tuoksuherkkyyden muoto

homekorva

Kirjasta pätkä:

MUU YLIHERKYYSNUHA - KUN AAMULEHTI AIVASTUTTAA
*
Allergistyyppistä nuhaa, kutinaa, aivastelua, kirkasta vuotoa nenästä ja nenän tukkoisuutta esiintyy ilman allergiaa ainakin yhtä monella kuin selvää allergiaa.
Sellaista nuhaa sanotaan milloin vasomotoriseksi, milloin sisäsyntyiseksi nuhaksi.
*
Tuoksuherkkyys on usein hyvin spesifistä. Jonkun limakalvot reagoivat vain pakokaasuun, toisen tupakansavuun, kolmannen myskin tuoksuun.
Harva saa oireita kaikista tuoksuista. Oireitten vaikeusaste vaihtelee henkilöstä ja tuoksusta toiseen. Kaikkein tuoksuherkimmät eivät uskalla hajujen pelossa liikkua yleisissä paikoissa. Työpaikoilla he saavat häirikön leiman. Osa ei pysty käymään lopulta töissä ollenkaan.
*
Yksi tuoksuherkkyyden muoto on reagointi homeen hajuun. Naiset ovat tässäkin suhteessa herkempiä kuin miehet.
*
Vasomotorista nuhaa ja tuoksuherkkyyttä hoidetaan tavallisesti antihistamiinitableteilla. Ne tekevät useimpien potilaiden olosta siedettävän, mutta eivät poista oireita kokonaan. Nenään suihkutettavat antihistamiinit ja kortikoidit ovat melko tehottomia.
*
SEN sijaan NENÄN ERITYSTÄ HILLITSEVÄ IPRATROPIUMsuihke oosoittautuu vasomotorisessa nuhassa usein antihistamineja paremmaksi.

!!!!!

esim tässä on sitä::

Atrovent® comp. ECO 20/50 mikrog/annos
----
Ipratropiumbromidi 0,4 mg/ml ja fenoterolihydrobromidi 1 mg/ml.
----
Yksi annos (suihke) sisältää 20 mikrog

Inhalaatiosumute, liuos

ipratropiumbromidia ja 50 mikrog fenoterolihydrobromidia
---

(Ipratropiumbromidi on muskariinisalpaaja (antikolinerginen lääkeaine, parasympatolyytti) ja rakenteeltaan kvaternäärinen ammoniumyhdiste. Eläinkokeissa se estää vagaalista reflektorista bronkokonstriktiota antagonisoimalla asetyylikoliinin vaikutuksia. Keuhkoputkien sileässä lihaksessa kolinergisen reseptorin stimulaatio suurentaa syklisen GMP:n pitoisuutta soluissa).

Mutta onko tietoa, onko siitä siis todellista apua?? Kokemuksia.?

Lähde: Matti Hannuksela: Kutina on pirullista, raapiminen taivaallista, kirja.

4

773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homeahdistus1

nuo antihistamiinit muka auttavat vasomotoriseen nuhaan tai tuoksuyliherkkyyteen. Olen kärsinyt vasomotorisesta nuhasta (aikaisemmin allerginen nuha, lapsena minulla oli positiiviset prickit vähän kaikelle) noin 30 v.

Ei nuhaan kyllä mikään ole auttanut, ainoastaan Duact kuureina, mutta sitä ei voi ottaa koko aikaa.

Tuoksuyliherkkyys taas, onko se allergia ollenkaan? Minulla se ilmenee pahana olona, päänsärkynä ja huimauksena. Ei siihen edes ole kuulunut sen kummempia nenäoireita.

Jos nopeat allergiaoireet puuttuvat, niin ei kai antihistamiinitkaan auta? Ainoastaan siitepölyaikaan saan apua antihistamiineista nenäoireisiin. Ataraxia otan kyllä edelleen homeoireisiin, se rauhoittaa ainakin ihon lehahtelua (punoitus, kuumotus, turvotus).

Oireet toki ovat moninaisia, mutta en löydä yhtäläisyyttä omien tuoksuoireideni ja tavallisen, nopean allergian välillä. Luulen, että mennään pahasti metsään, jos ei käsitetä että ON MUITAKIN TAUTEJA KUIN SE TAVALLINEN IgE ALLERGIA.

• hilkkaliisa

Olen kokeillut vaikka mitä lääkkeitä. Nenäni pysyy auki ja vesinuha ei vaivaa ja astmakohtaukset harvenevat, kun pysyn neljän seinän sisällä kotonani. Silti en halua pysyä aina yksin kotona. Haluan tavata ystäviäni ja vanhan äitini luona käyn joka päivä.

Vaikka minulla on vahva astmalääkitys, allergisen nuhan lääkitys, silmälääkitys ja antihistamiinit ja Singulair käytössä, niin saan aina (nykyisin melkein aina)astmakohtauksen hometaloissa ja hometalon hajuisista ihmisistä, tupakansavusta, eläimistä ja eläimiä omistavien ihmisten vaatteista tulevasta eläinepiteelistä ja joistakin hajusteista, pesuaineista, ihorasvoista ym.

Esimerkiksi pesuainteita lisäansioikseen kaupitteleva ystävättäreni jätti YHDEN tiskikoneen pesuainetabletin minulle näytteeksi. Kun avasin eilen tuon paperin sisällä olevan pesuainetabletin, alkoi nenästäni tulla heti vesinuha ja sain astmakohtauksen. En tietenkään tilannut tuota ainetta.

Ajattele vielä: MINULLA EI TUTKIMUSTEN MUKAAN OLE HAJUSTEALLERGIAA EIKÄ ELÄINALLERGIAA!!!!!!!!
      Voi niitä raukkoja joilla HAJUSTEallergia NÄKYY testeissä.Millaistahan heidän elämänlaatunsa on?

"Vain" Streptomyces albus, musta väriaine, koboltti, maapähkinä sekä varastopölypunkki näkyvät allergiatesteissä.

Vaikka otan mitä lääkkeitä, on minun paras pysyä pois hometaloista ym. edellä mainitsemieni astmakohtausten aiheuttajien läheltä. Muu ei auta

Terveisin epätyypillinen astmaatikko,
      epätyypillinen homesairas, jolla ON vaikea ASTMA.

[email protected]

• hilkkaliisa

Olen kyllä valmis vieläkin kokeilemaan erilaisia lääkkeitä. Tilaan tänään ajan, allergisen työperäisen nuhani vuoksi, korva- nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärille.

Vakuutusyhtiö saa maksaa, kun kyseessä on kerran ammattitauti.

Kiitos vihjeestä !

• kokeillut

Olen kokeillut tuota Atroventia ja se oli hyvä lääke. Sitä vaan joutuu aika paljon päivässä laittamaan, joten tulisi aika kalliiksi. Käytän sitä nykyisin vain ennen esim. jumppaa, jolloin nenäni ei sitten vuoda niin paljoa. Muulloin käytän Nasonexia.

Mulla on ilmeisesti vasomotorinen nuha, mutta on myös testein todettu hajusteallergia.

En kyllä syö antihistamiineja vasomotoriseen nuhaan, ei ne siihen auta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7750
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6041
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2087
    5. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1936
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1921
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      37
      1736
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      61
      1539
    9. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1504
    10. En mä itke

sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja
      Ikävä
      31
      1450
    Aihe