Kuutoseen kallis jarruremontti

6-kuski

Mukava yllätys, kun 3 vuotta vanhaan kuutoseen tuli yli tuhannen euron jarruremontti. Takuu oli tietysti juuri päättynyt. Ensin jarrusatula jumittui ja se piti tilata tehtaalta. Jumittunut jarrusatula oli tietysti tuhonnut jarrupalan ja nehän pitää vaihtaa sitten molemmille puolille. Kuinka ollakaan myös etujarrulevyt oli niin ruosteessa, että nekin oli vaihdettava ja samalla kun vaihdetaan jarrulevyt, niin pitää vaihtaa myös jarrupalat. Autolla on ajettu vasta vähän yli 30 tuhatta ja heti takuun loputtua alkaa tulla tuollaisia remontteja. Onkohan muilla ollut kuutosen jarrujen kanssa ongelmia? Ilmeisesti kuutonen olisi järkevää vaihtaa ennen takuuajan umpeutumista, koska varaosat on noin tolkuttoman kalliita.

59

22620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoh hoijaa

      Toiveajattelua. Toyotan jarruosien huono laatu on tosiasia. Turha sitä on Mazdaan yrittää provoilla.

      • itkgökgkg

        Pääsee sitten palkoille näköjään kun leimalle on laskenut rälläkällä noita ruosteita pois hiomalaikalla ja lamellilaikalla.Nuukana levyjenkin pitää kestää seuravaan palojen vaihtoon.Jumittuneet satulat vaihtanut uusiin ja sitten varovasti pajalle ilmaukseen.


    • Teukka

      .. kolmen vuoden aikana. Oletko miettinyt mikä on sen vaikutus että jarruja on käytetty suhteellisen vähän tuona aikana. Kun jarruja käyttää säännöllisesti, ei pitäisi jarrulevyjen kyllä päästä ruostumaan.

    • Oikeasti 6-kuski

      Taas näitä... tai sama puupäähän tässä taitaa olla asialla. Kaikki mahdolliset autotekniikan viat on kohta yhdistetty 6:een. Pienenä kiusattu, vai jopa hyväksikäytetty?

      • nämä kuutosen

        omistajat. Heidän "unelma" autossaan ei VOI olla mitään vikoja, onhan malli voittanut jotain vertailujakin. Leimaamalla kaikki provoiluksi voi tietysti oma yöuni olla makoisampaa..


      • tojottipojille
        nämä kuutosen kirjoitti:

        omistajat. Heidän "unelma" autossaan ei VOI olla mitään vikoja, onhan malli voittanut jotain vertailujakin. Leimaamalla kaikki provoiluksi voi tietysti oma yöuni olla makoisampaa..

        Vaan kakkoseksi jäävät verrattaessa tojotan omistajiin herkkyydessä... Mutta sillä palstalla onkin sefu, joka viran puolesta deletoi välittömästi kaiken vähänkin negatiiviseen sävyyn sanotun. Ja on kuutonen mallina tosiaan voittanut "jotain" vertailujakin. Muistaakseni jo pari vuotta sitten voitettujen vertailutestien määrä eri testeissä oli luokkaa puolen sataa, joko lie "jotain" sata tullut täyteen...


    • kannata viedä merkkiliikkee...

      Oli tämä nyt sitten tositarina tai ei niin jarrut vaativat toimintakunnossa pysyäkseen käyttöä.

      Lisäksi noin käy kun vie merkkikorjaamolle, loppusumma on kallis. Ns. nyrkkipajat osaavat korjata jarruja siinä missä kalliimmatkin paikat. Lisäksi jarrusatulan vaihto sen jumiuduttua on tyhmyyttä, kun vanhakin saataisiin kunnostettua pienellä vaivalla, ennenkaikkea kun kysymys on näinkin uudesta autosta/osasta.

      Varaosien hinnoista en alkuperäisosina tiedä, jarrupalat ja -levyt onjo saatavilla motonetistä.

      Levyt maksaa 69 euroa kappaleelta, jarrupalat eteen 33,50. Yhteensä 171,50.

      Käytin 626 mazdan korjaamolla Espoossa, korjasi takajarrut perusteellisesti, aikaa meni 2 tuntia, tuntiveloitus 40 euroa.

      Jos tuosta lasketaan, ollaan 250 euron hintaluokassa, tuon päälle sitten jarrusatulan kunnostaminen.

      Ei se ole tyhmä joka maksaa vaan...

    • Vika!

      Jarrusatulan jumittuminen johtuu yleensä siitä et jarruja ei käytetä kuin pikkuisen painamalla, joskus vaikka kerran parissa viikossa pitäs tehdä kunnon niinsanottu "lukkojarrutus"! Silloin jarrusatulan männät pääsee kunnollä töihin ja ei ruostu kiinni ja jumita. Tää on yleinenvika ku ajetaan vähän ja ei jarrutella tehokkaasti. Eikä kato sitä minkä merkkinen auto on?
      Mazdan varaosat ei oo sen kalliimpia kuin muidenkaan autojen sen oon itte huomannu/kokenu!

    • Caravaanari'

      Entisenä Opelin omistajana voin kertoa että jumittuneen jarrusatulan vaihtaminen on suurta tyhmyyttä. Jarrusatulan irroitus, männän ja liukupintojen irroitus ja puhdistus kerran vuodessa riittää. Tuskin Mazda-huollossakaan ovat noin tyhmiä, tai sitten kusettivat 6-0. Jotenkin juttusi vaikuttaa provolta.

      • 323Forte

        Kuulostaa täysin todenmukaiselta jutulta. Mazdan jarruissa on jo vuosikausia ollut noita ongelmia.

        Normaalisti käytettävän Mazdan jarrut saattavat vaatia "herkistelyä" muutaman vuoden välein, mutta todella vähän ajettavien Mazdojen jarrut menevät täysin ruosteeseen ja siinä ei enää auta muu kuin uusia jarrut satuloista alkaen.

        Itselläni on kokemusta perinnöksi saadusta 323F 2001:stä, jolla oli ajettu 32 tkm ja viimeisen vuoden auton oli seissyt lähes ajamatta. Jarruremontille tuli yleiskorjaamolla hintaa 520 euroa. Merkkiliikkeestä tuskin olisi tonnilla selviytynyt.

        Enkä usko, että minua kusetettiin, koskapa olin auton alla kun niitä ensin yritettiin herkistellä.


      • juttuja
        323Forte kirjoitti:

        Kuulostaa täysin todenmukaiselta jutulta. Mazdan jarruissa on jo vuosikausia ollut noita ongelmia.

        Normaalisti käytettävän Mazdan jarrut saattavat vaatia "herkistelyä" muutaman vuoden välein, mutta todella vähän ajettavien Mazdojen jarrut menevät täysin ruosteeseen ja siinä ei enää auta muu kuin uusia jarrut satuloista alkaen.

        Itselläni on kokemusta perinnöksi saadusta 323F 2001:stä, jolla oli ajettu 32 tkm ja viimeisen vuoden auton oli seissyt lähes ajamatta. Jarruremontille tuli yleiskorjaamolla hintaa 520 euroa. Merkkiliikkeestä tuskin olisi tonnilla selviytynyt.

        Enkä usko, että minua kusetettiin, koskapa olin auton alla kun niitä ensin yritettiin herkistellä.

        Mulla on myös perinnöksi saatu 323 1.5 automatik vm:88. Ajettu kahdeksantoista vuoden aikana ainoastaan 65000km. Minulla siitä puolet, viimeisen viiden vuoden aikana mitä on mulla ollut.Etupään levyjarruille ei ole koskaan tehty mitään taakse ainoastaan pari vuotta sitten käsijarru vaijeri.Jarrut toimii kun unelma ei mitään vikaa ja otta aivan tasasesti kiinni.Että ei se vähäinen ajomäärä aina jarruja jumita,taitaa näissä uusissa matuissa se foordin tekniika jumitta.


      • jumiin jos ajaa vähän
        juttuja kirjoitti:

        Mulla on myös perinnöksi saatu 323 1.5 automatik vm:88. Ajettu kahdeksantoista vuoden aikana ainoastaan 65000km. Minulla siitä puolet, viimeisen viiden vuoden aikana mitä on mulla ollut.Etupään levyjarruille ei ole koskaan tehty mitään taakse ainoastaan pari vuotta sitten käsijarru vaijeri.Jarrut toimii kun unelma ei mitään vikaa ja otta aivan tasasesti kiinni.Että ei se vähäinen ajomäärä aina jarruja jumita,taitaa näissä uusissa matuissa se foordin tekniika jumitta.

        1986 mallinen 626, ajettu 130tkm. Etujarrut olleet jumissa kolmeen kertaan. Siis niin jumissa että jarrutus on tapahtunut vain takajarruilla => takajarrut kuluneet loppuun.


      • 6-kuski

        Eipä vaan saaneet Mazdan huollossa jarrusatulaa kuntoon, vaan osa piti tilata tehtaalta Japanista asti ja sitä piti odotella lähes 3 viikkoa. Jotain pientä parannusta saivat ilmeisesti jarrusatulaan tehtyä, koska jarrut ei ekan huollon jälkeen enää ihan niin paljon laahanneet ja kuumentaneet pyörää.

        Kerrohan lisää mikä muu tuossa oli provoa.


      • Kieltämättä
        6-kuski kirjoitti:

        Eipä vaan saaneet Mazdan huollossa jarrusatulaa kuntoon, vaan osa piti tilata tehtaalta Japanista asti ja sitä piti odotella lähes 3 viikkoa. Jotain pientä parannusta saivat ilmeisesti jarrusatulaan tehtyä, koska jarrut ei ekan huollon jälkeen enää ihan niin paljon laahanneet ja kuumentaneet pyörää.

        Kerrohan lisää mikä muu tuossa oli provoa.

        Jos jarrusatulaa ei saa huolto kuntoon, lienee kyseessä joko joku näistä tai useamman yhteensattuma:

        -ammattitaidottomuus
        -oikeasti vaurioitunut jarrusatula/mäntä
        -huolto-osien puute

        Se että jarrut jää laahaamaan kertoo siitä että mäntä ei palaudu sylinterissä. Kun en usko että tuossa ajassa korrosio olisi syönyt sylinteriä, mitä todennäköisemmin suojakumi on jostakin syystä vioittunut.

        Kallis kuminvaihto kieltämättä...


      • 323F
        juttuja kirjoitti:

        Mulla on myös perinnöksi saatu 323 1.5 automatik vm:88. Ajettu kahdeksantoista vuoden aikana ainoastaan 65000km. Minulla siitä puolet, viimeisen viiden vuoden aikana mitä on mulla ollut.Etupään levyjarruille ei ole koskaan tehty mitään taakse ainoastaan pari vuotta sitten käsijarru vaijeri.Jarrut toimii kun unelma ei mitään vikaa ja otta aivan tasasesti kiinni.Että ei se vähäinen ajomäärä aina jarruja jumita,taitaa näissä uusissa matuissa se foordin tekniika jumitta.

        Taitaa ´88 323:ssa olla takana vielä rumpujarrut, eikä levyjarruja?

        Rumpujarrut ovat ehdottomasti paremmat ja varmatoimisemmat vähän ajetuissa autoissa. Edessä levyjarrut yleensä toimivatkin, koska ovat jatkuvasti käytössä.


      • 323f

        Vie auto viroon jarrurempaan aa korjaamoon,sikahalpaa .ESIM:audi-mazda.Takastulessa kontti täys "virvoketa"


      • mikale76

        mazda 6 jarrusatulassa oleva käsijarrun "taagin" juurella oleva stefan tyylinen suoja kuluu ajan kanssa ja lika pääsee sisään ja kuluttaa "taagin" kauluksen jonka johdosta käsijarru jää päälle. ainoa vaihtoehto on uusia satula. insinööri ois voinut asian toisinkin toteutta mutta....nim. kokemusta on.


      • sfgsgsgs
        mikale76 kirjoitti:

        mazda 6 jarrusatulassa oleva käsijarrun "taagin" juurella oleva stefan tyylinen suoja kuluu ajan kanssa ja lika pääsee sisään ja kuluttaa "taagin" kauluksen jonka johdosta käsijarru jää päälle. ainoa vaihtoehto on uusia satula. insinööri ois voinut asian toisinkin toteutta mutta....nim. kokemusta on.

        Nuorempana jaksoi sitten purkaa ja hinkata ja puunata.Nyt nuo käsijarrut levyjarruille sitten kertakäyttökamaa Suomen suolateillä missä hiekka voiteluaineena ja mitään suojausta.


    • Erkki

      Taitaapi olla normaalia nykyautoissa.

      Osui tuossa eilen parturissa Tuulilasi käteen, jossa testissä oli 2v. vanha Avensis, jolla ajettu muistaakseni noin 100 000 km. Etujarrut täysin ruosteessa ja suositeltiin heti jarruremonttia.

      Syyksi mainittiin, että auto seissyt pitkään, mutta ihmettelen noita kilsoja 2 v. vanhassa autossa, jotta ei se nyt kovin pitkään ole voinut seisoa kun on jo tuon verran ajettu 2 vuodessa.

    • 6-kuski
      • ***

        Jos autosta on juuri takuu päättynyt ja ilmenee kuvaamasi vika, on aika keskustella tuotevastuusta. Eiköhän maineestaan kiinni pitävä liike tule murheessa vastaan. Se neuvottelu kuitenkin käydään ko. liikkeessä mahdollisesti kuluttajasuojaviranomaisen avustuksella. Ruikutus täällä palstalla ei auta.


      • jos on tosi tapaus
        *** kirjoitti:

        Jos autosta on juuri takuu päättynyt ja ilmenee kuvaamasi vika, on aika keskustella tuotevastuusta. Eiköhän maineestaan kiinni pitävä liike tule murheessa vastaan. Se neuvottelu kuitenkin käydään ko. liikkeessä mahdollisesti kuluttajasuojaviranomaisen avustuksella. Ruikutus täällä palstalla ei auta.

        Ei se takuu pääty ihan just siihen päivämäärään. Mutta tietysti jos tyytyy kohtaloonsa ja pelkästään täällä "kiroilee", silloin saa myös itse maksaa.


      • 6-kuski
        *** kirjoitti:

        Jos autosta on juuri takuu päättynyt ja ilmenee kuvaamasi vika, on aika keskustella tuotevastuusta. Eiköhän maineestaan kiinni pitävä liike tule murheessa vastaan. Se neuvottelu kuitenkin käydään ko. liikkeessä mahdollisesti kuluttajasuojaviranomaisen avustuksella. Ruikutus täällä palstalla ei auta.

        Asiahan on niin, että tarkoitus ei ole asiasta täällä sen kummemmin ruikuttaa. Kerroinpahan vaan asiallisesti miten on päässyt käymään tähän asti kohtalaisesti palvelleen auton kanssa. Muitakin vikoja on ollut eli auto puolsi aika rajusti oikealle alussa ja ovet ei menneet pakkasella kiinni ja muutama takaisinkutsun takuukorjaus on ollut ja CD-vaihtaja on hajonnut ja takuuna vaihdettu uuteen, mutta noista on selvitty pientä harmitusta lukuunotta ilman kustannuksia. Harmittavin tähän asti oli CD-vaihtajan takuukorjaus, kun asian hoito kesti yli kuukauden ja vaati kolme käyntiä. Vikoja on kuitenkin ollut ajokilometreihin nähden aika paljon eli Mazdan laatu ei ole minun odotuksiani täysin vastannut.

        Jarrusatulan takuuasioistakin on keskusteltu ja asia on vielä kesken ja selvinnee lopullisesti lähiaikoina, kunhan autoliike saa maahantuojalta vastauksen asiasta tiedusteluun. Takuuasian hidas selvittäminen kuitenkin kertonee jotain palvelusta.


      • aloituksessa
        6-kuski kirjoitti:

        Asiahan on niin, että tarkoitus ei ole asiasta täällä sen kummemmin ruikuttaa. Kerroinpahan vaan asiallisesti miten on päässyt käymään tähän asti kohtalaisesti palvelleen auton kanssa. Muitakin vikoja on ollut eli auto puolsi aika rajusti oikealle alussa ja ovet ei menneet pakkasella kiinni ja muutama takaisinkutsun takuukorjaus on ollut ja CD-vaihtaja on hajonnut ja takuuna vaihdettu uuteen, mutta noista on selvitty pientä harmitusta lukuunotta ilman kustannuksia. Harmittavin tähän asti oli CD-vaihtajan takuukorjaus, kun asian hoito kesti yli kuukauden ja vaati kolme käyntiä. Vikoja on kuitenkin ollut ajokilometreihin nähden aika paljon eli Mazdan laatu ei ole minun odotuksiani täysin vastannut.

        Jarrusatulan takuuasioistakin on keskusteltu ja asia on vielä kesken ja selvinnee lopullisesti lähiaikoina, kunhan autoliike saa maahantuojalta vastauksen asiasta tiedusteluun. Takuuasian hidas selvittäminen kuitenkin kertonee jotain palvelusta.

        kuitenkin mainita.

        "Jarrusatulan takuuasioistakin on keskusteltu ja asia on vielä kesken ja selvinnee lopullisesti lähiaikoina, kunhan autoliike saa maahantuojalta vastauksen asiasta tiedusteluun. Takuuasian hidas selvittäminen kuitenkin kertonee jotain palvelusta"

        Epäilyttävää...

        Tosin voihan tuo olla tottakin, kyllä niitä jarruongelmia on kaikissa merkeissä. Itselläkin Avensis alkoi oireilemaan 50tkm paikeilla.


      • 6-kuski
        aloituksessa kirjoitti:

        kuitenkin mainita.

        "Jarrusatulan takuuasioistakin on keskusteltu ja asia on vielä kesken ja selvinnee lopullisesti lähiaikoina, kunhan autoliike saa maahantuojalta vastauksen asiasta tiedusteluun. Takuuasian hidas selvittäminen kuitenkin kertonee jotain palvelusta"

        Epäilyttävää...

        Tosin voihan tuo olla tottakin, kyllä niitä jarruongelmia on kaikissa merkeissä. Itselläkin Avensis alkoi oireilemaan 50tkm paikeilla.

        Takuuasia on nyt loppuunkäsitelty ja maahantuoja ei korvaa mitään. En viitsi asiasta sen enempää riidellä autoliikkeen kanssa, mutta piti tuokin asia vaan selvittää, ettei jäänyt harmittamaan kaiken maksaminen suosiolla.

        Sitä vaan en ymmärrä mitä epäilyttävää tässä kertomassani asiassa on alunperinkään ollut joidenkin tätä provoksi väittäneiden mielestä. Autoissa on vikoja ja niin niitä voi olla Mazdoissakin.


    • Jokkeke

      Ei taida olla provo vaikka kutosen omistajana se olisi paljon mukavampaa. Itselläni 80 tkm ajettu 2003 kutonen ja rengasliikkeen poijat huomasivat
      että oikea takajarru laahaa. Ei mitään kuumenemis ongelmia "vielä". Täytyy viedä huoltoo kun takuuta vielä jäljellä :) Aikaa tilatessa sanoivat että kaikissa nykyautoissa samaa ongelmaa. En kyllä heti nielassut tuota. Edellinen autoni 626 vm-96 johon 6 vuoden ikäisenä meni satulat vaihtoon. Taitaa olla Mazdan tyyppi vika tai sitten itse ajelen liian kevyellä jarru jalalla.

      • Jokkeke

        No nyt on takajarrut huollettu.
        Jarrujen laahaamisen syyksi paljastui jarrupalojen palautusjousen väsyminen. No jarrupalat meni tietenkin vaihtoon. Muuten jarrusatulat olivat OK kunnossa eivätkä siis jumissa.


      • huolto..
        Jokkeke kirjoitti:

        No nyt on takajarrut huollettu.
        Jarrujen laahaamisen syyksi paljastui jarrupalojen palautusjousen väsyminen. No jarrupalat meni tietenkin vaihtoon. Muuten jarrusatulat olivat OK kunnossa eivätkä siis jumissa.

        Jahas, seuraavaks on koneessa vikaa, ja huollossa vaihtavat uudet männän palautusjouset...


    • maksaa ja maksaa

      Esim Motonet...

      JARRUPALASARJA MAZDA 6
      Eteen 33.50eur
      Taakse 19.90eur

      JARRULEVYT MAZDA 6
      69.00eur kpl

      Akkiseltaan laskettuna jarruremontti maksaa (33.50 19.50 4x69.00 eli 329eur), jos vaihtaa siis levytkin, jotka ovat kestaneet ainakin minulla tahan paivaan mennessa 140tkm. Jarrusatuloiden vaihto on suorastaan hulluutta, koska mahdollisen jumituksen saa pois noin 5min tyolla satulaa kohden ja tarvikkeiden hinta on sellainen 50sent per satula.

      Ja mita tulee jarrulevyjen ruosteeseen, niin pari kunnon jarrutusta niin ruoste on vex. Suurempi ongelma on jos ajaa levyt kuumina veteen tms ja ne vaantyvat tai sitten kuluvat niin ohuiksi etta alkavat vaantyilla. Kulumiseen menee kuitenkin kaupunkiajossakin sellaiset 150tkm ja ainakin parit kolmet palat, joten.....

      Sanottakoon nyt niin etta ainahan sita maksaa saa jos haluaa, mutta useinkaan se ei ole taloudellisesti kannattavaa.

      • Jarkko

        >Kulumiseen menee kuitenkin kaupunkiajossakin
        >sellaiset 150tkm ja ainakin parit kolmet palat,
        >joten.....

        Tokkopa menee noin monia paloja. 100 000km mittarissa kutosessa ja alkuperäiset palat edelleen. Ja en aja maantietä vaan Stadissa joka päivä.

        Taidanpa ostaa kalliit alkuperäiset seuraavatkin palat, eipähän tarvii vaihdella koko ajan.


      • palaset
        Jarkko kirjoitti:

        >Kulumiseen menee kuitenkin kaupunkiajossakin
        >sellaiset 150tkm ja ainakin parit kolmet palat,
        >joten.....

        Tokkopa menee noin monia paloja. 100 000km mittarissa kutosessa ja alkuperäiset palat edelleen. Ja en aja maantietä vaan Stadissa joka päivä.

        Taidanpa ostaa kalliit alkuperäiset seuraavatkin palat, eipähän tarvii vaihdella koko ajan.

        Kyllä. Kannattaa ehdotomasti ostaa alkuperäiset jarrupalat. Hinta noin tuplat tarvikeosiin nähden, mutta kestävät paaaljon pidempään.


    • AJETAAN

      JOS AUTO SEISOO SUURIMMAN OSAN AJASTA, NIIN RUOSTUUSE MERSUKII. AJA POIKA AJA, NII EI JARRUTKAA RUOSTU.

      • Jokkeke

        Kuinkahan paljon autolla pitäisi aja kun mulla on tullut vajaassa kolmessa vuodessa 80 tkm ja takajarrut alkavat takertelemaan. Huoltoon kun soittelin sanoivat vielä ettei men takuuseen kun on noin paljon ajettu ???? Olen kyllä kanssasi samaa mieltä että päivittäinen ajo pitäisi pitää jarrujen osat notkeina. Mutta tuntuu vain ettei sekään tässä tapauksessa auta.


      • 6-kuski
        Jokkeke kirjoitti:

        Kuinkahan paljon autolla pitäisi aja kun mulla on tullut vajaassa kolmessa vuodessa 80 tkm ja takajarrut alkavat takertelemaan. Huoltoon kun soittelin sanoivat vielä ettei men takuuseen kun on noin paljon ajettu ???? Olen kyllä kanssasi samaa mieltä että päivittäinen ajo pitäisi pitää jarrujen osat notkeina. Mutta tuntuu vain ettei sekään tässä tapauksessa auta.

        Minulle tulee ajoa noin 12 tkm vuodessa ja eikö tuo ole jo ihan kohtuullinen ajomatka ja jarrujakin on tullut käytettyä ihan normaalisti ja GT-malli kyseessä ollen reippaampiakin kiihdytyksiä ja jarrutuksia on autolla tehty. Kun töihin pääsee paremmin junalla, niin ei ole tarvetta autoilla joka ikinen päivä. Muissa autoissani ei samalla käytöllä ole ikinä ollut mitään ongelmia jarrujen kanssa ja useimmat aiemmat autoni olen ostanut tätä ennen käytettynä. Myöskään edellisessä uutena hankkimassani saksalaisessa autossa ei ollut mitään ongelmia jarrujen kanssa vielä kolmen vuoden jälkeen, eikä myöskään jarrulevyt ruostuneet tuohon tahtiin.

        Etujarrulevyistähän kommenttina oli, että yli 50 % on ruosteessa ja auto ei menisi ilman niiiden vaihtamista katsastuksesta läpi, joten en minä niitäkään ihan huvikseni vaihdattanut. Ja kun merkkihuolto sanoo, ettei jarrusatulaa saa korjattua, niin en minä tuota jarrusatulaakaan viitsinyt viedä minkään nyrkkipajan puoskaroitavaksi kun auto pitää saada luotettavaan toimintakuntoon. Eli tämä kommenttina näille "tee-se-itse" miesten aiemmille kommenteille jarruremontin turhuudesta.


    • Timbe

      Mulla taas alkoi käsijarru jumittamaan oikealta. Yritän välttää käyttöä toistaiseksi, mutta totta sitä vanhasta muistista tulee vahingossa vedettyä. Onneksi se irtoaa vähän matkaa ajettuani, mutta toki levy ehtii kuumentua...pakkohan se on korjauttaa - ja katsastuskin tulee vastaan joskus. Olin yhteydessä huoltoon ja arvelivat, että tulee maksamaan jotain 500: työ, osa (mikä osa, satula vai sylinteri, en muista) palat. Tuntuu aika kovalta hinnalta mokomasta vaivasta. Onko kellään käsitystä, miten täällä Helsingin seudulla jutusta voisi selvitä edullisemmin?

      • kokemusta on

        Mulla oli aikanaan Mazda 626 -92 ja sen edellinen omistaja ei ollut paljon käyttänyt käsijarrua. Ostin auton, kun sillä oli ajettu 70 tkm ja heti alkoi käsijarru jumittelemaan.

        Mazda valtuuttamassa huolloissa olisivat heti vaihdattaneet jarrusatulat, mutta päätin päästä halvemmalla. Vein autoni Tattarisuolle, jossa siihen aikaan (90-luvulla) oli paljon autokorjaamoja ja yhdessä korjaamossa jarrusatulat herkistettiin ja kaikki jarrut kunnostettiin perusteellisesti, jolloin pääsin tosi halvalla verrattuna satuloiden vaihtoon.

        Tosin tuon vuosimallin Mazda 626:ssa oli tyyppivikana noi käsijarrut & jarrusatulat, joten olisko ollut 100 tkm jälkeen, kun taas korjautin jarrut uudelleen samassa korjaamossa ja kokonaiskusstannukset oli edelleenkin halvemmat kun olisin tehnyt asiat Mazdan valtuuttamassa huolossa.


    • Pirre

      Vanhassa 626 mallissa sama juttu,jarrupalat vaihtoon 90 000 ja 200 000 km kohdalla. Jarrulevytkin jouduttiin uusimaan 360 000 km kohdalla arvatkaapa *ituttiko???? No ei he he :-)

    • trp

      tota... Jos funtsitte uusien levyjen hankintaa, kannattaa tiedustella lähimmästä koneistamosta, sorvaavatko kieroutuneita tai ruostuneita jarrulevyjä. Jos levyllä on paksuutta jäljellä riittävästi eikä kierous ylitä sallittua rajaa, sorvaaminen tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin uuden (myös tarvike-) levyn hankinta. Ite tosin puhun Avensiksen levyistä, mutta siellä jarrurempat on jokavuotista puuhaa - ainakin jos takana on levyjarrut (vm-02). Tuskin Mazdan levyt on sen kummosempia kuin Toyonkaan, ja viimeksi kun sorvautin, hinta oli 24,- eetä/levy. Ja suoraa ja ruosteetonta tuli.

    • Kyllä kelpaa

      Jus tehtiin omaan kutoseen kaikki jarrut uusiksi.
      Eteen ja taakse uudet levyt ja palat tietysti sekä eteen uudet
      jarrusatulat. Nykysin et saa mezdan merkkihuollosta "alkuperäisiä"
      osiakaan. Huomasin kun oli tarvikeliikkeessä kyselemässä satuloihin
      tiivistesarjaa, niinmyyjä sanoi että ei ooooooo ja ei kannata korjaa kun
      satulan saa 90€ hintaan. No kysäsin et onko satuloita hyllyssä niin
      myyjä kertoi että just haki merkkiliikkeen varaosamies heiltä viimeset !
      No minä sitte merkkikorjaamolle ja kyselemään saako korjaus sarjaa
      tai satulaa. " Ei ooo korjaus sarjaa ja satulakin pitää tilata ! No kysäsin
      mitäs teillä moinen maksaa ? Heppu repäs hinnan tietokoneelta 200€
      näyttäs olevan. HEHEEH se siitä ns. ALKUPERÄISOSASTA!
      Olenkin ostanut jarrutarvikkeet jo aikoja sitten Virosta oli viime syksynä
      taarjouksessa -40% jarruosat. Sieltä saa myös hyllystä korjausarjoja.
      Mäntä maks 9€ ja kumi tiivisteet siihen 4€ / satula.
      Liukutappejakaan ei saanu täältä joten ostin nekin aikonaan Virosta.
      Että sillai meitä Suomessa merkkiuskollisia huiputetaan.

    • pohjoisen poika

      Suola saa jarrut jumimaan hassua eikö totta. Vaivaa enemmän etelä Suomessa jossa säännöllisemmät suola kylvyt.

    • 6:sella minäkin

      Pitääpä kommentoida vaikka on noin jeesuksen aikuinen viesti.

      Ensimmäinen viesti kertoo kyllä että "merkki"-huollossa on asiakasta vedätetty (taas) 110-0. En millään jaksa uskoa että 3 vuotta vanhassa kulkineessa jarrusylinterit olisivat niin ruosteessa, ettei niitä olisi saanut toimiviksi. Pari kesää sitten juuri korjasin omasta 6:sesta kyseisen osan, eikä maksanut mitään( tai no uudet jarrupalat laitoin samalla).Mutta eihän tuolla katiskalla ole ikääkään kuin 10 v ja yli 300tkm, niin eihän se ole sama asia(juu, en ihan joka vuosi vaihda autoa, jos se ei ole ihan susi foorti).

      Kovasti on muutenki ollut kaikenlaista pikku ja vähän suurempaakin vikaa vrt pihassa oleileva toisen merkkinen lähes samanikäinen(=pari vuotta vanhempi) kottero. Ja maahantuojan asenne on mazdalla juurikin tuo ettei mitään korvata, sekin on tullut koettua. Sen seuraksena taidan jatkossa pysyä laadukkaammissa japanilaisissa merkeissä. ( ja en tarkoita hojo hojo melkeipä pysyy tiellä merkkiä), jotta maahantuoja vastaa, vaikka takuuaikakin olis ummessa.

    • 34643t634

      Motonetistä kaikki nuo aloittajan luettelemat osat maksaa yhteensä 300e, ainakin 2.0 bensalle. Lisäksi jarrusatuloita harvoin tarvii vaihtaa, riitää että kunnostaa (hioo ruosteet, voitelee) ja vaihtaa tiivistesarjat jotka maksavat muutaman euron.

      Ei sitä kukaan pakota menemään merkkihuoltoon. Itsekin ostin juuri tarvikeumpiot mazdaani, maksoivat 110e kappale. Merkkiliikkeessä olis ollut 275e kapale.

      Oman järjen käyttö on sallittua ja hintoja voi vertailla, ei Mazdan korjaukset mitään kalliita ole ja harvoin tarvii korjata.

      • RMB

        Nyt vähän tarkkuutta asian esilletuloon. Tarvikeumpio maksaa 110€. Paljonko maksaa alkuperäinen? Ei mahdollisesti toimiteta.
        Alkuperäinen 275€ maksava osa ei välttämättä ole pelkkä umpio vaan lyhty. Lyhdyn ja umpion erona on se että lyhty sisältää korkeudensäätömoottorin ja polttimot.
        Tässä ei käynyt esille sitä.
        Esimerkki: Mies osti mäen päällä halavala Mannelta auton. Manne pukkasi vielä vauhtia mäkeen. Uusi omistaja hurruutteli mäkeä alas luu ulkona ylpeänä uudesta autostaan. Mäen alas päästessään vauhti hyytyi ja pysähtyi. Mies avasi konepellin ja hämmästyi: "Ei täällä ole edes mottii!" (lainaus "Puolikuu").


      • 2355252
        RMB kirjoitti:

        Nyt vähän tarkkuutta asian esilletuloon. Tarvikeumpio maksaa 110€. Paljonko maksaa alkuperäinen? Ei mahdollisesti toimiteta.
        Alkuperäinen 275€ maksava osa ei välttämättä ole pelkkä umpio vaan lyhty. Lyhdyn ja umpion erona on se että lyhty sisältää korkeudensäätömoottorin ja polttimot.
        Tässä ei käynyt esille sitä.
        Esimerkki: Mies osti mäen päällä halavala Mannelta auton. Manne pukkasi vielä vauhtia mäkeen. Uusi omistaja hurruutteli mäkeä alas luu ulkona ylpeänä uudesta autostaan. Mäen alas päästessään vauhti hyytyi ja pysähtyi. Mies avasi konepellin ja hämmästyi: "Ei täällä ole edes mottii!" (lainaus "Puolikuu").

        Sama osa kyseessä, tarvikeumpio sisältäen säätömoottorin 110 ja merkkihuollosta sama osa 275.

        Lyhty on sellainen missä palaa kynttilä, auton valoissa puhutaan umpioista.

        Eli järjen käyttö on sallittua ja merkkiosia voi vertailla tarvikeosiin niin ei tarvi täällä itkeskellä. Itse kyllä teen perushuollot merkkihuollossa mutta tarkistan hinnat tarkasti. Esim ilma ja raitisilmasuodattimet vaihdan itse koska Motonetistä saa alkuperäislaatuiset 1/3 hinnalla ja vaihtoon ei tarvi edes työkaluja.


      • merkkihuolto

        Taidat olla varsinainen tarviketampio...heheeheeheeheeeheeeheeee


    • ImpoImpiö

      Impotampio 6? Kjäh kjäh kjäh

    • skjfdskljfkdsj

      Todennäköisesti aloittajan autossa toinen jarrusatulan liukutappi ollut jumissa jolloin jarrupala on kulunut epätasaisesti. Liukutapit pitäisi silloin tällöin muutaman vuoden välein irrottaa, puhdistaa ja voidella uudestaan tarkoitukseen soveltuvalla aineella, kumirasva tms.
      Samalla puhdistaa jarrupalojen liikuntapinnatkin jarrusatulasta, kannattaa käyttää jarrujen puhdistussprayta eikä pölyyttää vaan haitallista jarrupölyä ilmaan, hengityssuojain ja suojalasit tietysti jokatapauksessa. Jarrujen kitkapinnat, levyt ja palat puhdistaa vielä jarrukliinerillä niin ei jää mitään paskaa väliin aiheuttamaan kiljumista jarrutuksissa.
      Jarrunesteiden vaihto ajallaan auttaa jarrusylintereitä ja mäntiä pysymään ruosteettomana pidempään, samoin putkia, jne. osia. Jarruneste on hygroskooppista eli imee itseensä vettä ja vesihän on tehokas ruostuttaja, myös jarrunesteen kiehumispiste alenee veden takia. Suomen olosuhteissa kun on suuria lämpötilan ja kosteuden muutoksia, 2 vuotta on maksimi vaihtoväli.

      • Puistokemisti65

        Oikeinko HYGROSKOOPPINEN, älä viisastele jos et tiedä mitä viisastelet,,,LOL


      • mielensäpahoitta

        Sama homma, etujarrun mäntä täysin kiinniruostunut. Ajettu 45 tuhatta km. Mäntä täysin kuiva voiteluaineesta. (mazdan säästöä). Ei ole kiinni jarrunesteestä. Suurin vika tähän mennessä vaihteiston laakerien pettäminen. Vain varakkaat pystyvät nykyisin ajamaan tällä automerkillä.
        Takuuasioissa en ole nuivempaa suhtautumista tavannut.


    • Anonyymi

      vitoseen vaihdatin levyt ja palat 240e eteen. eihän tuo kauhea summa ollut.

      • Anonyymi

        siis taakke


    • Anonyymi

      Vaikka onkin vanha viesti pitää kommentoida mazdan jarruja. Mazda 6 (vm. 2011) jarrut ihan sudet! Takalevyt ja palat mennyt vaihtoon n. 50 tkm välein (olen ajanut 140 tkm kolmas kierros levyssä ja paloissa menossa). Jarrusatulat taakse vaihdettu ja herkistelyt tehty vuosittain huollon yhteydessä (tai ainakin huoltoliikkeet niin väittävät. merkkiliikeen n.1000 euron laskun jälkeen vaihdoin huoltoliikettä). Käsijarru uusittu kokonaisuudessaan ja senkään jälkeen ei toimi kunnolla, jää jumiin säännöllisin väliajoin. Ajan arkipäivinä 60-100 km ja jarruja kyllä käytetään riittävästi.
      Näistä toimenpiteistä huolimatta takajarrut edelleen laahaavat ajossa, ja toinen puoli lämpenee reilusti enemmän kun toinen. Eilen mittasin 20 km ajan jälkeen toisen levyn lämmöksi 180-200 astetta ja toisella puolella 80- 90 astetta. Etulevyt molemmat 40-50 astetta. Ärsyttävintä tässä on se että ”ominaisuus” ei tapahdu ajolla ja huolloliikeet toteavat että kaikki toimii kuten pitää ja pahimmilaan saa kettuilua osakseen.
      Toinen ärsyttävä ominaisuus mazda 6 jarruissa on seuraavanlainen: vesikelillä tai räntäsateella moottoritiellä pitempään ajaessa 1-3 ensimmäistä jarrutusta on ihan tunnottomia, täytyy kunnolla pumpata jarruja, niin kuin ennen vanhaan 80 luvun autoissa. Ei luo hirvittavasti luottamusta äkkitilanteisiin. Niin vielä, tietysti nesteet vaihdettu ja levyjen suoruus on tarkistettu. Pelkästään jarruja on laitettu yli 2000 eurolla, muihin erikoisiin ja hämmästyytäviin Mazdan vikoihin en viitsi tässä viestissä pureutua. Mikään vioista ei ole välille jättänyt, mutta saamarin ärsyttäviä ne ovat.
      Mazdalla kyllä pääsee perille, kunhan pitää lukkosulan ja toppahaalarin matkassa (yht’äkkisten käynnistymättömyys kohtausten odotteluun pakkasella) sekä ei välitä siitä vaikka ajotietokone ja mittaristo jumittuu johonkin vekkuliin asentoon. Parasta tässä kaikessa on kuitenkin se, että kun merkkiliikeessä haluat jutella näistä ”ominaisuuksista” siellä vastataan niinkuin olisit joku idiootti.
      Tänä kesänä Mazda vaihdetaan toiseen merkkin, mittari on tullut täyteen. Ongelma on vain siinä että saako seuraavsta merkistä taas rippakiven.

      • Anonyymi

        Meikäläisellä 2018 kutonen ja takajarrut menevät jo vaihtoon, eivät mene katsastuksesta en'' läpi. Eikä mene takuuseen.

        Ja sama ominaisuus meikäläisen matikassa, saa talvella ja joskus sateella pumpata että saa tuntumaa jarruihin. Voiskohan niitä herkistää jollakin, esim crc ??
        Onko nämä vain kutosen ongelmia, vai onko samoin kolmosessa ?


    • Anonyymi

      Ihanan kallista Mazda-autoilua!

    • Anonyymi

      Osat kannattaa ostaa varaosaliikkeistä jotka myy kaikki merkit. Ja viedä autokorjaamoon (ei merkkiliikkeeseen)

      Jarruremppa olisi maksanut murto-osan.

    • Anonyymi

      Mazda on kuuluisa noita ruoste ongelmista, uusimmissakin havaittu ruoste vikaa, mutta jos jarrulevu on ruosteessa niin sitä ei vaan ole käytetty, ihmettelen miks ihmiset ostaa näitä ruostekasoja...

    • Anonyymi

      Mulla ollut neljä kutista nyt viides menossa .kolmessa ollut jarruvikoja ,rummut jumissa palat kuluu toispuoleisesti.nyt suunnitteilla jarrujen Vahto bremboihin,en tiedä onko järkeä mutta..

    • Anonyymi

      Ei voi muuta sanoa kuin sutta ja sekundaa mazdan jarrut.

    • Anonyymi

      Vuosi sitten vaihdatin kaikkiin kulmiin uudet jarruosat (levyt, palat) pikkukorjaamolla (Fixus). Hinta 470,00 equa. Alkuperäisillä oli ajettu n. 170 tkm - että sellaista. Ei moittimista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7810
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2009
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1940
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1653
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      979
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe