Turun murre

naurettavaa

Siis voiko hirveämpää murretta Suomessa olla kuin TURUN MURRE! Olen itse lahdesta ja olin viime viikonloppuna vierailulla ystäväni luona Turussa. Pakosta jouduin tutustumaan hänen Turkulaisiin ystäviinsä ja myönnän kyllä että ei meinannut aluksi pokka pitää kun kuunteli niiden turkulaisten möngerrystä. Loppuvaiheessa minua alkoi suorastaan jo kyrpimään ja vihastuttamaan kyseinen murre.

Onneksi en ole Turkulainen :)

74

4882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lounaismurteellinen

      Ei niitä idänmurteitakaan jaksa tosiaan kuunella kovin kauaa, mutta eipä ole silti tullut mieleen mennä siitä päätä aukomaan lahtelaisille.

      Omasta mielestäni lounaismurteet ovat Suomen kauneimpia murteita, joten se taitaa olla kauneus kuulijan korvassa ;)

      Ehkä Lahden pojat olis kannattanut sitten pysyä kotonaan, Turussa puhutaan niin kuin Turussa puhutaan, jos sitä ei kestä, niin hei hei vaan! Ei jäädä kaipaamaan!

      • mitensenottaa

        Monet täälläpäinkin puhuu tosi oudosti ihan kuin olisi puhevika, lähinnä maaseudulla, Kustavissa, Vehmaalla,Uudessakaupungissa...Vanha Rauman vaikea saada edes selvää. Hirveintä kuitenkin on hesan slangi.


      • aakasesuus

        Aina on toosaa irronnut kun olen Turussa tai Lahdessa suuni aukaissut. Terveisin syntyperäinen Savolainen.


      • Anonyymi

        Hyvin sanottu. Puhetyyli/murre on niin olennainen osa ihmisen persoonaa, että enpä pidä sen haukkumista ystävällisenä. Moni vieras murre kuulostaa oudolta minun korvissani, mutta ei tulisi mieleenikään mennä sitä julkisesti haukkumaan. Eiköhän jokaisen lapsuuden murre kuulosta kauneimmalta omissa korvissa? Minuun ainakin koskee, kun kuulen omaa rakasta murrttani mollattavan.


      • Anonyymi

        Jos joku antaa omaa kritiikkiään Turun murteesta taiko mielipide oli, niin sinäkö ajat heti pois täältä ihmispoloisen. Kyllähän sitä saa sanoa saa saa, ja paljonkin on sanottavaa. Tuo mielipiteesi toi esille tyhmän turkulaisen, joka on itseään täynnä ja sellaisia omaan napaan tuijottavia on kaikkialla maailmassa.


      • Anonyymi

        Kommentti on ILMISELVÄSTI Varsinais-Suomalaisen lähettämä. He ovat sulkeutuneita,ystävien hyväksikäyttäjiä,ja KATEELLISIA!!!


    • Kaupunkilainen

      Pysy poeka mualla ni tarttee tuulla kuuntellommaa huonnoo puhettaha!! Voi syöttähää ihahaa omahaa murreas siellähää mettäs keskhellä

    • lksadfjkl

      Olen asunut usealla paikkakunnalla ja nyt Turussa. En ymmärrä sitä että Turkulaisia sanotaan sisäänlämpiäviksi. Turkulaiset on seurallisia ja ystävällisiä... samaa en voi sanoa lahtelaisista.

      • Anonyymi

        Lahtelaiset sais kattoo peilista itteensä niin ovat töykeitä ja puhumattomia .


    • Pössis22

      Voiko paljon urpompaa ihmistä olla....?

    • gazpacho

      keskustelunaiheet. Pysy pois turuust jos ei miellytä. Tule vaikka stadiin kuuntelemaan kaunista slangia, tai mene savvoon viäntämään.

    • tkuri

      Onneksi et.

    • Stadilaisuus on huvittavaa!!.

      Se vasta huvittavaa onkin,kun he puhuvat vain äidinkielellä tai sitten kuin heillä olisi "kuuma peruna suussa tne ininää"!!.

    • varmasti oikea

      lahtelainen? Oikeat lahtelaiset eivät nimittäin sano olevansa Lahdesta vaan Lahesta!

      • perunakakka

        ite oon lahesta mut musta lahem murre on kivaa JA LAHES EI SAA TURPAA


    • Jon.

      On naurettavaa myös antaa tälläiseen naurettavaan siestiin naurettavia vastauksia. Järkevät turkulaiset älkää kommentoiko mitään tälläisiin viesteihin.

      • KörmySakke

        Kuka Turussa on muka järkevä?? Todennäköisesti Turkuun tullut turisti
        , muuten se ei ole nahdollista.


    • Samiii

      Itse en ole turkulaisia, mutta Porin murre on kauheinta Suomessa!

    • turkulainen tyttö

      Kyllä olen kanssasi samaa mieltä ,vaikka itsekin Turusta olen. Turun murre tosiaan on todella kamalaa kuunnella.

    • Bong

      Yksi suomenkielen erikoisuuksista on lukuisat murteet. Verrattuna esim. espanjaan jota puhutaan huomattavasti enemmän kuin suomea, espanjankielessä on murteita hyvin vähän, samaa espanjaa puhutaan Etelä-Amerikassa ja Espanjassa.
      Olkaamme ylpeitä hienoista murteistamme. Mielestäni murteet ovat paikkakunnasta riippumatta kaunista kuunneltavaa. Ainoa jota en itse siedä on uus-stadin murre. Tarkoitan tällä muilta paikkakunnilta muuttavien pyrkimystä puhua kuin pääkaupunkimme natiivit(jotka kaikki eivät todellakaan puhu mitään stadin murretta).
      Olen itsekin alunperin tuolta Päijät-Hämeestä, missä ei ole vahvaa murretta ja korva ei ehkä ole tottunut vahvaan kieleen.
      Suosittelen kuulemaan myös oikeaa Rauman murretta ja ruotsinkielen taitoisille (en tosin teidä onko siitäkään hyötyä:)) vierailua Närpeksen tienoilla :)

    • los_sin_nombre

      itse möngerrät. musta on hienoo että on eri murteita. esimerkiks hienoo kuunnella ku joensuun seudulta olevat ihmiset puhuu.

    • menkhöö.laphii

      Aloittajan ensimmäinen reissu poissa kotoaan ;)

    • tpyooukouyokjko

      Turun murre on yksi niistä rumimmista Rauman murteen kanssa.

      Onneksi Turun murre on häviämässä ja tilalle on tullut yleiskieli.,koska Turussa on onneksi paljon opiskelijoita muualta Suomesta ja maailmaltakin

      • I17qbqpwbsp

        Taas joku Einstein kommentoi kymmenen vuotta vanhoihin keskusteluihin.

        Taidat olla Helsingistä..


      • I17qbqpwbsp

        Kumpaakaan ei ymmärrä kun turkulainen ja raumalainen juoppo keskustelevat. Ihan kuin panisivat sikaa karjunnasta päätellen.!


      • rgijepogjp
        I17qbqpwbsp kirjoitti:

        Kumpaakaan ei ymmärrä kun turkulainen ja raumalainen juoppo keskustelevat. Ihan kuin panisivat sikaa karjunnasta päätellen.!

        Sinulla on siis kokemusta sian panemisesta?


    • mie-sie

      Kaikkein kamalinta on karjalaisten miukun maukun -murre

      • kylmääki

        Lähempänä ne kuitenkin on perusmuotoa kuin mää ja sää tai ei sen kauempana. Helpommin ulkomaalainen ymmärtää minä > mie kuin mää.


    • Haukkuhaavantekee

      Kun menen johonkin toiseen Suomen kaupunkiin, en mene moittimaan asukkaille tuon paikkakunnan oloja enkä murretta. Se on vähän sama kuin jos menisi kutsuttuna kylään ja moittisi, että onpa huonot tarjoiut ja ruma kalustus.

      • Anonyymi

        Kyllä täällä Turussa lähisuku velvoittaa sen ettei voi kutsua kylään, kun sanovat:" kui sää voit assu tällases, näi pienes ?"


    • Kylmääkituruus

      Jep,kauhealta kuullostaa,väki epämuodikasta katukuvassa...ehkäpä siitä johtuukin,jos koiriinkin vertaa paikallisasikkeja.
      Mikä Suomen rivoin koirarotu?

      Oikein,Turun Murre.

      • Mene_kouluun

        Opettele kirjoittamaan oikein.


    • Pieliset

      Lahtelaiset ovat Itä-Suomalaisten jälkeläisiä.Kun Joensuusta lähdettiin junalla Helsinkiä kohti niin känniset räyhääjät heitettiin Lahen asemalle. Siitä sitten Iskuun ja Askoon töihin.Et simmöttis.

    • miälevikast

      Turun ja Rauman murteet ovat ihania !
      terv: hämäläinen (vain)

    • frEWEE

      Myös Turun yleisin nimi on mulkukka. Onneksi nuita mullkkuja ei ole muualla kuin Turussa.

      • Anonyymi

        Mulkukka on kasvilaji ja se kirjotetta isol. Mulkku on sit asia erikses ja sanota mulkul.


    • HallitusAlasRajatKiinni

      Ite olen myös Lahesta (en Lahdesta) ja asunut melko kauan niin Turussa, Hangossa ja nykyään Stadissa. Yksi asia on surullisen faktaa: KAIKKI murteet ovat katoamassa ja esim. Turussa ei kuule enää juuri aitoa oikeaa murretta, Stadissa ei kuule enää slangia ja murteet muuttuu yhtenäiseksi "sairaan sikahyväksi" nuorison mongerrukseksi! Jyväskylän seudulla on vielä suht'puhdasta Suomen kieltä, mutta koko Suomen kieli on tulevaisuudessa mennyttä, eikä vähiten matujen vuoksi!

      • Kielentarkastaja

        Amen! Juuri näin. Kirjoitan tätä nyt lähes puolta vuotta myöhemmin vastauksena, mutta asian tärkeys ei sen jälkeenkään ole vähentynyt.


      • Anonyymi

        Juuri näin on asia. Perusturkulaisia on kourallinen, jotka puhuvat aitoa Turun murretta, ovat jo katoava luonnonvara.

        Turku on jo vuosisadan ajan tuonut ihmisiä yliopiston kera tänne muualta ulkomailta saakka. Sodan jälkeen kansa vaelsi omassa maassammekin, joten kielimuuri muuttui. Nyt myöskin ihan kaukomailta tänne on tullut suuret määrät ihmisiä

        Todellisuus on tosiasia, että Suomen kieli poistuu kokonaan ajan saatossa maailmalta. Olettehan jo huomanneet pakuja( pakettiautoja ) ynnä liikkeitä, joiden nimi on Englannin kielellä.

        Linja-auto on hyvä paikka huomata millä kelellä ja murteella täällä Turussa paljonkin puhutaan. Englantia ja saksaa niinkuin arabiaa kuulee joka päivä, Turun murretta tuskin lainkaan.


    • niionnääs

      Kaikkein karseinta on stadin slangia osittain vääntävät stadin pellet. Varsinkin sanat "jengiä on paljon" ja "Vika kerta, vika erä, vika kysymys" Ai että ottaa pattiin tollasen kuunteleminen. Tampereen murre ja Turun murre rulettaa, niitä kuuntelee aina mielellään eli kyl maar se näi o ja näin se onnääs. Turku ja Tampesteri is best.

      • Stadi.on.Ykkönen

        Landepelle tuu Stadii saat halin


    • Heksutinn

      Eri puolella suomea asuneena voin sanoa, että eniten ongelmia kuullun ymmärtämisessä on tullut nimenomaan Turussa tän murteen kans. Mutta mikäs siinä, maassa maan tavalla.
      Turun murre on Suomen murteista muuten kaikkein lähimpänä viron kieltä. Ei ihme siis että muistuttaakin eestiä.

      • Anonyymi

        Tippuse eest mun jaoks kalliolt kukkus.


    • SnaaX

      Snaa mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sanoo

      • Anne-Maija

        Mitä tarkoittaa turun murre plooraa?


    • mulukku

      Onk mulkukka soitellu?

      • informaatiotehokasta

        Siinäpä hyvä käytännön esimerkki miten laadukkaan informaatiotiivistä turun kieli on. Saman lausahduksen kun kertoo pitkänuottisella savon murteella niin a) joutuu puoli päivää odottelemaan valmistuuko lause. Hyvällä tuurilla mahdollisesti jo tänään b) vastuu sanotun ymmärryksestä siirtyy täysin kuulijan kontolle.


      • voetokkiisa

        suattaapi tuota hyvinnii olla tai olla olemattanni ka mitepähä tuon ottaa


    • Joutis

      Varsinais-Suomen, siis ainoan ja alkuperäisen Suomen, hoodeilla puhutaan varsinaista , sitä alkuperäistä suomea. Muualla puhutaan murteita.

    • Anonyymi

      Turun murre on listalla sijalla kolme. Ykkönen on stadin murre. Kauheaa! Sitten vielä pohjalainen murre. Eikös se ollut Lauri Tähkä ja Elonkerjuu joka lauloi sitä paskaa!

    • Anonyymi

      Turku on Suomen perse ja Raisio sen reikä.....

      • Anonyymi

        Oma kotikyläsi on ilmeisesti insestin tyyssija


      • Anonyymi

        Sit ku mää mene Raissiost etteppäi ni tule Naantali. Kuka se Naantai sit o? No ajatelkka itte.


    • Anonyymi

      Savo on paskaa ja pohjoiskorea ei kun -karjala täyttä sontaa!

    • Anonyymi

      Turun murteella minä on MÄÄ.

      Mää-ääääää-äää niinkuin lammas määkii. MÄÄ MÄÄ.

      • Anonyymi

        sää ol sika röh röh vaa


    • Anonyymi

      Terve vuon,...suottanen ottoo kantoo niin on Suomenmaassa liiankii monnii murtehia, jotta. Ulukomaalaisia vuon ajattelen.

      • Anonyymi

        Savolaiset, juuri tuollaisia te olette, joten pysykää siellä Savonmuan sisäpuolella.

        https://www.youtube.com/watch?v=aTBvsB7ohVk

        https://www.youtube.com/watch?v=cmFeviN6Aj0


      • Anonyymi

        Ihanat lupsakkaat savolaiset suomen kerma


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko rasisti?

        Vuon en oo minä tiennynnä tuosta mittee. OOn vuon raahassa ja kahtelen muolimaa.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kerran kesäreissulla Joensuussa soitin terveyskeskuksen päivystykseen. Puhelimessa neuvottiin osoitteeksi Noljakantie. En meinannut heti saada selvää, kun siinä kuului äl-äänteen liudennus. Itämurteissa on tuo piirre, venäjän kielen vaikutusta. - Kuka tykkää, kuka ei.

    • Anonyymi

      Turun murre on niin kaunista kuunnella. Ihanaa korvilleni

    • Anonyymi

      Nuoriso on jo hyvää vauhtia muuttamassa murteita. Joka toinen sana on "niinku" ja "vittu". Murteet on mielestäni Suomen kielen mauste.

      • Anonyymi

        Juups ja nuoriso puhuu niin nopsaa ettei mummot pysy perässä. Ihan oikeesti niin nuorisolla on jo kohta ihan oma kieli, muutakin kuin vittu ku hame repes, vittu mun lompsa jäi, vittu,...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juups ja nuoriso puhuu niin nopsaa ettei mummot pysy perässä. Ihan oikeesti niin nuorisolla on jo kohta ihan oma kieli, muutakin kuin vittu ku hame repes, vittu mun lompsa jäi, vittu,...

        just, sillee ja vittu ja tollee….


    • Anonyymi

      Stadin ja vanhan rauman jälkeen paras kaikista jäljelläolevista! Harmittaa, kun ei ole omaksunut puheeseen ilmaisuja semmottiis, tämmöttiis.

      • Anonyymi

        No, minkälaiset säät on Turussa ollut: Semmottii tämmöttii, pilpout.


    • Anonyymi

      Tos ku sanoit et onneks et oo turkulaine ni jos oisit turkulaine ni sua ei ärsyttäis se murre yhtää turkulaine on paras huamiohuara

    • Harvemmin nykyään kuulee sitä "puhdasta" murretta muutakuin vanhempien ihmisten suusta. Mutta toivotaan ettet eksy Turkuun enää uudestaan, tuot jonkun "Suomen chicago" pöpön tänne lol

    • Anonyymi

      Lukemattomia turun pellemurretta vääntäviä kurittanut vuosien varrella. Sööttiä mutta pitäisivät turpansa kiinni.

    • Anonyymi

      Turun murre on koirarotu. Turku on muuten Suomen keskipiste: Sama mihin ilmansuuntaan sieltä lähtee,AINA olot paranee,ihmiset kivonee, ja poliittinen suhmurointi pienenee!!!

    • Anonyymi

      Turun yleisin murre on tällä menolla mogadishun murre .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe