Moottoriöljyn valinta

mies77

Kertokaapa aloittelijalle että mitä öljyä kannattaisi autoon lykätä nyt talven tullessa? Auto on Toyota Tercel -83 ja mittarissa 260000km. Motti käy kuin unelma. Tarkoitus olisi pitää auto ainakin seuraavat 4 vuotta. Täällä helsingissä pakkaset tuskin nousee yli -20 asteen, joten onko järkevää satsata täyssynteettiseen?

Ajattelin laittaa Bilteman 5w-40 puolisynteettistä. 15€ / 4l kannu =) Onko noilla öljymerkeillä isoja eroja, kertokaa! Neuvokaa!

19

14592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvomies

      Terve!

      Itse käytän omassa Volvo 460:ssäni:
      täyssynteettinen AD 5W-40 -öljyä.
      Öljy on kotimaista ja kuulin luotettavalta
      tasolta, että se on toiselta nimeltään
      Teboil Diamond 5W-40.

      Täyssynteettistä AD 5W-40 öljyä saa AD-
      autokorjaamoilta ja varaosaliikkeistä
      (katso puhelinluettelon keltaiset sivut
      tai netistä hakusanalla AD-korjaamot).

      Hinta vaihtelee 14-16e / 4 litraa.

      Omat kokemukseni öljystä: oma autoni kuluttaa
      vähemmän AD-öljyä kuin esim. Mobil 1 Rally
      Formulaa tai Neste City Pro 5W-40:ä.

      Että sellasta :)

    • Heikki

      Voiteluöljykemia on oma tieteenalansa. Öljyillä on eroja mutta niiden erojen mittaamien on jo laboratoriotyötä. Sen minkä autonkäyttäjä käytännössä huomaa on se että samassa moottorissa jonkun öljyn kulutus on suurempi kuin toisen ja joku toinen öljy karstoittaa enemmän kuin toinen ja siten aiheuttaa enemmän jälkikäyntiä.

      Kaikki markkinoilla olevat 5W-40 ja "sitä paremmat" ovat käyttökelpoisia kuvailemaasi tarkoitukseen. 5W on aivan riittävän juoksevaa vielä -20 C lämpötilassa. Tänä päivänä kaikki myytävät öljyt ovat joko mineraaliöljypohjaisia, synteettisiä tai niiden sekoituksia. Mitään 1970-luvun "naurisöljyjä" ei enää kaupassa onneksi ole...

      Pirukaan ei ota selvää minkä firman tekemää tuo mainitsemasi Bilteman myymä "puolisynteettinen" on... Pääasia että öljyä se on kuitenkin. Tuon verran ajettuun autoon ei enää kannata laittaa mitään täyssynteettistä Mobil ykköstä tai vastaavaa, todennäköisesti se syö öljyä jo sen verran ja niiden kovin ohuiden öljyjen ongelmana on ettei öljypumppu meinaa saada tehtyä tarpeeksi painetta ja sitten tyhjäkäynnillä rupeaa naksuttamaan.

      Tärkeää vaihdettaessa "vanhanaikaisesta" öljystä puolisynteettiseen tai synteettiseen on se että vanhaa öljyä saadaan mahdollisimman paljon pois ja myös öljynsuodatin vaihdetaan.
      Tuossa takavuosina silloin kun synteettiset tulivat myyntiin tapahtui paljon vahinkoja siinä kun suodatin jätettiin vaihtamatta (!!!) ja vanha öljy ja uusi synteettinen voimakkaasti "pesevä" öljy sekoittuivat ja sekoittuessaan muodostivat/liuottivat irti jotakin mömmöjä mitkä lähti liikkeelle ja Murphyn lain mukaan tietysti hakeutuivat sinne missä ne saivat aikaan eniten tuhoa.

      • osasynt

        Ajelen vanhoilla autoilla (ajettu 200 - 400 tkm). Tällä hetkellä turbodieselillä. Olen käyttänyt pääasiassa Elf:n osasynteettistä 10W -40 öljyä,jota myy ainakin Varaosamaailma-liikkeet, 5 ltr alle 20 e. Synteettistä en vanhaan moottoriin pistäisi.


    • Janne69

      Jos moottori ei kuluta öljyä kovin paljoa, kannattaa käyttää parhaita öljyjä, jolloin moottorin jäljelläoleva käyttöikä on mahdollisimman pitkä. Jos moottorissa on käytetty mineraaliöljyä, synteettiseen vaihdon jälkeen joutuu vaihtamaan stefat, sillä öljyvuoto on lähes takuuvarma.

      • Heikki47

        tuo stefajuttu unohtui...


      • mies77
        Heikki47 kirjoitti:

        tuo stefajuttu unohtui...

        Ostin tota bilteman 5w-40 öljyä, kait se vielä sisällä pysyy...


      • mitäkö öljyä?
        mies77 kirjoitti:

        Ostin tota bilteman 5w-40 öljyä, kait se vielä sisällä pysyy...

        Synteettinen öljy kylmänä ja kuumana juoksevaa, mineraaliöljy kylmänä kankeaa, kuumana kuin kusta.


      • V. Tumpelo
        mitäkö öljyä? kirjoitti:

        Synteettinen öljy kylmänä ja kuumana juoksevaa, mineraaliöljy kylmänä kankeaa, kuumana kuin kusta.

        ...niin anteeksi, mutta oliko se hyvä asia se kuuma kusi? Minusta se kyllä on liukasta ja tuoksuu väkevältä. Miten voi olla kankea ja kuitenkin tulla kusta? Sohottaako seinään?
        Anteeksi todella paljon. En oikein tiedä moottoreista mitään. Ei ole edes mopoa.
        Toimin tällä hetkellä Vehon huoltopisteessä vastuualueenani S-sarjan määräaikaishuollot. Hyvin on mennyt.


      • Mitäkö öljyä?
        V. Tumpelo kirjoitti:

        ...niin anteeksi, mutta oliko se hyvä asia se kuuma kusi? Minusta se kyllä on liukasta ja tuoksuu väkevältä. Miten voi olla kankea ja kuitenkin tulla kusta? Sohottaako seinään?
        Anteeksi todella paljon. En oikein tiedä moottoreista mitään. Ei ole edes mopoa.
        Toimin tällä hetkellä Vehon huoltopisteessä vastuualueenani S-sarjan määräaikaishuollot. Hyvin on mennyt.

        Saat anteeksi. Se -kuuma kuin kusi- oli vertaus, kuten kylmä kuin jää ja tyhmä kuin aasi. Hyvää jatkoa ja joulun odotusta sinne Vehon huoltopisteeseen.


    • Diesel

      Nyt on tullut myös erillsiä dieselöljyjä. Miten nämä eroavat bensakoneen öljyistä vai onko vain markkinakikkailua?

      • Heikki

        dieselöljyjä on ollut olemassa ja niitä on käytetty kauan.

        Perusöljyt on samantapaisia kuin bensakoneissa käytetyt, yleensä vähän korkeampi viskositeetti
        (= "paksumpia").
        Nämä perusöljyt on lisäaineistettu siten että ne kestävät dieselin palamistulosten hapettavan vaikutuksen jolloin öljyn kestoikä ja siten öljynvaihtoväli pitenee. Ne on myös lisäaineistettu voimakkaasti peseviksi.


    • AINA!!!

      Laita halvinta öljyä.
      Ite olen käyttänyt halvinta öljyä vuosia eikä ole ollut mitään ongelmia.
      Myöskään öljyjä en ole varsinaisesti vaihtanut koska se heittää sen verran pihalle että kun laittaa uutta tilalle ne vaihtuu siinä itestään!
      En usko öljyjen laatueroihin että se vaikuttaisi vanhojen autojen moottorinkuntoon tai muuhunkaan.
      Tarjoustalosta alle 6 euroo / 4 litran pönttö!

      • Timppa

        Kävin tossa kaverin korjaamolla, siel oli joku sporttipeli moottori levällään.
        Kyselin asentajalta mitä oli tapahtunut.
        Kaveri vaan totesi että noin siinä käy kun öljyssä säästää.
        Kustannusarvio tuntu olevan 2500 euroa. Halpaa on halvalla öljyllä ajo.


      • Timo Selin
        Timppa kirjoitti:

        Kävin tossa kaverin korjaamolla, siel oli joku sporttipeli moottori levällään.
        Kyselin asentajalta mitä oli tapahtunut.
        Kaveri vaan totesi että noin siinä käy kun öljyssä säästää.
        Kustannusarvio tuntu olevan 2500 euroa. Halpaa on halvalla öljyllä ajo.

        "Kaveri vaan totesi että noin siinä käy kun öljyssä säästää.
        Kustannusarvio tuntu olevan 2500 euroa. Halpaa on halvalla öljyllä ajo."

        En ymmärrä logiikkaasi. Mistä tiedät että oli ajettu halvalla öljyllä? 90% rikkoontumis tapauksista johtuu siitä että ajetaan kalliimmalla, tavallisella öljyllä ja sitten niitä ei kuitenkaan vaihdeta ikinä tai ei täytetä kun vajenee. Se on sitä öljyssä säästämistä. Taisitkin piruparka ymmärtää korjaamomiestä väärin.


      • t3qt3t
        Timo Selin kirjoitti:

        "Kaveri vaan totesi että noin siinä käy kun öljyssä säästää.
        Kustannusarvio tuntu olevan 2500 euroa. Halpaa on halvalla öljyllä ajo."

        En ymmärrä logiikkaasi. Mistä tiedät että oli ajettu halvalla öljyllä? 90% rikkoontumis tapauksista johtuu siitä että ajetaan kalliimmalla, tavallisella öljyllä ja sitten niitä ei kuitenkaan vaihdeta ikinä tai ei täytetä kun vajenee. Se on sitä öljyssä säästämistä. Taisitkin piruparka ymmärtää korjaamomiestä väärin.

        olet oikeassa. moottori hajoaa helposti öljyn puutteesta, mutta vaikeampi saada hajalle jos öljyä on riittävästi (ja oikean laatuista). sitten oikein vireissä moottoreissa on vielä mekaanisetkin rasitukset suuria, eikä moottori välttämättä ole tehty miljoonamoottoriksi, vaan kestoikä on laskettu lyhyemmäksi ajaksi.


    • Mr. Mobil

      Otetaas nyt vaikka esim. 5W-30 ja 5W-50.

      5W on "pakkasjuttuja", joten sivuutetaan se nyt.
      Mutta jälkimmäinen luku kertoo kuinka paksua öljy on eli mitä suurempi luku sitä paksumpaa öljyä. (Öljyhän lämmetessään notkistuu.)

      5W-50 on vähän "ristiriitainen" öljy Suomen olosuhteisiin... 5W on hyvä Suomen pakkaseen, mutta 50 on vähän liikaa, sillä ei Suomessa ole yli 40 asteen helteitä.

      Yhteenveto:
      Mobilin miehenä laittaisin uudehkoon autoon 0W-30, 0W-40 tai 5W-40 öljyä (kaikki täyssynteettisiä).
      Wanhempaan autoon 5W-50, koska pysyy paremmin koneen sisällä (tai osasynteettistä 10W-40).
      (Kilpa-autoihin on olemassa omat öljynsä esim. 20W-60)

      • Joshua Parker

        "5W on hyvä Suomen pakkaseen, mutta 50 on vähän liikaa, sillä ei Suomessa ole yli 40 asteen helteitä."

        Hmm eli öljyt ovat tiukasti ulkolämpötiloissa kun autolla ajetaan? Termareilla, turboilla, öljynjäähdyttimillä, ajotavalla ym ei ole siis mitään merkitystä. Odota kun soitan VTT:lle kavereille, siellä on väärää tietoa. *ring..*
        Noin, lupasivat muuttaa asiakirjoihin faktat uusiksi ja pyysivät välittämään kiitokset sinulle, aito tietäjä.


      • ?
        Joshua Parker kirjoitti:

        "5W on hyvä Suomen pakkaseen, mutta 50 on vähän liikaa, sillä ei Suomessa ole yli 40 asteen helteitä."

        Hmm eli öljyt ovat tiukasti ulkolämpötiloissa kun autolla ajetaan? Termareilla, turboilla, öljynjäähdyttimillä, ajotavalla ym ei ole siis mitään merkitystä. Odota kun soitan VTT:lle kavereille, siellä on väärää tietoa. *ring..*
        Noin, lupasivat muuttaa asiakirjoihin faktat uusiksi ja pyysivät välittämään kiitokset sinulle, aito tietäjä.

        >> Hmm eli öljyt ovat tiukasti ulkolämpötiloissa kun autolla ajetaan? Termareilla, turboilla, öljynjäähdyttimillä, ajotavalla ym ei ole siis mitään merkitystä. Odota kun soitan VTT:lle kavereille, siellä on väärää tietoa. *ring..*

        Tuleeko viestisi ymmärtää siten, että suosittelet samanlaisten öljyjen käyttäöä "autossa x" riippumatta siitä, että käytetäänkö autoa Pohjois-Suomessa tai Etelä-Euroopassa tai vaikkapa Saharassa?


      • Joshua Parker
        ? kirjoitti:

        >> Hmm eli öljyt ovat tiukasti ulkolämpötiloissa kun autolla ajetaan? Termareilla, turboilla, öljynjäähdyttimillä, ajotavalla ym ei ole siis mitään merkitystä. Odota kun soitan VTT:lle kavereille, siellä on väärää tietoa. *ring..*

        Tuleeko viestisi ymmärtää siten, että suosittelet samanlaisten öljyjen käyttäöä "autossa x" riippumatta siitä, että käytetäänkö autoa Pohjois-Suomessa tai Etelä-Euroopassa tai vaikkapa Saharassa?

        Ei tietenkään. Mutta edellisen kirjoittajan viesti oli kyllä ihan täyttä sitä itseään. Hehe, hyvä että satuin paikalle kommentoimaan. Katsopa sarkasmi tietosanakirjasta.

        Ja olipa tuo yksi aiempikin äijä täysin väärässä kun sanoi että kökköjen liikkeellelähtöön auttaa että saa enemmän vanhaa öljyä valutettua ulos koneesta. Asia on itse asiassa päinvastoin. Mutta vaikutus on todella pieni.
        Todellisuudessahan ne liikkeellelähtevät kököt eivät muodostu siitä vanhasta koneeseen vaihdossa jäävästä öljystä vaan niistä kiinteistä ajan kanssa muodostuneista kököistä jotka vain lähtevät liikkeelle kun uusi pesevä öljy kiertää hetken aikaa koneessa. Mutta ei hätää nykyään melkein kaikki öljyt ovat niin peseviä ettei ongelmaa käytännössä ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe