mitä HMD on?

juhani palmu

millaista hanmoodo on esim. taekwondoon tai karateen verrattuna? onko samanlaista muodossa hiihtämistä ympäri salia ja sen sellaisia? asiaa kaivataan.

12

2170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karrikatyyri

      HMD on tyyli-ennen-tarkoitusta -laji, jossa kunto kasvaa kohisten. Itse an lajia arvosta, mutta en lyttääkään. Jos kuntoilla tahtoo ja oppia tekemään korkeita hyödyttömiä potkuja niin sinne. Jos tahtoo oppia itsepuolustusta niin harjoittelee jujutsua tai pitkän matkan juoksua.

      Enkä tarkoita loukata yhtään harrastajaa!!

      • kkk

        Korkeat potkut on hyödyttömiä niille jotka ei osaa niitä potkia.HMD ottelu ottaa huomioon kaikki etäisyydet.Säännöt ovat sellaiset,että kynnys kilpailuun tehdään mahdollisemman matalaksi.En nyt vertais jujutsuun ,samalla lailla ne tekniikat toimii tai ei toimi kuin jutsussa,miehestä kii huutaako tyttöhii.Suurin osa thainyrkkeilijöistä tai vapaa ottelioista on niitä harrastajia.Vapari puolella ajetaa tukka pois otetaan pari tatskaa ja ollaan niin cool.Vaikka harrastankin hanmoodota ei se sulje pois sitä,etteikö kokemusta ja tietoa olisi muistakin lajeista.Ei ne hienot jujutsutekniikatkaan oikein toimi noissa vapari kehissä,nim.kokeiltu on.


      • Karrikatyyri
        kkk kirjoitti:

        Korkeat potkut on hyödyttömiä niille jotka ei osaa niitä potkia.HMD ottelu ottaa huomioon kaikki etäisyydet.Säännöt ovat sellaiset,että kynnys kilpailuun tehdään mahdollisemman matalaksi.En nyt vertais jujutsuun ,samalla lailla ne tekniikat toimii tai ei toimi kuin jutsussa,miehestä kii huutaako tyttöhii.Suurin osa thainyrkkeilijöistä tai vapaa ottelioista on niitä harrastajia.Vapari puolella ajetaa tukka pois otetaan pari tatskaa ja ollaan niin cool.Vaikka harrastankin hanmoodota ei se sulje pois sitä,etteikö kokemusta ja tietoa olisi muistakin lajeista.Ei ne hienot jujutsutekniikatkaan oikein toimi noissa vapari kehissä,nim.kokeiltu on.

        En tarkoittanutkaan että toinen laji olisi toista parempi.
        En myöskään usko että kadulla korkeat potkut on paskankaan arvoisia. Aika harva on siinä kunnossa että monottelee päähän kylmiltään. Näyttäväähän hmd on.


      • tarzanzxa
        Karrikatyyri kirjoitti:

        En tarkoittanutkaan että toinen laji olisi toista parempi.
        En myöskään usko että kadulla korkeat potkut on paskankaan arvoisia. Aika harva on siinä kunnossa että monottelee päähän kylmiltään. Näyttäväähän hmd on.

        mä ainaki saan etupotkun lähteen päänkorkuudelle ja kiertopotkukin farkut jalassa ;D


      • karrikatyyri
        tarzanzxa kirjoitti:

        mä ainaki saan etupotkun lähteen päänkorkuudelle ja kiertopotkukin farkut jalassa ;D

        Sitten nostaa sinulle hattua ja toivoa, ettei tärmätä koskaan riidan merkeissä. :)


      • Vihreä vyö

        Itse olen eri mieltä asiasta. HMD:ssä edistyminen on ainakin meidän seurassamme hyvin pitkälti omasta itsestään kiinni. Eli HMD:tä voi harrastaa tyyli ennen tarkoitusta lajina mutta itse ainakin otan lajin harjoittelun tosissani. Mitä IP tilanteeseen tulee niin kyllä ihan peruslyönneillä, potkuilla ja karkuun juoksemisella pääsee kohtuu pitkälle "ehkä".
        Harrastin aiemmin karatea mutta muuton takia matka harjoituksiin kasvoi sietämättömän pitkäksi ja vaihdoin käytännön syistä HMD:hen. Huomasin että monet tekniikat ovat HMD:ssa ja karatessa nimeä lukuun ottamatta lähes tai täsmälleen samoja.

        PS Hirvenjuoksu on erinomainen IP laji:
        "Harjoitellaan karkuun juoksemista ja ampumista 100m päähän ;D "


      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl
        karrikatyyri kirjoitti:

        Sitten nostaa sinulle hattua ja toivoa, ettei tärmätä koskaan riidan merkeissä. :)

        ..saan jalan nouseen, mutta farkut kyll repee:( Ja olen harrastanut sekä HMD:tä että ITF TKD:tä, enkä halua niistä sanoa kumpi muka olisi parempi. Kaikki lajit ovat hyviä jos tarpeeksi jaksaa treenata.


    • harrastaja since 2001

      Han moo dossa on potkuja, lyöntejä, itsepuolustusta, asetekniikoita, mattopainia jne. Eniten han moo do keskittyy otteluun. Muodossa tehdään tekniikoita, koska silloin myös vetäjä näkee parhaiten kaikki harrastajat. En ihan käsittänyt tuota "muodossa hiihtelemistä"... Onko se jollain tavalla huono asia. Olisiko sitten parempi olla vapaassa muodossa, mutta tehdä kuitenkin samaa tekniikkaa. En nyt ihan ymmärrä pointtia.

      • juhani palmu

        onko kuinka kallis? esim leirit,passit ym muut maksujutut?


    • Tuolta
      • Nähty on

        Kyllä se sitten oli pakko uskoa, kun näin, että hmd on vapaampaa, monipuolisempaa ja tehokkaampaa kuin joku Tae Kwon Do, vaikka saattaisin sitäkin alkaa (taas) harjoittelemaan, mutta mieluummin tietysti han moodota.


      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl
        Nähty on kirjoitti:

        Kyllä se sitten oli pakko uskoa, kun näin, että hmd on vapaampaa, monipuolisempaa ja tehokkaampaa kuin joku Tae Kwon Do, vaikka saattaisin sitäkin alkaa (taas) harjoittelemaan, mutta mieluummin tietysti han moodota.

        Itse olen harrastanut sekä Han Moo Do'a että ITF Taekwondoa. Molemmat mielestäni hyviä lajeja, mutta pidin HMD:n nunchaku- ja keppiharjoittelusta. Toisaalta pidin myös ITF TKD:n hyppypotku- ja murskausharjoittelusta. Hyviä lajeja molemmat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe