä jollain paksusuolen ongelmallakin. Hb on sinulla niin hyvä, että ei vuoto kovin pahaa ole. Mutta kerroa kuitenkin kuinka kävi, kun tulokset saat!

      • .......................

        Juu, voihan se olla, että on silti se keliakia ja suolistossakin jotain haavaumia. Hb mitattiin, kun verenvuoto vasta alkoi, että nyt on varmaan laskenut. Olen kyllä syönyt rautatabletteja varmuuden vuoksi.
        Mutta tulokset tulee viikon parin päästä. Toivottavasti ei ole keliakia...suvussa ei ainakaan ole ollut.


      • Keliaakikkotyttö
        ....................... kirjoitti:

        Juu, voihan se olla, että on silti se keliakia ja suolistossakin jotain haavaumia. Hb mitattiin, kun verenvuoto vasta alkoi, että nyt on varmaan laskenut. Olen kyllä syönyt rautatabletteja varmuuden vuoksi.
        Mutta tulokset tulee viikon parin päästä. Toivottavasti ei ole keliakia...suvussa ei ainakaan ole ollut.

        pikkusen huono juttu, että syöt rautaa varmuuden vuoksi jo nyt. Jos Hb on 140, ei missään nimessä tarvitse ja nyt ei sitten edes tiedä, että laskisi Hb ilman rautalääkitystä. Hb:n laskeminen olisi ollut selvä oire jostain, mutta nyt se jää havaitsematta.

        Ei meilläkään suvussa ole ainakaan vielä muilla keliakiaa, joten tuli kyllä ihan yllätyksenä tämä sairaus. Ei tuntunut lääkärikään uskovan, että voisi keliakiaa olla, kun ei edes lab.kokeiden tuloksia vaivautunut katsomaan. Onneksi isäkin on lääkäri ja katsoi tulokset (transglutaminaasivasta-aine selvästi koholla), teki lähetteen tutkimuksiin ja gastroskopiassa paljastui selvä keliakia.


      • .........
        Keliaakikkotyttö kirjoitti:

        pikkusen huono juttu, että syöt rautaa varmuuden vuoksi jo nyt. Jos Hb on 140, ei missään nimessä tarvitse ja nyt ei sitten edes tiedä, että laskisi Hb ilman rautalääkitystä. Hb:n laskeminen olisi ollut selvä oire jostain, mutta nyt se jää havaitsematta.

        Ei meilläkään suvussa ole ainakaan vielä muilla keliakiaa, joten tuli kyllä ihan yllätyksenä tämä sairaus. Ei tuntunut lääkärikään uskovan, että voisi keliakiaa olla, kun ei edes lab.kokeiden tuloksia vaivautunut katsomaan. Onneksi isäkin on lääkäri ja katsoi tulokset (transglutaminaasivasta-aine selvästi koholla), teki lähetteen tutkimuksiin ja gastroskopiassa paljastui selvä keliakia.

        Soitin tuloksia ja sanottiin, että kaikki ok vatsatähyssä. Eli siis keliakia pitäis olla sillä sivuutettu?! Sitten pitäs mennä siihen paksusuolen tähyyn. Olen todella helpottunut, jos ei ole keliakia!! Se olis ollut todella suuri elämänmuutos..
        Mutta kiitoksia vastauksista!


      • Crohn
        ......... kirjoitti:

        Soitin tuloksia ja sanottiin, että kaikki ok vatsatähyssä. Eli siis keliakia pitäis olla sillä sivuutettu?! Sitten pitäs mennä siihen paksusuolen tähyyn. Olen todella helpottunut, jos ei ole keliakia!! Se olis ollut todella suuri elämänmuutos..
        Mutta kiitoksia vastauksista!

        Tutkipa Crohnin tautia, siinä ainakin tulee verta....


    • Ellu-28

      viittaisi ärtyneeseen paksusuoleen.Koita syödä paljon vihanneksia,hedelmiä yms. Mieheni on kärsinyt tästä jo 2 vuotta ja vasta nyt syy löytyi.Oireet loppuneet ruokavaliomuutoksella.

      • Crohn

        Ärtyneessä paksusuolessa ei tule verta ulosteen mukana! Minulla on se keliakian lisäksi. Lue Crohnin taudista, sivu joku crohnjacolitis.fi


    • onnrai

      sinulla näyttää olevan oikein tyypilliset oireet keliakiaan vatsa sekaisin ja verta tulee.Minä yritän nyt keryoa miksi tulee verta.Kun ohuteuoli ja paksusuoli joutuu chokki tilaan niin silloin suolet kutistuu ja jos se tila kestää pitkään niiin silloin mikään siellä ei pääse eteenpäin vaan pysyttelee paikallaan ja silloin tulee kova paine ja verisuonet ova se verran ohuet että veri tulee läpi seinämistä kovan paineen takia .Sen voi kokeilla vain ruokavaliolla joka ei maksa muuta kuin vaivat on syömättä kolme viikkoa minkäänlaista jauhotutetta koska se chokki saattaa pysytellä jopa viikon niin pitää saada suolisto toimimaan normaalisti ja se ei palaudu muutamassa vuorokaudessa. Yleensä kun syö niin se kestää kolme vuorokautta että loput siitä tulee toisesta päästä ulos.

    • mietippä

      Mua aina hämmentää kun ihmiset sanoo, että keliakia olis todella suuri elämänmuutos. Mulla on epäilty keliakiaa yli kymmen vuoden ajan. Milloin verikokeet ja muut testit positiiviset, nukkanäytteet negatiiviset. Laktoosikokeita, helikoa etc.

      Sitten menin taas sanomaan lääkärille, että epäilen keliakiaa. En päässyt nukkakokeisiin 8verikokeet negaa), mutta eipä hätiä mitiä.... Päätin kokeillä täysgluteenitonta ihan itse. En edes gluteenittomasta jauheesta tehtyihin koske. Ja jumprahuiti!! Olo parani niin hyväksi, että tanssin kahdella jalalla riemusta ja päätin, että jos näin hyvä fiilis ja terveys näin muikea, niin sitähän elää vaikka perunalla ja riisillä koko loppuelämän.

      Sit aloin laskea, että tässähän saa syödä maitotuotteita, kasviksia, juureksia, marjoja, lihaa, kalaa, hedelmiä - miten niin ruokavalio olis rajoitteinen?
      Itse teen tattarista sämpyläni (lisää pellavansimeniä, chia-siemeniä ym).

      Itsediagnosoineena olen sit kokeillut syödä jotain vehnätuotetta ihan tieteen nimissä - ja arvatkaa mitä, yöhikoilut niin että patjan alla lätäkkö! Täysgluteeniton, ei hikeä.

    • mikä vialla

      Voiko mulla olla keliakia vaikka verikokeessa sitä ei näkynyt? Näkyi vaan vilja-allergia. Painoindeksi ollut 16 koko elämäni ajan ja olen kärsinyt atooppisesta ihottumasta jo 17 vuotta. Päänahkani on tosi huonossa kunnossa, hilseilee jatkuvasti ja muutaman vuoden olen kärsinyt aknesta. Vatsa myös murisee herkästi ja menee sekaisin syönnin jälkeen. Osteoporoosi on käynyt mielessäni sillä tuntuu että mitään raskasta ei voi kantaa sillä luut alkavat naksua. Eikö keliakiassa ole osteoporoosin riski?

    • Cinnamon

      Hei,
      Itselläni keliakia todettiin vuosien oireilun jälkeen. Tyypilliset oireet joita lääkärit eivät osanneet kuitenkaan yhdistää keliakiaan :( eli oireina olivat väsymys, alhainen hb, rakkulainen käsi-ihottuma (pesuaineihottumaksi vaan luultiin), hiustenlähtö, ripuli, vatsakivut, vatsan turvotus, ilmavaivat, laihtuminen, kuoppakynnet ja nivelkivut. Itselläni ei ollut koskaan verisiä ulosteita. Suolinukka oli tuhoutunut ohutsuolesta. Kasvoi takaisin vuoden aikana kun noudatin gluteenitonta ruokavaliota. Olo koheni heti kun aloitin ruokavalion. Ruokavalioon oppii nopeasti ja nykyään on runsas tarjonta gluteenittomista tuotteista kaupassa ja ravintoloissa ja kahviloissa löytyy suht hyvin ruokaa. Tarkkana pitää vaan itse olla ja lueskella tuoteselosteet.
      Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3628
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      202
      1746
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1347
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      148
      1234
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      875
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      56
      833
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe