Emätin synnytyksen jälkeen

tamma

Muuttuuko emättimen ulkomuoto ja "sisältö" miten radikaalisti synnytyksen takia, vai palautuuko paikat suht ennalleen?

12

9609

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häntä

Itsellä ei kokemusta, koska olen sektioäiti. Mitä olen tällä palstalla lukenut aiemmin, niin muuttuu, mutta ei kaikilla. Riippuu synnytyksen kulusta, omista kudoksista, tuleeko repeämiä, miten toipuu ja hoitaa/jumppaa synnytyksen jälkeen. Itselleni tuli ns. pukama jo raskausaikana vas.häpyhuuleen, mutta onneksi lähti pois heti synnytyksen jälkeen (huom, sektiokin on yx synnytymuoto)Raskaus kuulema itsessään höllentää alapään kudoksia. Mulla paikat kuitenkin entisellään ellei timmimmässä kunnossa, kun en kuitenkaan alateitse synnyttänyt kun alkua avautumisvaiheen kestäessä 15 tuntia...

• laine

ihan samanlainen olen kuin ennen synnytyksiäkin (kaksi lasta). tosin ei tullut repeämiä, eikä tikkejä tai mitään, kudostyyppini on joustava ja palauduin todella nopeasti. nää on näitä sellaisia kysymyksiä että vastaukset voivat olla aivan ääripäisinä eri ihmisillä eli eipä voi verrata keskenään kun kukin on oma yksilönsä jolla yksilölliset kokemukset ja fyysinen puoli.

• minä vain

Mulla ainakin muuttui. Emättimen aukolle jäi lovi, kun siinä oleva solmukohta oli niin iso ja loppujenlopuksi irtosi eikä sulanut. Sisällä myös tikit kiristää niin, että aina aluksi yhdyntä sattuu ja tuntuu epämiellyttävältä. Synnytyksestä nyt 3kk:tta. Mulle tehtiin episiotomia ja sitten siitä vielä vähän repesin.
      Lantiopohjan lihakset ovat vieläkin aika heikot, mutta kovasti niitä yritän jumpata, niin eiköhän se siitä.

• ensikertalainen

"Emättimen aukolle jäi lovi, kun siinä oleva solmukohta oli niin iso ja loppujenlopuksi irtosi eikä sulanut"

Mikä tämä tällainen emättimen aukon solmukohta on? En ole ikinä aikaisemmin kuullut sellaisesta. Mitenkä se irtosi? Sattuiko se irtoaminen?

• ruvella......
        ensikertalainen kirjoitti:

"Emättimen aukolle jäi lovi, kun siinä oleva solmukohta oli niin iso ja loppujenlopuksi irtosi eikä sulanut"

Mikä tämä tällainen emättimen aukon solmukohta on? En ole ikinä aikaisemmin kuullut sellaisesta. Mitenkä se irtosi? Sattuiko se irtoaminen?

Minulla eppari parani kans huonosti, kun oli jätetty liian pitkät päät tikkien solmuihin ja ne eivät päässeet sulamaan (eli pitivät siellä haavapintaa auki). Haava tulehtui ja ab kuurin jälkeen menin uudelleen lääkäriin ja hän poisti epparista 3 sulamatonta ommelta, jonka jälkeen haava pääsi paranemaan. Kyllä siellä pieni arpikohta tuntuu, muttei juurikaan näy yhtään mitään ihmeellistä. Yhdynnän alussa, jos paikat on kuivat (imetyksen ihanuus) joskus asennosta riippuen hieman tuntuu kipua, mutta se menee äkkiä ohi. Ja ajan kanssa on helpottanut.

• Nimetön

nopeasti paulautui ennalleen. älä huoli, ihan samanlailla kun se kudos venyy jotta lapsi mahtuu syntymään se myös palautuu takaisin. eri asia on sitten tiettty jos kovin pahasti repeää eli jos tulee emätttimen sisällekin jotain lihasrepeämiä. niistäkin kyllä toipuu mutta ei niin pian.

• ei enää tiukka

kyllä paikat aina synnytyksessä jonkin verran venyy ja löystyy, näin myös minulla, mutta ei siitä kannata stressiä ottaa, lapsi on kuitenkin tärkein!

• Miekkonen2
        ei enää tiukka kirjoitti:

kyllä paikat aina synnytyksessä jonkin verran venyy ja löystyy, näin myös minulla, mutta ei siitä kannata stressiä ottaa, lapsi on kuitenkin tärkein!

Lapsi on tärkein, seksielämällä ei ole vitunkaan väliä.

• ...tamma...

mulla on emätin synnytyksen jälkeen tosiaan kuin tammalla, mieleen tulee sanonta puheliaasta ihmisestä:suu käy kuin laukkaavan tamman värkki...;)

• kävi näin..

Taitaa "tamma" olla ruuna joka on eksynyt väärälle palstalle...

• kameli5555
        kävi näin.. kirjoitti:

mulle kävi niin ettei emätin palautunut ja nyt farkut ja kireät vaatteet menee koko ajan "camel toe" näköiseksi.

• Suomi24 ylläpito
        kävi näin.. kirjoitti:

Vauva tulossa vai jo kotona? Miten rakentaa parisuhdetta perheenlisäyksen jälkeen? Äitien ja ISIEN oma keskustelupalsta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe