Hilla eli lakka puutarhaan!?

Nimetön

Näin syrjäsilmällä toissaviikon hesarissa jutun lakan eli hillan eli suomuuraimen puutarhaviljelystä. Se oli niin mielenkiintoinen ajatus että jäi mieleen kytemään mutta hukkasin lehden. Kuka tietää asiasta enemmän? Mistä taimet? Miten "lakkapelto" perustetaan? Jne.

21

11576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juffe

Artikkelia en ole nähnyt, mutta eiköhän aika pitkälle pääse kun tekee suon olosuhteet pihalle. Niitä olosuhteita kuvaa hyvin se missä lakka kasvaa eli sopivan märkä ja hapan suo...

Luonnon kantaa löytyy suolta... paljoko vaatii siemenistä kasvattaminen, ainakin on hidasta.

• Nimetön

Ostaisin mieluiten taimia koska en kehtaa hakea taimia suolta. Liekö edes laillista. Lisäksi pitäisi olla sekä emi että hde kasveja mielellään optimi suhteessa parhaan sadon saamiseksi. En osaa valikoida taimia "sukupuolen" perustella. Joku Kainuulainen puutarhayrittäjä myy muistaakseni Norjasta tuotua isomarjaista lajiketta valmiina "sukupuolitasapainotettuna" pakettina. Mutta kukahan se oli?

Suon perustaminen oli jotenkin niin, että kaivetaan n. 30cm (tai 40cm) maata pois, muovi alle ja lannoittamaton ja kalkitsematon turve siihen. Turve täytyy pitää noin puoleen väliin uppomärkänä. Mut tarkemmat ohjeet olis tarpeen ettei tule tehtyä turhaa työtä.

• utelias
    • Rommaani Porista

Tulee halvemmaksi hankkia lakkalikööriä, kuin alkaa muuttaa luonnon olosuhteita, ellet omista koko lääniä. Poikkea Porin torin liepeillä, niin saat Herpaa ja muuta likööriä. Olen siellä valkoinen muovikassi kädessä odottelemassa.

• Nimetön

ihanko kannatti alkaa tuollaista paskaa tänne syytämään? =0 Ei voi kuin ihmetellä mistä teitä idiootteja riittää.

• Aika paha

*nauraa*

• Lakkalikkööri Kuopiosta
    • Janne Puharinen

Vedä napalmia pellolle.Eiköhän siinä ole hyvä kaalimaa 100 vuoden päästä.

• Unituuti

Mene Janne nukkumaan!!

• Håmå-Peter
        Unituuti kirjoitti:

Mene Janne nukkumaan!!

Kannattaa rakentaa talo johonkin suon reunaan ja sitten vaan odotellaan.

• Suopursu

Puutarhakeskus Kauppilan (Turussa) taimikuvastossa 2006 on myynnissä lakan taimia.10 kpl:n kennosto maksaa 24,90. Sisältää 2 pölyttäjää ja 8 marjovaa tainta.
      Kuvastossa sanotaan seuraavaa: Lakka on eräs suomalaisten eniten arvostama luonnonmarja ja siksi se tunnetaankin monella nimellä kuten hilla, suomuurain ja useilla paikallisilla nimillä.Pohjois-Norjassa lakan puutarhaviljely on lisääntynyt runsaasti ja sieltä on tuotettu Suomeenkin eräitä nimilajikkeita kuten Fjordgull(marjova) ja Apollen(pölyttäjä). Yksi kennollinen taimia 10 kpl riittää n. 1 -1,5 m2 alalle.
      Lakan viljely on melko helppoa esim muovilla rajatussa happamassa(pH 4,5 - 5,5) maaperässä. Kasvualustaksi sopii esim. kalkitsematon turve, johon lisätään 20 % hiekkaa. Muovialtaan pohjalla pitää olla aina vettä, sillä riittävä kosteus on viljelyn perusta. Sato kypsyy jo 5 -6 viikon kuluttua kukinnasta. Tarkemmat viljelyohjeet lähetyksen mukana.

• Treshold

Nytpä osaan rakentaa.. Mut aika törkeen kalliita on nuo taimet! Ajattelin tuollaista 15m2 alaa. Sillehän tulis hintaa jo pelkästään taimista lähemmäs 400e!! Ihan tolkutonta. Taidan kuitenkin yrittää luonnontaimia jonkun maaomistajan luvalla. Mitenkähän sitä oppis erottamaan emi- ja hedekasvit toisistaan? :)

• Paljon kokeilua ja kokemusta

Lakka kasvatetaan tulevaisuudessa ns. hillapila-
      reissa ts. kerroskasvatuksena. Edut: vaatii pienen tilan ja helppo siirtää. Ei mitään maan-
      kaivua. Pilarit tulee myyntiin ensikeväänä.
      Hillaa on viljelty Norjassa jo 30 vuotta ei se
      ole suomalaiskeksintö vaan suomalaiset ovat
      kopioineet sen sieltä mm. Kainuun lakankasvatta-jat.

• Rommaani Raumalta

Kun olin kerran kasvattanut oksalakalla kuhmun päähäni, sain idean kylvää öiseen aikaan lupiinia naapurin tontille. Parin yön uurastuksen jälkeen homma oli hoidettu. Nyt muutaman vuoden jälkeen naapurin tontti loistaa hienona kukkaismaana. Tosin sen isäntä ja emäntä hyppivät kiukuissaan ja tasajalkaa kovaäänisesti manaten tätä merkillistä ilmiötä. Luulisin, että kyllä se lakkakin siitä rupeaa kasvamaan tontille kuin tontille, kunhan vain on avustavat naapurit.

• Aika paha
        Rommaani Raumalta kirjoitti:

Kun olin kerran kasvattanut oksalakalla kuhmun päähäni, sain idean kylvää öiseen aikaan lupiinia naapurin tontille. Parin yön uurastuksen jälkeen homma oli hoidettu. Nyt muutaman vuoden jälkeen naapurin tontti loistaa hienona kukkaismaana. Tosin sen isäntä ja emäntä hyppivät kiukuissaan ja tasajalkaa kovaäänisesti manaten tätä merkillistä ilmiötä. Luulisin, että kyllä se lakkakin siitä rupeaa kasvamaan tontille kuin tontille, kunhan vain on avustavat naapurit.

No asiaa!
        Minä kylvin jättiukonputken siemeniä säkillisen naapureitten maille ja kaupungin puistoihin.Vaan yöllä kun olin liikenteessä,eivät osanneet tulla kiittelemään myöhemmin..

• Suopo
        Rommaani Raumalta kirjoitti:

Tämä hömö-rommaani-oksalakankasvattaja-Peter näkyy häiriköivän ammatikseen muillakin keskustelupalstoilla!!! Oliskohan raharikkaan penikan yo-opiskelut menneet ihan hukkaan, kun on aikaa yöt läpeensä seikkailla netissä vittuilemassa ja päivät mennee tietysti työttömällä makoillessa!!!!

• Rommaani Porista
        Suopo kirjoitti:

Tämä hömö-rommaani-oksalakankasvattaja-Peter näkyy häiriköivän ammatikseen muillakin keskustelupalstoilla!!! Oliskohan raharikkaan penikan yo-opiskelut menneet ihan hukkaan, kun on aikaa yöt läpeensä seikkailla netissä vittuilemassa ja päivät mennee tietysti työttömällä makoillessa!!!!

En ajatellut häiritä mitään, vaan tuoda uusia näkökulmia. Olen Irwin Goodman-fani ja haluan samoin olla vastavirtaan kulkija kuin hän oli, mutta aina pienen ihmisen puolella. Olen käynyt työssä 30 vuotta 8 tuntia päivässä, joten en ole enää nuori, mutta laudaturit yo-aineista kirjoitin aikoinaan. Ja "Rommaaneita" puolustan siksi, kun Jenny ja Pikku-Aleksi olivat niin sympatiseeraavia Muhoksen Mimmi-elokuvassa.

• Rommaani Porista
        Suopo kirjoitti:

Oikeastaan, kun lukee näitä muutaman vuoden takaisia juttuja, täytyy sanoa, että olisi pitänyt "suvun" perinteen hankkia sijoituksia ja oltaisiin nyt paljon "valkolaisia" rikkaampia ja olisi pojallakin mersu! Nyt vaan Saabbi!!?? Sosiaalihuolto ei ymmärrä, miten Saab voi vaurioittaa kasvavan värivirheellisen oppilaan yläasteen ja lukion opintoja.

• hillasuota

Oma asia jos lakkaa kasvattaa, mutta lakka on vapaasti poimittava marja. Eli jos kunnon lakka "pellon" sijainnin saan selville, niin sinnehän järjestän turisteille bussikyydityksen. Saksalaiset turistit eritoten ovat kovasti kiinostuneita. Jos aitaa ei ole, tai kyse ei ole selkeästi pihapiiristä, niin silloin ovat lakat jokamiehenoikeuden piirissä.

• Nimetön

sivistävästä viestistä. Me kaikki olemme aivan mykistyneitä viisaudestasi. ;)

• Nimetön

Eiköhän kasvaa niin kuin mansikat, mutta turpeessa. No kokeilemaan miten käyttäytyy. Mielen kiintoinen juttu.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe