Onko ideoita? Millainen kompostori kannattaisi mökille hankkia? Rahaa ei ole paljon mutta ei myöskään intoa alkaa tekemään itse. Kompostoitumisen nopeudella ei minun puolestani ole väliä, vain sillä että voisi siirtyä ympäristöystävällisempään vaihtoehtoon eli kuivakäymälän käyttöön, ja että hajut ja hiiret pysyisi loitolla. Haluaisin siis laittaa käymäläjätteet kompostoriin, ja ehkä pihalta lehtiä. Kasvimaata ei ole. Muuta jätettä tulee hyvin vähän kun mökillä vietetään vain muutamia viikonloppuja kesällä ja talvella ehkä kerran käydään. Bauhausista saa kompostorin alle 60 eurolla, mutta tekeekö sillä mitään?
Millainen mökille?
4
884
Vastaukset
- ei pelaa
hyvin, jos vain silloin tällöin käytte ja vähän jätettä syntyy.
Komposti palaa hyvin, kun jatkuvasti lisätään ja on sopivan kostea möyhitään silloin tällöin.
Käymäläjätteitä en ole koskaan kompostoinut, ei tietoa siitä - Tantta80
Jos käymäläjätettä pääasiassa haluat "polttaa", niin suosittelisin kompostoivaa pyttyä sinne mökille ja lehtiroskalle ihan lautakehikkoinen komposti. Jälkimmäinen ei ole kovin nopea vaihtoehto, mutta se on edullinen toteuttaa ja kun nakkaa joukkoon kunnolla märkää turvetta, niin kyllä palaa lehdet. Mitään 6-kympin Bauhaus-lootaa en itse ostaisi. Meillä pikakompostorit niin kotona kuin huvilallakin...
- safiiri
Kiitos avusta. Meillä tosiaan on hankittu kompostikäymälä mökille mutta viime vuonna homma ei oikein lähtenyt toimimaan, siis ei alkanut kompostoitumaan. Nyt olen lueskellut Huussi ry:n nettisivuja ja yritän ryhdistäytyä, pitää hankkia paremmat karikkeet ja kyllä se tuotos pitäisi ymmärtääkseni vielä jälkikompostoida erillisessa kompostorissa, joka on vesitiiviis alta. ongelma voi olla käymälänkin kanssa se, että käydään niin harvoin. katsotaan miten tänä vuonna käy!
- Huussi
safiiri kirjoitti:
Kiitos avusta. Meillä tosiaan on hankittu kompostikäymälä mökille mutta viime vuonna homma ei oikein lähtenyt toimimaan, siis ei alkanut kompostoitumaan. Nyt olen lueskellut Huussi ry:n nettisivuja ja yritän ryhdistäytyä, pitää hankkia paremmat karikkeet ja kyllä se tuotos pitäisi ymmärtääkseni vielä jälkikompostoida erillisessa kompostorissa, joka on vesitiiviis alta. ongelma voi olla käymälänkin kanssa se, että käydään niin harvoin. katsotaan miten tänä vuonna käy!
Kyllä huussiongelma alkaa olla kesömökkiläisille yksi ongelmajäte itsessään!
Tynnyri sinne, jatkotynnyri tänne ja sitten kuitenkin maatumaan maahan jonnekin kolmannessa olomuodossaan. Ohjeita on ja kaikkia pitäisi noudattaa, eikä kukaan tiedä oikein, miten.
Kompostikäymälä ei ymmärrä toimia, kun on jäänyt yksikseen viikkokausiksi.
En tiedä, koska saan omalle tontilleni kompostipoliisin, mutta meillä on kylmästi iso kuoppa huusin alla, ja kun se täyttyy - sinne heitellään jatkuvasti tuoretta haketta - niin se tyhjennetään toiseen kuoppaan ja peitetään mullalla. On huomattava, että hake polttaa tuotokset turpeeksi hyvin nopeasti, niin että jopa paperit alkavat pian hävitä. Mitä lämpimämpi sää, sitä paremmin alusta toimii. Meidän hyyskä ei ikinä haise, eikä siellä ole kärpäsiä.
Sitten on se toinen kuoppa, johon alusta siirretään, ja se on mitä muhevinta multaa täynnä jatkuvasti. Sieltä siirrän multaa ruusuille ja muille kasveille kukkapenkkeihin, en sentään perunamaahan!
En tiedä, mitä kaikkia virheitä tässä järjestelmässä on, mutta muuksi en sitä muuta, ennen kuin joku viranomainen minulle todistelee, että ne reijitetyt muovitynnyrit on lain mukaan oltava.
Ehkä sitten otan käyttöön kuivikekäymälän, jonka heikkona hetkenä kerran ostin. Vasta myöhemmin minulle selvisi, että se pitää pestä kuten vessakin, ja varmaankin useammin kuin vesiklosetti.
Miten se sitten kesämökillä tehdään, on jäänyt kokeilematta, kun koko laitos on vain varastossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882