AMK-pääsykokeet

pelleilyä!!!!

Heh, naurattaa kun idiootit täällä tohkeilevat jostain AMK:n pääsäreistä, jonne kaikki halukkaat pääsevät sisälle. Enkä ymmärrä miksi sinne edes halutaan, kun joku TRADENOMI-tutkintokin on lähinnä vitsi nykypäivänä.

23

4395

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ylioppilas06

Onkohan työkkärin sivut sinulle täysin vieraat?! Itse harkitsen vakavasti, että hankkisin tradenomin tutkinnon ekonomin sijasta - ja tähän päätökseen ei vaikuta mitenkään koulumenestykseni, joka on mielestäni yliopistotasoa. Ratkaisuni perustuu enemmänkin työllisyystilanteeseen. Mielestäni - ja mitä olen työkkärin sivujakin selaillut - tradenomit saavat paljon eri alojen töitä ja työllisyystilanne näyttäisi (ainakin vielä, tulevaisuudesta on vaikea ennustaa) olevan todella hyvä.

Ja ainakin sinne, minne hain lukemaan liiketaloutta oli todella paljon hakijoita. Eikä aineistokaan ollut kaikkein helpointa luettavaa, vaikka tietenkin pientähän se on yliopiston pääsykoekirjoihin nähden. Mutta kilpailu on varmasti kovaa, varsinkin jos hakee pääkaupunkiseudun tai Jyväskylän ammattikorkeisiin.

• Ylioppilas 96

Joo, työllisyystilanne on suorastaan loistava! Minunkin luokaltani kaikki paitsi yksi työllistyivät pörssiyritysten johtaviin tehtäviin suoraan koulun penkiltä! Tämä yksi jäi äitiyslomalle. Kyllä näin on, ettei alle 6000€/kk tarvitse tradenomin töitä tehdä. Erikoislääkärit tietysti hankkivat päivystyksillään joskus paremminkin, mutta se heille suotakoon!

• kuuluta

Just...siinähän se ero onkin, että työkkärin kautta työllistyy vain loserit. Voittajat saavat töitä muita väyliä pitkin. Katsele sä vaan rauhassa työkkärin sivuja. Onhan siellä erittäin paljon esim. siivojan työtehtäviä sua varten...niihin vissiin tarvitaan nykyään AMK-tutkinto.

• ylioppilas06
        kuuluta kirjoitti:

Just...siinähän se ero onkin, että työkkärin kautta työllistyy vain loserit. Voittajat saavat töitä muita väyliä pitkin. Katsele sä vaan rauhassa työkkärin sivuja. Onhan siellä erittäin paljon esim. siivojan työtehtäviä sua varten...niihin vissiin tarvitaan nykyään AMK-tutkinto.

Hii, juuri näin. Äidinkielestä päätellen et taida itsekään kuulua siihen yliopistoporukkaan. Ja oletko todella niin typerä, että luulet etteivät ekonomit käytä työkkärin sivuja?! Ihan vain tiedoksi; harva ekonomi perustaa heti valmistuttuaan oman yrityksen tai saa huippu diilin jostain super isosta firmasta. Eli elä sinä vain siellä pilvilinnoissa, kun et sinä niitä siivojantöitäkään saa tuolla haaveilullasi. :DD Mutta hienoa huomata, että olet sentään ottanut selvää mitä koulutusta siivoojilta vaaditaan. Itse en tuota tiennyt, mutta kiva tietää.

PS: Loserit ei ole sana. Jos haluat käyttää suomen kieltä suosittelen sanoja "luuserit" tai "minun kaltaiset". ;)

Hih, ja mistähän voittajista mahdat puhua? Nyt ei ole kyse mistään ala-asteen hippojuoksuista, joissa valitaan voittaja. Eiköhän jokainen joka pääsee mielekkääseen työhön ole voittaja, oli työ sitten siivojan tai super firman työtä. ;) Ja tämänkin varmasti huomaat heti kun selviät ensin tuosta teini-iästä.

• kakakakakakak
        ylioppilas06 kirjoitti:

Hii, juuri näin. Äidinkielestä päätellen et taida itsekään kuulua siihen yliopistoporukkaan. Ja oletko todella niin typerä, että luulet etteivät ekonomit käytä työkkärin sivuja?! Ihan vain tiedoksi; harva ekonomi perustaa heti valmistuttuaan oman yrityksen tai saa huippu diilin jostain super isosta firmasta. Eli elä sinä vain siellä pilvilinnoissa, kun et sinä niitä siivojantöitäkään saa tuolla haaveilullasi. :DD Mutta hienoa huomata, että olet sentään ottanut selvää mitä koulutusta siivoojilta vaaditaan. Itse en tuota tiennyt, mutta kiva tietää.

PS: Loserit ei ole sana. Jos haluat käyttää suomen kieltä suosittelen sanoja "luuserit" tai "minun kaltaiset". ;)

Hih, ja mistähän voittajista mahdat puhua? Nyt ei ole kyse mistään ala-asteen hippojuoksuista, joissa valitaan voittaja. Eiköhän jokainen joka pääsee mielekkääseen työhön ole voittaja, oli työ sitten siivojan tai super firman työtä. ;) Ja tämänkin varmasti huomaat heti kun selviät ensin tuosta teini-iästä.

Huomaa kyllä, että olet tämän vuoden ylioppilas. Itsellenikään ei vielä siihen mennessä ollut selvinnyt kaikkien koulutusten sisällöt ja vaatimustasot. Jos oikeasti vertaat ekonomia ja tradenomia jälkimmäisen hyväksi, niin se kertoo tietämyksesi tasosta. Varsinkin työllisyysluvut ovat aivan tyystin eri luokkaa. Kauppalehdestä luettua: Kohta meillä on Euroopan koulutetuimmat myyjät, johtuen tradenomien ryöpystä...

Mietippä. Yksi asiantuntijatasontyöpaikka (ei sihteeri tms.), kaksi saman kokemuksen omaavaa hakijaa KTM ja trade, kumpi saa paikan???? Kaupallisen alan työpaikoista on niin kova kilpailu ja nuoret ovat niin koulutettuja, että samoilla sosiaalisilla edellytyksillä traden näkymät eivät ole kummoiset...

Ja tiedoksi. Korkeakoulutetuille on ihan omat forumit, joissa on jaossa ns. "hyvät" alan työpaikat. Lisäksi headhunting voimistuu koko ajan. Työkkärin kautta kulkee useimmiten järjestöt ja landet.

En muuten opiskele kauppiksessa, vaan valtiotieteellisellä alalla. Lue tilastokeskuksen ja ammattiliittojen tutkimuksia, niin ruusunpunaiset tradelasisi putoavat...

• siirappilaku

Niin amk:hon pääsee tosiaan sisälle todella HELPOSTI ja oikeastaan KAIKKI pääsee sisälle ketkö vain haluaa. Aivan..

Tiedoksi vaan, amk:t ei kutsu edes pääsykokeisiin todellakaan kaikkia, niinkuin monet yliopistot tekevät. Jo keskiarvon tarvitsee olla sen verran hyvä, että saa edes mennä pääsykokeisiin. (Yliopistoon voi siis päästä minkäläiset pellet tahansa).
      Eivätkä ne pääsykokeetkaan mikään läpihuutojuttu ole. Tai ainakaan ei kaikki sisälle pääse vaikka haluiskin. Se siitä HELPPOUDESTA.

• ja vielä kerran öhöm

Saahan siellä yliopiston pääsykokeissa käydä
        kuka tahansa, muttei sillä ole mitään merkitystä, koska vain parhaat sinne otetaan. Yliopisto antaa luusereillekin mahdollisuuden, mutta tuo mahdollisuus jää vain teoreettiseksi. Pääsykokeisiin saa mennä, mutta se ei vielä tarkoita yhtään mitään. Amiskorkeassa taas pääsykokeet ovat ratkaisevasti erilaiset (lähinnä "koulumaiset"). Siellä ei mitata esim. hakijoiden tieteellisen ajattelun tasoa, mutta sehän on ymmärrettävää, koska kyseessähän on AMISkorkea.

• molemmista
        ja vielä kerran öhöm kirjoitti:

Saahan siellä yliopiston pääsykokeissa käydä
        kuka tahansa, muttei sillä ole mitään merkitystä, koska vain parhaat sinne otetaan. Yliopisto antaa luusereillekin mahdollisuuden, mutta tuo mahdollisuus jää vain teoreettiseksi. Pääsykokeisiin saa mennä, mutta se ei vielä tarkoita yhtään mitään. Amiskorkeassa taas pääsykokeet ovat ratkaisevasti erilaiset (lähinnä "koulumaiset"). Siellä ei mitata esim. hakijoiden tieteellisen ajattelun tasoa, mutta sehän on ymmärrettävää, koska kyseessähän on AMISkorkea.

... valmistuu. Joten molempi pahempi.

• narnia*

Amk:hon pääseminen ei ole mikään läpihuutojuttu. Joihinkin amk:hin pääseminen on jopa vaikeampaa kuin yliopistoihin. Ja tämä johtuu siitä, että päästäkseen edes pääsykokeisiin pitää olla aika hyvä todistus. Ja varsinkin suosituimmille aloille ja isoihin kaupunkeihin täytyy olla todella hyvä todistus, että pääsee edes pääsykokeisiin.

Ärsyttää tuo jatkuva amk:n aliarvioiminen ja mollaaminen. Amk on käytännönläheinen koulu ja senpä takia voisi sanoa, että amk:sta työllistyy paremmin kuin yliopistosta! Miksi kaikkien pitäisi olla jotakin tohtoreita tai maistereita?

Koitapa itse keskustelun aloittaja hakea vaikka Helsingin tai Jyväskylän amk:hin suosituimmille aloille. Tuskin pääset edes kokeisiin asti!

• uhreja olette

Juupas juu :)!!

Helposti näköjään sisäistätte ammattikorkeakoulujen markkinoinnin. Tuollaisia nuorikkoja on NIIN helppo kusettaa, kun ette tajua työelämästä vielä yhtikäs mitään. Menkää vain ammattikorkeeseen, ei se mua haittaa. Jossakin vaiheessa tulette kyllä huomaamaan, että se on aivan perseestä.

Amk on itse asiassa sama, kuin vanha amis. Nimeä on vain hieman kaunisteltu. Fakta on ja pysyy, että fiksut ihmiset menevät (pääsevät) yliopistoon ja loserit menevät AMMATTIkorkeakouluun. Amk on suunniteltukin sitä varten, että se tuottaa "duunareita". Tutuskaa (sitten joskus kun ymmärrätte) esim. koulutuspolitiikkaan yms., jotka kertovat tämän faktan hyvinkin selkeäsi, jos vain ymmärrätte sitä tulkita oikein.

Ja ne työkkärinsivun jutut on aika huuhaata. Katsokaa ennemmin, kuinka paljon palkkaa niistä hommista maksetaan. "Haetaan Siwan kassaa, tradenomikoulutusta vaaditaan...:)"

• jestass
        uhreja olette kirjoitti:

Helposti näköjään sisäistätte ammattikorkeakoulujen markkinoinnin. Tuollaisia nuorikkoja on NIIN helppo kusettaa, kun ette tajua työelämästä vielä yhtikäs mitään. Menkää vain ammattikorkeeseen, ei se mua haittaa. Jossakin vaiheessa tulette kyllä huomaamaan, että se on aivan perseestä.

Amk on itse asiassa sama, kuin vanha amis. Nimeä on vain hieman kaunisteltu. Fakta on ja pysyy, että fiksut ihmiset menevät (pääsevät) yliopistoon ja loserit menevät AMMATTIkorkeakouluun. Amk on suunniteltukin sitä varten, että se tuottaa "duunareita". Tutuskaa (sitten joskus kun ymmärrätte) esim. koulutuspolitiikkaan yms., jotka kertovat tämän faktan hyvinkin selkeäsi, jos vain ymmärrätte sitä tulkita oikein.

Ja ne työkkärinsivun jutut on aika huuhaata. Katsokaa ennemmin, kuinka paljon palkkaa niistä hommista maksetaan. "Haetaan Siwan kassaa, tradenomikoulutusta vaaditaan...:)"

Oletko kenties koskaan ajatellut, että amk:ssa opiskelleet saattavat auttaa sinua monissa elämän tilanteissa. Esim. joudut kolariin, ja sinut joudutaan irrottamaan autosta palokunnan avulla(miehet käyneet palastusopiston AMK). Tämän jälkeen sinua hoidetaan ambulansissa(sairaanhoitajat, AMK). Henkesi on näiden sinun nimittämien luusereiden avulla pelastettu. Että on turha aliarvoida amk:ssa opiskelleita ihmisiä.

Duunarit ne pitää tämän maan pystyssä. Siinä vaiheessa kun te yliopiston käyneet fiksut paskotte housuunne sairaalan pedillä, niin tulevat duunarit pesemään teidän perseenne ja ai kun taas on mukava olla, kun on kuivat alla ja puhdas pylly. Voi taas keskittyä ratkomaan vaikka visaisia elämän peruskysymyksiä...

Ihmisiä on turha luokitella luusereiksi ammatin/koulutuksen mukaan. Kaikki me ollaan samasta lävestä synnytty ja kaikilta se henki lähtee, niin luuseri-amkilaisilta kuin fiksuilta yliopistolaisiltakin!!!!!!!

Miks muuten useat yliopisto-opiskelijat tekevät töitä siwan kassalla , hampurilaisravintoloissa, opintojen lomassa. Eikös toi oo nyt aivan naurettavaa jos kerran duunarin hommat on luusereille !! Mieti sitä KOULUTUSPOLITIIKAN ASIANTUNTIJA !!! Että maistuu ne luuserihommat fiksuille yliopistoimmeisillekin, että saa voita leipänsä(jonka luuseri"duunari" leipuri on fiksulle leiponut) päälle.

• ei voi olla totta
        uhreja olette kirjoitti:

Tämä on jotain käsittämätöntä! Kaikki eivät yksinkertaisesti halua edes yliopistoon. Toiset haluavat valmistua sellaiseen ammattiin, johon koulutus saadaan AMK:n kautta. Toisilla vaikuttaa myös opintojen pituus. Siis mä en voi käsittää, et miten joku voi jauhaa tuollaista paskaa! Se, että käy ammattikorkeakoulun ei tarkoita sitä, että olisi jonkin sortin luuseri! Ei todellakaan! Sinusta olen nyt saanut kyllä sellaisen kuvan, että olet itse todellinen luuseri.

Ja jos se nyt mitenkään tähän asiaan vaikuttaa, niin voin kertoa, että mä olen yliopistossa.

• Miiinaa
        ei voi olla totta kirjoitti:

Tämä on jotain käsittämätöntä! Kaikki eivät yksinkertaisesti halua edes yliopistoon. Toiset haluavat valmistua sellaiseen ammattiin, johon koulutus saadaan AMK:n kautta. Toisilla vaikuttaa myös opintojen pituus. Siis mä en voi käsittää, et miten joku voi jauhaa tuollaista paskaa! Se, että käy ammattikorkeakoulun ei tarkoita sitä, että olisi jonkin sortin luuseri! Ei todellakaan! Sinusta olen nyt saanut kyllä sellaisen kuvan, että olet itse todellinen luuseri.

Ja jos se nyt mitenkään tähän asiaan vaikuttaa, niin voin kertoa, että mä olen yliopistossa.

Nimenomaan! Yliopistossa olisi YKSI ala, jota olisin halunnut lukea, ajatellen työllisyyttä/palkkaa, mahdollisuuksia ja kiinnostavuutta - englantilainen filologia. Hain KERRAN- en päässyt. 22 -vuotiaana jo tiedän, mitä voin elääkseni tehdä ja kappas- tradenomiksi haluan ja AMK:hon pyrin. En siksi, että olisin amis tai siksi, etten yliopistoon koskaan tulisi pääsemään (sinne kyllä pääsisi näillä M:n papereillakin, myös pelkän pääsykokeen perusteella jos vain pisteet riittäisivät) vaan koska haluan hyvän ammatin suht. lyhyessä ajassa ja enemmän mahdollisuuksia työllistymiseen. Jos olisin nyt yliopistossa lukemassa englantia, suorittaisin luult. myös pedagogiset opinnot ja päätyisin ehkä opettajaksi. En mollaa yliopistoa enkä AMK:ta tai kauppakorkeaa, sanon vain että JOKAINEN TEKEE/HAKEE MITÄ TAHTOO!!!! Jokainen voi yrittää, jokainen SAA yrittää ja myös L:n papereilla voi hakea AMK:hon, samoin kuin amiksesta voi hakea ja päästä yliopistoon.

• ylioppilas06
        uhreja olette kirjoitti:

Olenko todella niin vanha, etten ole sisäistänyt loseria suomen kieleen, vai onko kyseessä taas se sama tyyppi, jolle aiemminkin tässä keskustelussa vastasin?!

Ja työkkärin sivut eivät selvästikään ole sinulle tutut. Vielä kertaakaan en ole nähnyt siwan tarjoavan kassatyötä työkkärin sivuilla. Töitä löytyy ihan laidasta laitaan aina markkinoinnista kassalle asti. Suosittelen käymään tutustumassa:

www.mol.fi/paikat

Sinä olet kyllä häpeäksi yliopisto-opiskelijoille. Itse en vielä tiedä haenko ekonomi- vai tradenomilinjalle, mutta toivon todella ettei yliopisto ole täynnä kaltaisiasi ylimielisiä ihmisiä (vaikka epäilen kyllä sinun opiskelevan jossain ihan muualla kuin yliopistossa - itseasiassa en usko sinun opiskelevan ollenkaan). Järkevä yliopisto-opiskelija tiedostaa, että amk:n opiskelijoitakin tarvitaan aivan yhtä paljon kuin heitäkin. Jos tämä asia ei ole sinulle vielä selvinnyt, niin kannattaa ottaa muutama yhteiskuntaopin kurssi lukiossa. ;)

• marko. iii

Tollaset pellet kuin sinä tunnut olevan menevät yliopistoon (jos pääsevät edes) lähinnä statuksen takia. On niin kiva näyttää ja tuntea olevansa jotain parempaa...
      Tuohon olen monesti törmännyt tuolla yliopistomaailmassa. Varsinkin nuorempien pojankloppien (en yleistä kaikkiin!) suhteen,jotka ovat tulleet suoraan lukiosta ja ovat juuri muuttaneet ensimmäiseen omaan asuntoon.Ovat hakeneet sinne aivan vääristä syistä! Sitten elvistellään ja haukutaan kaikki muut ei- yliopistolaiset lyttyyn opiskelijapippaloissa pienen kännin vaikutuksenalaisena. On kyllä itsetunnossa ja kasvamisessa vielä paljon parantamisen varaa. Ehkä he jonain päivänä oppivat elämän sääntöjä :). Ei status ihmistä tee, olit roskakuski tai lääkäri.

• itseäsi?

Miksi sinä häpeät itseäsi ja omaa statustasi? Itsekkin tunnustat sen tosiasian, että yliopistostossa opiskelevat omaavat korkeamman statuksen. Me olemme siis viisaampia ja eliittiä tässä maassa.

Kylläpäs on kiva naureskella teille "alemman luokan" kansalaisille, jotka kärvistelevät paskalla palkalla ja paskaisella duunilla. HAH! Voi siinä tulla monta kertaa mieleen, että olisiko kannattanut opiskella, niin olisi loppu elämä hivenen helpompi!!!!!!!!!!?????

• Amk hyvä paikka

Ammattikorkeakouluun pääseminen ei ole mikään itsestään selvyys. Itselläni on ystäviä, jotka ovat valmistuneet kauppakorkeakoulusta ja työllistyisivät "paremmin" tradenomeina kuin ekonomeina. Ota selvää asioista ennen kuin päästä tuollaisia ulos.

• samaa mieltä!

Kävin matkailun ja hoitotyön kokeissa ja yllätyin.

Matkailun koe yllätti helppoudellaan. Taisi olla valtakunnallinen. Kokeessa oli artikkeli johon tehtävät liittyivät. Joten piti osata lukea ja laskea naurettavan helppoja laskuja mm. GTM-ajasta ja prosenttilaskuja, joita vähintään ala-asteen nelosluokkalainen osaisi laskea. Piti tehdä enkuksi aine ko. artikkelin, fazer-amican ympäristöasioden hoitamisesta 70-150 sanan pituiseksi. Sitten artikkelista suomeksi analyysi ja erilaisia kysymyksiä artikkelista.

Hoitoalaan oli kaikille sama soveltuvuuskoe,ryhmäkeskustelu jostakin aiheesta, (meidän ryhmälle osui, miten käsitellä luokkatoverin suureksi paisunut alkoholiongelma ja sen kautta tullut pinnaaminen) ja pyskologin haastattelu.

Soveltuvuuskoe sisälsi aikarajattuja tehtäviä, matikan päässälaskuista erilaisiin piirtotehtäviin. Kertaakaan ei osunnut kyseisen alan liittyviä tehtäviä. Oli ihan ihme pilipali-tehtäviä joihin olisi voinut sisällyttää edes hitusen jotakin linjan koskevia aiheita. Ymmärrän,että hulluja pitäisi karsia ihmisläheisiin aloihin jotenkin, mutta silti olisi voinut edes jotakin järkevää tuoda mukaan.

En hauku ollenkaan Amk-tutkintojen tärkeyttä, mutta pääsykokeet oli mielestäni naurettavan helppoja tai muuten vaan naurettavia. Ja olen vain keskiverto ylioppilas, EMCCCA papereilla lakkini olen saannut. Ihmettelen vielä,että millä kritereillä ne sinne sisään ottaa.

• ylioppilas06

Hmm.. osallistunkohan jo vähän liikaakin tähän keskusteluun. Mutta siis olen täysin samaa mieltä kanssasi pääsykokeista. Aivan yksinkertaisia tehtäviä suurimmassa osassa amk:sta (muutamaan vähän vaikeampia, kun täytyi opetella aineisto tai lukea paksu kirja). Mutta nämä kokeet, joihin ei tarvinnut valmistautua mitenkään, tuntuivat olleen todella helppoja. Täytyy silti muistaa, että olen/olemme siinä mielessä onnellisessa asemassa, että matematiikka on sujunut leikiten niin peruskoulussa kuin lukiossakin. Ymmärrän täysin, että osa ei koe pääsykokeita helpoiksi juuri noiden matematiikan tehtävien takia. Mutta eiköhän tässä piile myös syy pääsykokeisiin; halutaan testata ketkä selviävät tehtävistä läpi ja ketkä eivät.

Tietenkin haastatteluissa myös oma motivaatio pitäisi näkyä. Jos suhtautuu liian ylimielisesti, voi olla ettei pääse edes sisälle. :/ Eli vaikka kokeissa ei menestyisi hyvin, voi sen kompensoida haastattelussa näyttämällä oman motivaationsa. Se, mitä tekijää (siis motivaatiota tai koulumenestystä) mikäkin amk pitää tärkeänä näkyy siinä pisteytyksessä.

• Nimetön

Saitpahan ainakin keskustelua aikaiseksi. En usko, että olet todella tuota mieltä tai ainakin toivon niin. Tässä keskustelussa on otettu jo monia hyviä pointteja esiin. Syy, miksi itse hain LTO:n lisäksi amk:n sosiaalialan koulutukseen on hakemallani alalla työskentelevien kokemukset. Yliopistossa valmistuneet lastentarhanopettajat osaavat kyllä teoreettisesti asiat, mutta käytännön työ on heillä aivan hakusessa. Mielestäni on aivan se ja sama kummasta laitoksesta tulevaisuudessa valmistun, kunhan pääsen tekemään sitä työtä, mitä haluan.

• IinesA

No jaa.. itse kävin pääsykokeissa ja sain tosi huonot pisteet, vaikka parhaani yritin. Lukiossa aina keskitasoa, ämmän paperit, joten en tajuu mistä kiikasti. No pari yliopistotutkintoa sen sijaan, että ei harmita, mutta ei sinne ammattikorkeaankaan ihan vaan sisään kävellä kaikille aloille (tradenomi oli tuo mun yrittämäni). Ei mitään järkee arvostella ylipäänsä toisten opinahjoja, kertoo enemmän paskanjauhajasta itsestään kuin opiskelupaikasta.

• blubh

Pysy siellä sitten missä olet!

• Yrittjäjä

Tämä idiootti aikoo opiskellä. Takanani on 15 vuotta yrittämistä. Sain sairauskohtauksen joten en voi jatkaa enää nykyistä yrittämistä. Kuule se siitä idioottimaisuudesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe