Onko tietoa -01 farkkuPassatin rengaspainesuosituksista kitkarenkaille 195/65R15?
Rengasmerkki Bridgestone Blizzak.
Bensatankin luukussa olevat lukemathan on ilmeisesti kesäkumeille.
Pitääkö yleensäkin paikkansa, että talvirenkaille suositellaan suurempia paineita kuin kesäkumeille? Kuinka paljon suurempia?
Passatin rengaspaineet?
8
8112
Vastaukset
- uuno
Kysy rengasmyyjältä. Hänellä on todennäköisesti taulukko. paineet on noin 2.0 luokkaa
- VWV
Eri renkaiden paineet on taulukoitu (löytyy joltain rengasmyyjältä). Blizzakin kumit ja muutkin 'pehmeät' kitkarenkaat ovat siinä mielessä hankalia, että jos laitat painetta liian vähän tapahtuu seuraavaa:
Renkaan keskiosa on 'löysällä' ja renkaan pyöriessä "keskipakovoima" työntää kulutuspinnan keskikohtaa ulos ja se kuluu nopeammin kuin muu rengas => Kuluminen näyttää samalta kuin vanhojen kesägummien liian kovan paineen aiheuttamat arvet!
Itse pilasin Blizzakit juuri tuolla pelillä (vähensin ja vähensin), ennenkuin sain selville että suosittelevat 2.4 - 2.5bar.
Nykykumit (kitkat) eivät ole arkoja koville paineille (eivät kulu keskeltä), eli renkaan kulutuspinta ei pullistu.
Itse käytin 2.4 bar yhden talven eikä epämääräistä kulumista tullut. - Qttro
VWV kirjoitti:
Eri renkaiden paineet on taulukoitu (löytyy joltain rengasmyyjältä). Blizzakin kumit ja muutkin 'pehmeät' kitkarenkaat ovat siinä mielessä hankalia, että jos laitat painetta liian vähän tapahtuu seuraavaa:
Renkaan keskiosa on 'löysällä' ja renkaan pyöriessä "keskipakovoima" työntää kulutuspinnan keskikohtaa ulos ja se kuluu nopeammin kuin muu rengas => Kuluminen näyttää samalta kuin vanhojen kesägummien liian kovan paineen aiheuttamat arvet!
Itse pilasin Blizzakit juuri tuolla pelillä (vähensin ja vähensin), ennenkuin sain selville että suosittelevat 2.4 - 2.5bar.
Nykykumit (kitkat) eivät ole arkoja koville paineille (eivät kulu keskeltä), eli renkaan kulutuspinta ei pullistu.
Itse käytin 2.4 bar yhden talven eikä epämääräistä kulumista tullut.Ostin juuri Stockmann-autosta, halavalla kun sain, uudet Hakkapeliitta2:set. Mietin pitkään kitkoja mutta otinpa siis nastat kuitenkin.
No, joka tapauksessa Stockan - eli VW, Audi-jälleenmyyjän toimesta aanelkussani oli rengaspaineta reilut 2 mottia, eli vajaa 2,1 taisi mittari sanoa.
Sen jälkeen uteliaisuuttani kurkkasin Nokian sivuilta, ja hämmästyinpä että kevyeen kuormaan suosittelivat 2,4 ja raskaaseen oliko se 2,8!
Että kyllä nämä kahden motin paineet taitavat olla historiaa ainakin uudempien autojen suosituksien osalta. Jännäähän tässä on se että täysin saman ja samankokoisen renkaan suositukset vaihtelivat per auto välillä 2,0 - 2,5...
- Jeppe Jääkarhu
Mä laitoin 0,1 enemmän, mitä toi taulukko sanoi. Tosin kantsii käydä ainakin kahdessa paikassa tarkastamassa paineet, koska ne heittelee ihan törkeen paljon noi mittarit. Itse laitoin 2,1 ja sitten tarkistin/olin laittamassa oikeita paineita kotona, niin kotimittari näyttikin 2,4. Uskon kotimittaria tässä tapauksessa, kun se on "laatu" mittari.
- Janne
Mikä olisi hyvä kotimittari? Olisi mukava saada luotettavat tulokset kylmistä renkaista mitattuna.
- J.A.K
Janne kirjoitti:
Mikä olisi hyvä kotimittari? Olisi mukava saada luotettavat tulokset kylmistä renkaista mitattuna.
käy jostain kumikorjaamolta hakemassa joko digitaalimittari tai joku mekaaninen, siellä ne ainaskii tietää mikä mittaa oikein.
- P00
Moi,
Ainakin -00 Passatin ohjekirjan mukaan niihin kesärenkaiden lukemiin pitää lisätä talvirenkailla 0,2. - ?
Lisäsin Blizzakkeihin 0.4 bar entisen 2.0 bar:n päälle. Olen ajellut koko syksyn noilla 2.0 arvoilla.
Ja täytyy myöntää, että paineen lisäys auttoi jonkin verran ainakin ajo-ominaisuuksiin liukkaalla. Aikaisemmin auto tuntui puskevan aika herkästi jäisissä risteyksissä käännyttäessä. Nyt tuo puskeminen on huomattavasti hillitympää. Tästä voinee vetää johtopäätöksen, että ainakin tämä kitkakumi "puree" paremmin jäähän näillä kovemmilla paineilla. Meinaan jatkossa vielä testata jonkin aikaa myös 2.6-2.8 bar paineita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781