Portulakka

terhi

Ostin puutarhamyymälästä kesäkukan, jollaista en ollut aiemmin nähnyt. Myyjä sanoi sen olevan portulakka. Itseasiassa hän laittoi nimen minulle ylös, koska arvelin heti unohtavani sen :)

Kasvi on ihan mehikasvin tuntuinen, sillä on paksut nahkeat lehdet. Kukat ovat kauniita yksinkertaisia ja väriltään oransseja.

Unohdin kokonaan kysyä kuinka hoidan tätä portulakkaa. Myyjä sanoi, että sen voi syksyllä ottaa sisälle, mutta se olikin ainoa mitä siinä kiireessä kasvista sain tietää.

Joten voisiko joku viisaampi kertoa kuinka hoidan portulakkaani, ettei se kuukahda heti. Millainen paikka ja pitääkö lannoittaa?

Kiitos avusta!

15

17285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Googlettaja
      • terhi

        Itsekin "kuukkeloin" portulakan, mutta en löytänyt mitään hoito-ohjeita niin. Löysin kyllä mainintoja kasvista, mutta mitään ns. hyödyllistä en löytänyt. Sitten on joku vihannesportulakka, joka on ihan eri kasvi kuin tämä koristeportulakka. Siitä vihanneksesta oli kyllä tietoa...

        Eli jos jollain on kokemusta ja neuvoja kuinka hoidan portulakkaani, niin ottaisin niitä tosi kiitollisena vastaan.


      • portulaca grandiflora
        terhi kirjoitti:

        Itsekin "kuukkeloin" portulakan, mutta en löytänyt mitään hoito-ohjeita niin. Löysin kyllä mainintoja kasvista, mutta mitään ns. hyödyllistä en löytänyt. Sitten on joku vihannesportulakka, joka on ihan eri kasvi kuin tämä koristeportulakka. Siitä vihanneksesta oli kyllä tietoa...

        Eli jos jollain on kokemusta ja neuvoja kuinka hoidan portulakkaani, niin ottaisin niitä tosi kiitollisena vastaan.

        Joku on löytänyt tietoa tuolla puutarha.netin sivuilla (ojitus, kalkkipitoinen maa...), tässä linkki:

        http://puutarha.net/keskustelut/messages/31/1973.html?969207478


    • Portulac

      Heips! viime kesänä mulla kasvoi siemenistä kasvattamiani koristeportulakkoja.Muistaakseni siinä pussissa oli ohje, että viihtyy auringossa ja lannoitetaan niukasti kesän aikana.Ja hyvin noilla ohjeilla kasvoivat. Ihanan värisiä kukkia tekivätkin. Ja kukki runsaasti ja pitkään syksyyn.Multa pääsi tosiaan aika ajoin kuivumaan, mutta mehilehtisenä kasvina ei siitä heti repsahtanut.Aurinkoisen paikan kasvi se ainakin on.

    • tykästynyt

      Ohjeiden mukaan:
      käsketään istuttamaan kivikkoon annetaan kalkkia.
      Minäkin ekakesän kokeilija, kun viimekeväiset etelän tuliaissiemenet eivät itäneet.
      Minkä pituinen kasvisi on? Omani alta viissenttiset. Toivottavasti kukkivat edes syksyllä partsilla.
      Ja kiitos tuosta syksyllä sisäkasvatuksesta.

      • terhi

        Istutin oman portulakkani ruukkuun. Paikka on tuulelta suojainen ja aurinkoinen. (sikäli mikäli aurinko sattuu paistamaan) Ruukku on sellaisen koristetolpan päässä, joten portulakka ikäänkuin "valuu" alaspäin kuin amppelissa olisi. Se on kasvanut tosi paljon, joten kaipa se tykkää olostaan siinä. Jännää on se, että kukat sulkeutuvat heti kun tulee ilta. Kukat ovat avoimena vain auringon paistaessa. Onko muillakin niin?


    • Kartsa vaan

      Ostimme Savonlinnan torilta upean Portulakka-asetelman ja saimme hyvät ohjeet:
      - kestää kuivuutta, saa kastella ja suihkuttaa vain kerran viikossa kuumallakin
      lasitetulla parvekkeella, jos ei ole kuuma, harvemminkin.
      - voi säilyä talven yli kerrostalossakin, mutta mätänee helposti liialla kastelulla,
      ei varmuutta ulkokasvina Suomen talvessa
      - toimii tosiaan "aurinkomittarina", paistta = kukat auki, pilvistä = kukat kiinni.
      Nyt kukkanen on ollut eteläparvekkeella useamman viikon ja voi loistavasti, joten katsotaan

    • Rätvänä

      Kerätäänkö kuivuneet kukat pois? Muuten kukka on ihan, mutta noita hoito-ohjeita olen kaivannut. Onneksi nyt nämä löysin.

    • pimpompulla

      Kestää hyvin kuivuutta, joten kastele todella harvoin. Tästä syystä kuulemma erinomainen myös mökkikukaksi!

    • portugalin kevät

      Portulakka EI ole mehikasvi ! Väärä ohje joltain. Ei mehilehtinenkään.
      Ei se tartte paljon mitään. Elää ja kukkii kuivassa ja kuumassakin.

    • fabian3

      kuuma ja aurinkoinen paikka sopii portulkakalle ei tarvi lannoitusta vältä liikaa kastelua sitä voi katkoa latvoista ja latvat .,tökkää sormella reikä multaan tiivistä latvus itämään jo parinviikon kuluttua kukkii vaikka mittaa on pari kolme senttiä.olen portulakka fani.

    • ottakaa iisimmin

      Mikä ihmeen kukkien "hoitamisvimma" monilla on ?
      Esmerkiks portulakkaa ei tarvitse "hoitaa" mitenkään.
      Useimmiten kukille riittää kastelu ja joskus lannoitusta (jos ne on istutettu oikeaan paikkaan).
      Kastelutarpeen näkee omilla silmillä kasvista.
      Jokukin oli huonekasvi-osiossa onnistunut "hoitamaan" kuoliaaksi anopinkielen ja toinen kumipuun. Siinä on jo ylitsevuotava hoitamisvietti, jos ne onnistuu tappamaan.

    • portulaca_grandiflora

      Koristeportulakka kasvaa kuivassa ja paahteessa ja melkein millaisessa maassa tahansa. Hiekassa, Kivikoissa. Muurien halkeamistakin kasvaa joskus lamoavaa, matalaa portulakkaa Espanjassa, värit ovat trooppiset , keltaista, pinkkiä, oranssia, valkoista. Joku ne on kai joskus istuttanut jonnekin, koska tietääkseni kukka on latinalaisesta Amerikasta peräisin ja ehkä Espanjassa leviää karkulaisenakin. Mutta levitköön, ihana se on. Jos jollakin on oikein huono, paahteinen ja kuuma kasvupaikka, niin siihen voisi portulakkaa istuttaa jos löytää, tai sitten itse siemenistä kasvattaa. Esikasvatus taitaa olla Suomessa välttämätön.

    • Anonyymi

      Olen ottanut talveksi olohuoneeseen, vaatii kunnon kasvivalon huoneenlämmössä minun kokemuksen mukaan.
      Kesällä ulkona paahteisella paikalla ja kastelua vähän, melkeimpä luonto hoitaa kastelun ja suuremmilla sateilla olen nostanut katon alle ettei saa liikaa vettä.
      Minun portulakkani on nahkealehtinen, lehdet suipohkoja pyöreitä , kukat keltaisia ja punaisia samassa kasvissa. Mikä portulakka tämä sitten on?
      Kun googlaa vihannesportulakka tulee portulakka ilman kukintoja, lehdet on saman tyyppiset kuin minun portulakalla. Koristeportulakan lehdet taas on kuvissa suipot piikkimäiset? En ymmärrä mitä lajia omani edustaa ja liekö se syötävää laatua, en ole maistanut:D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3648
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      202
      1766
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1354
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      149
      1240
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      875
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      850
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      48
      803
    Aihe