Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mäntyallergikot

onko teitä

Miten ja milloin allergianne ilmenee?

15

3347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla...

      allerginen?

      • allergiaa

        aiheuttamaan. Näin on väitetty, mutta mäntyallergikkoja on silti.


      • siitepölylle ja mäntyöljyille

        Luonnonhartsia (colophony) saadaan männystä. Moni on luonnonhartsille allerginen.
        Puutärpättiä saadaan männystä, sen ainesosista 3-kareeni on eniten allergisoiva. Käytetään mm. hajusteraaka-aineena.
        Myös luonnonhartsia löytyy hajusteista, raaka-aine-nimellä rosin (colophony on piirun verran 'puhtaampaa', muuten sama aine - näin olen lukenut, muuten en tiedä).
        Pinene (alfa ja beta) ovat myös puutärpätin ainesosia ja allergisoivia.
        Ja nekin hajusteraaka-aineita.

        Männyn siitepölyallergia on harvinaisempi kuin esim. koivuallergia, mutta meitä löytyy - itse reagoin mäntyyn pahiten.


      • allergiaoppaassa:

        "Havupuiden siitepölyjen sisältämä valkuaisaine liukenee kuitenkin niin hitaasti nenän ja silmien limakalvoille, etteivät ne aiheuta allergiaoireita."

        MUTTA KUN KÄYTÄNNÖSSÄ JOKA KESÄN ALUSSA MÄNNYN KUKKIESSA OLO ON KAMALA JA KURKKU TUKOSSA.


      • kumiallergikko
        siitepölylle ja mäntyöljyille kirjoitti:

        Luonnonhartsia (colophony) saadaan männystä. Moni on luonnonhartsille allerginen.
        Puutärpättiä saadaan männystä, sen ainesosista 3-kareeni on eniten allergisoiva. Käytetään mm. hajusteraaka-aineena.
        Myös luonnonhartsia löytyy hajusteista, raaka-aine-nimellä rosin (colophony on piirun verran 'puhtaampaa', muuten sama aine - näin olen lukenut, muuten en tiedä).
        Pinene (alfa ja beta) ovat myös puutärpätin ainesosia ja allergisoivia.
        Ja nekin hajusteraaka-aineita.

        Männyn siitepölyallergia on harvinaisempi kuin esim. koivuallergia, mutta meitä löytyy - itse reagoin mäntyyn pahiten.

        Siis kumi-, hajuste- ja mäntyallergia saattavat liittyä yhteen. Niinkö?
        Miten teillä tuo mäntyallergia ilmenee?


      • kuumuratti
        allergiaoppaassa: kirjoitti:

        "Havupuiden siitepölyjen sisältämä valkuaisaine liukenee kuitenkin niin hitaasti nenän ja silmien limakalvoille, etteivät ne aiheuta allergiaoireita."

        MUTTA KUN KÄYTÄNNÖSSÄ JOKA KESÄN ALUSSA MÄNNYN KUKKIESSA OLO ON KAMALA JA KURKKU TUKOSSA.

        Miten sitten,kun minulla on viikon verran aina ulos mennessä nokkosihottumaa käsissä ja kutisee kamalasti,jalatkin reagoivat.Iho menee tosi ilkeän näköiseksi.
        Kurkkua ja huulia kutisee toisinaan myös .
        Voisiko olla mäntyallergiaa..??????


      • proteiineille

        Kaikille proteiineille (siis valkuaisaineille) voi periaatteessa tulla allergiseksi, myös männyn siitepölylle. Sitten on toisia proteiineja joille tullaan helpommin allergiseksi kuin toisille, muttei mikään ole mahdotonta. Voihan sitä tulla allergiseksi vaikka aviopuolisolleen (muutenkin kuin tympääntyä).


    • pen

      mulla ainakin tuntuu mänty aiheuttavan allergiaa,silmät kutiaa ja on nahkeat.Aivastuttaa ja nokka menee tukkoon kaikista pahiten juuri männyn kukinnan aikaan.Ihmeellistä kyllä tämä kevät on ollut helpoin pitkästä aikaa,vaikka siitepölyä on ollut niin paljon.Aloin käyttämään pari kuukautta sitten maitohappoliuos-suihketta nenään,syön pygnogenol pillereitä(tehty männyn kuoresta)syönyt joulukuusta maitohappobakteereja,huuhtelen nenäkannulla suolavedellä ja ostin ilmanpuhdistimen.En tiedä johtuuko se noista kaikista yhteensä vai vai jostain niistä.Luulen kyllä että maitohappoliuos-suihkeesta.Kokeilkaa ihmeessä.

    • suvi88

      joo mulla on varmaan mäntyallergia ja on jo heinä allergia, ilmenee mulla silmien kutituksena ja punoituksena. omistan silmätippoja ja lääkkeitä. on ilmenny ku olllut kuumat kelit silloin ku olin kylmempi niin ei ollu niiin paha . ei kiva :S

      • Markku49

        Pitkästä aikaa joku mielipide, no, ehkä joku vielä lukee näitäkin sivuja.
        Olen ihmetellyt lukemiani juttuja netissä, mäntyallergiaa kuulemma ei olekaan.
        80-luvun alussa sain hurjan aivastuskohtauksen kun saavuimme Hankoon läntistä selkää pitkin pienellä purjeveneellä. Meri oli sakeanaan männyn siitepölyä, ja tuulenpuuskissa saarien männyistä lähti tiheitä keltaisia pilviä siitepölyä. Ongelma määriteltiin vasomotoriseksi nuhaksi - just.
        Koin myös samoja ongelmia erilaisesta pölystä ja herkkyys tuntuu vaan lisääntyvän.
        Olkoon sitten vaikka pölyallergiaa, mutta juuri näin alkukesästä kun mänty kukkii, ongelma on kaikkein pahin. Silmät vetistää ja kirvelee, nenää ja kitalakea kirvelee, räkää tulee enemmän kuin tarpeeksi ja koko ajan pitää vetää nenää joka taas koskee sekä nenään, että kitalakeen.
        Sanoo asuiantuntijat sitten mitä vaan,. niin mäntyallergia on todellisuutta, mikään muu ei aiheuta tällaisia reaktioita kuin juuri ja vain männyn siitepöly.
        Kumma juttu on se, että ollaan jo näin fiksuja lääketieteen osalta, mutta tavallisimmat ongelmat on edelleen sillä tasolla kuin missä oltiin "aikojen alussa".


    • Päin mäntyäkö?

      Tänä keväänä mänty on kukkinut pitkään. kotini lähistöllä on vielä useita eri lajeja ulkolaisia mäntyjä, joten kukinta pitkittyy. Kun aloin saamaan oireita uudessa kodissani oli vuosi 1985. Silloin ei männyille oltu allergisia. Eikä sitä vieläkään hyväksytä meillä Suomessa yleisesti. Olen allerginen lepälle, männylle ja kumille. Mäntyallergia on melko paha. Siksi toiseksi männyn siitepöly on nii paksua ja runsasta että se on vahvan tomun veroista keuhkoissakin ja likaa joka paikan. Ei kotimaiset mäntymme vaan vieraslajit.

    • katupölykin

      Täällä yksi mäntyallerginen, pahiten oireita saan ihan siitä mäntyjen seurassa siitepölyaikaan olemisesta, eli alueille joilla runsaana kukkii, ei asiaa. ja siivoustyössä myös ikkunalaudoilta ym. pinnoilta mistä siivoan, männyn kukinta-aikaan siitepölyjä.
      Uimaankaan ole asiaa ennen kuin männyn pölyt on painuneet pohjalle(se keltainen järvenrannoille kertyvä lilluva löllö).kerran sain oireet, joiden takia päivystykseen oli läheiselläni pikkuisen kiirus. Minä olin kokonaan turvoksissa, henki vinkui. Olin uinut rantasaunasta käsin. Mäntykangas kukkimassa vierellä.

      Oireitani: kraaterimainen violetinkirjava urticaria/kauhea kutina. esim. jalat voi turvota, tai käsivarsi, naama, puoli naamaa...Astmakohtauksia saan vain hajusteille.
      Ja hajusteitahan on ammattinikin aineissa! Ta onneksi ei vaadi, että toimin oireita aih. aineiden kanssa. työkohteissa osassa käytetään mm. hajutesuitsukkeita/hajustetikkuja, yms. jotta ilma on oikein sakee- ne kohteet tekee työkaveri.

      Ai ei vai voi olla allerginen?Minä olen nimen omaan männyn siitepölylle allerginen.
      Minä olen ja hajusteherkkiä, toiset hajusteet voi ajaa minut piiputtelemaan asti, ja pois jopa linjurista.Tai huonetilasta.
      Olen myös joillekkin heinille allerginen.

      • Mäntyjen keskeltä

        Minä olen lepälle, mutta vähintäin yhtä pahasti ulkomaalaisille männyille, joita nykyään kasvaa lähiöpihoissa paljon, tuottavat runsaasti siitepölyä ja allergisoivat. Turpoaa koko naama ja muualtakin. vaikka hiukkaste ovatkin isoja niitä on paljon ja ne tunkeutuvat joka paikkaan ja limakalvot läpäisevät herkästi. Kotimaiset tuottavat vähemmän siitepölyä, enkä ole mökillä huomannut vastaavia oireita.


      • Mänty pölyttää

        On ollut ihana kevät. Ei oireita. Mutta eilen olin sattumoisin pihamäntyjemme alla, kun aivan kuin savuverhona tuuli pölläytti ensimmäisen kerran siitepölyä ilmaan ja suojaamattomille kasvoilleni. Yöllä sitten heräilin epämiellyttävään tuntemukseen kasvoillani ja aamupesulla näin turvonneen ja punaisen naamani. Ei auta kuin alistua jokavuotiseen kiusaan ja aloittaa kahden viikon Elidel-voide-kuuri. Hoito-ohjeet sain vuosi sitten Matti Hannukselalta. "Kyllä se paranee!" sanoi pieni poikani.


    • tällaista tietoa

      Joskus nuorena sain oireita asperiinistä (asetyylisalisyylihappo) ja terveydenhoitaja sanoi, että tälläiset henkilöt voivat oirehtia myös männyn siitepölystä (joka on harvinaista).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe