Olen tässä tosiaankin viime aikoina lukenut Dostojevskin ns. pienempiä teoksia ja en tosiaankaan tiedä siitä niin usein väitetystä kys. kirjailijan raskaasta tekstistä. Esim. Leo Tolstoin Sotaan ja rauhaan verrattuna ei minusta mikään Dostojevski ole ollut niin sanotusti raskas. Vaikkapa Rikos ja rangaistus on tavallaan moniselkoista ihmisen moraalin pohtimista, mutta ei sekään ole kyllä tuntunut tippaakaan raskaalta (tullut luettua vuosien varrella useasti). Siis tokihan Dostojevski vuodatti ja se tekee hänen teoksistaan jotenkin paljaan toisaalta hyvinkin monimutkaisen sekä ajatuksia täynnä olevan, mutta moniin muihin venäläisklassikoihin varrewttuna ei Dostojevski ole mielestäni raskasta luettavaa.
Dostojevski raskasta?!!
6
804
Vastaukset
- joku vaan...
Minusta dostojevski kyllä on raskasta luettavaa, mutta mielipiteeni saattaa johtua siitä ettei minulla ole mihin verrata. Tolstoita en ole lukenut, nyt juuri luen rikosta ja rangaistusta ja täytyy sanoa, että kirja on oikeastaan hyvä vaikka ei se ihan kevyttä lukemistakaan ole. välillä on tuntunut, ettei kirja etene, mutta tämä on kyllä ongelmana monissa muissakin kirjoissa. Kirja on toisinaan hieman vaikealukuinen, mutta kuitenkin kiinnostava. Vaikealukuiseksi sen tekee minusta nuo henkilöistä käytettävät nimet, lempinimiä ja yleensäkkin henkilöitä on melko paljon.En osaa venäjää, joten tämäkin saattaa vaikuttaa asiaan. Mutta ehkäpä tuo ilmaus "raskasta" on väärä. Pitäisi ehkä sanoa, että kirjaa on luettava ajatuksella, rauhassa ja kiirehtimättä. Joka tapauksessa rikos ja rangaistus on hieno kirja!
- mieltä
olen kanssassi. Kaikkein sujuvimmin luettava venäläinen klassikkokirjailija on myös minusta Dostojevski. Minulle ehkä tekee raskaaksi hänen kirjojensa lukemisen niiden aikaansaama tunteiden ryöppy, mutta teksteinä ne eivät mielestäni ole millään lailla raskassoutuisia.
- MarkiisiFuz
Ei Dostojevski mun mielestä oo raskasta, esim."Idiootti" on jopa hauska, ja "Pelurit" on viihdyttävä. Kunhan ei suhtaudu siihen semmosena pakkopullana, että voi vittu tää on pakko lukea kun on muka klassikko. Lukee vaan ihan samalla tavalla ku minkä tahansa muunkin kirjan.
- aiemman
D ei ole koskaan ollut mielestäni lainkaan raskasta, sehän suorastaan imaisee mukaansa.
Tosin ei myöskään Tolstoi (ei, ei edes ne parjatut S&R:n taistelukuvaukset), puhumattakaan Gogolista tai Gontsarovista. - wiwien
Mielestäni Dostojevski kyllä on raskaampaa luettavaa kun Gogol tai Tolstoi. Johtuu kyllä todennäköisesti siitä että olen lukenut Dostojevskia ennen noita kahta. Alussa oli vaikeuksia niinkin yksinkertaisen asian kun nimien kanssa, kun en ollut oikein kärryillä Venäläisistä lempinimistä jne. Raskaalla tarkoitan lähinnä lauserakenteita ja sanavalintoja, en niinkään asiasisältöä, jossa ei ole valittamista.
- Anonyymi
Mutta en ole lukenutkaan sitä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113465MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681868Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801178Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768