Tiedän että voikukan saa edes harvenemaan kun sen kaivaa keinolla millä tahansa juurineen, mutta miten "tappaa" piharatamo?! Joka villinä rehottaa ja kasvaa minkä ehtii. Onhan se lääkekasvinakin käytetty, mutta en aio perustaa omaa apteekkia! Mikä avuksi?
Nurmikko vai ratamotarha?
7
1505
Vastaukset
- .........
toxan voikukkahävitettä, se tehoaa kaikkiin leveälehtisiin rikkakasveihin ja ei vahingoita itse nurmikkoa ollenkaan. Sitä on saatavilla valmiina suihkeena tai tiivisteenä. Tehoaika on n. 2vk. ennenkuin "rikat" kuolevat, todella tehokas ja hyvä, suosittelen, jos haluaa päästä helposti ja nopeasti niistä eroon.
- calmato
Muistan itse lapsuudestani maalaistalojen pihamaat, joilla kasvoi piharatamo, pihasaunio, pihatatar ja monet sitkeät matalat kasvit. Olen ollut oikein ilahtunut, että tänä vuonna vihdoin piharatamot ovat valloittaneet pihan eniten tallatun osan, odottelen ja toivon vaan, että pihasauniokin tulisi meille, pihatatarta jo näyttää olevankin.
Nämä ovat makuasioita. Tämän talon pihaan ainakin vanhat pihakasvit käyvät paremmin, talo on yli 100-vuotias, eikä se näyttäisi hyvältä jos törröttäisi keskellä jotain ihme golfkenttää... - pms68
piharatamo viihtyy maassa jossa juuri mikään muu ei kasva. Maa on siis köyhää ja kuivaa. Kuoki ratamot ylös ja paranna maata niin siinä alkaa nurmikin pärjätä.
- köyhä nurmikko =)
Jups, kävin tänään ostamassa "kaivurin" siis sen millä voikukkia saa nykiä ylös. Sillä sitten vain raatamaan ratamoja ylös. Ilmeisesti täytyy rikastuttaa multaa ja nurmikkoa, jospa vaikka ensi kesänä olisi kauniimpaa! Hyvät neuvot ja opastukset on aina hyvästä! Kiitos!
- kasvaminen
köyhä nurmikko =) kirjoitti:
Jups, kävin tänään ostamassa "kaivurin" siis sen millä voikukkia saa nykiä ylös. Sillä sitten vain raatamaan ratamoja ylös. Ilmeisesti täytyy rikastuttaa multaa ja nurmikkoa, jospa vaikka ensi kesänä olisi kauniimpaa! Hyvät neuvot ja opastukset on aina hyvästä! Kiitos!
on myös merkki siitä, että pihaa käytetään. Lapsi- ja koiraperheiden tallatut pihat kasvavat ratamoa. Se on elämän merkki. Mummojen pihoilla polut nurmettuvat.
- kokemusta
Nurmikkoa täytyy lannoittaa joka kevät ja syksy, jotta se säilyttää elinvoimaisuutensa. Mikäli nurmikko ei jaksa kasvaa heinää, valtaavat rikkakasvit alueen. Joten siis ainoa keino on lannoittaa riittävästi, jotta nurmiheinä valtaa tilaa rikkaruohoilta.
- Nti Kesäheinä
Meillä on lannoitettu ja kalkittu ja joskus kasteltukin, mutta piharatamokentältä alkaa näyttää, samoin on pujoa, leinikkiä, voikukkaa, suolaheinää jne..Liian iso savotta alkaa kitkemään ratamoa, valitettavasti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171079124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?113459Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2312334Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja232173Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin31640Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491174- 721160
- 1841142
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo591019Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77979