alkuperäinen esikoislestadiolaisuus

hätääntynyt

Mistä löydän alkuperäisen esikoislestadiolaisuuden? En ole ikiinä ollut "uskis" mutta kaverini on esikoislestadiolainen. Hän käyttää mm. hametta ja huivia ja esiliinaa. Mielestäni tämä kuulostaa alkuperäisimmältä. Olen myös kuullut paljon muista lestadiolaisista ja tavannutkin, mutta heillä nuorilla on ollut farkut ym. ettei ole edes heti tiennyt, että on lestadiolainen.
Missä näitä alkuperäis esikoislestadiolaisia seuroja pidetään? Pitääkö paikkaansa että niitä on vain etelä suomessa ja pohjois ruotsissa?
kiitos vastauksestasi, haluaisin päästä tutustumaan! tunnen, että sisältäni puuttuu jotain suurta...

104

14777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on.

      buffi tai provokaatio.

      • teu,

        "näin on "

        Ei välttämättä bluhffi , Heitä on eniten EURASSA, erikodissa.
        sitten Pöytyäll'ä. ja Liedonperassa ja Liedossa. ja harvoja VS:Suomessa
        heitä bon noin 295 as.

        Kaikkiaan olen myöässä' , mutta kun muut ei ole ilmoittanut tässä jotain .


    • sivustakuulija

      suoraan siltä kaveriltasi???

    • P. Vastaaja

      Pinnalta (asusteet) kuitenkin etsit vastausta. Mistähän tämä ristiriita johtuu? Jos kerran uskot että uskon perusta on hameessa ja esiliinassa, niin pukeudu sellaisiin.

      • luterilainen uskovainen

        Antaisin sinulle puolestani sellaisen neuvon, että ala lukea raamattua ja ota katkismus tueksesi. Aloita raamatun lukeminen evankeliumeista, koska niistä löytyy raamatun ydin helpoiten. Taivaan Isä varmasti aukaisee sinulle oikeita ovia, kun sitä Häneltä rukoilet.
        Mikään ihmisen teko ei häntä pelasta, päinvastoin, jos joku ryhmä painottaa tietynlaista pukeutumista, minulla ainakin alkaisivat hälytyskellot soimaan. Silloin voi olla suurena vaarana, että ko. ryhmä luulee niillä olevan merkitystä taivaaseen pääsemiseksi.
        Vaan kun jokaikinen tänne maan päälle syntynyt ihminen on kadotustuomion alainen, niin ainoa, joka hänet pelastaa on kaste ja usko. Kasteessa me saamme yllemme sen valkoisen puvun, joka on Jeesuksen Kristuksen vanhurskaus ja kun sen uskomme, me pelastumme. Eli uskomme sen, että Jeesus Kristus on Golgatan ristillä sovittanut koko maailman synnin, eli kenenkään ei enää tarvitse joutua helvettiin, kun uskoo tämän. Ja sillä, että Jeesus astui ylös taivaaseen, hän varmisti, että myös me, häneen uskovat nousemme taivaaseen viimeisenä päivänä, olimmepa elävinä tai haudoissa. Kaikki me ihmiset, näytimmepä ulospäin muille kuinka hyville tai huonoille tahansa, olemme menossa helvettiin ellemme vastaanotta tätä Jumalan tarjoamaa lahjaa. Ja vain lahjana sen voimme vastaanottaa, omilla tekemisillämme tai tekemättä jättämisillämme emme tähän asiaan pysty mitenkään vaikuttamaan. Vain luottamalla raamatun sanaan, että joka uskoo Jeesuksen Kristukseen, hän pelastuu!!! Lue siis rakas hätääntynyt raamattua! Itse olen tunnustuksellisesta luterilaisesta seurakuntayhteydestä löytänyt itselleni hengellisen kodin. Laitan tähän sinulle erään nettilinkin, joka on mielestäni tutustumisen arvoinen: www.luthersaatio.com. Jää siis Taivaan Isän haltuun!!!


      • Uketsu
        luterilainen uskovainen kirjoitti:

        Antaisin sinulle puolestani sellaisen neuvon, että ala lukea raamattua ja ota katkismus tueksesi. Aloita raamatun lukeminen evankeliumeista, koska niistä löytyy raamatun ydin helpoiten. Taivaan Isä varmasti aukaisee sinulle oikeita ovia, kun sitä Häneltä rukoilet.
        Mikään ihmisen teko ei häntä pelasta, päinvastoin, jos joku ryhmä painottaa tietynlaista pukeutumista, minulla ainakin alkaisivat hälytyskellot soimaan. Silloin voi olla suurena vaarana, että ko. ryhmä luulee niillä olevan merkitystä taivaaseen pääsemiseksi.
        Vaan kun jokaikinen tänne maan päälle syntynyt ihminen on kadotustuomion alainen, niin ainoa, joka hänet pelastaa on kaste ja usko. Kasteessa me saamme yllemme sen valkoisen puvun, joka on Jeesuksen Kristuksen vanhurskaus ja kun sen uskomme, me pelastumme. Eli uskomme sen, että Jeesus Kristus on Golgatan ristillä sovittanut koko maailman synnin, eli kenenkään ei enää tarvitse joutua helvettiin, kun uskoo tämän. Ja sillä, että Jeesus astui ylös taivaaseen, hän varmisti, että myös me, häneen uskovat nousemme taivaaseen viimeisenä päivänä, olimmepa elävinä tai haudoissa. Kaikki me ihmiset, näytimmepä ulospäin muille kuinka hyville tai huonoille tahansa, olemme menossa helvettiin ellemme vastaanotta tätä Jumalan tarjoamaa lahjaa. Ja vain lahjana sen voimme vastaanottaa, omilla tekemisillämme tai tekemättä jättämisillämme emme tähän asiaan pysty mitenkään vaikuttamaan. Vain luottamalla raamatun sanaan, että joka uskoo Jeesuksen Kristukseen, hän pelastuu!!! Lue siis rakas hätääntynyt raamattua! Itse olen tunnustuksellisesta luterilaisesta seurakuntayhteydestä löytänyt itselleni hengellisen kodin. Laitan tähän sinulle erään nettilinkin, joka on mielestäni tutustumisen arvoinen: www.luthersaatio.com. Jää siis Taivaan Isän haltuun!!!

        Hei Sinä!

        Sisälläsi on ilmeisesti herännyt synnintunto tai ainakin omatuntosi ehkä on alkanut herätä ja tunnet ehkä olevasi syntinen niin kuin meistä jokainen. Jeesus on kuollut sinunkin syntejesi edestä ja sinullakin on lupa uskoa kaikki syntisi ja pahat tekosi anteeksi Jeesuksen Nimessä ja veressä. Jeesus sanoi Raamatussa opetus lapsille että minun henkeni minä puhallan teidän päälle jotta te voisitte antaa synnit anteeksi minun nimessäni niille jotka sitä kaipaavat. Usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan kuulemisen kautta. Itse kuulun vanhoillislestadiolaisuuteen. Pukeutumisella ei taivasta ansaita vain elävällä uskolla. Uskovaisena haluaa tietenkin pukeutua siististi ja säädyllisesti mutta ei uskomiseen tarvita mitään erityistä pukua, se ei ole Jumalan sanan mukaista. Voit kuunnella seuroja ja tutustua vanhoillislestadilaisuuteen kysymällä uskovaisilta tai käymällä sivuilla. www.srk.fi tai http://www.suviseurat.net/2006/content/view/17/35/

        Se joka etsii, se löytää, myös Jumalanvaltakunnan.


      • entinen1
        Uketsu kirjoitti:

        Hei Sinä!

        Sisälläsi on ilmeisesti herännyt synnintunto tai ainakin omatuntosi ehkä on alkanut herätä ja tunnet ehkä olevasi syntinen niin kuin meistä jokainen. Jeesus on kuollut sinunkin syntejesi edestä ja sinullakin on lupa uskoa kaikki syntisi ja pahat tekosi anteeksi Jeesuksen Nimessä ja veressä. Jeesus sanoi Raamatussa opetus lapsille että minun henkeni minä puhallan teidän päälle jotta te voisitte antaa synnit anteeksi minun nimessäni niille jotka sitä kaipaavat. Usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan kuulemisen kautta. Itse kuulun vanhoillislestadiolaisuuteen. Pukeutumisella ei taivasta ansaita vain elävällä uskolla. Uskovaisena haluaa tietenkin pukeutua siististi ja säädyllisesti mutta ei uskomiseen tarvita mitään erityistä pukua, se ei ole Jumalan sanan mukaista. Voit kuunnella seuroja ja tutustua vanhoillislestadilaisuuteen kysymällä uskovaisilta tai käymällä sivuilla. www.srk.fi tai http://www.suviseurat.net/2006/content/view/17/35/

        Se joka etsii, se löytää, myös Jumalanvaltakunnan.

        kilpailu uskontojen ja ns eriporukoiden välissä.jeesus ei kilpaile hän on sydämessäja elämässä.voimakkaasti ja aidosti.ihmiset kilpailevat ei jeesus.hänen armonsa ei kaikkialla,ja rakkautensa ylitsevuotava voima ,myös yksinäisille.


      • entinen1
        entinen1 kirjoitti:

        kilpailu uskontojen ja ns eriporukoiden välissä.jeesus ei kilpaile hän on sydämessäja elämässä.voimakkaasti ja aidosti.ihmiset kilpailevat ei jeesus.hänen armonsa ei kaikkialla,ja rakkautensa ylitsevuotava voima ,myös yksinäisille.

        anteeksi piti lause korjata ,että hänen armonsa on kaikkialla.tuli kirjoitusvirhe


      • Anonyymi
        luterilainen uskovainen kirjoitti:

        Antaisin sinulle puolestani sellaisen neuvon, että ala lukea raamattua ja ota katkismus tueksesi. Aloita raamatun lukeminen evankeliumeista, koska niistä löytyy raamatun ydin helpoiten. Taivaan Isä varmasti aukaisee sinulle oikeita ovia, kun sitä Häneltä rukoilet.
        Mikään ihmisen teko ei häntä pelasta, päinvastoin, jos joku ryhmä painottaa tietynlaista pukeutumista, minulla ainakin alkaisivat hälytyskellot soimaan. Silloin voi olla suurena vaarana, että ko. ryhmä luulee niillä olevan merkitystä taivaaseen pääsemiseksi.
        Vaan kun jokaikinen tänne maan päälle syntynyt ihminen on kadotustuomion alainen, niin ainoa, joka hänet pelastaa on kaste ja usko. Kasteessa me saamme yllemme sen valkoisen puvun, joka on Jeesuksen Kristuksen vanhurskaus ja kun sen uskomme, me pelastumme. Eli uskomme sen, että Jeesus Kristus on Golgatan ristillä sovittanut koko maailman synnin, eli kenenkään ei enää tarvitse joutua helvettiin, kun uskoo tämän. Ja sillä, että Jeesus astui ylös taivaaseen, hän varmisti, että myös me, häneen uskovat nousemme taivaaseen viimeisenä päivänä, olimmepa elävinä tai haudoissa. Kaikki me ihmiset, näytimmepä ulospäin muille kuinka hyville tai huonoille tahansa, olemme menossa helvettiin ellemme vastaanotta tätä Jumalan tarjoamaa lahjaa. Ja vain lahjana sen voimme vastaanottaa, omilla tekemisillämme tai tekemättä jättämisillämme emme tähän asiaan pysty mitenkään vaikuttamaan. Vain luottamalla raamatun sanaan, että joka uskoo Jeesuksen Kristukseen, hän pelastuu!!! Lue siis rakas hätääntynyt raamattua! Itse olen tunnustuksellisesta luterilaisesta seurakuntayhteydestä löytänyt itselleni hengellisen kodin. Laitan tähän sinulle erään nettilinkin, joka on mielestäni tutustumisen arvoinen: www.luthersaatio.com. Jää siis Taivaan Isän haltuun!!!

        Hälytys kollojen putäisi alkaa soida jo luonnollisesti ensisilmyksellä
        Kun katsot ympärillesi.
        Jos näet sekalaisen joukon joka ei eroiutu maailmajoukosta jo ulkoisella olemuksella he eivät elä raamatun esikuvan jälkeen. Silloin olet jo väärässä paikassa. Jos näet että tukka on vrjäty käherretty tai muuten lyhyeksi kynitty.
        Koruka ja killuttimia roikkuu korvista ja sieraimista kasvot jaa silmät maalattu Yällainen ihminen ei voi olla elävässäuskoosa.
        Jos näet joukon joka elää ja haluaa näyttää äärimmäisen askeettiselta esiliinoineen pussihousuineen he ovat tien vasemmallapuolella eli suuresssa omanvanhuskauden eriseuran tiemlä


    • Lasse-setä

      Alkuperäinen esikoislestadiolaisuus on terminä ongelmallinen.

      Esikoisuushan on syntynyt hajaannuksessa 1900 luvun alussa.

      Luulen, ettei siitä savotasta saanut mikään porukka täysiä tyylipisteitä.

      Mitä sitten alkuperäisellä tarkoitetaan? Se voi jollekkin merkitä ulkoista asua ja kodin sisustamista. Jollekkin se merkitsee sellaisten sanojen käyttämistä, jotka ovat olleet silloin kansan kieltä.

      Olen sitä mieltä, ettei kumpikaan ole kestävä peruste omia alkuperäisyyttä. Nimittäin alkuperäinen lestadiolaisuus oli melko yksinkertaista rakenteeltaan ja myös raamatullista. Syntinen saa uskoa itsensä Jumalan lapseksi Kristuksen sovituksen tähden, jota julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä.

      Tässä on lähtökohta ja siihen pitäisi kaikkien uskovien pyrkiä, se olisi alkuperäistä.

      • savon ukko

        Se tahtoo vaan olla niin, että se vanha alkuperäinen lestadiolaisuus jää nykyajan tietokonekauden jalkoihin, sarkanuttuineen, pitkine hameineen´, esiliinoineen ja monotomoisine raamatunlukuineen.Sekä yleensä ihmisten yksinkertaisine elämäntapoineen.


      • teu,

        "Lasse setä "

        Niin asia ei ollut , se Esikoisten alku on lähtenyt , 1873.-.1874- paikkeilla ,,ja se jatkoi
        samaa tahtia siitä asti ohi Hajaannukisen muuten , mutta tietenkin se vaikutti tähän
        sillä kaikki ero si meistä silloin , mutta me emme eronneeteet mistään . Olisiko
        mahdoton ajatus , eräästä Raattaman kirjeestä sain tälläisiä ajatus Vihjetä . Ja nyt olen sitä mieltä etrtä Tästä se alkaa , se on hyvä asia kun sen tietää,


      • Anonyymi
        teu, kirjoitti:

        "Lasse setä "

        Niin asia ei ollut , se Esikoisten alku on lähtenyt , 1873.-.1874- paikkeilla ,,ja se jatkoi
        samaa tahtia siitä asti ohi Hajaannukisen muuten , mutta tietenkin se vaikutti tähän
        sillä kaikki ero si meistä silloin , mutta me emme eronneeteet mistään . Olisiko
        mahdoton ajatus , eräästä Raattaman kirjeestä sain tälläisiä ajatus Vihjetä . Ja nyt olen sitä mieltä etrtä Tästä se alkaa , se on hyvä asia kun sen tietää,

        Juuri näin . Iankaikkinen totuus on että alkuperäinen lestadiolais kristillisyys on esikois lestadiolaisuus. Jos ystäväni haluat tulla autuaaksi että pidät sarkavaatteita ja elämäsi on 1800 -luvulta ja uskot että tietokoneet ja nyky luxus autot ovat syntiä niin musta omavanhurskaus ei valitettavasti hyväksy että kukaan pääsisi iankaikkisuuden ihanalle rannalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin . Iankaikkinen totuus on että alkuperäinen lestadiolais kristillisyys on esikois lestadiolaisuus. Jos ystäväni haluat tulla autuaaksi että pidät sarkavaatteita ja elämäsi on 1800 -luvulta ja uskot että tietokoneet ja nyky luxus autot ovat syntiä niin musta omavanhurskaus ei valitettavasti hyväksy että kukaan pääsisi iankaikkisuuden ihanalle rannalle

        Voisikohan tuota selvemmin ilmaista? Minä en saa siitä muuta tolkkua kuin sen, että kirjoittaja saattaa uskoa niin, että nykyinen esikois lestadiolaisuus on ainoana oikeassa opissa. Uskoo siis esikois lestadiolaisuuteen ainoana pelastavana oppina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisikohan tuota selvemmin ilmaista? Minä en saa siitä muuta tolkkua kuin sen, että kirjoittaja saattaa uskoa niin, että nykyinen esikois lestadiolaisuus on ainoana oikeassa opissa. Uskoo siis esikois lestadiolaisuuteen ainoana pelastavana oppina

        Mitä se sitten tarkoittaa, että on vain yksi oikea oppi, Kristuksen oppi?


    • Elix

      Ihmetyttää, miksi kukan leeviläinen ei vastaa tälle "hätääntyneelle", että missä niitä seuroja pidetään. Kerran kevään mittaan tieto oli täällä palstalla. Mutta aikamoinen hakeminen siinä on, että sen läytää.

      • toodella surkea

        On se surkea tilanne.

        Eikö Leevi vastaa?
        Huuda lujemmin, kenties hän nukkuu, kenties hän on tarpeillaan tai toimittaa asioitaan..


      • Elix
        toodella surkea kirjoitti:

        On se surkea tilanne.

        Eikö Leevi vastaa?
        Huuda lujemmin, kenties hän nukkuu, kenties hän on tarpeillaan tai toimittaa asioitaan..

        Miksi olet ivallinen tuntemattomalle kirjoittajalle? Siksikö, että epäilet hänen olevan erilainen kuin itse olet.

        Olisiko sinulta jotakin pois, jos vastaisit asiallisesti - tai jopa ystävällisesti?

        Lienee todennäköistä, että leeviläiset käyvät tällä sivulla vain satunnaisesti, kun minuakaan tämä saitti ei vedä erityisemmin puoleensa. Ehkä juuri kaltaistesi vuoksi.


      • viisaita ja viisautta
        Elix kirjoitti:

        Miksi olet ivallinen tuntemattomalle kirjoittajalle? Siksikö, että epäilet hänen olevan erilainen kuin itse olet.

        Olisiko sinulta jotakin pois, jos vastaisit asiallisesti - tai jopa ystävällisesti?

        Lienee todennäköistä, että leeviläiset käyvät tällä sivulla vain satunnaisesti, kun minuakaan tämä saitti ei vedä erityisemmin puoleensa. Ehkä juuri kaltaistesi vuoksi.

        Ei se ole ilkelyä, sinä et vain ymmärrä viestin sisältöä. Sääli!

        Onhan se surkeaa, että Leevi ei vastaa.

        "Kirottu olkoon se mies, joka tekee lihasta itselleen käsivarren"


    • miraclesss

      en usko että on olemassa mitää ns. alkuperäistä uskontoa... esikoislestaadiolaiset minusta ovat ainoita jotka ovat oikealla tavalla uskomassa. vaikka en itse niihin kuulukkaan , mutta tunnen hyvin monia. ei raamatussa kielletä farkkuja yms niin että ihan hyvin kuka tahansa lestadiolainen voi käyttää farkkuja yms jos haluaa. Seuroissa on naisilla ja tytöillä tapana pitää hametta ja huivia. hiukset kiinni yms. Ja ei niitä seuroja ole vain tietyillä alueilla. niitä on myös esim. oulussa, turussa, lahdessa, imatralla, teuvalla, joensuussa, mikkelissä, heinolassa jne jne.. itse olen käynnyt monesti eri paikoissa ja vaikka minusta huomaa että olen "erilainen" niin ei kukaan siitä mitään ole tullut sanomaan. Käy ihmeessä tutustumassa. :)

      • uskis

        missä kohtaa Raamatussa sanotaan,että lestadiolaisuus tuo pelastuksen??usko on lahja ja aivan eri asia suhteessa uskontoon.minkään seurakunnan alaisuudesta ei itsestään tulla pelastetuksi vaan henkilökohtaisen uskon kautta.usko vanhurskauttaa itsessään riippumatta siitä mihin seurakuntaan kuulut.Jumala toimii kaikkialla riippumatta paikasta,pyhähenki ohjaa totuudessa.Sana on totuus-viis muiden mielipiteistä.Tutkimalla sanaa aukeavat asiat.


      • teuvo
        uskis kirjoitti:

        missä kohtaa Raamatussa sanotaan,että lestadiolaisuus tuo pelastuksen??usko on lahja ja aivan eri asia suhteessa uskontoon.minkään seurakunnan alaisuudesta ei itsestään tulla pelastetuksi vaan henkilökohtaisen uskon kautta.usko vanhurskauttaa itsessään riippumatta siitä mihin seurakuntaan kuulut.Jumala toimii kaikkialla riippumatta paikasta,pyhähenki ohjaa totuudessa.Sana on totuus-viis muiden mielipiteistä.Tutkimalla sanaa aukeavat asiat.

        Viisaita puhut uskosta. Matemaattisesti ajatellen,, esikoislestadiolaisia on ehkä peräti 10 000 henkilöä suomessa, ruotsissa ehkä 500-1000, samoin norjassa,, Usa-Kanadassa tuhansia, kaikkiaan max 15000-20000. Maailmassa on miljardeja ihmisiä, mutta silti laestadiolaiset sanovat olevansa ainoita oikeita uskovaisia jotka pääsee taivaaseen.
        Riitaisa uskonto, jossa erilaisia kuppikuntia paljon, ei yhtenäistä oppia, saarnataan kuin parhaaksi nähdään.. hajaannusta ja joukkoeroja mm Turussa, Viina on syntiä samoin tv, korut naisilla ja leikatut hiukset. Tupakka ei synti.Isolla osalla väkeä on tv ja viinaa juodaan ym,,mut seuroissa saa synnit anteeksi saarnaajien välityksellä.


      • teu,
        teuvo kirjoitti:

        Viisaita puhut uskosta. Matemaattisesti ajatellen,, esikoislestadiolaisia on ehkä peräti 10 000 henkilöä suomessa, ruotsissa ehkä 500-1000, samoin norjassa,, Usa-Kanadassa tuhansia, kaikkiaan max 15000-20000. Maailmassa on miljardeja ihmisiä, mutta silti laestadiolaiset sanovat olevansa ainoita oikeita uskovaisia jotka pääsee taivaaseen.
        Riitaisa uskonto, jossa erilaisia kuppikuntia paljon, ei yhtenäistä oppia, saarnataan kuin parhaaksi nähdään.. hajaannusta ja joukkoeroja mm Turussa, Viina on syntiä samoin tv, korut naisilla ja leikatut hiukset. Tupakka ei synti.Isolla osalla väkeä on tv ja viinaa juodaan ym,,mut seuroissa saa synnit anteeksi saarnaajien välityksellä.

        " Teuvo"

        Teen sulle tilaston 2007 mukaan suomi = 13.500. ja 2014. = i5100as.

        Koska puhut muistakin , on Norbotteni n. 600.
        ja muita routsia ,etelä .........Knivista.....n.1000.
        ja saman verran Norja ..........yht...........n. 1600
        Yhdysvallat es/lesta pohjaiset . ............n. 15000
        Kanada .................................................N...2000
        PIKKURIPPUSIA YMPÄRI MAAILMAN N . ..700
        KAIKKI YHTEENSÄ ..................................36000.as.


      • teu,
        uskis kirjoitti:

        missä kohtaa Raamatussa sanotaan,että lestadiolaisuus tuo pelastuksen??usko on lahja ja aivan eri asia suhteessa uskontoon.minkään seurakunnan alaisuudesta ei itsestään tulla pelastetuksi vaan henkilökohtaisen uskon kautta.usko vanhurskauttaa itsessään riippumatta siitä mihin seurakuntaan kuulut.Jumala toimii kaikkialla riippumatta paikasta,pyhähenki ohjaa totuudessa.Sana on totuus-viis muiden mielipiteistä.Tutkimalla sanaa aukeavat asiat.

        "uskis "
        Raamattu ei tunne Lestaa , . Mutta Lesta tuntee Raamatun , siis oikein on .
        että USKO Jeesukseen pelastaa sinut ,ja minut ; niin juuri vain henkilökohtaisen
        Uskon kanssa voipelastua , ei jonkin laisen nimi seurakunnan , ei millään voi
        saada Pelustusta ;Pelkästään , että kristillisyys pepalstaa ,,miksei , siksei koska
        Raamattu sanoo että vain Usako Jeesukseen pelastaa,


      • teu,

        Aivan , jokainen on tervetullutkulremaan , hauaisin tuoda lisää Ruokoushuoneita
        Esille , niitä on vielä monia. otan Aakkosjärjestykesssä. ..

        Eno ............. Koivumetsäntie .

        Helsinki ....... Puistolan tie 1.

        Hämeenlinna. Tuomelankatu 21.

        Jämsä............Kannikkatie 8. Olkkola

        Keitele ..........Lepolantie 2.

        Kotka ............kotkantie 12.

        Lammi ..........Sorakuja 3.

        Lappeenranta .Lepolankatu 30.

        Lieksa............. Peltolankatu 10.

        Olainen ........... Rantakatu. 2.

        Padasjoki ....... Kellosalmentie 21.

        Pihtipudas...... Kirkkotie 10.

        Pori.................Koivistonpiuistikko 53. (Teljä)

        Pöytyä ...........Uudentalontie 283. (Heikinsuo)

        Tampere ....... Kurjentaival 22, Viinikka.

        Ja sitten ne muut jotka nän mainitsi ilman osoitetta. :

        Heinola ..........Rajakatu 5,
        Imatra ............Mustikkakuja 4.
        Joensuu Noljakantie 18.

        Lahti ..............Tapparankatu 20.

        Mikkeli ...........Pihlajatie. 2.
        Oulu .............. Siirtolantie 28. (välivainio )
        Teuva ............Keitintehtaantie. 1.
        Turku ............. Kaitaistentie 5.

        Tässä' on tällä hetkellä meidän Rukoushuoneet , Niistä on kaikki uudehkoja n.3-48.v. nuoria Lappeenranta on vanhin ja ja siellä kaavaillaan uutta . ,,


      • eiköpä_näin_ole
        teuvo kirjoitti:

        Viisaita puhut uskosta. Matemaattisesti ajatellen,, esikoislestadiolaisia on ehkä peräti 10 000 henkilöä suomessa, ruotsissa ehkä 500-1000, samoin norjassa,, Usa-Kanadassa tuhansia, kaikkiaan max 15000-20000. Maailmassa on miljardeja ihmisiä, mutta silti laestadiolaiset sanovat olevansa ainoita oikeita uskovaisia jotka pääsee taivaaseen.
        Riitaisa uskonto, jossa erilaisia kuppikuntia paljon, ei yhtenäistä oppia, saarnataan kuin parhaaksi nähdään.. hajaannusta ja joukkoeroja mm Turussa, Viina on syntiä samoin tv, korut naisilla ja leikatut hiukset. Tupakka ei synti.Isolla osalla väkeä on tv ja viinaa juodaan ym,,mut seuroissa saa synnit anteeksi saarnaajien välityksellä.

        Juuri noin se esikoislestadiolaisuudessa menee. Ja uskotellaan, että vain me menemme taivaseen ja tuskin kukaan todella uskoo, JOS rehellisesti alkaa asiaa pohtia. Olenko väärässä?


      • Anonyymi

        Juuri näin ! Esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen kristillisyys ja siihen oomma saaneet syntiä suuresta Jumalan armosta. Kaikki muut suunnat jotka sanovat itseään lestadiolaiseksi ovat eronneet alkuperäisestä kristillisyydestä eikä heidän kokoukset ole kristittyjen paikkoja AMEN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin ! Esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen kristillisyys ja siihen oomma saaneet syntiä suuresta Jumalan armosta. Kaikki muut suunnat jotka sanovat itseään lestadiolaiseksi ovat eronneet alkuperäisestä kristillisyydestä eikä heidän kokoukset ole kristittyjen paikkoja AMEN

        Jaaha, vai niin? Sinä olet siis tuota mieltä, että noin on asia. Mihinkäs perustuu muuhun kuin siihen, että sinulle on noin kerrottu esikoislestadiolaisten toimesta?
        Sinut on ehkä saatu heidän toimestaaan uskomaan myös se, että vain tuohon esikoislestadiolaisuuteen uskovat, siitä kiinni pitävät, pelastuvat ?


      • Anonyymi

        Ystäväni miracless
        Kristillisyydessä ei opeteta että farkut olisivat syntiä . Näillä palstoilla on jonkun verran huuhaata mitä kristillisyydestä kirjoitetaan
        Valehteleminen kristillisyydestä ja kristityistä ei ole niin gamla aadamia !!


      • Anonyymi
        uskis kirjoitti:

        missä kohtaa Raamatussa sanotaan,että lestadiolaisuus tuo pelastuksen??usko on lahja ja aivan eri asia suhteessa uskontoon.minkään seurakunnan alaisuudesta ei itsestään tulla pelastetuksi vaan henkilökohtaisen uskon kautta.usko vanhurskauttaa itsessään riippumatta siitä mihin seurakuntaan kuulut.Jumala toimii kaikkialla riippumatta paikasta,pyhähenki ohjaa totuudessa.Sana on totuus-viis muiden mielipiteistä.Tutkimalla sanaa aukeavat asiat.

        Uskis !
        Oletko sinä Luterilainen ? Jos tunnustat itsesi Luterilaiseksi niin missä kohtaa raamatussa sanotaan että Luterilaisuus on ainoa oikea usko ??? Jos taas uskot että jonkun kirkon papin usko on ainoa oikea niin missä kohtaa raamatussa sanotaan että tämän papin usko on ainoa oikea ??? Asia on Uskis veljeni sillä tavalla että meillä pitää olla samanlainen kristillisyys kuin esimerkiksi Lutherilla rovasti Laestadiuksella paavalilla pietarilla johanneksella ja kaikilla totisilla kristityillä


    • ..=)

      Kyllä seuroja pidetään ympäri Suomea. Ja ympäri maailmaa.. TERVETULOA!

    • Uskossa oleva

      Olen itse tullut takaisin Isän kotiin ja olen saa-
      nut rauhan. Onhan näin vanhana hyvä tietää minne
      on matkalla. Hätääntyneelle sanoisin, että Herra
      on alkanut kohdallasi käännytystyön, ja varmasti
      tiedät milloin olet saanut armon. Kyllä meikäläi-
      siä löytyy koko Suomen alueelta ja rukoushuoneita-
      kin löytyy myös pohjoisesta. Puhelinluettelosta
      löytyy osoite ja seurat alkavat yleensä klo 13 tai
      15 sieltä saat neuvot joilla hätäsi poistuu. toi-
      vottavasti saat avun ennenkuin on myöhäistä.

    • Porkan ukko

      On rukoushuoneita ympäri Suomea, saat rauhan, kun
      teet parannuksen. Minulla on kokemusta olen usko-
      vaisesta kodista, olin silti montakymmentä vuotta
      maailmalla. Palasin omieni joukkoon ja saanut rau-
      han ja ja paljon erittäin hyviä ystäviä. Jos to-
      della haluat rauhaa ja tietoa, kirjoita tälle pals
      talle. Olen valmis kertomaan osoitteita jos tiedän
      missäpäin asut.

    • Johanna Lindh

      Esikoislestadiolaisuus syntyi 1800-1900-lukujen vaiheessa lestadiolaisliikkeen nk. suuren hajaannuksen yhteydessä. Ensin liikkeestä irrottautui Kittilästä alkunsa saanut uusherätys, joka kutsui vastaryhmää vanhoillisiksi. Jälkimmäinen ryhmä jakaantui 1902 vanhoillisiin ja esikoisiin. Esikoisuudesta erkaantui 1960-luvulla voimakkaan konservatiivinen ryhmä, jota kutsutaan leeviläisyydeksi johtajansa Levi Älvgrenin mukaan. Leeviläisyyteen kuuluvat naiset käyttävät edelleen esiliinaa. Voimakas rigorismi ei siis ole merkki alkuperäisyydestä, vaan voimakkaasta käyttäytymisen normittamisesta.

      • teu,

        "Johanna Lind "
        Ei se noin käynyt , ei Esikoiset eronneet mistään , Vaan muut erosi meistä , Olen
        tutkinut 1872 lähtien ja sieltä jostakin kir
        jeestä löytyi , ensikerran sana Esikoinen , 1873 niitä löytyi 2-3kertaa, ,ja 1874 montakertaa , joten kun Raattamaan Hautajaisissa oli 0li pelko Jopa siitä että
        hautajaisissa olisi joku voinut siitää alkaa keskustelun , ei kenenkään tiedätä
        puhuvan siitä (erosta) (1899 oli hautajaiset ) ja VL:t erosi 1902 Eikä kukaan 0le
        sitä ennen eronut ( sitten seikka etta kaikikissa eroissa on ollut osallisena VL:t )

        VL:n Puhetta että Esikoiset olisi eroneet itsestään , siitä näkee vihan joka on sisällä siksi se ei voi pitääkään paikkansa , tarvittaessa voin kertoa seikat oikeasti
        niin että 1899-1902 välillä , ei mennä muihin eroihin sitä ennennen.


      • Anonyymi

        Rakas sisar Johanna Lindh !
        Esikoislestadiolaisuus ei ole syntynyt noin kuten kirjoitit vaan esikoislestadiolaisuus on SYNTYNYT tällä viimeisellä etsikkoajalla silloin kun rovasti Laestadius on saanut elävän uskon kun Lapin Maria on hänelle saarnannut sen korkean evankeliumin ja rovasti on sen uskolla vastaan ottanut. Silloin on syntynyt esikoislestadiolaisuus. Jotkut ihmiset ymmärtävät että lestadiolaisuus ja luterilaisuus ovat eri uskontoja. Ei vaan ne ovat sama elävä kristillisyys. He ovat saarnanneet saman jumalan sanan kuin Paavali Pietari Johannes Matteus Markus ja kaikki kristityt AMEN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakas sisar Johanna Lindh !
        Esikoislestadiolaisuus ei ole syntynyt noin kuten kirjoitit vaan esikoislestadiolaisuus on SYNTYNYT tällä viimeisellä etsikkoajalla silloin kun rovasti Laestadius on saanut elävän uskon kun Lapin Maria on hänelle saarnannut sen korkean evankeliumin ja rovasti on sen uskolla vastaan ottanut. Silloin on syntynyt esikoislestadiolaisuus. Jotkut ihmiset ymmärtävät että lestadiolaisuus ja luterilaisuus ovat eri uskontoja. Ei vaan ne ovat sama elävä kristillisyys. He ovat saarnanneet saman jumalan sanan kuin Paavali Pietari Johannes Matteus Markus ja kaikki kristityt AMEN

        Johannan ja Teun kirjoitukset kuvaavat paremmin esikoislestadiolaisuuden syntyä.

        Laestadius ei perustanut esikoislestadiolaisuutta, ei edes Laestadiolaisuutta. Hän oli Ruotsin kirkon pappi. Syyitä oli monia miksi hän sellaiseen "herätystyöhön" ryhtyi ja minkä seuraukseena Lestadiolaisuus kehittyi ja josta sitten eräässä hajaannuksessa lähti kehittymään nykyinen esikoislestaishaara.

        Esikoislestadiolaisuuden parissa kerrottu "totuus", että vain esikoislestadiolaisuus pelastaa, osoittaa mielestäni melkoista hengellistä sokeutta ja ylpeyttä, jota en voi tunnistaa kristityn käytökseksi, oikean hengen hedelmäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakas sisar Johanna Lindh !
        Esikoislestadiolaisuus ei ole syntynyt noin kuten kirjoitit vaan esikoislestadiolaisuus on SYNTYNYT tällä viimeisellä etsikkoajalla silloin kun rovasti Laestadius on saanut elävän uskon kun Lapin Maria on hänelle saarnannut sen korkean evankeliumin ja rovasti on sen uskolla vastaan ottanut. Silloin on syntynyt esikoislestadiolaisuus. Jotkut ihmiset ymmärtävät että lestadiolaisuus ja luterilaisuus ovat eri uskontoja. Ei vaan ne ovat sama elävä kristillisyys. He ovat saarnanneet saman jumalan sanan kuin Paavali Pietari Johannes Matteus Markus ja kaikki kristityt AMEN

        " silloin kun rovasti Laestadius on saanut elävän uskon kun Lapin Maria on hänelle saarnannut sen korkean evankeliumin ja rovasti on sen uskolla vastaan ottanut. "

        Missä näin kerrotaan, mikä kirja/dokumentti, milloin, missä?


    • esikoislestadiolainen

      kyllä niitä alkuperäisiä lestadiolaisia löytyy muualtakin kun etelä suomesta ja ruotsista, missä päin asustelet niin voin kertoa lähimmän rukoushuoneen osoitteen. Huomasin että sulla on oikea hätä, yleensä en pidä sopivana käydä täällä netissä uskonasioista puhumaan mutta nyt liikutuin ja huomasin että etsit sitä oikeaa rauhaa sydämmellesi.

    • matkassa mutka

      sitä ei enää on vain lapinliike,

    • teuta

      Ei tuommoista luhtheria ole ollutkaan , kun örvelö sanoo .
      Luther ,ja lutherilainen on sama eilen tänään ja huomenna
      mutta pilkka johon örvelö , on pistänyt näppinsä ne voi palaa
      eli pitäisikö laittaa voiteita jo etukäteen ?

    • xxx pilatus..

      uskon oikeus ja sovitus lienee armon kera tärkeimmät, ei se mihin lahkoon kuuluu (lue liike)

      • teu,

        Pilatus se joka tuomitsi Jeesuksen ,,, Hänet kutsui Senaatti ROOMAAN
        Kuulustelivat palestiinan asoita, n,oo35 ja hänet oikeduden jäkeen lähetettiin
        Galliaan oo36. jossa hänteki Itsemurhan , siinä oli pilatuksen tarina..

        Kyllä tuoplla jo joku tunnisti , aivan selväti hän oli leeviläisen naisen klanssa
        siis tämä aloituksesta . Heillä on ns. Rättikristrillisyys , en sano paremmin .
        Valtaosa on sukulaisiani valitan, en arvosta poppoota paljon , mutta se johtuu 1965
        tapauksista , jotka minä katson toisen laiseksi kuin he , johtuen Aug. Iisakssonnista
        joka oli yksinäin susi. hän ei kulkenut kaksin ja kaksin kuten Jeesus kehoitti .

        Omavanhurskas poppoo , johon pitää todeta LK. ja EM. ovat heidän Lapin
        vanhimmat , jotka on päässet lähenemään GP; OM: jo monena vuonna sekä
        muitakin kristittyjä' siis ES/Lestoja suomessa ja Ruotsissa , kuulin Juoruja ja
        voi olla totuuksiakin , että Leeviläisille oli tarjottu , sovinnionkättä . siellä'.

        He käyttää Alkuperäisen Esikoisletaadiolaisten nimeä , vaikka sillä ei ole
        mitään merkitystä koska Jumala katsoo Sydämeen , ja tekee valintoja
        sen mukaan ,,,Karitsa tekee viimeisen tuomion , eikä ole hyväksynyt
        siihen yhtään ihmistä . Eikä ole kysynyt onko liinaa ,tai Esiliinaa eikä
        Eikä mitään muutakaan ihmis työtä tai määritystä. Eikä' synnin nimeä
        Sillä , Jumala ei ole määrittänyt syntejä , 1447 eKr. jälkeen jolloin Hän
        antoi kymmenen käskyä kivitauluissa jos nyt pyritään uusiin ihmisten
        synti määrityksiin , Pitää huomata ,että jos JUMALAN määritys ei riitä
        ihmiselle ,se menee Jumalaa vastaan sitä kautta ,,,kerron nyt,,,

        Joskus oli saarnattu synniksi auto (tarkennan kaikki autot ) sitten ottivat
        poikotista pois Linja-auton koska seuramatkoja oli hyvä tehdä , sitten
        Kuorma-auto pääsi pannasta , kun tavaroita oli hyvä kuskata , ha-auto
        pääsi pannasta joskus 1935/36, Koska enoni osti letukan -36 .
        ''
        Mitä tehtiin niille jotka oli näistä synneistä saarnanneeet ,,ja saattaneet
        tiosia ahdinkoon vaikka mihinasti , siis kailotettiin kuin Joulukuusesta
        esim . Viipurin seutru ,kannasta myöten ei tuntenut Joulukuussta synniksi
        ennen kun evakot tuli siirtolaisina tänne, Olipa ensi kerta kun siitä sanovat.

        ajoitan hiukan talvisota alkoi 1939. 11.30 ..välirauhan aikana moni rakensi
        talon hävitetyn tai polteun tilalla , moni oli sitä mieltä , että rauha jo tulee
        ei tullut , tuli lähtö Evakkoon ..Mietin tässä Että Lapin lähetys on ollut.1939
        ja 1942. Ned on yleisesti ollut keväällä ,kesällä ,syksyllä , mutta ei Jouluna .
        ka siinä selitys .

        minulla on n.kymmenen vanhan synnin pois laitto lista ja annan mielelläni siiträ
        osviittoja jos joku haluaa. ,.


      • teu.
        teu, kirjoitti:

        Pilatus se joka tuomitsi Jeesuksen ,,, Hänet kutsui Senaatti ROOMAAN
        Kuulustelivat palestiinan asoita, n,oo35 ja hänet oikeduden jäkeen lähetettiin
        Galliaan oo36. jossa hänteki Itsemurhan , siinä oli pilatuksen tarina..

        Kyllä tuoplla jo joku tunnisti , aivan selväti hän oli leeviläisen naisen klanssa
        siis tämä aloituksesta . Heillä on ns. Rättikristrillisyys , en sano paremmin .
        Valtaosa on sukulaisiani valitan, en arvosta poppoota paljon , mutta se johtuu 1965
        tapauksista , jotka minä katson toisen laiseksi kuin he , johtuen Aug. Iisakssonnista
        joka oli yksinäin susi. hän ei kulkenut kaksin ja kaksin kuten Jeesus kehoitti .

        Omavanhurskas poppoo , johon pitää todeta LK. ja EM. ovat heidän Lapin
        vanhimmat , jotka on päässet lähenemään GP; OM: jo monena vuonna sekä
        muitakin kristittyjä' siis ES/Lestoja suomessa ja Ruotsissa , kuulin Juoruja ja
        voi olla totuuksiakin , että Leeviläisille oli tarjottu , sovinnionkättä . siellä'.

        He käyttää Alkuperäisen Esikoisletaadiolaisten nimeä , vaikka sillä ei ole
        mitään merkitystä koska Jumala katsoo Sydämeen , ja tekee valintoja
        sen mukaan ,,,Karitsa tekee viimeisen tuomion , eikä ole hyväksynyt
        siihen yhtään ihmistä . Eikä ole kysynyt onko liinaa ,tai Esiliinaa eikä
        Eikä mitään muutakaan ihmis työtä tai määritystä. Eikä' synnin nimeä
        Sillä , Jumala ei ole määrittänyt syntejä , 1447 eKr. jälkeen jolloin Hän
        antoi kymmenen käskyä kivitauluissa jos nyt pyritään uusiin ihmisten
        synti määrityksiin , Pitää huomata ,että jos JUMALAN määritys ei riitä
        ihmiselle ,se menee Jumalaa vastaan sitä kautta ,,,kerron nyt,,,

        Joskus oli saarnattu synniksi auto (tarkennan kaikki autot ) sitten ottivat
        poikotista pois Linja-auton koska seuramatkoja oli hyvä tehdä , sitten
        Kuorma-auto pääsi pannasta , kun tavaroita oli hyvä kuskata , ha-auto
        pääsi pannasta joskus 1935/36, Koska enoni osti letukan -36 .
        ''
        Mitä tehtiin niille jotka oli näistä synneistä saarnanneeet ,,ja saattaneet
        tiosia ahdinkoon vaikka mihinasti , siis kailotettiin kuin Joulukuusesta
        esim . Viipurin seutru ,kannasta myöten ei tuntenut Joulukuussta synniksi
        ennen kun evakot tuli siirtolaisina tänne, Olipa ensi kerta kun siitä sanovat.

        ajoitan hiukan talvisota alkoi 1939. 11.30 ..välirauhan aikana moni rakensi
        talon hävitetyn tai polteun tilalla , moni oli sitä mieltä , että rauha jo tulee
        ei tullut , tuli lähtö Evakkoon ..Mietin tässä Että Lapin lähetys on ollut.1939
        ja 1942. Ned on yleisesti ollut keväällä ,kesällä ,syksyllä , mutta ei Jouluna .
        ka siinä selitys .

        minulla on n.kymmenen vanhan synnin pois laitto lista ja annan mielelläni siiträ
        osviittoja jos joku haluaa. ,.

        Ei ole kukaan kysynyt sit' listaa , teen sen kuitenkin , koska JOTKIN on tarkkoja

        Eritoten se auto , Linja auto ,kuorma AUTO ja Ha -Auto , Polkupyörä ,M-pyyörä
        Sivuvanullinen , Tapetit seinilä, Matot latialla , Pitkät verhot ikkunisssa , Radio .
        Valokuvat , Kamera , yms.
        'Ei kai voi kuin ihmetellä ,,Syntiä ei ole ihmisen määrittely . Jumala Määritteli
        1447eKr viimeisen kerran syntiä ja siitä tuli 10 käskyä.


      • su***
        teu. kirjoitti:

        Ei ole kukaan kysynyt sit' listaa , teen sen kuitenkin , koska JOTKIN on tarkkoja

        Eritoten se auto , Linja auto ,kuorma AUTO ja Ha -Auto , Polkupyörä ,M-pyyörä
        Sivuvanullinen , Tapetit seinilä, Matot latialla , Pitkät verhot ikkunisssa , Radio .
        Valokuvat , Kamera , yms.
        'Ei kai voi kuin ihmetellä ,,Syntiä ei ole ihmisen määrittely . Jumala Määritteli
        1447eKr viimeisen kerran syntiä ja siitä tuli 10 käskyä.

        teu, nyt osui nappiin. Jumala on ainoa meidän syntiemme määrittelijä ja anteeksi antaja. Hän ei ota meiltä mitään, hän antaa kaiken hyvän.


    • 2+3

      Oletko jo löytänyt ? Nyt on jo vuosi 2014

      • Tiedoksvaa

        En usko et on löytäny.


    • jjjj,,,

      justjoo..

      • Hattivatti20

        Oo sinä hiljaa, sulta oo mitää kysytty.


      • eiköpä_näin_ole
        Hattivatti20 kirjoitti:

        Oo sinä hiljaa, sulta oo mitää kysytty.

        Eivät Esikoislestadiolaiset omista taivaan valtakunnan avaimia ainoina oikeina uskovaisina. NIIN kuitenkin joka saarnassa joka rukoushuoneella sen "seurakunnan" saarnaajat väittävät saarnoissaan. Miksi he niin tekevät? Jos ovat menossa iankaikkiseen iloon, eikö se riitä? Miksi pitää väittää Raamattua sieltä täältä hatarasti tulkiten ja monesti itsekin tunnustaen, ettei ymmärrä mitä siinäkin kohtaa tarkoitataan, että kaikki muut menevät Helvettiin? Miksi he tekevät sitä, ei siinä oikea aito hätä muiden sielujen pelastksesta tule mitenkään esiin.


      • Anonyymi
        eiköpä_näin_ole kirjoitti:

        Eivät Esikoislestadiolaiset omista taivaan valtakunnan avaimia ainoina oikeina uskovaisina. NIIN kuitenkin joka saarnassa joka rukoushuoneella sen "seurakunnan" saarnaajat väittävät saarnoissaan. Miksi he niin tekevät? Jos ovat menossa iankaikkiseen iloon, eikö se riitä? Miksi pitää väittää Raamattua sieltä täältä hatarasti tulkiten ja monesti itsekin tunnustaen, ettei ymmärrä mitä siinäkin kohtaa tarkoitataan, että kaikki muut menevät Helvettiin? Miksi he tekevät sitä, ei siinä oikea aito hätä muiden sielujen pelastksesta tule mitenkään esiin.

        Hattivatti! Tälläisia kun viime aikoina olet pähkäillyt ? Siunausta ja onnea kuitenkin


    • PysyPoissaTäältä

      Sullahan sirittää jo pahasti. :o

      • teuta011

        Suosittelen kaikkia lukemaan ketjun!
        Ainakin noin päällisin puolin..
        -


      • JUMALA69

        Ehkä koko kristinuskon hirvittävin tragedia on se, että Jeesus joutui helvettiin. Eikö niin lestadiolaiset? Hänhän ei ollut lestadiolainen ja näin ollen joutui helvettiin. Näinhän te opetatte. Jos nyt alatte vänkäämään ettei näin ole niin se tarkoittaa sitä, että Juutalaiset pääsevät myös taivaaseen ja ovat se "oikea" usko sillä Jeesus oli juutalainen. Kaikenkaikkiaan on huvittavaa lukea kun IHMISET tuomitsevat toisia helvettiin Jumalan nimissä ikään kuin he tietäisivät mitä Jumala haluaa. Huvittavaa on myös lukea miten hiukset, vaatteet, musiikki tai tapa pyytää anteeksi ratkaisee joutuuko helvettiin. Raamatussa ei tällaista ole, mutta joku IHMINEN keksi tällaisia joskus parisataa vuotta sitten ja yhtäkkiä se on totuus. Lisää syitä miksi Jeesus joutui helvettiin. Hänellä oli pitkä tukka ja parta ja hän joi viiniä eli käytti alkoholia. Lestadiolaisuudesta puuttuu Jumalan ydin mikä on RAKKAUS. Sen sijaan siellä on paljon pelkoa, häpeää, tuomitsemista ja rasismia. Lestadiolaisuus täyttää kaikki LAHKON tunnusmerkit ja pitäisi kieltää lailla sen takia, että on todella traumatisoiva kasvualusta lapselle joka joutuu koko lapsuutensa kuulemaan olevansa huono, hävettävä ja kelpaamaton vain siksi, että käyttäytyy kuin lapsi. Lapsi kun ei tajua miksi hän tekee " syntiä" ja kavereille sama asia ei ole syntiä. Se kertoo lapselle, että hänessä on jotain poikkeuksellista vikaa ja hän on erityisen huono.


    • Vasenjalkainen

      Mitä merkitystä sillä on, missä on alkuperäinen lestadiolaisuus?
      Kuka ylipäätään voi määritellä, minkälainen on alkuperäinen lestadiolaisuus?
      Lestadiuksella ei ole liikkeen perustamisen kanssa mitään tekemistä.
      Tutustu pietismiin, niin saat käsityksen lestadiolaisuudesta.
      Liike on tullut Suomeen suoraan Saksasta. Pietismillä on samat heikkoudet kuin kaikella herätyskristillisyydellä, esim. taipumus hengelliseen ylpeyteen, kun tehdään ero "meidän uskovaisten" ja "maailman lasten" välillä. Mutta sen ansiot ovat paljon suuremmat kuin heikkoudet. Kaikille on nyt selviö, että kristillisyys on elämän asia eikä vain tietty oppijärjestelmä. Raamattu kansankirjana, konfirmaatio, maallikkotoiminta sekä sisä-ja ulkolähetys ovat kaikki pietismin hedelmiä.

      • Anonyymi

        Vasenjalkainen !
        Menee väärin jos ymmärrämme että rovasti Laestadius oli lestadiolaisuuden perustaja tai oppi isämme Martti Luther oli luterilaisuuden perustaja ei ei hyvät veljet ! Vaan kysymyksessä on sama ELÄVÄ KRISTILLISYYS ja tämä autuaaksi tekevä usko täytyy olla jokaisella . Se sama usko ja kristillisyys joka oli paavalilla pietarilla johanneksella pienellä lapsella ja ryövärillä ristillä Abrahamilla iisakilla Jakobilla ja kaikilla totisilla kristityillä . Sydämmen uskolla tullaan autuaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan . Oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa .


    • TämäOnKristinusko

      Konfirmaatio Pietismin hedelmä? Kristiusko on ollut jo yli 1500 vuotta, ennen ensimmäistäkään pietistiä. Kristinusko ei ole siis pietismin tuotos, vaan Jeesuksen Kristuksen ruumin maan päällä. Jo vanhan liiton aikana profeettojen kautta ilmoitettu.

      Kyllä tämä Kastettujen opetus ja Herran Pyhä Ehtoollinen on jo 2000 vuotta sitten Jeesuksen asettama.

      Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

      Joh. 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
      Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

      • Vasenjalkainen

        Ei tietenkään pietismi ole mikään Kristinuskon lähde vaan pikemminkin monessa mielessä kyseenalainen ja lakihenkinen yhteisö, mutta hedelmänsä silläkin on, edellä tarkoitin hedelmiä ja myönteisiäkin vaikutuksia Suomessa.


    • jalatjosyötykkö

      missäs se RAAMATTU taas puhuukaan siitä vauvakasteesta ja konfirmaatiosta, kuka muistaa, teuta nyt ainakin ja joku muu kaiketi, mutta missä ne opetukset aiheesta on!

      katksimusta ei nyt lasketa eikä lutterin lipilaareja ollenkaan!

      tuota veren juomista ja lihan syömistä te jaksatte hokea vaikka mitään ette näytä siitä tajuavan.
      Knenekään ei luulisi olevan niin pöllö, että luulee että Jeesus nyt tarjoaa itseään syötäväksi, voi hyvä Isä taivaassa mitä pimeää sotkua!

    • VoiSinuaSokeaRaukka

      Onhan se sulle kerrottu satoja kertoja jo. Ongelma on siinä, että olet hengellisesti sokea tekopyhä henkilö, etkä siksi näe! Tehdäänpä muutama kysymys?

      - Missä Jeesus asetti ikärajan Kasteelle? - Ei missään!
      )* - Missä Jeesus käski kastaa KAIKKI KANSAT hänen opetuslapsikseen Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen?
      **) - Missä Jeesus opetti että kasteen yhteyteen kuuluu myös opetus.

      - Konfirmaatio on tapahtuma, jossa Kristuksen käskyn mukaisesti kastettu nuori menee, kasteopetuksen saatuaan, ensimmäistä kertaa Herran Pyhälle Ehtoolliselle.

      Lopta tuo tyhjän höpöttäminen, ja ota selvää kristinuskosta!

      Sokealle tiedoksi:

      *) Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
      **) Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

      • umpisokealle

        Et ymmärrä mitään koko asiasta etkä ötule ymmärtämään ennekuin Pyhä Henki pääsee valaisemaan mattamustaa isintäsi, ja sekääjn ei tapahdu muuten kuin tulemalla uskolle kuuliaiseksi eli uudestisyntymän kautta!

        JA sitä ei tee lutterisi ei leevi eikä kirkkoisät ei eedes kanttori vaan Pyhä henki kunhan huudat avuksesi Häntä omien syntiesi ja kivikovan sydämesi tähden, siitä on mahdollista alkaa kirjoittaa tännekkin jotain RAAMATULLISTA tekstiä!


      • eihyvänenaikamitäsoopaa

        Tiesitkö kuinka iso prosentti niistä konfirmoiduista on jo samana iltana pilvessöä ja pillereissä, häh, en ole varma onko ainuttakaan konfirmoitua ollut koskaan uskoon tulleita, ei niitäå ainakaan missään näy ei kuulu

        kaljarigissä kuuluu kyllä sitäkin enemmän !

        eikö täysjärkinen ihminen osaa ajatella mitään, kun tuollaista muotojumalisuutta pitää jonain raamatunmukaisena touhuna, no ei osaa näköjään, kirjaimissa riiputaan, muusta ei mitään tajua.


      • promillethallussa
        eihyvänenaikamitäsoopaa kirjoitti:

        Tiesitkö kuinka iso prosentti niistä konfirmoiduista on jo samana iltana pilvessöä ja pillereissä, häh, en ole varma onko ainuttakaan konfirmoitua ollut koskaan uskoon tulleita, ei niitäå ainakaan missään näy ei kuulu

        kaljarigissä kuuluu kyllä sitäkin enemmän !

        eikö täysjärkinen ihminen osaa ajatella mitään, kun tuollaista muotojumalisuutta pitää jonain raamatunmukaisena touhuna, no ei osaa näköjään, kirjaimissa riiputaan, muusta ei mitään tajua.

        Tiesitkö kuinka iso prosentti,,,,

        Kannattaa kysyä teutalta näistä pronsenttiasioista.


      • Anonyymi
        eihyvänenaikamitäsoopaa kirjoitti:

        Tiesitkö kuinka iso prosentti niistä konfirmoiduista on jo samana iltana pilvessöä ja pillereissä, häh, en ole varma onko ainuttakaan konfirmoitua ollut koskaan uskoon tulleita, ei niitäå ainakaan missään näy ei kuulu

        kaljarigissä kuuluu kyllä sitäkin enemmän !

        eikö täysjärkinen ihminen osaa ajatella mitään, kun tuollaista muotojumalisuutta pitää jonain raamatunmukaisena touhuna, no ei osaa näköjään, kirjaimissa riiputaan, muusta ei mitään tajua.

        Esikoislestadiolaisuudessako ei ole muotojumalisuutta? Sen harrastajissa siis. Voi, niitä on paljon, nimikristittyjä, seuroissa käydään, vaikka ei ainakaan esikoislestadiolaisuuteen eli ”Kristillisyyteen” ole täyttä luottamusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisuudessako ei ole muotojumalisuutta? Sen harrastajissa siis. Voi, niitä on paljon, nimikristittyjä, seuroissa käydään, vaikka ei ainakaan esikoislestadiolaisuuteen eli ”Kristillisyyteen” ole täyttä luottamusta.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki anonyymi .
        Vissi totuus on ettei kristityt ole tulleet synnittömäksi ja etteivät kaikki välttämättä ole oikealla sielun tilalla . Mutta mutta veli hyvä ! Kristillisyys on oikea mutta kristityt ovat tottelemattomia sentähden vanhimman täytyy ottaa lapsi syliin opettaa häntä ja lapsi saa imeä armoa vuotavista rinnoista.
        Voi voi anonyymi veljeni ! Kristityllä on täysi luottamus mitä uskotaan ja mitä toivotaan
        Kristityn usko on peräti heikko senvuoksi uskossa taistella ja kilvoitella synnin pois panijana joka aina tarttuu ja hitaaksi tekee
        Uskossa opiskella itselleen ammattia uskossa harrastaa kunto urheilua uskossa rukoilla vaikka se tuntuu ettei ole voimaa siihenkään


      • Anonyymi
        eihyvänenaikamitäsoopaa kirjoitti:

        Tiesitkö kuinka iso prosentti niistä konfirmoiduista on jo samana iltana pilvessöä ja pillereissä, häh, en ole varma onko ainuttakaan konfirmoitua ollut koskaan uskoon tulleita, ei niitäå ainakaan missään näy ei kuulu

        kaljarigissä kuuluu kyllä sitäkin enemmän !

        eikö täysjärkinen ihminen osaa ajatella mitään, kun tuollaista muotojumalisuutta pitää jonain raamatunmukaisena touhuna, no ei osaa näköjään, kirjaimissa riiputaan, muusta ei mitään tajua.

        Voisitko sinä opettaa näitä heikkoja syntisiä, miten pitää elää?


    • ÄläEksyKristitty

      - Kasteessa vanha ihminen tapetaan, yhdessä Kristuksen kanssa.
      - Kasteessa uusi Hengestä syntynyt ihminen syntyy elämään yhdessä Kristuksen kanssa.
      Kasteen lahjana kastettu saa syntinsä anteeksi.
      Kasteen lahjana kastettu saa asuvaisen Pyhän Hengen, lopun elämänsä ajaksi oppaakseen matkalle kohti taivaan maata, - ruumiin ylösnousemusta ja iankaikkista elämää.

      • onkaikenlaistasekottajaa

        Täyttä puluntuubaa tuo kastehöpötyksesi, mitään Raamatun tukea et sille löydä, kirkkosiein ja lutterin tukea löytyy katksimuksesta ja tunnustuksista !

        mitään kasteen lahjoja ei ole Raamatussa, eikä kukaan ole vielä tullut kasteessa uudeksi luomukseksi, mieti nyt sitä sekottaja!


    • NiinEntiiä

      Minun mielestäni pitäisi kysyä, mistä löydän alkuperäisen alkuseurakunnan. Koska, miksi tyytyä samantapaiseen kuin voi saada täydellisen?

    • ÄlkääKristitytEksykö

      Kristuksen kirkko on sanassa ja sakramanteissa, jotka meille on jätetty Pyhän Raamatun kirjoituksissa.

      Alkukirkkoa ei ole ollut enään v. 0060 luvun jälkeen, eikä koskaan tule. Älkää uskoko valehtelijoita.
      Vanojen alettua kristityt hajaantuivat ensimmäisen vuosisadan aikoihin Rooman Keikan Syyrian ja Turkin alueille.

      • ÄlkääKristityteksykö"
        -
        n. 108 Kirkkoisä Ingnatius meni ilolla mestattavaksi
        villieläinten raatelukseen ja nälkiintyneet eläimet tappoi ja
        söivät hänet nopeasti, kun kaikki oli ohi, hänen oppilaansa
        keräsivät isot luut ja lähetti ne Antiokiaan .
        -
        Väitän että alkukirkko oli vielä vahva.
        -


      • padasjoenukko kirjoitti:

        ÄlkääKristityteksykö"
        -
        n. 108 Kirkkoisä Ingnatius meni ilolla mestattavaksi
        villieläinten raatelukseen ja nälkiintyneet eläimet tappoi ja
        söivät hänet nopeasti, kun kaikki oli ohi, hänen oppilaansa
        keräsivät isot luut ja lähetti ne Antiokiaan .
        -
        Väitän että alkukirkko oli vielä vahva.
        -

        Jossa oli alku kirkon keskus, ja kristittyjen valta paikka silloin.
        -
        Pietari mestattiin n. oo65 , ja Paavali oo68 . Vain Johannes sai
        elää ja kuolla normaalisti, eli hän kuoli n. 100 v vanhanhana .
        -


    • valoatuleetaas

      Tuo teidän höpökirkkonne kuivuu kasaan kiihtyvällä vauhdilla koska sillä ei ole mitään annettavaa kenellekkään, ottamassa se on joka suunnasta vaikka viimesenkin peipäpalan verojenkeruunsa kautta, siihen saatte valmistautua että sähköllä tyhjien kirkkojen lämmittäminen loppuu eikä siihen mene kovinkaan kauan.

      Jospa sitten tulisi tilalle jotain elämää antavaa RAAMATULLISTA toimintaa jota ei pakkoveroilla rahoiteta vaan uskoontulleiden omilla varoilla sen mukaan kuin niitä on, ja hyvinhän niitä nbäkyy olevan kun vapaan puolen toimia katsoo !

    • lähetysmies

      Vain Esikoislestadiolaisten seuroissa voi sielunhädässä oleva saada apua. Muualla on kuollut usko ja väärä jumalisuus. Viimeisenä eriseuraan ovat lähteneet esikoiset.

      • vihtahännäntieto

        Tarkistappas höpinöitasi, kuka on lähtenyt ja minne.Sinulle on väärää tietoa syötetty.


    • HäpeäSaastainen

      Suuret sanat eivät suuta halkaise, eikä iso pieru persettä. Sitähän voi netissä hölistä nimettömänä mitä vain.

      • oitapojenpuutetta

        NIinpä ja vielä nimitellä saastaiseksi ketä vain, eikö ole typerää !?

        sinulla on varmaan jokin salainen saastamittari aina päällä ja punast avilkuttaa yhtenään eikö vain !


    • Sivustaseurannut

      Ennen vuotta 1900 painetut kirjat tässä kristillisyydestä on kustannettu nimellä laestadiolais-kristillinen yhdistys , ( kts 1. Vanhinten kirja ). Saman kirjan sivulla 195 puhutaan seurakunnan nimestä hajaannuksen jälkeen ( amerikassa ) ja neuvotaan laittamaan nimen eteen sana "wanha" ( lukekaa kyseinen paikka ). Niin myös tehtiin Suomessa kun kirjoja painettiin myöhemmin nimellä Vanha-Laestadiolais-Kristillinen Yhdistys ry. Tämä ainakin on ihan jokaisen tarkistettavissa, ei tarvi uskoa minkään porukan omiin tarinoihin hajaannuksista ja kuka on lähtenyt mistäkin. Millä luvalla kyseisen yhdistyksen kirjoja kustannetaan uusiksi tänä päivänä, uudella nimellä. Todennäköisesti siitä syystä että yritetään todistella itselleen että ollaan pysytty paikoillaan ja muut on lähtenyt meistä. Ei nimi autuaaksi ketään tee mutta voitaisiin oikeesti toimia rehellisesti niin kuin kristityn pitäisi toimia. Eikä vääristellä historiaa oman mielen mukaisesti.

      • kirjanoppinut

        Mielenkiintoinen kommentti, kun tarkemmin ajattelee esikoislestadiolaiset jättivät vanhan nimensä ( VLKY:n ) joskus 80-90-luvun vaihteessa eli vanhan seurakunta yhdistyksensä ja perustivat uuden yhdistyksen esikoislestadiolaiset ry:n. Nykyiset alle 40 vuotiaat ei varmaan tiedä että ovat joskus kuuluneet ihan eri nimiseen yhdistykseen kuin nyt ja vanhemmat ovat ihan hiljaa ettei totuus paljastuisi.


      • 819273

        Joo, ei Esikoislestadiolaiset ry ole mikään alkuperäinen yhdistys, vaan se on Rauhanyhdistys.


    • HistoriaOnTärkeä

      Näin on. Rauhanyhdistys oli lestadiolaisten yhteinen yhdistys, joka jakaantui kategeetta Raattamaan kuoltu. Tämä jakaantuminen tapahtui vuonna 1902. Purnun paaviutta vaatinut ryhmä erosi "lihallisen vapauden eriseurasta" omaksi yhdistykseksi.

    • eiköpä_näin_ole

      PURNULAISET RY , ainoina taivaaseen menijöinä. Eiköpä olisikin hyvä nimi ottaa nyt jouluna Jellivaarassa käyttöön. Miksikö?
      No koska kyse ei ole liikkeessä Lestadiuksen opista, vaan Purnun opista.
      Mitä mieltä ovat Lapin Vanhimmat? Hehän asian päättäisivät.
      Entä Sepot? Hehän asian ilmeisesti "siunaisivat" eli hyväksyisivät oman asemansa säilyttääkseen Suomen Siionin johtajina.

      No ei siellä jouluseuroissa tietenkään asiaa voi virallisesti päättää, mutta voisi siitä keskustella. Purnulaiset. Ei huono, vai mitä?

    • TuoTokkaEksyiMetsään

      Näin uskoi Joonas Purnu, että Jellivaara on se paikka josta koko lestadiolaisuutta pitää hallita.

      Tähän paikkakuntaan (siellä asuvista valitaan johtajat) Esikoislestadiolaisuus luottaa vankkumatta vielä vuonna 2018.
      Paikkakuntaa kutsutaan mm. lapin Beetlehemiksi. Ja johtajia kitsutaan "lapin vanhimmiksi". Liikkeen johtoryhmää eli johtajien kritiikittömiä nuolijoita kutsutaan "hengelloseksi hallitukseksi".

      Tämä ryhmä joka paitsi uskoo olevansa erehtymätön, ei myöskään, (vaikka ovat kirlon jäseniä), kunnioita kirkkomme lakeja, eikä kirkkojärjestystä. Ei myöskään Suomeen rekisteröityjä yhdistyksiä koskevia lakeja.

      Itsensä erehtymättömänä pitävä ryhmä ei ole kyllä kenenkään luottamuksen arvoinen. Tällä asenteellaan he ovat Jumalan pilkkaajia. Jumalan sana on se minkä mukaan kristityt ojentautuvat, ei ihmisoppeihin ja ihmisten luomiin hierarkioihin.

      • Ydobon

        Jos esikoislestadiolaisuuden historiaa luetaan, niin tutkikaa tarkoin, miten rovasti myös antoi täyden tukensa Johan Raattamaalle. Raattamaa vuorostaan tuki Takkista ja Purnua kaikenmaailman syytösten keskellä. Eikä ne syytökset ole näköjään vieläkään loppuneet.
        Israelin kansa myöskin asetti moneen kertaan kysymyksen: Vain sinunko kauttasi Jumala puhuu meille? Mikä sinä olet meitä johtamaan?
        Seurauksena joku sairastui spitaaliin ja jonkun epäilijäporukan nielaisi maa? Jne...
        Kun emme tiedä kenen kautta Jumala meille puhuu, niin tumiokirveiden heiluttelu kannattaisi lopettaa täälläkin.


      • eiköpä_näin_ole
        Ydobon kirjoitti:

        Jos esikoislestadiolaisuuden historiaa luetaan, niin tutkikaa tarkoin, miten rovasti myös antoi täyden tukensa Johan Raattamaalle. Raattamaa vuorostaan tuki Takkista ja Purnua kaikenmaailman syytösten keskellä. Eikä ne syytökset ole näköjään vieläkään loppuneet.
        Israelin kansa myöskin asetti moneen kertaan kysymyksen: Vain sinunko kauttasi Jumala puhuu meille? Mikä sinä olet meitä johtamaan?
        Seurauksena joku sairastui spitaaliin ja jonkun epäilijäporukan nielaisi maa? Jne...
        Kun emme tiedä kenen kautta Jumala meille puhuu, niin tumiokirveiden heiluttelu kannattaisi lopettaa täälläkin.

        Millaisia tuomiokirveitä tarkoitat? Maan nielasemiset ja spitaaliin sairastumiset niille, jotka eivät ajattele niin kuin sinä. Niinkö ajattelit? Että vain sieltä Jellivaarasta se nyt Jumala meille puhuu näinä aikoina? Rovastin tukiko se nyt on asia, joka sinut mahdollisesti eksyttää?


      • Anonyymi
        Ydobon kirjoitti:

        Jos esikoislestadiolaisuuden historiaa luetaan, niin tutkikaa tarkoin, miten rovasti myös antoi täyden tukensa Johan Raattamaalle. Raattamaa vuorostaan tuki Takkista ja Purnua kaikenmaailman syytösten keskellä. Eikä ne syytökset ole näköjään vieläkään loppuneet.
        Israelin kansa myöskin asetti moneen kertaan kysymyksen: Vain sinunko kauttasi Jumala puhuu meille? Mikä sinä olet meitä johtamaan?
        Seurauksena joku sairastui spitaaliin ja jonkun epäilijäporukan nielaisi maa? Jne...
        Kun emme tiedä kenen kautta Jumala meille puhuu, niin tumiokirveiden heiluttelu kannattaisi lopettaa täälläkin.

        Veli Ydobom! Asia on juuri näin kuten kirjoitit ja kristityt vissimmästi haluamme heidän uskoaan seurata iankaikkisuuden ihanalle rannalle . Jumalani osoita laupeutesi AMEN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veli Ydobom! Asia on juuri näin kuten kirjoitit ja kristityt vissimmästi haluamme heidän uskoaan seurata iankaikkisuuden ihanalle rannalle . Jumalani osoita laupeutesi AMEN

        Niin juuri, haluatte seurata erityissti Purnun uskoa siihen, että hän on "lapin vanhin". Siitä se esikoislestadiolaisuus lähti. Kuka saa johtaa, se oli tärkein kysymys hajaannuksessa, toki siinä oppiriitojakin oli, mutta niitä saatettiin vähän vaikka keksiä ihan vaan valtapyrkimysten takia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veli Ydobom! Asia on juuri näin kuten kirjoitit ja kristityt vissimmästi haluamme heidän uskoaan seurata iankaikkisuuden ihanalle rannalle . Jumalani osoita laupeutesi AMEN

        ”Antoi täyden tukensa Raattamaalle? ” Jos vaikka antoikin, Mitä luulet sillä olevan merkitystä sen väitteen tueksi, että Esikoislestadiolaiset yksin olisi ”seurakunta”, jonka kautta vain voi tulla autuaaksi? Mieti näitä asioita itsekin, äläkä usko kaikkea mitä sinulle kerrotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Antoi täyden tukensa Raattamaalle? ” Jos vaikka antoikin, Mitä luulet sillä olevan merkitystä sen väitteen tueksi, että Esikoislestadiolaiset yksin olisi ”seurakunta”, jonka kautta vain voi tulla autuaaksi? Mieti näitä asioita itsekin, äläkä usko kaikkea mitä sinulle kerrotaan.

        Henkilökulttua lestadiolaisuus, kuten kuvasta hyvin näkyy.😉 Raattamaalaisuutta tämä on, ei oikeasti lestadiolaisuutta. Lestadius ei elänyt kun vuoteen 1861. Herätys alkoi 1844. Lestadius eli siis vain 17 vuotta herätyksen alkamisen jälkeen. Raattamaa hommaili vuoteen 1899 saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veli Ydobom! Asia on juuri näin kuten kirjoitit ja kristityt vissimmästi haluamme heidän uskoaan seurata iankaikkisuuden ihanalle rannalle . Jumalani osoita laupeutesi AMEN

        Ootkos sinä vissimmästi tutustunut lainkaan siihen, miten sinun nyt kannattama Esikoslestadiolaiset ry - USKONTO on kehittynyt melko lyhyessä ajassa kuitenkin muutamassa sukupolvessa?

        Muutamat miehethän sen tekivät johtamisvimmassaan.
        Lukemalla kirjoituksia 1870 - 1900 sanomalehdistä, niin saa aika hyvää tietoa, mistä jo silloin oli kysymys "kristillisyydessä". Ennen esikoislestadiolaisuutta. Ei ollut nimi Laestadiolaisuus vaan Hihhulit. Ja aiheesta nimi oli saatu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin juuri, haluatte seurata erityissti Purnun uskoa siihen, että hän on "lapin vanhin". Siitä se esikoislestadiolaisuus lähti. Kuka saa johtaa, se oli tärkein kysymys hajaannuksessa, toki siinä oppiriitojakin oli, mutta niitä saatettiin vähän vaikka keksiä ihan vaan valtapyrkimysten takia?

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki anonyymi !
        1900 luvun kristillisyyden yhdelläkään vanhimmalla raattamaa Purnu kuoksu niku Wettasjärvi ei ollut sinapin siemenen vertaa valtapyrkimyksiä tai johdattaa seurakuntaa oman selkänsä taakse . Vaan he olivat hyvin nöyriä ja saarnasivat pyhän hengen voimassa
        Laestadius nyt meille kirjoittaa : Ja tulla kristillisyyden johtajaksi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki anonyymi !
        1900 luvun kristillisyyden yhdelläkään vanhimmalla raattamaa Purnu kuoksu niku Wettasjärvi ei ollut sinapin siemenen vertaa valtapyrkimyksiä tai johdattaa seurakuntaa oman selkänsä taakse . Vaan he olivat hyvin nöyriä ja saarnasivat pyhän hengen voimassa
        Laestadius nyt meille kirjoittaa : Ja tulla kristillisyyden johtajaksi .

        Lestadius oli kuollut jo aikoja sitten (v.1861) ja liike oli muuttunut käytännössä raattamalaisuudeksi.

        Esikoislestadiolaisuus on lakihenkisen Joonas Purnun alaisuuteen Johan Raattamaan kuoleman jälkeen alistunut joukko. Purnulla oli sellainen usko, että hän johtaa jatkossa yhtenäistä liikettä Raattamaan jälkeen.

        Iso osa porukasta tiesi Purnun olevan lakihenkinen (räteihin ja lumpuihin uskova), he eivät lähteneet Purnun alaisuuteen, vaan perustivat oman liikkeen, jonka tunnemme Suomessa nykyisin vanhoillislestadiolaisuutena. Esikoislestadiolaiset muodostivat oman porukan vuonna 1902. Nimi Rauhanyhdistys jäi vanhoillislestadsiolaiset - rymälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lestadius oli kuollut jo aikoja sitten (v.1861) ja liike oli muuttunut käytännössä raattamalaisuudeksi.

        Esikoislestadiolaisuus on lakihenkisen Joonas Purnun alaisuuteen Johan Raattamaan kuoleman jälkeen alistunut joukko. Purnulla oli sellainen usko, että hän johtaa jatkossa yhtenäistä liikettä Raattamaan jälkeen.

        Iso osa porukasta tiesi Purnun olevan lakihenkinen (räteihin ja lumpuihin uskova), he eivät lähteneet Purnun alaisuuteen, vaan perustivat oman liikkeen, jonka tunnemme Suomessa nykyisin vanhoillislestadiolaisuutena. Esikoislestadiolaiset muodostivat oman porukan vuonna 1902. Nimi Rauhanyhdistys jäi vanhoillislestadsiolaiset - rymälle.

        Tuon perusteella Esikoislestadiolaiset ei ole mikään alkuperäinen lestadiolaisuus. Samalla tavalla se on "eriseura" kuin esimerkiksi Leeviläiset tai Esikoiset., jotka ovat lähteneet eri suuntiin Esikoislestadiolaisista.


    • HävetkääSaastaiset

      Lestadius, Raattamaa, takkinen ja Purnu ovat mitätön nelikko jo 2000 vuotta sitten Kristuksen perustamassa seurakunnassa.

      Mitä valheita Lestadiuksesta täällä höpistäänkin, niin olen sentään kymmeniä vuosia kuunnellut lestadiuksen luettuja saarnakarttoja ja itsekin niitä lukenut. Lestadius ei ole ikinä tuollaista oppia Jeesuksen Jumalalle lunastamien helvettiin heittelemisestä julistanut, mitä hänen jälkeensä tulleet valtataistelijat ovat julistaneet.

      Lestadius julisti Jeesusta. Ei tuollaista ihmisopeilla kuorrutettua lakihenkistä paskaa, jota nyt esimerkiksi esikoislestadiolaisuudessa julistetaan.

      Ottakaa nyt ensin selvää, ennen kun tulette tänne vainajia häpäisemään tuollaisilla valheillanne.

    • Anonyymi

      Se on pikku juttu tämä mailmanmittainen corona tämän lestalaisten kestokinan rinnalla, eli kuka se heistä mahtaa olla se suurin !

      onko se vaito vaiko purnu vaiko leevi vai ihanko lapinukot.

      taivaskin odottaa jännittyneenä kisojen tulosta.

    • Anonyymi

      Lestadius oli kirkon pappi,rovasti.Oli aikansa ja kansansa herättäjä.On paljon saarnoja jäänyt talteen häneltä ja paljon niitä on kuultu, mutta yhdessäkään saarnassa en ole kuullut Lestadiuksen kirjoittavan hameista, huiveista, enkä esiliinoista.Nämä vaatteet oli silloisen ajan vaatetus, kuten Jeesuksen aikana oli aivan erilaiset, ei ollut miehilläkään housuja, vaan lannevaate, ja päähine liinavaate.
      Siitä mikä oli ja on edelleenkin synti, kohtelu lähimmäisiä kohtaan: juoppous,varkaus ym. siitä hän saarnasi, ihmisen syntisyydestä ja kuinka katuva syntinen voi pelastua.
      Nämä ihmisopin kiemurat on tulleet jälkikäteen omina aivoituksia, kun uskominen on himmentynyt.

    • Kuinka moni onkaan saduissa etsinyt kulta-aarretta sateenkaaren päästä, mutta ei ole löytänyt.
      Samanlainen etsimisongelma on hänellä, joka etsii alkuperäistä lestadiolaisuutta. Ei sellaista ole.
      Lestadiolaisuudet ovat syntyneet pikkuhiljaa eriaisten kehitysvaiheiden tuloksena useiden vuosikymmenien aikana. Mistään kohdasta ei voida sanoa, että tästä alkaa oikea ja alkuperäinen lestadiolaisuus - niin alkuperäinen, että siihen voimme luottaa ja perustaa uskomme.

      Rietas eli sielunvihollinen pistää uskoviakin valvomaan ihan väärissä asoissa.
      Jos joku vielä haluaa tätä asiaa tutkiakin niin siitä vaan - sehän onkin tutkijoiden tehtävä, mutta jos sen perusteella aletaan laittamaan ihmisiä oikeisiin karsinoihin - kuka kuuluu mihinkin ja missä karsinassa saat luvan uskoa - niin joudutaan niin syvälle korpeen - niin syvälle, että huutavan ääni ei ehkä kuulukaan enää siihen erämaahan eli korpeen.

      Silloin se, mikä meille piti olla elämäksi, nimittäin usko Kristukseen, tuleekin meille kuolemaksi, jos siirrymme Kristuksen lujasta perustasta uskomaan olemattomia ja näin seisomaan tyhjän päällä.

      • Anonyymi

        Mitä ajattelevat tästä kirjoituksesta ne ihmiset, jotka ovat uskoneet saarnapuheiden perusteella, että vain ja ainoastaan esikoislestadiolaisuus (ESIKOISLESTADIOLAISET RY) TOIMII ainoana oikeana lestadiolaisuutena?

        Toivottomuudesta Toivoon, kiitos kirjoituksestasi.


      • Anonyymi

        Tyhjän päällähän kaikki esikoislestadiolaisuuteen tai vahhoillislestadiolaisuuteen tai leeviläisyyteen tai sukarilaisuuteen tai helluntailaisuuteen tai ja varsinkin esikoislestadiolaisuuteen uskovat ovat. Sepot, Haimilahet ja kymmenkunta on sitä "ainoina oikein uskovina" liikettä johtavat. Ihmettelen kyllä Lahden V-M:tia. Miksi lähti tuolle tielle?
        Helsingin ja Lappeenrannan fanaatikot ymmärrän, heillä on taustansa, siihen ajaudutaankin, jos järki puuttuu. Järkihän käsketään polkemaan. ;) Pitää vain uskoa mitä "vanhat ovat saarnanneet". Mieti nyt Tatu ihan itse! Miksi olet niin esikoislestadiolainen?


    • Anonyymi

      Laestadiuksen syntymäpäivän kunniaksi hyvä kirjoitus! Kiitos.

      • Anonyymi

        Synttärit ja kunnia, mailman kunnia, heroteksen hapatus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Synttärit ja kunnia, mailman kunnia, heroteksen hapatus

        Ja mitä tarkoitit? Jaa että vaan nykyiseloe yhdistykselle, en nyt sitä tähän kirjoita, mutta sillekö vain kunnia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä tarkoitit? Jaa että vaan nykyiseloe yhdistykselle, en nyt sitä tähän kirjoita, mutta sillekö vain kunnia?

        LLL saarnaa syntymäpäiviä vastaan, niin että maailman lapsilla on monta juhlapäivää


    • Anonyymi

      Paljon olen miettinyt kumpi on syntisempi, nappi vaiko vetoketju.

      ja edelleen joko se on henkselit taikka vyö jolla housunsa pitää yläasennossa.
      siinä auttaa kun sentään Kirjassa puhutaan vyöstä, eli kyllä ne henskelit menee synnin puolelle melko varmasti.

      ei ole helppoa tämä oikein alkuperäisen kristillisyyten löytäminen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe