carisma 1.8 GDI

m

Millasii kokemuksii / mitä ootte kuullu ko. mallista? Mun carisma nykii ja huollossa ei löydetty mitään vikaa. Mitäs sit keksitään?

6

3591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On hyviä kokemuksia, mutta

      Vuoden kaksituhatta mallissa muutettiin kaasutusjärjestelmä elktroniseksi drive by fire. Vanhoissa on mekaaninen kaasuvaijeri ja koska autossa on kaksi ruiskujärjestelmää, niin pinenllä kaasulla ajattaessa voi tulla tilanne, että auto käy epäsäännöllisesti, se ei tiedä kumpaa kaaasutusjärjestelmää käyttää. Painamalla hiljaa kaasua löytyy asento, jossa se ei nyi. GDI tarkoittaa korkeapuristeista suihkua. Myös vaijeri ja mekaaninen puoli on hyvä olla herkässä kunnossa eli hyvin voideltu! Mmerkkikorjaamotkin ovat tässä asiassa laiskoja!!
      Kun ajaa pienllä kaasulla kulutus on tosi pieni 5.7 - 7.,2 . Voimakkaasti kaasuttaen auto kulkee ja kiihtyy hyvin. Auton mukana tuli pieni ohjevihkonen, jossa on ohjeet asiasta . GDI autot tehdään nykyisin vain Japanissa, joten niitä ei tuoda enään Suomeen. Nyky Mitsut ei gdi- moottoria kootaan Hollannissa. Muuten Mitsun Carisman runkolle kasataan myös Volvo 40! Ei päinvastoin!

      • -98 Carisma GDI

        Olen itse omistanut Carisma GDI:n nyt pari vuotta, ostin käytettynä, autolla oli ajettu 40 tkm. Nyt mittarissa 80 tkm.

        Auto on ollut kaikin puolin suhteellisen huoleton, kulutus pieni ja moottori pirteä. Itse en ole huomannut autossani nykimistä, mutta kylläkin toisen GDI:lle tyypillisen ilmiön, nimittäin sen että tasakaasula maantieajossa auto kiihdyttelee ajoittain itsekseen. Tämäkin on siis ominaisuus, ei vika, eikä ominaisuutenakaan mitenkään erityisen häiritsevä.

        Nyt olen kuitenkin huomannut sellaisen ilmiön, että auton moottori nakuttaa hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen. Kun kone lämpiää, nakutus häviää. Huollossa sanoivat, että ongelma korjaantuu vain venttiilien vaihdolla, joka on kallis remontti. Mitään haittaa/vaaraa äänestä ei kuulemma ole, lähinnä haitta on kosmeettinen (siis ääni on häiritsevä). Suosittelivat mahdollisena apuna myös moottorin puhdistuskäsittelyä (Forte tms.)

        Lisäksi olen huomannut, että oman autoni maalipinta on varsin heikko kestämään kiveniskemiä, ja myös hiusnaarmuja ilmestyy hyvin helposti. Tästä olen varsin pettynyt, koska aiemmissa autoissani maalipinta on ollut huomattavati kestävämpi (edellisessä autossani, -89 Sierrassa, ajettu yli 200 tkm maalipinta oli huomattavasti paremmassa kunnossa). En tiedä onko oma yksilöni vain maalauksen maanantaikappale, vai onko tämä yleisempikin ongelma. Autossani on metalliväri, jonka kaiketi pitäisi lakkauksen ansiosta olla kestävämpikin kuin tavallisen maalipinnan.


      • On hyviä kokemuksia, mutta
        -98 Carisma GDI kirjoitti:

        Olen itse omistanut Carisma GDI:n nyt pari vuotta, ostin käytettynä, autolla oli ajettu 40 tkm. Nyt mittarissa 80 tkm.

        Auto on ollut kaikin puolin suhteellisen huoleton, kulutus pieni ja moottori pirteä. Itse en ole huomannut autossani nykimistä, mutta kylläkin toisen GDI:lle tyypillisen ilmiön, nimittäin sen että tasakaasula maantieajossa auto kiihdyttelee ajoittain itsekseen. Tämäkin on siis ominaisuus, ei vika, eikä ominaisuutenakaan mitenkään erityisen häiritsevä.

        Nyt olen kuitenkin huomannut sellaisen ilmiön, että auton moottori nakuttaa hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen. Kun kone lämpiää, nakutus häviää. Huollossa sanoivat, että ongelma korjaantuu vain venttiilien vaihdolla, joka on kallis remontti. Mitään haittaa/vaaraa äänestä ei kuulemma ole, lähinnä haitta on kosmeettinen (siis ääni on häiritsevä). Suosittelivat mahdollisena apuna myös moottorin puhdistuskäsittelyä (Forte tms.)

        Lisäksi olen huomannut, että oman autoni maalipinta on varsin heikko kestämään kiveniskemiä, ja myös hiusnaarmuja ilmestyy hyvin helposti. Tästä olen varsin pettynyt, koska aiemmissa autoissani maalipinta on ollut huomattavati kestävämpi (edellisessä autossani, -89 Sierrassa, ajettu yli 200 tkm maalipinta oli huomattavasti paremmassa kunnossa). En tiedä onko oma yksilöni vain maalauksen maanantaikappale, vai onko tämä yleisempikin ongelma. Autossani on metalliväri, jonka kaiketi pitäisi lakkauksen ansiosta olla kestävämpikin kuin tavallisen maalipinnan.

        Meillä on myös 98 GDI. Kiveniskämät näkyvät helposti myös! GDI on suihkutekniikkaratkaisustaan johtuen tarkka bensasta. Esim SEOLin bensan kanssa nakuttaa. Nesteen bensa on selvästi parasta. Myös 98 oktaanista venttiiliä voitelevaa ABC-aseman bensaa kannattaa käyttää välillä.
        Myös 2500 kierroksen pitäminen on yleisoptimaalinen kulutuksen kannalta. Kulutusnäyttöä kannattaa seurata. Esim liian isolla vaihteella GDI syö enemmän!


      • -98 Carisma GDI
        On hyviä kokemuksia, mutta kirjoitti:

        Meillä on myös 98 GDI. Kiveniskämät näkyvät helposti myös! GDI on suihkutekniikkaratkaisustaan johtuen tarkka bensasta. Esim SEOLin bensan kanssa nakuttaa. Nesteen bensa on selvästi parasta. Myös 98 oktaanista venttiiliä voitelevaa ABC-aseman bensaa kannattaa käyttää välillä.
        Myös 2500 kierroksen pitäminen on yleisoptimaalinen kulutuksen kannalta. Kulutusnäyttöä kannattaa seurata. Esim liian isolla vaihteella GDI syö enemmän!

        OK, kiitos vinkistä tuon bensan kanssa. En ole käyttänyt tähänkään asti muuta kuin Nesteen bensaa, mutta pelkästään 95:ttä. Tankataanpa seuraava tankillinen 98:a, ja katsotaan.

        Ajattelin ensi keväänä viedä muuten autoni maalipinnan hiontaan, katsotaan onko apua.


      • m
        -98 Carisma GDI kirjoitti:

        OK, kiitos vinkistä tuon bensan kanssa. En ole käyttänyt tähänkään asti muuta kuin Nesteen bensaa, mutta pelkästään 95:ttä. Tankataanpa seuraava tankillinen 98:a, ja katsotaan.

        Ajattelin ensi keväänä viedä muuten autoni maalipinnan hiontaan, katsotaan onko apua.

        Olen jo kokeillut 98:kin ja tuntui että se auttoi vähäksi aikaa, kunnes nykiminen alkoi taas. No, nyt otin taas vaihteeksi tankillisen 95:ttä. Pitää varmaan ottaa niitä vuorotellen. Ihmeen arpapeliä tämäkin!


    • -00 Carisma

      GDI:n nykiminen johtuu siitä että moottorin ohjausyksikköön ohjelmoitu siirtyminen normaalista laihaseostoimintaan on jyrkkä. Tietyssä kuormitustilanteessa se ei sitten osaa päättää kumpaa aluetta käyttäisi. Tämä ongelma poistuu ohjelmoimalla moottorin ohjausyksikkö uudelleen jolloin siirtymäalue tehdään loivemmaksi. Ainakin minulle tämä homma tehtiin takuuna..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      20
      3365
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      12
      2785
    3. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2414
    4. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      42
      1817
    5. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      49
      1555
    6. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1418
    7. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      41
      1381
    8. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      8
      1335
    9. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      52
      1253
    10. Missikohu edustaa nykyajan monimuotoisuutta

      Puolesta vai vastaan, saako esittää pilkkaavasti jonkun toisen ihmisen syntyperäisiä ominaisuuksia? Kadulla vastaan tule
      Sinkut
      262
      1115
    Aihe