patti, räkää ja verta

huolia riittää

Meillä on 14-vuotias koira-rouva, joka on aika pirteä vielä. Kevättalvella sille tuli kovaa kakomista, läähätystä ja räkätautia. Kuonon päälle ilmestyi turvotusta niin, että koira oli aivan näädän näköinen. ELL antoi tosi vahvan lääkityksen ja niille tilanne rauhoittui. Epäiltiin kuonon/kurkun alueella kasvainta, mutta vanhalle koiralle ei suositeltu tarkempia tutkimuksia.

Nyt kuonon päälle on ilmestynyt patti, joka aikaisempaa pienempi, eikä kakomista tai läähätystä ole. Mutta tänään verta vuoti nenästä (patin puoleisesta sieraimesta) aika paljon. Se loppui kylmäpakkauksella kuonon päällä.

Emme aivan vielä ole valmiita luopumaan koirasta, sillä se ei ole tätä myhkyrää lukuunottamatta muutoin vielä raihnainen tai sairas.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja neuvoja tilanteen holpottamiseksi ja koiran terveyden edistämiseksi?

6

4848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha rouva

      Meillä on 12 1/2- vuotias kultainen noutaja narttu, joka alkoi keväällä aivastella vimmatusti ja joskus tuli vertakin nenästä. Paikall. kunnaneläinlääk. antoi pistoksen nenäpunkkien häätämiseksi, sitten kortisonia mahdolliseen allergiaan ja lopulta kehotti viemään yksityiselle tunnetulle eläinklinikalle. Silloin näkyi jo ulospäinkin jotain ylimääräistä sieraimessa. Nenä tähystettiin ja sieltä poistettiin kasvain, jonka laadusta ei vielä tietoa, ja joka voi kasvaa toki uudelleenkin. Koira voi nyt hyvin vaikka vielä vähän pärskii ja on muutenkin ikäisekseen pirteä, mutta hoito maksoi mansikoita, melkein sen, jonka maksoin aikanaan pennusta.

      • alkup.

        HEI!

        Kyselisin tarkemmin. Kannattiko mielestäsi se kasvaimen poisto? Onko sillä merkittävä vaikutus koiran terveyteen? Saitteko rahalle riittävästi vastinetta? Pysyykö vaiva poissa kohtuullisen kauan?

        Meillä mietitään kalliiden operaaatioiden hyötyjä ja haittoja (hinta, nukuttamisen riskit, yleinen koiran väsyminen lääkärikierteessä...). Vaikea tehdä päätöstä lisäoperaatioiden, tilanteen rauhoittamisen, pelkkien oireiden hoidon sekä sen lopullisen päätöksen välillä.

        Vaikea luopua 14 hyvän yhteisen vuoden jälkeen, kun pirteyttä ja kuntoa muutoin vielä tallelle.


      • vanha rouva
        alkup. kirjoitti:

        HEI!

        Kyselisin tarkemmin. Kannattiko mielestäsi se kasvaimen poisto? Onko sillä merkittävä vaikutus koiran terveyteen? Saitteko rahalle riittävästi vastinetta? Pysyykö vaiva poissa kohtuullisen kauan?

        Meillä mietitään kalliiden operaaatioiden hyötyjä ja haittoja (hinta, nukuttamisen riskit, yleinen koiran väsyminen lääkärikierteessä...). Vaikea tehdä päätöstä lisäoperaatioiden, tilanteen rauhoittamisen, pelkkien oireiden hoidon sekä sen lopullisen päätöksen välillä.

        Vaikea luopua 14 hyvän yhteisen vuoden jälkeen, kun pirteyttä ja kuntoa muutoin vielä tallelle.

        En tiedä kannattavuudesta, kasvain kasvoi muutamassa viikossa takaisin. Itse asiassa se poltettiin silloin, varmemman tuloksen saamiseksi olisi pitänyt poistaa puoli kuonoa. Toimenpide maksoi 400e ja olihan siinä antibiootti, tutkimus ja patologin tutkimus, ehkä se polttaminen ei siinä paljon lisää tuonut. Ikävä kyllä kasvain on pahanlaatuinen. Nyt henki kulkee toisesta sieraimesta normaalisti ja toinen tuhisee.Muuten koira pirteä ikäisekseen. Lääkäri sanoi, että ei ole kipuja jos nukkuu hyvin eikä ole levoton. Nyt täytyy vain odottaa, ja ratkaista koska on oikea hetki... Tunnelma vähintäänkin alakuloinen, on kuin saattohoitoa antaisi.


      • alkup.
        vanha rouva kirjoitti:

        En tiedä kannattavuudesta, kasvain kasvoi muutamassa viikossa takaisin. Itse asiassa se poltettiin silloin, varmemman tuloksen saamiseksi olisi pitänyt poistaa puoli kuonoa. Toimenpide maksoi 400e ja olihan siinä antibiootti, tutkimus ja patologin tutkimus, ehkä se polttaminen ei siinä paljon lisää tuonut. Ikävä kyllä kasvain on pahanlaatuinen. Nyt henki kulkee toisesta sieraimesta normaalisti ja toinen tuhisee.Muuten koira pirteä ikäisekseen. Lääkäri sanoi, että ei ole kipuja jos nukkuu hyvin eikä ole levoton. Nyt täytyy vain odottaa, ja ratkaista koska on oikea hetki... Tunnelma vähintäänkin alakuloinen, on kuin saattohoitoa antaisi.

        HEI!

        Kovin on tutun tuntuinen perustilanne, vaikka meillä ollaan eri vaiheesssa. Kiitos yksityiskohdista. Niiden perusteella (ja eläinlääkärin suosituksella) rauhoitamme tilanteen vain oireen mukaiseen hoitoon eli emme lähde etsimään kuonon turpoamisen syytä tai varmistamaan kasvainepäilyjä. Kovin oli kallista hoitoa!

        Helteet tekevät koiralla hengittämisen raskaammaksi, mutta niin oli laita myös edellisen kesän helteillä. Olen pitänyt kylmäkäärettä kuonolla, käyty uimassa ja yritetty pitää viileää myös sisällä.

        Tuota vaivaa lukuunottamatta koiran elämänilo on entisellään, iloisesti leikkii ja oppii jopa uusia asioita. Mietin, että vaikka koira on kuonosta kipeä, sillä ei ole yleistä sairauden kokemusta (niin kuin ihmisille helposti tulee), eikä se tajua yleisesti ottaen olevansa sairas. Siksi sen kanssa voi harrastaa paljolti kuten ennenkin kunhan muistaa edetä rauhallisesti.


    • olisi

      Koko juttu peräisin ylähampaista. Niillähän on pitkät juuret, jotka ulottuvat hyvin lähelle nenäonteloa. Jos hammas on päässyt niin huonoon kuntoon, että sen juuri on tulehtunut, syntyy juurenpäähän abscessi eli märkäpesäke, joka puhkeaa yleensä pienimmän vastuksen suuntaan eli tässä tapauksessa sieraimeen.
      Antibiootilla tulehdus saadaan yleensä hallintaan mutta jos tulehduksen syytä eli tässä tapauksessa viallista hammasta ei hoideta, mikä taas tässä tapauksessa tarkoittaa sen poistamista, tilanne uusii.
      Suosittelisin ehdottomasti tarkkaa hampaiden tutkimusta ja myös hammasröntgeniä oireilevalta puolelta.

      • alkup.

        Koiran hampaat on tarkastettu ja ne ovat kunnossa. Onneksi. Yksi keino asiassa etenemisessä onkin juuri tämä poissulkeminen: hampaat voi sulkea pois, jolloin jäljelle jää todennäköisin, jonka suhteen sitten tehdään harkintaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      128
      1256
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1078
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      904
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      828
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      774
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      695
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      18
      677
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      42
      615
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      589
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      565
    Aihe