Mulla on todettu refluksitauti ja ruokatorventulehdus. Nexiumia oon syöny kolmisen kuukautta ja pahoinvointi on helpottanut mutta kurkussa on hirveä "palan tunne" ihan jatkuvasti ja muutenkin tuntuu etten saa henkeä ja ahdistaa. Tutkimuksen tehnyt lääkäri sanoi että lääkitys on loppuelämäksi. Nyt kun kävin toisella lääkärillä kertomassa kurkkuoireistani jotka oikeesti pilaavat elämäni hän käski lopettaa lääkityksen koska siitä ei ole apua ja katsoa mikä olo sitten tulee.
Kommentoikaa mitä mun pitäis tehdä? Syönkö lääkettä vai en? Onko tää refluksia vai voiskohan kurkussani olla jotain muutakin vaivaa? Verikokeissa olin ja arvot olivat hyvät. Voiko Nexium pahentaa kurkkuoireita? Tää kurkku juttu on ihan selkeesti vaan pahentunut vaikka syönkin lääkettä.
Kommentoikaa mitä mun pitäis tehdä? Syönkö lääkettä vai en? Onko tää refluksia vai voiskohan kurkussani olla jotain muutakin vaivaa? Verikokeissa olin ja arvot olivat hyvät. Voiko Nexium pahentaa kurkkuoireita? Tää kurkku juttu on ihan selkeesti vaan pahentunut vaikka syönkin lääkettä.
Vastaukset 8
Vanhimmat
Samaa lääkettä olen syönyt haavan estolääkkeenä pari satsia vuodessa. Sopii mulle hyvin.
Kannattaa jättää ja ihan kokeilla, jos oireet helpottavat, ehkä kannattaisi yrittää jotain muuta lääkettä tilalle.
Se on totta, jos lääkkeestä ei ole apua, sellaista ei kannata syödä.
Itse sain 6viikon kuurin 40mg Nexiumia, sekä 20 lisätablettia. Eli söin siis 6 viikkoa kuurina, ja loput tabletit varalle, oireiden mahdollisesti uusiutuessa. "Pahat" Oireet ovat pysyneet poissa (kivut ym.) pientä närästystä silloin tällöin. Olen noudattanut tunnollisesti ruokaohjeita, (kahvia lukuunottamatta) Eli lääkkeitä en ole sen 6viikon kuurin jälkeen käyttänyt. Kuurista on nyt kulunut n.1/2 vuotta.
Itte söin 6 viikkoa Nexiumia 40mg päivässä eikä mitään apua. Olen kärsinyt jo yli 3 kk pahoinvoinnista, mutta lääke ei auttanut. Refluksia ovat epäilleet mutta nyt sekin on epävarmaa kun ei lääkkeet tehonneet eikä tähystyksessäkään näkynyt mitään vikaa...
Sain Nexiumia vuosia sitten paketin todella pahaan vatsakatarriin (vai -gastriittiko se oli, en tiedä näiden eroa). Elikä siis ylävatsa turpoili, kova kipu, ei pystynyt syömään mitään muuta kuin mustikkasoppaa kaurapuuroa, kesti yli kaksi viikkoa...
Syötyäni joitakin Nexium-tabletteja minulle tuli voimakas "hengenahdistus" ja epäilin olevani lääkkeelle allerginen ja jätin kesken.
Jokunen vuosi myöhemmin sain taas katarrivaivaa ja sain lääkkeeksi Lanzo Melt -lääkkeen. Tästä tuli aivan hirveät korvennuksen tunteet öisin sisuksiin. Käsitin että nämä olivat närästystä, ja vertasin aiempiin kokemuksiini ja totesin että se "hengenahdistus" oli ollut myös närästystä.
Mitään apua en Lanzo Meltistä saanut vaikka söin kuurin loppuun.
Ainakaan katarreihin en kehota näin ollen ketään reseptilääkkeitä käyttämään; itse olen sittemmin pärjäillyt käsikaupan lääkkeillä kuten Balancid Novum. (Saan katarria esim. särkylääkkeistä, joita pyrin tietenkin välttämään. Edes parasetamoli ei vatsalleni sovi.)
Luonnollisesti en tietenkään käytä kahvia, mustaa teetä, tupakkaa enkä alkoholia. Niitähän kehotetaan välttämään oli vikaa sitten missä tahansa ruokatorvessa, vatsassa tai suolistossa.
Olen syönyt nexium 40 mg noin 3 kuukautta ja jatkan edelleen sen syömistä. Varsinaisia närästysoireita ei ole ollut vaan ainoastaan kurkku on ollut todella ärtynyt ja tulehtunut. On yskittänyt jo melkein vuoden. Nyt kun kävin lääkärissä nexiumikuuria jatkettiin ja sen lisäksi lääkäri käski syödä alcugral purutabletteja, jotka tekevät kurkkuun kalvon jotta kurkku saa rauhassa parantua. syön tabletteja neljä päivässä ja pikku hiljaa kurkkuni on parempaan päin. Joten näillä eväillä jatkellaan. Noin kuukausi sitten vatsa tähystettiin ja todettiin vatsaportti löysäksi ja vatsahappojen lisäksi vatsasta nousee sappea.Alcugralia olen syönyt pian kuukauden. Kannattaa kokeilla.
mut en huomanu kysyä mistä moinen johtuu. Tiedätkö sinä? Ja onkohan se merkki jostaín viasta? Paljon kysymyksiä mutta kun on niin paljon epäselvää ja olo karmea... Maanantaina onneks oon menossa hyvälle lääkärille.
Kuten muillekin, mullekin on määrätty nexiumia (40mg) vain kuuriluontoisesti. Ohjeena on syödä kuuriluontoisesti kuukausi, jos on pahoja oireita, mutta alunperin ensimmäinen kuuri kesti 3kk. Näin siksi, koska minulla oli refluksin takia lähes kroonistunut kurkunpääntulehdus (vatsahapot sitä poltteli) ja sen piti antaa parantua kunnolla.
Mulla palantunne kurkussa tuntui just siitä kurkunpääntulehduksesta. Onko sulla koskaan kurkattu äänihuuliin/kurkkuun?
Itse asiassa olen vaihdellut kahden lääkkeen välillä, nimittäin Nexiumin ja Lanzon (30mg). Olen sairastanut refluksia jo niin monta vuotta että keho aina turtuu toiseen lääkkeeseen niin pitää sitten vaihtaa. Vaihdosta on hyötyä koska lääkkeillä on eri vaikuttava aine.
Paras lääke ikinä oli primperan -niminen napsu, joka toimi niin, että se sulki löysän mahaportin. Valitettavasti sitä ei kai enää saa, koska aiheutti aika pahoja sivuoireita, tai siis mulla vaan yhden eli ihan järkyttävän väsymyksen. Nexium ja lanzo vaan laimentaa vatsahapot, ei sulje mahaporttia eli ne pääsee joka tapauksessa seilaamaan kurkkuun, mikä on musta tosi paska homma...
Kuten tuolla alkup. mainitsin, aloittajan kannattaisi jättää, ainakin vähäksi aikaa, nexium pois ja kokeilla miten poisjättö vaikuttaa. Turha on syödä lääkettä josta ei tunnu olevan apua, ja nuo lääkkeethän eivät paranna mahaporttia,
Nexium on hyvä lääke, mutta sitä on turha syödä jos siitä ei ole apua. Söin viime vuonna yhden Nexium-kuurin ja kaksi kuuria lanzo melttiä, niillä pärjäsin vuoden, kunnes nyt on menossa Lansoprazol- kuuri, 28 kapselia,
nyt alkaa maha oleen kunnossa ja kun katson mitä suuhuni laitan, sillä pitäisi taas ens vuoteen pärjätä.
Tähystykseen en mene.