Vaipat - Miksi häpeä?

Pohdiskelija

Päätin aloittaa keskustelun inkontinenssiin läheisesti liittyvästä asiasta, eli niistä surullisenkuuluisista vaipoista. Tai inkontinenssisuojista, jos niin välttämättä haluaa. Onko niiden käytössä jotain pahaa tai hävettävää? Eivätkö virallisen vaippaiän ohittaneet saisi käyttää niitä joutumatta yleisen paheksunnan ja pilkan kohteeksi? Monta kertaa on täälläkin otettu puheeksi tämä, ja monasti ihmisiä pelottaa inkontinenssissa nimenomaan mahdollinen joutuminen vaippoihin.

Otetaan ensiksi perusasiat. Kun ihminen syntyy, hän on inkontinenttinen. Hän pissaa ja kakkaa housuunsa sen enempiä huolehtimatta. Vauvalle vaippojen käyttö on luonnollinen asia. Sitten vauva opetetaan potalle ja normaalissa tilanteessa hän oppii pidättelemään ennen kuin pääsee vessaan. Tätä pidetään ihmisen kasvatuksen kulmakivenä ja on itsestään selvää, että lapsi oppii käymään vessassa. Mutta me kaikki emme ole niin onnekkaita. On ihmisiä jotka pääsivät vaipoista eroon, mutta joutuivat aloittamaan käytön uudestaan inkontinenssin takia (esim. onnettomuus), on myös ihmisiä jotka eivät koskaan päässeet irti vaipoista vaan ovat viettäneet koko elämänsä niissä. On yökastelijoita, jotka parhaassa tapauksessa käyttävät vaippoja vain öisin, mutta tässä haen nimenomaan ihmisiä, joiden tuomio on käyttää vaippoja samalla tavalla kuin lapsuudessa, eli täysipäiväisesti.

Usein/aina (varsinkin nuoremmassa iässä) vaippojen käyttöä hävetään ja itsetunto laskee lähes nolliin. Ko. henkilö ei uskalla poistua kotoaan ja koulu/työkin kärsii. Mutta miksi näin on? Jos ihminen on likinäköinen, hän ostaa lasit, ja moni ihminen ei häpeä silmälasien käyttöään lainkaan. Miksi sitten vaipat ovat niin tabu? Eihän se loppujen lopuksi ole muuta, kuin apuvälineen käyttö lääketieteellisen ongelmaan/sairauteen. Johtuuko se vaippojen ainaisesta liittämisestä vauvoihin? Itse en ole nähnyt missään sääntöä että ainoastaan vauvat saavat häpeilemättä vaippoja käyttää.

Itse olin 15-vuoden huitevilla kun ongelmat tulivat siihen pisteeseen että pienemmmät suojat eivät enää riittäneet. Kun äitini sitten otti puheeksi vaippojen käytön mahdollisuuden, maailmani mureni, ja ensimmäiset kuukaudet olivat tuskaa. Mutta sitten opin kysymään itseltäni, mitä hävettävää siinä on. Mitä hävettävää minulla on, että olen sairastunut inkontinensiin ja haluan käyttää apuvälinettä siihen, housujen kastelemisen sijasta? Itselläni helpotti huomattavasti asian hyväksyminen: käytän vaippoja ja tarvitsen niitä. Se siitä.

Keskustelkaa.

17

4343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harva tietää

      Kyllä se niin on että vaipat housuissa aikuisella on (häpeä) siis yleisesti (tuomittava) juttu.
      Itse olen käyttänyt vaippaa aina yötä päivää ja on se niin että sen tietää vain parhaat ystävät.
      Mutta niiden kanssa oppii elämään ja toimimaan niin että niistä ei tule ongelma. On paljon pahempia asioita joiden kanssa monet pähkäilee.
      Hiusten harmaantuminen ja lähtö, siinä vasta moneelle on ongelma jonka peittäminen tuottaa tuskaa ja aivan turhaan. Housuun pissaamisen suojaamattomuus eli housut pissassa kaupungilla, teatterissa, kylässä...se olisi noloa mutta ei se ole paha jos hiukset muuttaa olotilaansa eikä niille tee mitään.
      Esim kun menen uimahalliin niin en koskaan ole riisuutunut siinä kaikkien nähden vaan käyn yksityiskopissa tai vessassa ja otan siellä vaipan pois. Samoin kun pukeudun siellä niin hoidan homman niin ettei kukaan huomaa.
      Pitkälle junamatkalle laitan niin tukevan vaipan ja kunnon muovihousut ja vielä erityis-suojahousut että pissa saa tulla koko matkan.
      Pukeutuminen on sopeutettu tilanteiden mukaan. Kun on tosi paksut vaipat niin vähän väljemmät vaatteet ja joku pusakka joka peittää pepun..
      Kaikki mikä liittyy housun pissaamisen suojaamiseen muuttu helpoksi ajan kanssa ja sitä vain miettii että oikeitakin ongelmia on monilla.
      Turha rahanmenohan tämä on mutta senkin voi minimoida kun hakee kaikki tuet. Ostelen muovihousuja saksasta ja jenkeistä ja niitäkin minulla on kasapäin. Voisin tulla toimeen aivan yksinkertaisilla housuilla mutta kuvitelkaa, pisirtystä sillekin sektorille että on paljon erilaisia muovihousuja kun niitä kerran tarvii käyttää. SEn sanon että ilman muovihousuja on vaikeaa jos kaikki pissa tulee housuun.
      Häpeä - niin mitä se on. En enää muista.
      Silloin alussa se oli minullekin noloa ja taistelin asiaa vastaan mutta turhaan.
      jos nyt oppisin yhtäkkiä täysin kuivaksi niin varmaan vähän aikaa pitäisin vaippaa ja muovihousuja ihan sen takia että ne on ihan kivat.

      • vaippasisko

        kyllä häpeä on varmaan opittua asiaa. Tai sitten evoluution tuomaa. On se kans sellainen terveysasiakin että otus pissaa ja kakkaa määrättyihin paikkoihin.
        Siitä tulikin mieleen se, että me jotka käytämme suojia emme kyllä heitä/laske vesiämme esim. kaupungilla porttikonkeihin ja pihoille. ;-)
        En tiedä moniko meistä heittää välillä vapaalle ja tapaa nauttia liikaakin nesteitä, mutta minä ainakin.
        Kunnon varustukset kun on matkassa vaihturien kanssa, saa kyllä olla tyytyväinen kun ei ole hätää jonoissa.


    • Anonyymi

      Samaa mieltä.
      Mikä häpeä silmälaseissa? Miksi vaipoissa sitten?
      Ihmisiä me kaikki ollaan ja toisilla toimii toiset asiat, toisilla toiset. Ei pitäisi olla ongelma.

    • Itselläni vaipat ja silmälasit enkä sitä häpeä enää.
      En selviäisi ilman niitä.

    • Anonyymi

      Todella hyvää keskustelua! Samaa itsekin miettinyt ja uskon häpeän liittyvän nimenomaan siihen, että vaipat liitetään vauvoihin ja jonkinlaiseen avuttomuuteen. Esim. vauva, jolla on kakat vaipassa on avuton itse tekemään asialle mitään, vaan on toisten armoilla vaipan vaihtamiseksi ja usein itkemällä sen ilmoittavat. Monet aikuiset, joilla vaippa toimii apuvälineenä, pystyvät itse vaihtamaan vaippansa. Ja vaikka eivät pystyisi, niin avuttomammassa tilanteessa kuka tahansa olisi tarpeet housuissa kuin vaipassa. Ja ei siinä, itselläkin välillä meinannut itku päästä, kun vaippa kastuu tilanteessa, jossa ei pääse pian vaihtamaan kuivaan, mutta kaiken kaikkiaan vaipat ovat hyvä apuväline ja muillekin kuin vauvoille tarpeelliset.

      • Anonyymi

        Kyllä vain, mutta on sitä ihan lääkäreissäkin ja myös muissa ihmisissä niitä, joiden mielestä noi kuuluu vain oikeille vauvoille ja muuta tällaista. On se jännä juttu miten esimerkiksi joku pysyvä selkäydinvauriokin muka voisi olla vain vauvan juttu, kun niillä harvemmin sitä edes onkaan...? Osalle se voi olla jostain syystä niin hankala asia, että rangaistuksen tai jopa väkivallan uhalla kielletään koko homma.

        Monisairas


    • Anonyymi

      En ymmärrä miksi niitä pitäisi hävetä. En ole osannut edes ajatella, että niitä pitäisi hävetä.

    • Anonyymi

      Mua ei enää kiinnosta. Vaihdan housuvaipan salilla pukkarissa. Jos se jotakuta häiritsee niin siinähän sitten häiriintyy.
      Mua häirittee että miesten vessoissa ei oo "tamppooniroskiksia" joita näkee invavessoissa. Vois työntää vaipat niihin eikä avoimeen laariin.

      • Anonyymi

        Meillä vaihdettiin miesten vessaan isompi ja kannellinen roskis, kun muutaman kerran joudun jättämään vaipan roskiin eikä se juuri mahtunut sinne.


    • Minulla on ollut käytössä drynites housuvaipat ja tenan inkohousuvaipat ja minulla on pissit aina ollut housussa ja aina pesulla ei kerkee pöntöllekkää tulee lattialle. On ollut käytössä jo peruskoulusta asti ja nyt en lähde minnee ilman vaippoja. Ollaa kokeiltu ilman vaippaa pesun jälkee ja pitää ilmakylpyä ottaa mut aina saa olla varuillaa ettei tuu pissit mihinkää mul on pyyhkeitä monta kerrost että jos tulee nii siihe sit pesuun

      • Anonyymi

        Oletko koskaan kokeillu teippivaippoja?


      • Hyvä olisi siirtyä teippivaippoihin


    • Anonyymi

      Aloituksesi oli hiton pitkä,en lukenut. ,Nykysin mydään Tena HOUSU- vaippoja.Koot on kirjaimilla esim: S-M-L JNE-Kun niitä ostat katso lukee naisille, miehille on oma malli.Myydään apteekit,kaikki kaupat K-ketjun ja s-ketjun.kulutus tavaraa .

      • Anonyymi

        Jos ei käytä lihaksiaan

        Tenat tangoihin


    • Anonyymi

      On todella väärin, jos yhteiskunnassa pitäisi tuntea häpeää siitä, että joutuu vauvaiän jälkeen käyttämään vaippoja/suojia. Onhan se hienoa, että maailmassa teknologia kehittyy. Mutta mikä ihme siinä on, että ihmisarvo kysymyksissä aina jäädään jälkeen. Kenenkään ei pidä tuntea häpeää siitä, jos joutuu käyttämään arjessa vaippaa oli minkä ikäinen tahansa. Mielestäni häpeällistä on se, nauraa toiselle joka niitä käyttää. Ainoa häpeä mitä ihmisen tulisi tuntea on käytöksestään. Häpeän tunteminen vaivoista tms. johtaa vaan siihen, että ihminen väheksyy itseään ja se estää elämästä ja olemasta onnellinen. Muistakaa kaikki: vaippojen käyttöä ei pidä koskaan hävetä, ei minkään ikäisenä. Jos joku väittää toisin, kannattaa sellaiset ihmiset poistaa elämästä ja todeta, että heillä on vielä opeteltavaa elämästä..

    • Anonyymi

      Joudun itse myös käyttää vaippoja ja olen niihin tottunut täysin. Mun mielestä ne on tosi hyviä ja pintakuivan tuntuisia. Käytän pääasiassa teippivaippaa ja vyövaippoja myös. Vaivaa ollu nyt 20v. Mies yli 40

    • Anonyymi

      Itselläni välillä voi joskus housut kastua, mutta en sitä juurikaan häpeile. Ja en kykene ymmärtämään miksi pitäisi, koska kestän kyllä olla pissaläikkä farkuissa.
      Mutta jos joku haluaa vaippaa käyttää, niin ei se mua haittaa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5196
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1897
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1588
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1197
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe