Millainen siivoustyöhön perehdytys teillä oli, kun aloititte kohteessanne? Siis kohdekohtainen perehdytys ja mitä tietoja saitte omasta työnantajastanne, esim. saitteko kirjallisen esitteen firman käyttämistä aineista, yhteystietoja esimieheen, työn opastus asiakaskohteessa, laiteopastus (yhdistemäkone), siivoustekniikka jne.. siis yleisesti. Saitteko myös samalla kirjallista materiaalia, kuten viikkorytmin? Kuka teitä opasti, kohteen "vanha" siivooja, palveluohjaaja, esimies, vai sijainen? Riittikö työn opastus ja aika teidän mielestänne? Jäikö mitään mieleen vai menikö pieleen?
työhön perehdytys
9
3549
Vastaukset
- kokemus?
Kiinnostaisi..
- minttu_
Menin erääseen pieneen siivousfirmaan töihin, ja minun työhönperhedyttämiseni oli aika epämääräistä. Ensimmäistä kertaa kun olin töissä, työnantaja näytti mallia oikeanlaisesta siivoustekniikasta ja sitten tein perässä. Kertoivat asiat suullisesti, ja sitten piti niiden perusteella yrittää muistaa. Tehtiin pikku hiljaa, pidettiin röökitaukoja 15min välein (itse en polta) ja jauhettiin paskaa... Tässä mun eka työpäiväni.
Toisena työpäivänä olin kahden vanhan työntekijän mukana siivoamassa. He eivät puhuneet juuri mitään, ihmettelin suu auki mitä pitäisi tehdä, kunnes sain kysytyksi mitä minun tulisi tehdä. Tai kun oma-aloitteisesti aloin tehdä hommia, he tulivat jossain vaiheessa huomauttamaan kun tein asioita väärin...
Että tällaista asiantuntevaa työhönperehdyttämistä tässä firmassa. - tällaista
Muutama päivä ennen työn alkua näytettiin kohde ja sanottiin mitä tehdä milloinkin. Ekan työpäivän aluksi tuli firman työntekijä pikaisesti näyttämään ja kertomaan miten tehdä. Aikaa meni ehkä vartti.
Siitä sitten vaan hommii ;) Olihan se melkein kuin itseopiskelua ja yrityksen ja erehdyksen kautta kehitteli suunnilleen toimivia menetelmiä. Paljon virheitä ja todennäköisesti on edelleen asioita, jotka pitäisi tehdä toisin.
Toisessa paikassa ei ollut perehdytystä ollenkaan. Sinne vaan sekaan ihmettelemään. Aika hukassa sitä oli kun nämä vanhemmat ei kerro mitään, kyräilee vain. Ite piti lypsää kaikki. Sitten kun jotain teki, eräs eukko kulki perässä ja teki uudestaa :D
Voi voi.. - tälläinen kokemus
sain hyvän perehdytyksen,kesti 2 viikkoa.Eli kaks viikkoa sain kulkea työhönopastajan mukana ja he kyllä kertoivat kaiken mitä työhön kuuluu,sitten kun aloitin itse hommat,kyselivät miten oon pärjännyt.
- Yksi yrittäjä
Sinut on aika hyvin perehdytetty.
Olen itse siivousfirma yrittäjä ja pidän huolen että työntekijäni saavat kunnon ohjauksen työhönsä. Onhan se plussaa minullekin ja varsinkin minulle että työt tehdään oikein, sekä työntekijälle ilo työskennellä kun tietää mitä tekee.
Siivoan itsekin eri kohteissa ja nautin aivan mielettömästi siivoustyöstä. Siivoustyö on silmin nähtävää työtä,oma kädenjälki näkyy heti.
Pienen palkan takia siivousta ei vielä tänäpäivänä arvosteta kovinkaan paljon, mutta luulisin tulevaisuudessa myös siivouksen olevan arvostettua työtä ja palkat nousee sitä myöten.Toivottavasti olen oikessa siivoustyön tulevaisuudesta.
- firmojen ongelma
Itse olen vuosien aikana ollut useammassakin firmassa isossa ja pienessä. Yleisin ongelma on firmoilla ollut se, että kenelläkään työnantajallani ei ole ollut perehdyttäjää ts. työn opastajaa palveluksessaan. Palveluohjaajan työhön se kuuluu, mutta kun hän tekee vain sitä palveluohjaajan työtä (oma toteamus firmoista) 5-10 prosenttia ja lopun ajan sijaistaa sairaslomalaisia tai tekee omaa kohdettaa tai peruspesuja. Kuitenkin isoilla firmoilla olisi varaa palkata työn opastaja, jonka päätyö olisi uuden työntekijän työhön opastaminen työhönsä. Ja yleisesti firmat eivät edes jaa kirjallisia ohjeita, pyritään siihen, että 10 min. -2 tunnin aikana kerrotut asiat jäävät uuden tulokkaan mieleen! Onpa jopa tehty niin, kun joku vakituinen on sairastunut pitemmäksi aikaa, niin sitten on tilattu vuokrafirmasta työntekijä, ja siinä hän sitten tekee sen mitä tekee. Ja kun hän jää pois, eikä vakituinen tule, samasta vuokrafirmasta tulee toinen hänen tilalleen ja vuokrafirman eka siivooja opastaa tilalleen tulevan. Joten pahemmin ei voi mennä pieleen! Kokematon opettaa kokematonta! Siinä sitten asiakkailla on valittamista kun paikat ovat paskaset, ja onko sitten kiva vakituisen siivoojan tulla töihin ja todeta, että tilat ovat likaisemmat kuin hänen ollessaan töissä.
Siivousfirmat voisivat kiinnittää huomioita uuteen alalle tulijaan ja opastaa kunnolla työhön. Työn opastus ei kuulu kohteen vakituiselle siivoojalle. Jos kuuluu, niin hänelle pitää maksaa sitten kunnon palkanlisä! - se on
meillä palveluohjaaja ja esimies ei tiedä mitä kohteissa edes kuuluu tehdä minäkin päivänä.toisen suuren firman ostettua meidät vanhat pomot sai potkut ja uusia ei kiinnosta tutustua uusiin paikkoihin vaikka opastus kuuluu palveluohjaajalle.talvilomalla tuuraaja soitti ekana loma aamuna ja kysy mitä tekee oli ollu joskus siä siivoomassa mut ei muistanu ja kukaan muu ei tienny kuin minä.
- mulla...
Ekana päivänä minut vietiin siivouskaapin eteen ja sanottiin että tässä välineet, päätä ja sovella itse mitä teet ja miten. Siinähän se päivä menikin touhutessa olevinaan ja samalla tutkien paikkoja miettien miten tätä alan huoltamaan. Ja työhaastattelussa kyllä mainostettiin paikkoja ja ylistettiin siivoajia, mutta muita siivoajia ei sitten ollutkaan ja paikat oli yltä päältä paskassa..!!
Mollin sivut ovatkin nyt ahkerassa syynissä, tuonne en jää! - hankalaa...
Eka perehdys sanassa firmassa (aloitin osa-aikatyöntekijänä):
4h. Näytettiin paikkoja ja hieman kerrottiin mitä piti tehdä. Siivottiin yhdessä. Välineistä kerrottiin ja aineista. Koneitakin näytettiin ja hieman kokeiltiin. Yhdistelmäkone jäi sitten parin kerran kokeilun jälkeen käyttämättä, koska tila johon sen piti vietä oli liian vaarallinen (mielestäni) ja hankala. Kukaan ei huomannut. Pesukoneen käyttöä näytettiin, mut ei sillälailla että olisi jäänyt mieleen. Vakituiset sitten opastivat jälkikäteen myös muissa asioissa. Olen jotenkin kummallinen: en uskalla koskettaa, ellen ole varma toimintatavoista koneiden kanssa.
Kuitenkaan ei riittävästi! Olin ullapalla, mutta erheiden ja virheiden kautta oppisin asioita. Tuntui, että vasta 4 kk jälkeen aloin olemaan varma työstä ja jäljestä. Sain jopa peri kertaa kehuja, mikä hieman yllätti. Olin jo silloin kokoaikatyöntekijä.
Toinen perehdys 2006 keväällä:
Kaksi päivää, mikä oli kiva juttu, mutta ei riittävä näin jälkikäteen. Olin kyllä tyytyväisempi tähän kuin edelliseen. Sain paremman opastuksen.
Miinukset
- sijainen opasti, ei vakituinen
- kansiosta ei ollut mitään hyötyä; vakituinen ei ollut merkinnyt uusia kohteita eikä mitään muutakaan mikä olisi auttanut, kun piti yksin selvitä viikonpäivistä.
Joitakin asioita tuli yllätyksenä joko esimieheltä tai muilta vakkareilta. Kaikki katsoivat ihan outosti, ja itse sitten olin kuin päähän lyöty "et mitä nyt (taas)".
Jälkikäteen kuulin sanattomasti: syy ei ollut sinun vaan vakkarin joka teki extrahommia esimiesten tietämättä.
Kuitenkin tuntuu, etten kauan ole tässä firmassa! Vaikka firma on mieluinen, mutta työ on liian lähellä asiakkaita: kaikenlaista sattuu.
------------------------------------------
Silloin kun ekaa kerta joutuin opastamaan kesätyöntekijää ja halusin varmistaa, että hän hommat osaa, niin kirjoittelin paperille ja kansioon tärkeitä asioita. Kai tein niin, koska itseäni ei pahemmin perehdytty. Opastusta oli kaksi päivää. Loman jälkeen kuulin, että hyvin hän pärjäsi. Onneksi oli kuitenkin kysyvää tyyppiä.
------------------------------------------
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004383
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631713
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331373Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581347Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706