carisma 1.8 GDI

m

Millasii kokemuksii / mitä ootte kuullu ko. mallista? Mun carisma nykii ja huollossa ei löydetty mitään vikaa. Mitäs sit keksitään?

6

3436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On hyviä kokemuksia, mutta

      Vuoden kaksituhatta mallissa muutettiin kaasutusjärjestelmä elktroniseksi drive by fire. Vanhoissa on mekaaninen kaasuvaijeri ja koska autossa on kaksi ruiskujärjestelmää, niin pinenllä kaasulla ajattaessa voi tulla tilanne, että auto käy epäsäännöllisesti, se ei tiedä kumpaa kaaasutusjärjestelmää käyttää. Painamalla hiljaa kaasua löytyy asento, jossa se ei nyi. GDI tarkoittaa korkeapuristeista suihkua. Myös vaijeri ja mekaaninen puoli on hyvä olla herkässä kunnossa eli hyvin voideltu! Mmerkkikorjaamotkin ovat tässä asiassa laiskoja!!
      Kun ajaa pienllä kaasulla kulutus on tosi pieni 5.7 - 7.,2 . Voimakkaasti kaasuttaen auto kulkee ja kiihtyy hyvin. Auton mukana tuli pieni ohjevihkonen, jossa on ohjeet asiasta . GDI autot tehdään nykyisin vain Japanissa, joten niitä ei tuoda enään Suomeen. Nyky Mitsut ei gdi- moottoria kootaan Hollannissa. Muuten Mitsun Carisman runkolle kasataan myös Volvo 40! Ei päinvastoin!

      • -98 Carisma GDI

        Olen itse omistanut Carisma GDI:n nyt pari vuotta, ostin käytettynä, autolla oli ajettu 40 tkm. Nyt mittarissa 80 tkm.

        Auto on ollut kaikin puolin suhteellisen huoleton, kulutus pieni ja moottori pirteä. Itse en ole huomannut autossani nykimistä, mutta kylläkin toisen GDI:lle tyypillisen ilmiön, nimittäin sen että tasakaasula maantieajossa auto kiihdyttelee ajoittain itsekseen. Tämäkin on siis ominaisuus, ei vika, eikä ominaisuutenakaan mitenkään erityisen häiritsevä.

        Nyt olen kuitenkin huomannut sellaisen ilmiön, että auton moottori nakuttaa hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen. Kun kone lämpiää, nakutus häviää. Huollossa sanoivat, että ongelma korjaantuu vain venttiilien vaihdolla, joka on kallis remontti. Mitään haittaa/vaaraa äänestä ei kuulemma ole, lähinnä haitta on kosmeettinen (siis ääni on häiritsevä). Suosittelivat mahdollisena apuna myös moottorin puhdistuskäsittelyä (Forte tms.)

        Lisäksi olen huomannut, että oman autoni maalipinta on varsin heikko kestämään kiveniskemiä, ja myös hiusnaarmuja ilmestyy hyvin helposti. Tästä olen varsin pettynyt, koska aiemmissa autoissani maalipinta on ollut huomattavati kestävämpi (edellisessä autossani, -89 Sierrassa, ajettu yli 200 tkm maalipinta oli huomattavasti paremmassa kunnossa). En tiedä onko oma yksilöni vain maalauksen maanantaikappale, vai onko tämä yleisempikin ongelma. Autossani on metalliväri, jonka kaiketi pitäisi lakkauksen ansiosta olla kestävämpikin kuin tavallisen maalipinnan.


      • On hyviä kokemuksia, mutta
        -98 Carisma GDI kirjoitti:

        Olen itse omistanut Carisma GDI:n nyt pari vuotta, ostin käytettynä, autolla oli ajettu 40 tkm. Nyt mittarissa 80 tkm.

        Auto on ollut kaikin puolin suhteellisen huoleton, kulutus pieni ja moottori pirteä. Itse en ole huomannut autossani nykimistä, mutta kylläkin toisen GDI:lle tyypillisen ilmiön, nimittäin sen että tasakaasula maantieajossa auto kiihdyttelee ajoittain itsekseen. Tämäkin on siis ominaisuus, ei vika, eikä ominaisuutenakaan mitenkään erityisen häiritsevä.

        Nyt olen kuitenkin huomannut sellaisen ilmiön, että auton moottori nakuttaa hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen. Kun kone lämpiää, nakutus häviää. Huollossa sanoivat, että ongelma korjaantuu vain venttiilien vaihdolla, joka on kallis remontti. Mitään haittaa/vaaraa äänestä ei kuulemma ole, lähinnä haitta on kosmeettinen (siis ääni on häiritsevä). Suosittelivat mahdollisena apuna myös moottorin puhdistuskäsittelyä (Forte tms.)

        Lisäksi olen huomannut, että oman autoni maalipinta on varsin heikko kestämään kiveniskemiä, ja myös hiusnaarmuja ilmestyy hyvin helposti. Tästä olen varsin pettynyt, koska aiemmissa autoissani maalipinta on ollut huomattavati kestävämpi (edellisessä autossani, -89 Sierrassa, ajettu yli 200 tkm maalipinta oli huomattavasti paremmassa kunnossa). En tiedä onko oma yksilöni vain maalauksen maanantaikappale, vai onko tämä yleisempikin ongelma. Autossani on metalliväri, jonka kaiketi pitäisi lakkauksen ansiosta olla kestävämpikin kuin tavallisen maalipinnan.

        Meillä on myös 98 GDI. Kiveniskämät näkyvät helposti myös! GDI on suihkutekniikkaratkaisustaan johtuen tarkka bensasta. Esim SEOLin bensan kanssa nakuttaa. Nesteen bensa on selvästi parasta. Myös 98 oktaanista venttiiliä voitelevaa ABC-aseman bensaa kannattaa käyttää välillä.
        Myös 2500 kierroksen pitäminen on yleisoptimaalinen kulutuksen kannalta. Kulutusnäyttöä kannattaa seurata. Esim liian isolla vaihteella GDI syö enemmän!


      • -98 Carisma GDI
        On hyviä kokemuksia, mutta kirjoitti:

        Meillä on myös 98 GDI. Kiveniskämät näkyvät helposti myös! GDI on suihkutekniikkaratkaisustaan johtuen tarkka bensasta. Esim SEOLin bensan kanssa nakuttaa. Nesteen bensa on selvästi parasta. Myös 98 oktaanista venttiiliä voitelevaa ABC-aseman bensaa kannattaa käyttää välillä.
        Myös 2500 kierroksen pitäminen on yleisoptimaalinen kulutuksen kannalta. Kulutusnäyttöä kannattaa seurata. Esim liian isolla vaihteella GDI syö enemmän!

        OK, kiitos vinkistä tuon bensan kanssa. En ole käyttänyt tähänkään asti muuta kuin Nesteen bensaa, mutta pelkästään 95:ttä. Tankataanpa seuraava tankillinen 98:a, ja katsotaan.

        Ajattelin ensi keväänä viedä muuten autoni maalipinnan hiontaan, katsotaan onko apua.


      • m
        -98 Carisma GDI kirjoitti:

        OK, kiitos vinkistä tuon bensan kanssa. En ole käyttänyt tähänkään asti muuta kuin Nesteen bensaa, mutta pelkästään 95:ttä. Tankataanpa seuraava tankillinen 98:a, ja katsotaan.

        Ajattelin ensi keväänä viedä muuten autoni maalipinnan hiontaan, katsotaan onko apua.

        Olen jo kokeillut 98:kin ja tuntui että se auttoi vähäksi aikaa, kunnes nykiminen alkoi taas. No, nyt otin taas vaihteeksi tankillisen 95:ttä. Pitää varmaan ottaa niitä vuorotellen. Ihmeen arpapeliä tämäkin!


    • -00 Carisma

      GDI:n nykiminen johtuu siitä että moottorin ohjausyksikköön ohjelmoitu siirtyminen normaalista laihaseostoimintaan on jyrkkä. Tietyssä kuormitustilanteessa se ei sitten osaa päättää kumpaa aluetta käyttäisi. Tämä ongelma poistuu ohjelmoimalla moottorin ohjausyksikkö uudelleen jolloin siirtymäalue tehdään loivemmaksi. Ainakin minulle tämä homma tehtiin takuuna..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      182
      6604
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1824
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1598
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1320
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      47
      1029
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      985
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      879
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      871
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      839
    Aihe