Dostojevski raskasta?!!

Venakko

Olen tässä tosiaankin viime aikoina lukenut Dostojevskin ns. pienempiä teoksia ja en tosiaankaan tiedä siitä niin usein väitetystä kys. kirjailijan raskaasta tekstistä. Esim. Leo Tolstoin Sotaan ja rauhaan verrattuna ei minusta mikään Dostojevski ole ollut niin sanotusti raskas. Vaikkapa Rikos ja rangaistus on tavallaan moniselkoista ihmisen moraalin pohtimista, mutta ei sekään ole kyllä tuntunut tippaakaan raskaalta (tullut luettua vuosien varrella useasti). Siis tokihan Dostojevski vuodatti ja se tekee hänen teoksistaan jotenkin paljaan toisaalta hyvinkin monimutkaisen sekä ajatuksia täynnä olevan, mutta moniin muihin venäläisklassikoihin varrewttuna ei Dostojevski ole mielestäni raskasta luettavaa.

6

883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan...

Minusta dostojevski kyllä on raskasta luettavaa, mutta mielipiteeni saattaa johtua siitä ettei minulla ole mihin verrata. Tolstoita en ole lukenut, nyt juuri luen rikosta ja rangaistusta ja täytyy sanoa, että kirja on oikeastaan hyvä vaikka ei se ihan kevyttä lukemistakaan ole. välillä on tuntunut, ettei kirja etene, mutta tämä on kyllä ongelmana monissa muissakin kirjoissa. Kirja on toisinaan hieman vaikealukuinen, mutta kuitenkin kiinnostava. Vaikealukuiseksi sen tekee minusta nuo henkilöistä käytettävät nimet, lempinimiä ja yleensäkkin henkilöitä on melko paljon.En osaa venäjää, joten tämäkin saattaa vaikuttaa asiaan. Mutta ehkäpä tuo ilmaus "raskasta" on väärä. Pitäisi ehkä sanoa, että kirjaa on luettava ajatuksella, rauhassa ja kiirehtimättä. Joka tapauksessa rikos ja rangaistus on hieno kirja!

• mieltä

olen kanssassi. Kaikkein sujuvimmin luettava venäläinen klassikkokirjailija on myös minusta Dostojevski. Minulle ehkä tekee raskaaksi hänen kirjojensa lukemisen niiden aikaansaama tunteiden ryöppy, mutta teksteinä ne eivät mielestäni ole millään lailla raskassoutuisia.

• MarkiisiFuz

Ei Dostojevski mun mielestä oo raskasta, esim."Idiootti" on jopa hauska, ja "Pelurit" on viihdyttävä. Kunhan ei suhtaudu siihen semmosena pakkopullana, että voi vittu tää on pakko lukea kun on muka klassikko. Lukee vaan ihan samalla tavalla ku minkä tahansa muunkin kirjan.

• aiemman

D ei ole koskaan ollut mielestäni lainkaan raskasta, sehän suorastaan imaisee mukaansa.
      Tosin ei myöskään Tolstoi (ei, ei edes ne parjatut S&R:n taistelukuvaukset), puhumattakaan Gogolista tai Gontsarovista.

• wiwien

Mielestäni Dostojevski kyllä on raskaampaa luettavaa kun Gogol tai Tolstoi. Johtuu kyllä todennäköisesti siitä että olen lukenut Dostojevskia ennen noita kahta. Alussa oli vaikeuksia niinkin yksinkertaisen asian kun nimien kanssa, kun en ollut oikein kärryillä Venäläisistä lempinimistä jne. Raskaalla tarkoitan lähinnä lauserakenteita ja sanavalintoja, en niinkään asiasisältöä, jossa ei ole valittamista.

• Anonyymi

Mutta en ole lukenutkaan sitä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      253
      4557
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      130
      2985
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2742
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1730
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1563
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1461
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1324
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1235
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      204
      1093
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1085
    Aihe