mikä lähtee oksasta kasvamaan?

kiinnostaapi

Pensaat ja koristepuut ovat kalliita.Mitkä olisivat helppoja saada juurtumaan oksasta, ja kuinka,vedessä vai märässä turpeessa? Kiitos asiallisista vastauksista, kaikki tieto ko. kiinnostaa.

14

11403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ultsi79

      Ainakin terijoensalava on helppo lisättävä. Leikkaa riittävän kokoisen oksan ja tökkää sen suoraan multavaan hyvään maahan. Huolehtii säännöllisestä kastelusta ja kasvi juurtuu siihen. Terjoensalavaa on puuna ja pensaana.

      • istuttaja

        missä vaiheessa terioilin oksan voi istuttaa kun sitä on juurruttanut ja siinä on pieniä juuria


      • ultsi79
        istuttaja kirjoitti:

        missä vaiheessa terioilin oksan voi istuttaa kun sitä on juurruttanut ja siinä on pieniä juuria

        Itse olen istuttanut terijoensalavaa suoraan oksasta kasvupaikalle. En siis ole juurruttanut sitä erikseen, vaan tökännyt oksan suoraan kasvupaikalle ja se on siihen alkanut kasvaa. Se on niin helppo lisättävä, että melko pienijuurisetkin voit huoletta istuttaa kasvupaikalle, kunhan vaan muistaa alkuun säännöllisen kastelun.


    • anna_

      Minulla oli pari vuotta sitten lumipalloheisin kukkivia oksia maljakossa. Kestivät kauniina pari viikkoa, ja yllätys:rupesivat tekemään juuria. Poistin kukat, annoin juurten kasvaa ja istutin. Ovat nyt pikku pensaita. Mutta kannattaa ottaa yläkuuhun, siis kasvavan kuun aikanan, kokemuksesta tiedän, että se ei ole huuhaata.

      • lisätään lähes

        kaikki pensaat pistokkaista.

        Helpoin on kevätpistokas eli kun ei lehdet vielä ole puhjenneet.

        Tikut noin 20cm tökitään maahan ja huolehditaan kosteudesta.


      • sillä tavalla
        lisätään lähes kirjoitti:

        kaikki pensaat pistokkaista.

        Helpoin on kevätpistokas eli kun ei lehdet vielä ole puhjenneet.

        Tikut noin 20cm tökitään maahan ja huolehditaan kosteudesta.

        Että laittanu oksan maan sisään on tehnyt kesässä uudet juuret. Ja seuraavana keväänä pistäny oksan uusien juurien kohdalta poikki ja taas on uusi pensas.


      • kuuhullu
        sillä tavalla kirjoitti:

        Että laittanu oksan maan sisään on tehnyt kesässä uudet juuret. Ja seuraavana keväänä pistäny oksan uusien juurien kohdalta poikki ja taas on uusi pensas.

        Voisitkos ystävällisesti kertoa milloin on sellainen aika, koska lähiaikoina?


      • vai ei siinäpä
        kuuhullu kirjoitti:

        Voisitkos ystävällisesti kertoa milloin on sellainen aika, koska lähiaikoina?

        Nyt voi vallan hyvin TAIVUTTAA kasvien oksia maahan. Jollakin vain kiinnität oksan maahan, jotta tuuli ei liikuta ja oksaan kasvaa juuret.

        Eli tee se jo tänään. Oli kuu sitten missä asennossa hyvänsä;)


      • anna_
        kuuhullu kirjoitti:

        Voisitkos ystävällisesti kertoa milloin on sellainen aika, koska lähiaikoina?

        Heti juhannuksen jälkeen alkaa kuu taas kasvaa, kestää täysikuuhun asti, eli seuraavalle viikolle-


    • juurruttaa.

      Kanukka. Oksa poikki ja istuta pussiin/ruukkuun jossa on multaa. tee kevätlaikkaukset että saat haarottumaan ja kas! sinulla on astiataimi.
      kaikki pajunsukuiset kasvit juurtuvat vähän liiankin helposti.

    • Anonyymi

      Voiko mangolian lisätä oksasta

    • Anonyymi

      Voi.

      • Anonyymi

        Onnistuuko lehtotuomen/tuomen lisätä oksasta? Olisi kiva kuulla tästä.


    • Anonyymi

      Onnistuuko marjakuusen pallo juurruttaminen?. Siis elävästä oksasta kuori pois ja siihen ns. pallo ympärille, jossa on oikeanlaista multaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2270
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1771
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1629
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1392
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1388
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1251
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1119
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe