Kertokaapa aloittelijalle että mitä öljyä kannattaisi autoon lykätä nyt talven tullessa? Auto on Toyota Tercel -83 ja mittarissa 260000km. Motti käy kuin unelma. Tarkoitus olisi pitää auto ainakin seuraavat 4 vuotta. Täällä helsingissä pakkaset tuskin nousee yli -20 asteen, joten onko järkevää satsata täyssynteettiseen?
Ajattelin laittaa Bilteman 5w-40 puolisynteettistä. 15€ / 4l kannu =) Onko noilla öljymerkeillä isoja eroja, kertokaa! Neuvokaa!
Moottoriöljyn valinta
19
14592
Vastaukset
- Volvomies
Terve!
Itse käytän omassa Volvo 460:ssäni:
täyssynteettinen AD 5W-40 -öljyä.
Öljy on kotimaista ja kuulin luotettavalta
tasolta, että se on toiselta nimeltään
Teboil Diamond 5W-40.
Täyssynteettistä AD 5W-40 öljyä saa AD-
autokorjaamoilta ja varaosaliikkeistä
(katso puhelinluettelon keltaiset sivut
tai netistä hakusanalla AD-korjaamot).
Hinta vaihtelee 14-16e / 4 litraa.
Omat kokemukseni öljystä: oma autoni kuluttaa
vähemmän AD-öljyä kuin esim. Mobil 1 Rally
Formulaa tai Neste City Pro 5W-40:ä.
Että sellasta :) - Heikki
Voiteluöljykemia on oma tieteenalansa. Öljyillä on eroja mutta niiden erojen mittaamien on jo laboratoriotyötä. Sen minkä autonkäyttäjä käytännössä huomaa on se että samassa moottorissa jonkun öljyn kulutus on suurempi kuin toisen ja joku toinen öljy karstoittaa enemmän kuin toinen ja siten aiheuttaa enemmän jälkikäyntiä.
Kaikki markkinoilla olevat 5W-40 ja "sitä paremmat" ovat käyttökelpoisia kuvailemaasi tarkoitukseen. 5W on aivan riittävän juoksevaa vielä -20 C lämpötilassa. Tänä päivänä kaikki myytävät öljyt ovat joko mineraaliöljypohjaisia, synteettisiä tai niiden sekoituksia. Mitään 1970-luvun "naurisöljyjä" ei enää kaupassa onneksi ole...
Pirukaan ei ota selvää minkä firman tekemää tuo mainitsemasi Bilteman myymä "puolisynteettinen" on... Pääasia että öljyä se on kuitenkin. Tuon verran ajettuun autoon ei enää kannata laittaa mitään täyssynteettistä Mobil ykköstä tai vastaavaa, todennäköisesti se syö öljyä jo sen verran ja niiden kovin ohuiden öljyjen ongelmana on ettei öljypumppu meinaa saada tehtyä tarpeeksi painetta ja sitten tyhjäkäynnillä rupeaa naksuttamaan.
Tärkeää vaihdettaessa "vanhanaikaisesta" öljystä puolisynteettiseen tai synteettiseen on se että vanhaa öljyä saadaan mahdollisimman paljon pois ja myös öljynsuodatin vaihdetaan.
Tuossa takavuosina silloin kun synteettiset tulivat myyntiin tapahtui paljon vahinkoja siinä kun suodatin jätettiin vaihtamatta (!!!) ja vanha öljy ja uusi synteettinen voimakkaasti "pesevä" öljy sekoittuivat ja sekoittuessaan muodostivat/liuottivat irti jotakin mömmöjä mitkä lähti liikkeelle ja Murphyn lain mukaan tietysti hakeutuivat sinne missä ne saivat aikaan eniten tuhoa.- osasynt
Ajelen vanhoilla autoilla (ajettu 200 - 400 tkm). Tällä hetkellä turbodieselillä. Olen käyttänyt pääasiassa Elf:n osasynteettistä 10W -40 öljyä,jota myy ainakin Varaosamaailma-liikkeet, 5 ltr alle 20 e. Synteettistä en vanhaan moottoriin pistäisi.
- Janne69
Jos moottori ei kuluta öljyä kovin paljoa, kannattaa käyttää parhaita öljyjä, jolloin moottorin jäljelläoleva käyttöikä on mahdollisimman pitkä. Jos moottorissa on käytetty mineraaliöljyä, synteettiseen vaihdon jälkeen joutuu vaihtamaan stefat, sillä öljyvuoto on lähes takuuvarma.
- Heikki47
tuo stefajuttu unohtui...
- mies77
Heikki47 kirjoitti:
tuo stefajuttu unohtui...
Ostin tota bilteman 5w-40 öljyä, kait se vielä sisällä pysyy...
- mitäkö öljyä?
mies77 kirjoitti:
Ostin tota bilteman 5w-40 öljyä, kait se vielä sisällä pysyy...
Synteettinen öljy kylmänä ja kuumana juoksevaa, mineraaliöljy kylmänä kankeaa, kuumana kuin kusta.
- V. Tumpelo
mitäkö öljyä? kirjoitti:
Synteettinen öljy kylmänä ja kuumana juoksevaa, mineraaliöljy kylmänä kankeaa, kuumana kuin kusta.
...niin anteeksi, mutta oliko se hyvä asia se kuuma kusi? Minusta se kyllä on liukasta ja tuoksuu väkevältä. Miten voi olla kankea ja kuitenkin tulla kusta? Sohottaako seinään?
Anteeksi todella paljon. En oikein tiedä moottoreista mitään. Ei ole edes mopoa.
Toimin tällä hetkellä Vehon huoltopisteessä vastuualueenani S-sarjan määräaikaishuollot. Hyvin on mennyt. - Mitäkö öljyä?
V. Tumpelo kirjoitti:
...niin anteeksi, mutta oliko se hyvä asia se kuuma kusi? Minusta se kyllä on liukasta ja tuoksuu väkevältä. Miten voi olla kankea ja kuitenkin tulla kusta? Sohottaako seinään?
Anteeksi todella paljon. En oikein tiedä moottoreista mitään. Ei ole edes mopoa.
Toimin tällä hetkellä Vehon huoltopisteessä vastuualueenani S-sarjan määräaikaishuollot. Hyvin on mennyt.Saat anteeksi. Se -kuuma kuin kusi- oli vertaus, kuten kylmä kuin jää ja tyhmä kuin aasi. Hyvää jatkoa ja joulun odotusta sinne Vehon huoltopisteeseen.
- Diesel
Nyt on tullut myös erillsiä dieselöljyjä. Miten nämä eroavat bensakoneen öljyistä vai onko vain markkinakikkailua?
- Heikki
dieselöljyjä on ollut olemassa ja niitä on käytetty kauan.
Perusöljyt on samantapaisia kuin bensakoneissa käytetyt, yleensä vähän korkeampi viskositeetti
(= "paksumpia").
Nämä perusöljyt on lisäaineistettu siten että ne kestävät dieselin palamistulosten hapettavan vaikutuksen jolloin öljyn kestoikä ja siten öljynvaihtoväli pitenee. Ne on myös lisäaineistettu voimakkaasti peseviksi.
- AINA!!!
Laita halvinta öljyä.
Ite olen käyttänyt halvinta öljyä vuosia eikä ole ollut mitään ongelmia.
Myöskään öljyjä en ole varsinaisesti vaihtanut koska se heittää sen verran pihalle että kun laittaa uutta tilalle ne vaihtuu siinä itestään!
En usko öljyjen laatueroihin että se vaikuttaisi vanhojen autojen moottorinkuntoon tai muuhunkaan.
Tarjoustalosta alle 6 euroo / 4 litran pönttö!- Timppa
Kävin tossa kaverin korjaamolla, siel oli joku sporttipeli moottori levällään.
Kyselin asentajalta mitä oli tapahtunut.
Kaveri vaan totesi että noin siinä käy kun öljyssä säästää.
Kustannusarvio tuntu olevan 2500 euroa. Halpaa on halvalla öljyllä ajo. - Timo Selin
Timppa kirjoitti:
Kävin tossa kaverin korjaamolla, siel oli joku sporttipeli moottori levällään.
Kyselin asentajalta mitä oli tapahtunut.
Kaveri vaan totesi että noin siinä käy kun öljyssä säästää.
Kustannusarvio tuntu olevan 2500 euroa. Halpaa on halvalla öljyllä ajo."Kaveri vaan totesi että noin siinä käy kun öljyssä säästää.
Kustannusarvio tuntu olevan 2500 euroa. Halpaa on halvalla öljyllä ajo."
En ymmärrä logiikkaasi. Mistä tiedät että oli ajettu halvalla öljyllä? 90% rikkoontumis tapauksista johtuu siitä että ajetaan kalliimmalla, tavallisella öljyllä ja sitten niitä ei kuitenkaan vaihdeta ikinä tai ei täytetä kun vajenee. Se on sitä öljyssä säästämistä. Taisitkin piruparka ymmärtää korjaamomiestä väärin. - t3qt3t
Timo Selin kirjoitti:
"Kaveri vaan totesi että noin siinä käy kun öljyssä säästää.
Kustannusarvio tuntu olevan 2500 euroa. Halpaa on halvalla öljyllä ajo."
En ymmärrä logiikkaasi. Mistä tiedät että oli ajettu halvalla öljyllä? 90% rikkoontumis tapauksista johtuu siitä että ajetaan kalliimmalla, tavallisella öljyllä ja sitten niitä ei kuitenkaan vaihdeta ikinä tai ei täytetä kun vajenee. Se on sitä öljyssä säästämistä. Taisitkin piruparka ymmärtää korjaamomiestä väärin.olet oikeassa. moottori hajoaa helposti öljyn puutteesta, mutta vaikeampi saada hajalle jos öljyä on riittävästi (ja oikean laatuista). sitten oikein vireissä moottoreissa on vielä mekaanisetkin rasitukset suuria, eikä moottori välttämättä ole tehty miljoonamoottoriksi, vaan kestoikä on laskettu lyhyemmäksi ajaksi.
- Mr. Mobil
Otetaas nyt vaikka esim. 5W-30 ja 5W-50.
5W on "pakkasjuttuja", joten sivuutetaan se nyt.
Mutta jälkimmäinen luku kertoo kuinka paksua öljy on eli mitä suurempi luku sitä paksumpaa öljyä. (Öljyhän lämmetessään notkistuu.)
5W-50 on vähän "ristiriitainen" öljy Suomen olosuhteisiin... 5W on hyvä Suomen pakkaseen, mutta 50 on vähän liikaa, sillä ei Suomessa ole yli 40 asteen helteitä.
Yhteenveto:
Mobilin miehenä laittaisin uudehkoon autoon 0W-30, 0W-40 tai 5W-40 öljyä (kaikki täyssynteettisiä).
Wanhempaan autoon 5W-50, koska pysyy paremmin koneen sisällä (tai osasynteettistä 10W-40).
(Kilpa-autoihin on olemassa omat öljynsä esim. 20W-60)- Joshua Parker
"5W on hyvä Suomen pakkaseen, mutta 50 on vähän liikaa, sillä ei Suomessa ole yli 40 asteen helteitä."
Hmm eli öljyt ovat tiukasti ulkolämpötiloissa kun autolla ajetaan? Termareilla, turboilla, öljynjäähdyttimillä, ajotavalla ym ei ole siis mitään merkitystä. Odota kun soitan VTT:lle kavereille, siellä on väärää tietoa. *ring..*
Noin, lupasivat muuttaa asiakirjoihin faktat uusiksi ja pyysivät välittämään kiitokset sinulle, aito tietäjä. - ?
Joshua Parker kirjoitti:
"5W on hyvä Suomen pakkaseen, mutta 50 on vähän liikaa, sillä ei Suomessa ole yli 40 asteen helteitä."
Hmm eli öljyt ovat tiukasti ulkolämpötiloissa kun autolla ajetaan? Termareilla, turboilla, öljynjäähdyttimillä, ajotavalla ym ei ole siis mitään merkitystä. Odota kun soitan VTT:lle kavereille, siellä on väärää tietoa. *ring..*
Noin, lupasivat muuttaa asiakirjoihin faktat uusiksi ja pyysivät välittämään kiitokset sinulle, aito tietäjä.>> Hmm eli öljyt ovat tiukasti ulkolämpötiloissa kun autolla ajetaan? Termareilla, turboilla, öljynjäähdyttimillä, ajotavalla ym ei ole siis mitään merkitystä. Odota kun soitan VTT:lle kavereille, siellä on väärää tietoa. *ring..*
Tuleeko viestisi ymmärtää siten, että suosittelet samanlaisten öljyjen käyttäöä "autossa x" riippumatta siitä, että käytetäänkö autoa Pohjois-Suomessa tai Etelä-Euroopassa tai vaikkapa Saharassa? - Joshua Parker
? kirjoitti:
>> Hmm eli öljyt ovat tiukasti ulkolämpötiloissa kun autolla ajetaan? Termareilla, turboilla, öljynjäähdyttimillä, ajotavalla ym ei ole siis mitään merkitystä. Odota kun soitan VTT:lle kavereille, siellä on väärää tietoa. *ring..*
Tuleeko viestisi ymmärtää siten, että suosittelet samanlaisten öljyjen käyttäöä "autossa x" riippumatta siitä, että käytetäänkö autoa Pohjois-Suomessa tai Etelä-Euroopassa tai vaikkapa Saharassa?Ei tietenkään. Mutta edellisen kirjoittajan viesti oli kyllä ihan täyttä sitä itseään. Hehe, hyvä että satuin paikalle kommentoimaan. Katsopa sarkasmi tietosanakirjasta.
Ja olipa tuo yksi aiempikin äijä täysin väärässä kun sanoi että kökköjen liikkeellelähtöön auttaa että saa enemmän vanhaa öljyä valutettua ulos koneesta. Asia on itse asiassa päinvastoin. Mutta vaikutus on todella pieni.
Todellisuudessahan ne liikkeellelähtevät kököt eivät muodostu siitä vanhasta koneeseen vaihdossa jäävästä öljystä vaan niistä kiinteistä ajan kanssa muodostuneista kököistä jotka vain lähtevät liikkeelle kun uusi pesevä öljy kiertää hetken aikaa koneessa. Mutta ei hätää nykyään melkein kaikki öljyt ovat niin peseviä ettei ongelmaa käytännössä ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812