Laitetaan tämä nyt vielä tännekin, eli liittyykö johonkin ihottumaan, jos päänahassa on eri puolilla yhteensä noin 7-10 kpl (ehkä enemmänkin) pieniä, finninnäköisiä, punertavia nyppyjä, jotka kutisevat ihan älyttömästi (ollut jo varmaan vuoden alusta alkaen)? Voiko kenties olla karvatupentulehdus? Hiukset ovat alkaneet myös ohentumaan aika paljon ja muutenkin tuntuvat rasvoittuvan nopeammin.
Ennen kuin alkoi kutista, olin jo aika kauan (vuoden tai vuosia) raapinut päätäni huomaamattani ja vieläpä juuri lähes niistä samoista kohdista joissa niitä nyppyjä on... Kortisonia olen nyt parin päivän ajan kokeillut laittaa, muttei ainakaan vielä ole auttanut juuri yhtään.
Mennäkö lääkäriin vai eikö mennä...
Ennen kuin alkoi kutista, olin jo aika kauan (vuoden tai vuosia) raapinut päätäni huomaamattani ja vieläpä juuri lähes niistä samoista kohdista joissa niitä nyppyjä on... Kortisonia olen nyt parin päivän ajan kokeillut laittaa, muttei ainakaan vielä ole auttanut juuri yhtään.
Mennäkö lääkäriin vai eikö mennä...
Vastaukset 3
Vanhimmat
Mene hyvä ihminen äkkiä ihotautilääkärille äläkä raavi enää, tulehdusvaara on aina olemassa, koska kynnet/kynnenaluset ovat varsinaiset bakteeripesät. Saattaa se käyttämäsi kortisoni hetken aikaa auttaa, mutta saattaa myös pahentaa.
Diagnoosivaihtoehtoja on varmasti ihan riittämiin ammattilaisillakin, saati sitten tällaisella amatööripalstalla, kun yhdellä jos toisella on ollut vaikka minkälaista näppyä siellä sun täällä ja kaikilla on ehdottomasti se kaikkein paras ja tehokkain hoito tiedossaan. Suosittelen kuitenkin ihotautien ammattilaista, kun et vielä tiedä, mikä vaivasi on.
Hyvää raapimatonta kesää toivottaa psoriasis-näppyläinen
Isälläni oli vuosia näppylöitä päässä jotka kutisivat ja vuosivatkin. Mitkään voiteet ja rasvat ei auttaneet. Hän sairasti myös kroonisesti mykoplasmaa, jatkuva yskä ja räkää kurkussa. Vasta kun lääkärit suostuivat kirjoittamaan ermysiini(tai sinnepäin) kuurin sekä ihottuma että vuosia kestänyt räkätauti lähti.
Lääkärin ja kaikki muutkin vaivat hoitoon
Epäilen että vaivanasi on seborrea eli taliköhnä tyyppinen ihottuma joka voi aiheuttaa runsastakin hiustenlähtöä, vaivaan auttaa sienilääkkeet, jotka saat ihotautilääkärin tutkittua päänahkasi ja erilaiset ilman reseptiä saatavat shampoot kunten nizoral ja selukos. Kannattaa nyt äkkiä varata aika ihotautilääkäriltä ja kokeilla noita shampoita.