Ennen isoa kohtausta joillekin ihmisille saattaa tulla ns.aura.Se voi olla visuaalinen, hajuaistimus, kuuloaistimus tms.
Minä kuulen musiikkia oikeasta korvastani, sitten äänet saattavat puuroutua päässäni ennen kuin taju menee.
Siksi valitsin tällaisen nimimerkin.
Millaisia auroja teillä on?
Aurat
56
3033
Vastaukset
- juusto
Voihan nuita "Auroiksi" kutsua, itseasiassa ne on hallusinaatioita, toisin sanoen harhoja.
- Juusto
Ne kuuluvat osana skitsofreeniaan..
- Moment musical
Juusto kirjoitti:
Ne kuuluvat osana skitsofreeniaan..
Esitän Sinulle ystävällisen kysymyksen:
Mitä teet täällä, ja mitä rakentavaa noissa viesteissäsi oli? - Moment musical
Moment musical kirjoitti:
Esitän Sinulle ystävällisen kysymyksen:
Mitä teet täällä, ja mitä rakentavaa noissa viesteissäsi oli?Ei tähän ketjuun ole pakko vastata, jos pelkää leimautuvansa hulluksi.Mutta nämä aurat, hallusinaatiot, kuuluvat kylläkin nimenomaan epilepsiaan ja ne eivät ole hulluuden merkki.
Aura, hallusinaatio on onneksi varoitus.Ehtii mennä pitkälleen, ettei kaadu suoraa päätä seisovilta jaloiltaan maahan. - Juusto
Moment musical kirjoitti:
Esitän Sinulle ystävällisen kysymyksen:
Mitä teet täällä, ja mitä rakentavaa noissa viesteissäsi oli?ne ovat tosi asioita.
- Juusto
Moment musical kirjoitti:
Ei tähän ketjuun ole pakko vastata, jos pelkää leimautuvansa hulluksi.Mutta nämä aurat, hallusinaatiot, kuuluvat kylläkin nimenomaan epilepsiaan ja ne eivät ole hulluuden merkki.
Aura, hallusinaatio on onneksi varoitus.Ehtii mennä pitkälleen, ettei kaadu suoraa päätä seisovilta jaloiltaan maahan.Lopeta se täydellisen esittäminen. eiköhän epilepsia luokitella samaan aivo fysiikan häiriöön kuin "Hullu" skitsofreeniakin.
- Juusto
Moment musical kirjoitti:
Ei tähän ketjuun ole pakko vastata, jos pelkää leimautuvansa hulluksi.Mutta nämä aurat, hallusinaatiot, kuuluvat kylläkin nimenomaan epilepsiaan ja ne eivät ole hulluuden merkki.
Aura, hallusinaatio on onneksi varoitus.Ehtii mennä pitkälleen, ettei kaadu suoraa päätä seisovilta jaloiltaan maahan.Lisään, samoten skitsofreniassa ne on nimen omaan einoa ennakoiva (minkä ite huomaa) ennen psykoosia (kohtausta).
Juusto kirjoitti:
Ne kuuluvat osana skitsofreeniaan..
Tietoa epilepsiasta:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,2719,5943,6528
Tietoa skitsofreniasta:
http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi35050
http://www.kolumbus.fi/jyrki.vartiainen/skitsofrenia.htm
http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Psykiatria.shtml/117668?Skitsofrenia
http://www.kakspy.com/kakspy/kirj_kn_4.html
Yritin löytää find-toiminnolla yllä olevista skitsofrenian linkeistä asiaa epilepsiasta, mutta en löytänyt.
Löydätkö Sinä???- Juusto
Pärre kirjoitti:
Tietoa epilepsiasta:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,2719,5943,6528
Tietoa skitsofreniasta:
http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi35050
http://www.kolumbus.fi/jyrki.vartiainen/skitsofrenia.htm
http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Psykiatria.shtml/117668?Skitsofrenia
http://www.kakspy.com/kakspy/kirj_kn_4.html
Yritin löytää find-toiminnolla yllä olevista skitsofrenian linkeistä asiaa epilepsiasta, mutta en löytänyt.
Löydätkö Sinä???Väite oli? että skitsofreeniset henkilöt näkevät harhoja jotka ovat samoja kuin epileptisillä.
on tietenki olemassa muitakin kuin näkö kuulo ja tuntemus harhoja ja ne on käyttäytymis ja luulo harhoja. sekä jälkimmäisten häiriöitä.
en verrannu tai yhdistelly yhtään mitään muuta, kummatkin johtuu saman aivo alueen häiriöstä.
ennen erillistä skitsofrenia tautiluokitusta kaikki hullut oli epileptikkoja. - Juusto
Pärre kirjoitti:
Tietoa epilepsiasta:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,2719,5943,6528
Tietoa skitsofreniasta:
http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi35050
http://www.kolumbus.fi/jyrki.vartiainen/skitsofrenia.htm
http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Psykiatria.shtml/117668?Skitsofrenia
http://www.kakspy.com/kakspy/kirj_kn_4.html
Yritin löytää find-toiminnolla yllä olevista skitsofrenian linkeistä asiaa epilepsiasta, mutta en löytänyt.
Löydätkö Sinä???Keskiaika
Keskiaikaa voisi kuvailla sanoilla sensuuri, suvaitsemattomuus, uskonnollinen fanaattisuus, taikausko ja voimakas itsevaltius. (Hirvonen 1987)
Ensimmäisellä vuosituhannella kristityillä oli eettinen lähimmäisenauttamis velvollisuus riippumatta potilaan ennusteesta. (Hirvonen 1987) Keskiajan alkupuolella munkit ja luostarit osoittivat laupeutta ja avuliaisuutta perustamalla ns. pyhän hengen huoneita, joissa annettiin turvapaikka mm. rauhallisimmille mielisairaille. Kaikki inhimillisyys mielisairaita kohtaan kuitenkin hävisi lisääntyvän taikauskon ja uskonkiihkon takia. Riehuvat, väkivaltaiset ja hyvin oudosti käyttäytyvät ihmiset luokiteltiin mielisairaiksi. (Kaila 1966)
Keskiajan kristillisen etiikan mukaan maailman perusrakenteeseen kuuluvat kaikki sairaudet ja epänormaalisuudet. Yliluonnollisia voimia käytettiin parantamisessa. (Kalemaa 1996)
Augustinus (345 jKr. - ?) oli askeettisen elämän kiivas esitaistelija. Hänen mukaansa kaikki lihallisten halujen tyydyttäminen on syntiä. Augustinus palautti uskon demoneihin. Sairaudet olivat Jumalan rangaistuksia perisynnistä tai muista ihmisen itsensä tekemistä pahoista teoista. Mm. hysteeriset ilmiöt olivat paholaisesta lähtöisin olevia synnillisen elämän tai himon seurauksia. Tauteja oli kahta lajia: luonnollisia ja demonien aiheuttamia. Jälkimmäiseen lukeutuvat luonnollisesti mielisairaudet. Jos potilas oli riivattu, vain rukoukset, pyhimykset tai pyhäinjäännökset saattoivat auttaa häntä paranemaan. (Kaila 1966)
Käsitys noituudesta syntyi, kun uskottiin joidenkin ihmisten ryhtyvän yhteistyöhön demonien kanssa. Noitavainot alkoivat vasta ristiretkien jälkeen, vaikka noitia pelättiin jo varhaiskeskiajalla. Ensimmäinen roviolla polttaminen tapahtui luultavasti 1275 Toulousessa. Pahimmillaan vainot olivat myöhäiskeskiajalla. Todennäköisesti suuri osa noitina poltetuista oli mielisairaita - varsinkin ne, jotka ilmoittivat itse "harjoittaneensa haureutta pahojen henkien kanssa". Harva lääkärikään puolusti noituudesta syytettyjä kerettiläiseksi tuomitsemisen pelossa. (Kaila 1966)
Roviolla polttamisen ohella mielisairaat ajettiin pahimmillaan metsään villipetojen saaliiksi tai naapurimaan rajan yli yksin nääntymään. Englannissa ja Ranskassa järjestettiin erityisiä mielisairaiden metsästysretkiä. (Sarvilinna 1938)
Henkiä yritettiin karkoittaa mielisairaista mm. suoneniskennän, ulostuslääkkeen, peräruiskeen ja pyhiinvaelluksen avulla. Kuninkaan kosketuksen uskottiin myös parantavan. (Hirvonen 1987) Narrilaivat olivat vajaamielisten hoitolaitoksia, joita käytettiin erityisesti Saksassa. Nämä laivat seilasivat merellä - luultavasti pyhiinvaelluspaikkojen lähellä parantavan vaikutuksen takia - käyden satamissa vain ruokavarastoja täydentämässä tai hakemassa lisää matkustajia. (Kalemaa 1996)
Uskomattoman likaiset kellarivankilat olivat yleisiä mielisairaiden säilytyspaikkoja keskiajan puolivälistä alkaen. Näissä vankiloissa mielisairaat viruivat kahlehdittuina yhdessä irtolaisten ja rikollisten kanssa. (Kaila 1966)
Keskiajan lopulla mielisairaiden hoitokeinot muuttuivat hieman inhimillisemmiksi. Useissa kaupungeissa holhoojat tai omaiset velvoitettiin pitämään mielisairaat varmassa säilytyksessä. Saksassa käytettiin kuljetettavia säilytyskoppeja, eräänlaisia vankikoppeja, mielisairaiden säilyttämispaikkoina. Näitä koppeja vuokrattiin omaisille. (Sarvilinna 1938)
Espanjalainen Arnold Villanovalainen (n. 1235-1316) ajatteli tähtien vaikuttavan ratkaisevasti ihmisten elämään. Öisin ihmisten nukkuessa tähdet muuttavat ruumista, joka vaikuttaa myös sieluun. (Hirvonen 1987) Näin tähdet ovat lienee Villanovalaisen mukaan aiheuttaneet myös sielulliset sairaudet.
2.6. Vertailukohteena arabit
Toisin kuin eurooppalaiset arabit ovat aina suhtautuneet mielisairaisiin inhimillisesti. Lähes koko Euroopan historian ajan mielenterveydenhäiriöitä pidettiin pahojen henkien ja demonien aiheuttamina, kun taas arabialaisen lääketieteen mukaan mielenterveydeltään vaikeasti häiriintynyt oli jumalallinen sanansaattaja. (Achté ym. 1989) Mielisairaan ja hengillä puhumisen ero oli pieni - tämän takia mielisairaita saatettiin palvoa pyhimyksinä. Tietojen mukaan Bagdadissa oli mielisairaala jo 700-luvulla ja Damaskoksessa 800-luvulla. Olosuhteet olivat täysin erilaiset kuin Euroopan mielisairaaloissa. Arabien mielisairaaloissa oli lähteitä ja puutarhoja. Ilmapiiri oli rauhoittava ja rentouttava. Hoitomuotoina käytettiin kylpyjä, lääkkeitä, parfyymeja sekä musiikkiterapiaa eli konsertteja. (Kalemaa 1996)
3. RENESSANSSISTA 1900-LUVULLE
3.1. Renessanssi
Renessanssista alkoi tieteen vallankumous - maailmankuva muuttui mm. Keplerin, Galilein ja Newtonin kokeellisten havaintojen ja keksintöjen ansiosta. Antiikki oli esikuvana. Yksilöllisyyttä korostettiin ja luotettiin rajattomasti ihmisen kykyihin. Taivaankappaleiden ja maan henkien uskottiin vaikuttavan ihmisten elämään. (Hirvonen 1987) Myös tällä aikakaudella käsitykset mielisairaista pohjautuivat taikuuteen ja paholaisuskoon. (Sarvilinna 1938)
Renessanssiajalla karnevaalikulttuuri kukoisti ja hoveissa oli narreja. Hupsulla tavalla hullut olivatkin hyväksyttyjä, jopa kunnioitettuja yhteisön jäseniä. Esimerkiksi vuonna 1464 koko kaupungin tuntema hullu ojensi Tournaisissa arvoisan vastaanottokomiten edessä vaakunalipun Ranskan kuninkaalle. Agressivisia ja vaikeasti vajaamielisiä sen sijaan hyljeksittiin, ja heidät haluttiin sulkea yhteiskunnan ulkopuolelle. (Kalemaa 1996)
1400-luvun Keski-Euroopassa sairaaloihin tehtiin vankilantapaisia huoneita tottelemattomia potilaita ja mielisairaita varten - poikkeustapauksissa rakennettiin myös erityisiä rakennuksia. Espanjassa ja Italiassa, joissa seurattiin Galenoksen oppeja - perustettiin erityisiä mielisairaiden hoitolaitoksia. (Sarvilinna 1938) Joissakin Keski-Euroopan kaupungeissa, varsinkin Saksassa, mielisairaat suljettiin kaupunginmuurissa oleviin häkkeihin. Markkina-aikaan mielisairaita pääsi maksua vastaan katsomaan. (Kaila 1966)
Luther (1483-1546) uskoi pahojen henkien voivan temmeltää ihmissielussa. (Sarvilinna 1938) Hänen mielestään laiskuus on pahasta, ja tämän vuoksi myös mielisairaat on pakotettava työhön. Uskonnollisen elämän ja rukouksen ohella työ oli parasta sielunhoitoa.
Paracelsus (1493-1541) oli sitä mieltä, ettei Hippokrateen, Galenoksen ja arabien ajatuksilla ole mitään arvoa. Hän hyökkäsi ennen kaikkea humoraalipatologiaa vastaan. Paracelsus otti uudelleen käytäntöön psyykillisen ja lääketieteellisen mielisairaanhoidon. Sairauksien parantaminen ja pahojen henkien karkoittaminen loitsuilla ja manauksilla olivat yhtä tärkeitä. Lääkärin tulisi tuntea rakkautta ja myötätuntoa potilastaan kohtaan - muuten häntä ei voi parantaa. Mielisairauden aiheuttajaksi Paracelsus mainitsi erityisen materian, jonka lähtöpaikasta (esim. pallea, jäsenet) sairauden laatu riippui. Mielisairaudet saattoivat johtua myös pahoista hengistä, tähdistä, ruoasta ja juomasta tai voivat olla synnynnäisiä. Paracelsus esitti ajatuksen "Simili similibus curantur", suomeksi "Paha pahalla parannetaan." Paracelsuksen ajatukset vaikuttivat useana seuraavana vuosisatana. (Sarvilinna 1938 ja Kaila 1966)
3.2. 1600-luku
1600-lukua kuvaavat lääkinnällinen taikausko, noitakeinot ja astrologia. Mielisairaat uskottiin yhä pahojen henkien riivaamiksi. (Hirvonen 1987)
Willis (1622-1676) käytti mielisairaiden hoitokeinona mm. yllätyskylpyjä. Hän suositteli veden yläpuolelle rakennettua huonetta, joka luhistuu kokoon potilaan astuessa sisään. (Sarvilinna 1938)
Van Helmont (1578-1644) käytti seuraavanlaista hoitomenetelmää: mielisairas upotettiin veteen ja päätä pidettiin veden alla Miserere-rukouksen ajan. Tehokeinona voitiin käyttää jalkapainoja. Helmont varoitti nostamasta potilasta hukkumisen pelossa vedestä liian aikaisin - silloin hoito ei tehoa. Keinoa suositettiin vielä 1700-luvun lopulla. (Sarvilinna 1938 ja Kaila 1966)
Ernst Stahl (1660-1734) sai vaikutteita Van Helmontilta. Hän loi käsitteen animismi. Terveyttä pitää koossa sielu (anima), joka yksin voi parantaa kaikki taudit. (Kaila 1966)
1600-luvun lopulla käytettiin mielisairaan hoitokeinoina mm. rukouksia, raipan ja vitsan iskuja sekä ruokana vain vettä ja leipää. (Sarvilinna 1938)
3.3. 1700-luku eli valistusaika
Valistusaika oli järjen ja hyötyajattelun aikakausi - kaiken uskottiin olevan selitettävissä järjen avulla. Vallitsi kasvatusopitimismi: kehityksellä ei tarvitse olla mitään rajaa. Luonnontieteen saavutusten ansiosta ihminen nousi luonnon herraksi. Yhteiskuntaan kohdistui uudistuspaineita. Ranskassa ja Amerikassa julistettiin ihmisoikeudet. (Hirvonen 1987 ja Kaila 1966) Valistusajalla pelon uskottiin parantavan hulluuden - sairaita kohdeltiin tämän uskon mukaisesti. (Salovaara ym. 1997)
Valistusajan aatteiden ansiosta keskiajalta peräisin olevat ajatukset poistuivat mielisairaiden kohtelusta ja hoidosta. (Kaila 1966) Ankarasta puhdasoppisuudesta ja noitavainoista luovuttiin. (Hirvonen 1987) Realismin vaikutuksesta kaikkea "narrimaista" alettiin pitää syntinä - hupsusti hulluja ei enää pidetty arvossa, vaan heitä kohdeltiin kuten muitakin mielisairaita. Narrit lähtivät pois hoveista ja narrilaivatoiminta loppui. (Sarvilinna 1938)
Keski-Euroopassa mielisairaat suljettiin loppuiäkseen ns. houruintorneihin. Näissä kaupunginmuureihin rakennetuissa torneissa mielisairaat viruivat kosteissa kammioissaan ilman hoitoa. Mielisairaita säilytettiin myös hylätyissä luostareissa "houruinkirstuissa" tai vankiloissa ja köyhäintaloissa.
Mesmer (1734-1815) käytti mielisairaiden hoitokeinona ns. animaalista magnetismia ja otti käyttöön ns. kriisihuoneen. Hypnoosi kehitettiin tämän mesmerismin pohjalta. Mesmerismiä voi pitää poikkeavan psykosomaattisen lääketieteen, ryhmähoidon ja psykoanalyysin varhaisvaiheena. (Hirvonen 1987)
Psyykikkojen ja somaatikkojen kesken oli ankaraa taistelua. Psyykikkojen mielestä mielisairaudet johtuivat psyykkisistä ristiriidoista ja järkytyksestä. Sairaudet oli saatava parannettua psyykkisin keinoin. Hoitokeinoina käytettiin käännytys-, kidutus- ja pelotuskeinoja. Heinroth (1773-1843) oli psyykikko ja pietisti. Hän piti sielullisia sairauksia synnin seurauksena, ja siksi mielisairaiden piti sovittaa syntinsä kärsimällä nälkää ja janoa sekä lukemalla rukouksia ääneen. Somaatikot puolestaan hylkäsivät kaikki pakkokeinot - tämä ei kuitenkaan johtanut parannuksiin hoitomenetelmissä. (Kaila 1966)
Pinel (1745-1826) toimi lääkärinä Bicêtren sairaalassa, jossa säilytettiin syvästi vajamielisiä ja vaikeasti levottomia mielisairaita. Ranskan vallankumous ja siellä julistetut ihmisoikeudet antoivat Pinelin mielestä mahdollisuuden mielisairaiden parempaan kohteluun. Hän teki kaikkensa saadakseen luvan vapauttaa potilaat kahleista, mm. pyysi lupaa kansalliskonventista tuloksetta. Hän ei kuitenkaan saanut jyrkkää kieltoa ja vapautti omin käsin 1790-luvulla suuren joukon mielisairaita kahleista. (Kaila 1966)
Englannissa sijainneet Bedlam Hospital ja York Asylum tulivat kuuluisiksi epäinhimillisten ja kauhistuttavien olojensa vuoksi. Mielisairaat makasivat kosteilla, löyhkäävillä oljilla seiniin ja lattioihin köytettyinä. Potilaat olivat alastomia, nälkiintyneitä, ulosteensa tahrimia sekä syöpäläisten ja haavojen peitossa. Useilla köydet olivat syöpyneet syvälle lihaan. (Sarvilinna 1938)
Tuke (1732-1822) järkyttyi Bedlamin ja York Asylumin potilaiden kohtalosta ja perusti 1792 York Retreat nimisen laitoksen, jossa potilaat olivat täysin vapaina. Ensimmäistä kertaa maailmassa mielisairaiden hoidossa käytettiin lempeyttä ja humanismia. (Kaila 1966 ja Sarvilinna 1938)
3.4. 1800-luku
1800-luvulla luotettiin valistusajan järjellisyyden kauden jälkeen tunteisiin. 1800-lukua onkin sanottu romantiikan aikakaudeksi. Romantiikan ajalla vannottiin jälleen humoraalipatologian ja paholaisuskon nimeen. Vallitsevan käsityksen mukaan mielisairaat olivat ottaneet vapaaehtoisesti paholaisen vastaan ja näin luopuneet Jumalasta täydellisesti. Tämän takia mielisairaiden ei katsottu olevan ihmisiä. (Hirvonen 1987, Kalemaa 1996 ja Salovaara ym. 1997)
1700-luvun lopulla ja 1800-luvun alussa oli vielä vähän varsinaisia mielisairaaloita - mielisairaaloiden katsottiin olevan "vain parantumattomia, tylsiä, raivoavia varten." (Sarvilinna 1938)
1800-luvun alkupuolen yleisen käsityksen mukaan mielisairaudesta ei voi parantua. 1820-luvulla ajattelutapa muuttui niin, että osa mielisairaista voi parantua. (Achté 1991)
Mielisairaita säilytettiin usein ahtaissa, kosteissa ja pimeissä kopeissa seinään kahlittuina - tästä tulee nimitys "seinähullu". Hygienia kopeissa oli puutteellinen ja tästä johtuen kuolleisuus oli suuri. Lisäksi liikuntaan ei ollut mahdollisuuksia ja ravinto oli huonoa. Sellien ovissa oli luukut, joista lääkärit suorittivat hoitotoimenpiteitä. Mielisairaanhoitajilla oli suojanaan koira. Mielisairaita sai yhä käydä katsomassa pientä maksua vastaan. (Kalemaa 1996) Mielisairaita annettiin myös ruotulaisiksi taloihin - kohtelu oli huonoa ja joskus mielisairaat asustivat kopeissa tuvan nurkassa. (Salovaara ym. 1997)
1800-luvun alussa ja puolivälissä kiisteltiin siitä, johtuvatko mielisairaudet psyykkisistä vai elimellisistä syistä. Mahdollisina syinä pidettiin liiallista elohopean käyttöä, alkoholijuomien väärinkäyttöä, liiallista auringonottoa, koleraa ja lapsivuodetta. Myös liiallisella romaanien lukemisella ja poikkeavalla kallon muodolla ajateltiin olevan yhteyttä mielisairauden kanssa. (Achté 1991)
Aiemmin mainitsemamme Heinroth luetteli 1800-luvun alkupuolella seuraavat mielisairauden syyt: syyllisyys, huolet, köyhyys, puutteellinen kasvatus, onneton rakkaus, onania, kauhu ja loukattu itsetunto. Muina psyykkisten häiriöiden aiheuttajina voitiin pitää koti-ikävää, rauenneita toiveita, läheisten kuolemantapauksia, poliittisia tapahtumia, ylenmääräistä opiskelua, liiallista uskonnollisuutta, kunnianhimoa ja taikauskoa. (Achté 1991)
Reililla oli käytössään monenlaisia mielisairaiden hoitomenetelmiä. Hän istutti potilaaseen syyhyn saadakseen jatkuvan ihoärsytyksen avulla tylsistyneeseen aivotoimintaa. Vesi oli Reilin mukaan alkuaine, johon ihminen tuntee luonnostaan kammoa - tämän takia veden käyttö oli hyvä hoitomuoto. Vesihoidossa ei saanut olla liian helläkätinen, tai tulos ei olisi niin hyvä. Reil oli yllätyskylpyjen kannalla, ja siksi houruinhuoneet tulisi rakentaa joen tai järven rantaan. Reil käytti myös aivastuspulveria, nokkosilla polttamista, muurahaiskekoihin alasti istuttamista ja upottamista astiaan, jossa oli eläviä ankeriaita. (Sarvilinna 1938)
Berliiniläinen psykiatri Horn käytti ns. pyörivää vuodetta: potilasta pyöritettiin vuoteessa jopa 125 kertaa minuutissa. Pyöriminen aiheutti sidekalvonalaisia verenvuotoja. Potilaan kauhun ja epätoivon huudot osoittivat hoidon onnistuneen. Pyörivän vuoteen käytöstä luovuttiin vähitellen. (Sarvilinna 1938)
1800-luvun alkupuolella otettiin käyttöön ns. ontto ratas, eräänlainen oravanpyörä, jossa potilaan oli joko juostava puolapuita pitkin tai tehtävä rattaalla kuperkeikka. Pohjoismaiden mielisairaaloissa oli 1800-luvun alussa suunnilleen samanlaiset olot kuin muuallakin Euroopassa, pakkohoitokeinot vain olivat juurtuneet syvemmälle. (Sarvilinna 1938)
Conolly (1787-1866) kielsi vuonna 1839 pakkokeinojen käytön johtamassaan Hanwellin laitoksessa. Tämä no restraint -järjestelmä oli käytössä koko Euroopassa n. 1800-luvun puolivälissä - ainoastaan syrjäisillä seuduilla mielisairaita pidettiin yhä kahleissa. (Kaila 1966) Tavoitteena oli, että mielisairaalassa olisi mahdollisimman vapaat olot ja potilaat tuntisivat viihtyisyyttä ja voisivat työskennellä tuottamatta vaaraa itselle tai muille. Vähitellen perustettiin ns. puoliavoimia osastoja ja avoimia osastoja levollisille, luotettaville potilaille. (Sarvilinna 1938)
3.5 1900-luku lyhyesti
1800-luvun puolivälistä 1900-luvun puoleenväliin mielisairaaloiden potilaspaikat monikymmenkertaistuivat kaikissa maissa. (Kaila 1966)
1900-luvun alussa monet lääkärit pitivät yhä mielisairautta parantumattomana. Tämän vuoksi mielisairaita kohtaan suhtauduttiin ennakkoluuloisesti. Potilaat haluttiin eristää muusta yhteiskunnasta ulkopuolella sijaitseviin laitoksiin. (Kalemaa 1996)
1900-luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä käytettiin makuukuureja potilaan rauhoittamiseen, rauhottavina lääkkeinä käytettiin unilääkkeinä vaikuttavia aineita. Vanhoilta ajoilta oli jäänteenä vesihoito. Työterapiaa alettiin käyttää hoitomuotona 20-luvun lopulla. 30-luvulla kokopäiväiset kylvyssä istuttamiset alkoivat väistymään muiden hoitomuotojen osoittautuessa paremmiksi. Shokkihoidot aloitettiin 30-luvun puolivälissä ja niistä tuli vallitseva hoitomuoto: -34 insuliinihoito, -35 kardiatsolishokkihoito, -38 sähköshokkihoito. 40-luvulla kehitettiin lobotomialeikkaus ja 50-luvulla psyykelääkkeet. (Kaila 1966)
Vähitellen psykiatrinen hoito kehittyy yksilöllisemmäksi ja potilas aletaan nähdä kokonaisuutena. Enää ei ollut tiettyjä kaavoja, joita käytettäsiin kaikkiin mielisairaisiin ja -sairauksiin. Tämä johti siihen, että samantapaiset ja samantapaista hoitoa kaipaavat yhdistettiin omaksi hoitoryhmikseen - näin mielisairaaloista kasvoi suuria laitoksia, joissa oli erikoisosastoja. (Sarvilinna 1938)
Nykyään on käytössä mm. monenlaisia terapiamuotoja, esim. psykoterapia ja perheterapia, erilaista lääkehoitoa. Pakkotoimenpiteiden käyttöä on vähennetty ratkaisevasti. Juusto kirjoitti:
Väite oli? että skitsofreeniset henkilöt näkevät harhoja jotka ovat samoja kuin epileptisillä.
on tietenki olemassa muitakin kuin näkö kuulo ja tuntemus harhoja ja ne on käyttäytymis ja luulo harhoja. sekä jälkimmäisten häiriöitä.
en verrannu tai yhdistelly yhtään mitään muuta, kummatkin johtuu saman aivo alueen häiriöstä.
ennen erillistä skitsofrenia tautiluokitusta kaikki hullut oli epileptikkoja.Harha-aistimus:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aistiharha
"ennen erillistä skitsofrenia tautiluokitusta kaikki hullut oli epileptikkoja".
Tuohon varmaan voit antaa linkityksen tutkimuksesta, jossa noin sanotaan.
"en verrannu tai yhdistelly yhtään mitään muuta, kummatkin johtuu saman aivo alueen häiriöstä".
Jos oikein ymmärsin linkeistäni annetusta tiedoista, niin epilepsia johtuu sähkökäyrän "piikeistä".
Tässä tarkemmin:
"Epileptisellä kohtauksella tarkoitetaan poikkeavan purkauksellisen aivosähkötoiminnan seurauksena ilmeneviä ohimeneviä aivotoiminnan häiriöitä".
Ymmärtääkseni noin ei tapahdu skitsofreenikolle!?
"Väite oli? että skitsofreeniset henkilöt näkevät harhoja jotka ovat samoja kuin epileptisillä"
Näkeväthän mahdollisesti myös kuumeiset tai kovassa humalatilasssa olevat harhoja, mutta ei harhat heistä kuitenkaan epileptikoita tai skitsofreenikoita tee.
Laita linkkejä joista voin käydä lukemassa väitteesi, sillä itse en ainakaan lähtisi näitä kahta paskatautia samaksi väittämään pelkkien harha-aistimusten takia.- katja
Juusto kirjoitti:
Keskiaika
Keskiaikaa voisi kuvailla sanoilla sensuuri, suvaitsemattomuus, uskonnollinen fanaattisuus, taikausko ja voimakas itsevaltius. (Hirvonen 1987)
Ensimmäisellä vuosituhannella kristityillä oli eettinen lähimmäisenauttamis velvollisuus riippumatta potilaan ennusteesta. (Hirvonen 1987) Keskiajan alkupuolella munkit ja luostarit osoittivat laupeutta ja avuliaisuutta perustamalla ns. pyhän hengen huoneita, joissa annettiin turvapaikka mm. rauhallisimmille mielisairaille. Kaikki inhimillisyys mielisairaita kohtaan kuitenkin hävisi lisääntyvän taikauskon ja uskonkiihkon takia. Riehuvat, väkivaltaiset ja hyvin oudosti käyttäytyvät ihmiset luokiteltiin mielisairaiksi. (Kaila 1966)
Keskiajan kristillisen etiikan mukaan maailman perusrakenteeseen kuuluvat kaikki sairaudet ja epänormaalisuudet. Yliluonnollisia voimia käytettiin parantamisessa. (Kalemaa 1996)
Augustinus (345 jKr. - ?) oli askeettisen elämän kiivas esitaistelija. Hänen mukaansa kaikki lihallisten halujen tyydyttäminen on syntiä. Augustinus palautti uskon demoneihin. Sairaudet olivat Jumalan rangaistuksia perisynnistä tai muista ihmisen itsensä tekemistä pahoista teoista. Mm. hysteeriset ilmiöt olivat paholaisesta lähtöisin olevia synnillisen elämän tai himon seurauksia. Tauteja oli kahta lajia: luonnollisia ja demonien aiheuttamia. Jälkimmäiseen lukeutuvat luonnollisesti mielisairaudet. Jos potilas oli riivattu, vain rukoukset, pyhimykset tai pyhäinjäännökset saattoivat auttaa häntä paranemaan. (Kaila 1966)
Käsitys noituudesta syntyi, kun uskottiin joidenkin ihmisten ryhtyvän yhteistyöhön demonien kanssa. Noitavainot alkoivat vasta ristiretkien jälkeen, vaikka noitia pelättiin jo varhaiskeskiajalla. Ensimmäinen roviolla polttaminen tapahtui luultavasti 1275 Toulousessa. Pahimmillaan vainot olivat myöhäiskeskiajalla. Todennäköisesti suuri osa noitina poltetuista oli mielisairaita - varsinkin ne, jotka ilmoittivat itse "harjoittaneensa haureutta pahojen henkien kanssa". Harva lääkärikään puolusti noituudesta syytettyjä kerettiläiseksi tuomitsemisen pelossa. (Kaila 1966)
Roviolla polttamisen ohella mielisairaat ajettiin pahimmillaan metsään villipetojen saaliiksi tai naapurimaan rajan yli yksin nääntymään. Englannissa ja Ranskassa järjestettiin erityisiä mielisairaiden metsästysretkiä. (Sarvilinna 1938)
Henkiä yritettiin karkoittaa mielisairaista mm. suoneniskennän, ulostuslääkkeen, peräruiskeen ja pyhiinvaelluksen avulla. Kuninkaan kosketuksen uskottiin myös parantavan. (Hirvonen 1987) Narrilaivat olivat vajaamielisten hoitolaitoksia, joita käytettiin erityisesti Saksassa. Nämä laivat seilasivat merellä - luultavasti pyhiinvaelluspaikkojen lähellä parantavan vaikutuksen takia - käyden satamissa vain ruokavarastoja täydentämässä tai hakemassa lisää matkustajia. (Kalemaa 1996)
Uskomattoman likaiset kellarivankilat olivat yleisiä mielisairaiden säilytyspaikkoja keskiajan puolivälistä alkaen. Näissä vankiloissa mielisairaat viruivat kahlehdittuina yhdessä irtolaisten ja rikollisten kanssa. (Kaila 1966)
Keskiajan lopulla mielisairaiden hoitokeinot muuttuivat hieman inhimillisemmiksi. Useissa kaupungeissa holhoojat tai omaiset velvoitettiin pitämään mielisairaat varmassa säilytyksessä. Saksassa käytettiin kuljetettavia säilytyskoppeja, eräänlaisia vankikoppeja, mielisairaiden säilyttämispaikkoina. Näitä koppeja vuokrattiin omaisille. (Sarvilinna 1938)
Espanjalainen Arnold Villanovalainen (n. 1235-1316) ajatteli tähtien vaikuttavan ratkaisevasti ihmisten elämään. Öisin ihmisten nukkuessa tähdet muuttavat ruumista, joka vaikuttaa myös sieluun. (Hirvonen 1987) Näin tähdet ovat lienee Villanovalaisen mukaan aiheuttaneet myös sielulliset sairaudet.
2.6. Vertailukohteena arabit
Toisin kuin eurooppalaiset arabit ovat aina suhtautuneet mielisairaisiin inhimillisesti. Lähes koko Euroopan historian ajan mielenterveydenhäiriöitä pidettiin pahojen henkien ja demonien aiheuttamina, kun taas arabialaisen lääketieteen mukaan mielenterveydeltään vaikeasti häiriintynyt oli jumalallinen sanansaattaja. (Achté ym. 1989) Mielisairaan ja hengillä puhumisen ero oli pieni - tämän takia mielisairaita saatettiin palvoa pyhimyksinä. Tietojen mukaan Bagdadissa oli mielisairaala jo 700-luvulla ja Damaskoksessa 800-luvulla. Olosuhteet olivat täysin erilaiset kuin Euroopan mielisairaaloissa. Arabien mielisairaaloissa oli lähteitä ja puutarhoja. Ilmapiiri oli rauhoittava ja rentouttava. Hoitomuotoina käytettiin kylpyjä, lääkkeitä, parfyymeja sekä musiikkiterapiaa eli konsertteja. (Kalemaa 1996)
3. RENESSANSSISTA 1900-LUVULLE
3.1. Renessanssi
Renessanssista alkoi tieteen vallankumous - maailmankuva muuttui mm. Keplerin, Galilein ja Newtonin kokeellisten havaintojen ja keksintöjen ansiosta. Antiikki oli esikuvana. Yksilöllisyyttä korostettiin ja luotettiin rajattomasti ihmisen kykyihin. Taivaankappaleiden ja maan henkien uskottiin vaikuttavan ihmisten elämään. (Hirvonen 1987) Myös tällä aikakaudella käsitykset mielisairaista pohjautuivat taikuuteen ja paholaisuskoon. (Sarvilinna 1938)
Renessanssiajalla karnevaalikulttuuri kukoisti ja hoveissa oli narreja. Hupsulla tavalla hullut olivatkin hyväksyttyjä, jopa kunnioitettuja yhteisön jäseniä. Esimerkiksi vuonna 1464 koko kaupungin tuntema hullu ojensi Tournaisissa arvoisan vastaanottokomiten edessä vaakunalipun Ranskan kuninkaalle. Agressivisia ja vaikeasti vajaamielisiä sen sijaan hyljeksittiin, ja heidät haluttiin sulkea yhteiskunnan ulkopuolelle. (Kalemaa 1996)
1400-luvun Keski-Euroopassa sairaaloihin tehtiin vankilantapaisia huoneita tottelemattomia potilaita ja mielisairaita varten - poikkeustapauksissa rakennettiin myös erityisiä rakennuksia. Espanjassa ja Italiassa, joissa seurattiin Galenoksen oppeja - perustettiin erityisiä mielisairaiden hoitolaitoksia. (Sarvilinna 1938) Joissakin Keski-Euroopan kaupungeissa, varsinkin Saksassa, mielisairaat suljettiin kaupunginmuurissa oleviin häkkeihin. Markkina-aikaan mielisairaita pääsi maksua vastaan katsomaan. (Kaila 1966)
Luther (1483-1546) uskoi pahojen henkien voivan temmeltää ihmissielussa. (Sarvilinna 1938) Hänen mielestään laiskuus on pahasta, ja tämän vuoksi myös mielisairaat on pakotettava työhön. Uskonnollisen elämän ja rukouksen ohella työ oli parasta sielunhoitoa.
Paracelsus (1493-1541) oli sitä mieltä, ettei Hippokrateen, Galenoksen ja arabien ajatuksilla ole mitään arvoa. Hän hyökkäsi ennen kaikkea humoraalipatologiaa vastaan. Paracelsus otti uudelleen käytäntöön psyykillisen ja lääketieteellisen mielisairaanhoidon. Sairauksien parantaminen ja pahojen henkien karkoittaminen loitsuilla ja manauksilla olivat yhtä tärkeitä. Lääkärin tulisi tuntea rakkautta ja myötätuntoa potilastaan kohtaan - muuten häntä ei voi parantaa. Mielisairauden aiheuttajaksi Paracelsus mainitsi erityisen materian, jonka lähtöpaikasta (esim. pallea, jäsenet) sairauden laatu riippui. Mielisairaudet saattoivat johtua myös pahoista hengistä, tähdistä, ruoasta ja juomasta tai voivat olla synnynnäisiä. Paracelsus esitti ajatuksen "Simili similibus curantur", suomeksi "Paha pahalla parannetaan." Paracelsuksen ajatukset vaikuttivat useana seuraavana vuosisatana. (Sarvilinna 1938 ja Kaila 1966)
3.2. 1600-luku
1600-lukua kuvaavat lääkinnällinen taikausko, noitakeinot ja astrologia. Mielisairaat uskottiin yhä pahojen henkien riivaamiksi. (Hirvonen 1987)
Willis (1622-1676) käytti mielisairaiden hoitokeinona mm. yllätyskylpyjä. Hän suositteli veden yläpuolelle rakennettua huonetta, joka luhistuu kokoon potilaan astuessa sisään. (Sarvilinna 1938)
Van Helmont (1578-1644) käytti seuraavanlaista hoitomenetelmää: mielisairas upotettiin veteen ja päätä pidettiin veden alla Miserere-rukouksen ajan. Tehokeinona voitiin käyttää jalkapainoja. Helmont varoitti nostamasta potilasta hukkumisen pelossa vedestä liian aikaisin - silloin hoito ei tehoa. Keinoa suositettiin vielä 1700-luvun lopulla. (Sarvilinna 1938 ja Kaila 1966)
Ernst Stahl (1660-1734) sai vaikutteita Van Helmontilta. Hän loi käsitteen animismi. Terveyttä pitää koossa sielu (anima), joka yksin voi parantaa kaikki taudit. (Kaila 1966)
1600-luvun lopulla käytettiin mielisairaan hoitokeinoina mm. rukouksia, raipan ja vitsan iskuja sekä ruokana vain vettä ja leipää. (Sarvilinna 1938)
3.3. 1700-luku eli valistusaika
Valistusaika oli järjen ja hyötyajattelun aikakausi - kaiken uskottiin olevan selitettävissä järjen avulla. Vallitsi kasvatusopitimismi: kehityksellä ei tarvitse olla mitään rajaa. Luonnontieteen saavutusten ansiosta ihminen nousi luonnon herraksi. Yhteiskuntaan kohdistui uudistuspaineita. Ranskassa ja Amerikassa julistettiin ihmisoikeudet. (Hirvonen 1987 ja Kaila 1966) Valistusajalla pelon uskottiin parantavan hulluuden - sairaita kohdeltiin tämän uskon mukaisesti. (Salovaara ym. 1997)
Valistusajan aatteiden ansiosta keskiajalta peräisin olevat ajatukset poistuivat mielisairaiden kohtelusta ja hoidosta. (Kaila 1966) Ankarasta puhdasoppisuudesta ja noitavainoista luovuttiin. (Hirvonen 1987) Realismin vaikutuksesta kaikkea "narrimaista" alettiin pitää syntinä - hupsusti hulluja ei enää pidetty arvossa, vaan heitä kohdeltiin kuten muitakin mielisairaita. Narrit lähtivät pois hoveista ja narrilaivatoiminta loppui. (Sarvilinna 1938)
Keski-Euroopassa mielisairaat suljettiin loppuiäkseen ns. houruintorneihin. Näissä kaupunginmuureihin rakennetuissa torneissa mielisairaat viruivat kosteissa kammioissaan ilman hoitoa. Mielisairaita säilytettiin myös hylätyissä luostareissa "houruinkirstuissa" tai vankiloissa ja köyhäintaloissa.
Mesmer (1734-1815) käytti mielisairaiden hoitokeinona ns. animaalista magnetismia ja otti käyttöön ns. kriisihuoneen. Hypnoosi kehitettiin tämän mesmerismin pohjalta. Mesmerismiä voi pitää poikkeavan psykosomaattisen lääketieteen, ryhmähoidon ja psykoanalyysin varhaisvaiheena. (Hirvonen 1987)
Psyykikkojen ja somaatikkojen kesken oli ankaraa taistelua. Psyykikkojen mielestä mielisairaudet johtuivat psyykkisistä ristiriidoista ja järkytyksestä. Sairaudet oli saatava parannettua psyykkisin keinoin. Hoitokeinoina käytettiin käännytys-, kidutus- ja pelotuskeinoja. Heinroth (1773-1843) oli psyykikko ja pietisti. Hän piti sielullisia sairauksia synnin seurauksena, ja siksi mielisairaiden piti sovittaa syntinsä kärsimällä nälkää ja janoa sekä lukemalla rukouksia ääneen. Somaatikot puolestaan hylkäsivät kaikki pakkokeinot - tämä ei kuitenkaan johtanut parannuksiin hoitomenetelmissä. (Kaila 1966)
Pinel (1745-1826) toimi lääkärinä Bicêtren sairaalassa, jossa säilytettiin syvästi vajamielisiä ja vaikeasti levottomia mielisairaita. Ranskan vallankumous ja siellä julistetut ihmisoikeudet antoivat Pinelin mielestä mahdollisuuden mielisairaiden parempaan kohteluun. Hän teki kaikkensa saadakseen luvan vapauttaa potilaat kahleista, mm. pyysi lupaa kansalliskonventista tuloksetta. Hän ei kuitenkaan saanut jyrkkää kieltoa ja vapautti omin käsin 1790-luvulla suuren joukon mielisairaita kahleista. (Kaila 1966)
Englannissa sijainneet Bedlam Hospital ja York Asylum tulivat kuuluisiksi epäinhimillisten ja kauhistuttavien olojensa vuoksi. Mielisairaat makasivat kosteilla, löyhkäävillä oljilla seiniin ja lattioihin köytettyinä. Potilaat olivat alastomia, nälkiintyneitä, ulosteensa tahrimia sekä syöpäläisten ja haavojen peitossa. Useilla köydet olivat syöpyneet syvälle lihaan. (Sarvilinna 1938)
Tuke (1732-1822) järkyttyi Bedlamin ja York Asylumin potilaiden kohtalosta ja perusti 1792 York Retreat nimisen laitoksen, jossa potilaat olivat täysin vapaina. Ensimmäistä kertaa maailmassa mielisairaiden hoidossa käytettiin lempeyttä ja humanismia. (Kaila 1966 ja Sarvilinna 1938)
3.4. 1800-luku
1800-luvulla luotettiin valistusajan järjellisyyden kauden jälkeen tunteisiin. 1800-lukua onkin sanottu romantiikan aikakaudeksi. Romantiikan ajalla vannottiin jälleen humoraalipatologian ja paholaisuskon nimeen. Vallitsevan käsityksen mukaan mielisairaat olivat ottaneet vapaaehtoisesti paholaisen vastaan ja näin luopuneet Jumalasta täydellisesti. Tämän takia mielisairaiden ei katsottu olevan ihmisiä. (Hirvonen 1987, Kalemaa 1996 ja Salovaara ym. 1997)
1700-luvun lopulla ja 1800-luvun alussa oli vielä vähän varsinaisia mielisairaaloita - mielisairaaloiden katsottiin olevan "vain parantumattomia, tylsiä, raivoavia varten." (Sarvilinna 1938)
1800-luvun alkupuolen yleisen käsityksen mukaan mielisairaudesta ei voi parantua. 1820-luvulla ajattelutapa muuttui niin, että osa mielisairaista voi parantua. (Achté 1991)
Mielisairaita säilytettiin usein ahtaissa, kosteissa ja pimeissä kopeissa seinään kahlittuina - tästä tulee nimitys "seinähullu". Hygienia kopeissa oli puutteellinen ja tästä johtuen kuolleisuus oli suuri. Lisäksi liikuntaan ei ollut mahdollisuuksia ja ravinto oli huonoa. Sellien ovissa oli luukut, joista lääkärit suorittivat hoitotoimenpiteitä. Mielisairaanhoitajilla oli suojanaan koira. Mielisairaita sai yhä käydä katsomassa pientä maksua vastaan. (Kalemaa 1996) Mielisairaita annettiin myös ruotulaisiksi taloihin - kohtelu oli huonoa ja joskus mielisairaat asustivat kopeissa tuvan nurkassa. (Salovaara ym. 1997)
1800-luvun alussa ja puolivälissä kiisteltiin siitä, johtuvatko mielisairaudet psyykkisistä vai elimellisistä syistä. Mahdollisina syinä pidettiin liiallista elohopean käyttöä, alkoholijuomien väärinkäyttöä, liiallista auringonottoa, koleraa ja lapsivuodetta. Myös liiallisella romaanien lukemisella ja poikkeavalla kallon muodolla ajateltiin olevan yhteyttä mielisairauden kanssa. (Achté 1991)
Aiemmin mainitsemamme Heinroth luetteli 1800-luvun alkupuolella seuraavat mielisairauden syyt: syyllisyys, huolet, köyhyys, puutteellinen kasvatus, onneton rakkaus, onania, kauhu ja loukattu itsetunto. Muina psyykkisten häiriöiden aiheuttajina voitiin pitää koti-ikävää, rauenneita toiveita, läheisten kuolemantapauksia, poliittisia tapahtumia, ylenmääräistä opiskelua, liiallista uskonnollisuutta, kunnianhimoa ja taikauskoa. (Achté 1991)
Reililla oli käytössään monenlaisia mielisairaiden hoitomenetelmiä. Hän istutti potilaaseen syyhyn saadakseen jatkuvan ihoärsytyksen avulla tylsistyneeseen aivotoimintaa. Vesi oli Reilin mukaan alkuaine, johon ihminen tuntee luonnostaan kammoa - tämän takia veden käyttö oli hyvä hoitomuoto. Vesihoidossa ei saanut olla liian helläkätinen, tai tulos ei olisi niin hyvä. Reil oli yllätyskylpyjen kannalla, ja siksi houruinhuoneet tulisi rakentaa joen tai järven rantaan. Reil käytti myös aivastuspulveria, nokkosilla polttamista, muurahaiskekoihin alasti istuttamista ja upottamista astiaan, jossa oli eläviä ankeriaita. (Sarvilinna 1938)
Berliiniläinen psykiatri Horn käytti ns. pyörivää vuodetta: potilasta pyöritettiin vuoteessa jopa 125 kertaa minuutissa. Pyöriminen aiheutti sidekalvonalaisia verenvuotoja. Potilaan kauhun ja epätoivon huudot osoittivat hoidon onnistuneen. Pyörivän vuoteen käytöstä luovuttiin vähitellen. (Sarvilinna 1938)
1800-luvun alkupuolella otettiin käyttöön ns. ontto ratas, eräänlainen oravanpyörä, jossa potilaan oli joko juostava puolapuita pitkin tai tehtävä rattaalla kuperkeikka. Pohjoismaiden mielisairaaloissa oli 1800-luvun alussa suunnilleen samanlaiset olot kuin muuallakin Euroopassa, pakkohoitokeinot vain olivat juurtuneet syvemmälle. (Sarvilinna 1938)
Conolly (1787-1866) kielsi vuonna 1839 pakkokeinojen käytön johtamassaan Hanwellin laitoksessa. Tämä no restraint -järjestelmä oli käytössä koko Euroopassa n. 1800-luvun puolivälissä - ainoastaan syrjäisillä seuduilla mielisairaita pidettiin yhä kahleissa. (Kaila 1966) Tavoitteena oli, että mielisairaalassa olisi mahdollisimman vapaat olot ja potilaat tuntisivat viihtyisyyttä ja voisivat työskennellä tuottamatta vaaraa itselle tai muille. Vähitellen perustettiin ns. puoliavoimia osastoja ja avoimia osastoja levollisille, luotettaville potilaille. (Sarvilinna 1938)
3.5 1900-luku lyhyesti
1800-luvun puolivälistä 1900-luvun puoleenväliin mielisairaaloiden potilaspaikat monikymmenkertaistuivat kaikissa maissa. (Kaila 1966)
1900-luvun alussa monet lääkärit pitivät yhä mielisairautta parantumattomana. Tämän vuoksi mielisairaita kohtaan suhtauduttiin ennakkoluuloisesti. Potilaat haluttiin eristää muusta yhteiskunnasta ulkopuolella sijaitseviin laitoksiin. (Kalemaa 1996)
1900-luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä käytettiin makuukuureja potilaan rauhoittamiseen, rauhottavina lääkkeinä käytettiin unilääkkeinä vaikuttavia aineita. Vanhoilta ajoilta oli jäänteenä vesihoito. Työterapiaa alettiin käyttää hoitomuotona 20-luvun lopulla. 30-luvulla kokopäiväiset kylvyssä istuttamiset alkoivat väistymään muiden hoitomuotojen osoittautuessa paremmiksi. Shokkihoidot aloitettiin 30-luvun puolivälissä ja niistä tuli vallitseva hoitomuoto: -34 insuliinihoito, -35 kardiatsolishokkihoito, -38 sähköshokkihoito. 40-luvulla kehitettiin lobotomialeikkaus ja 50-luvulla psyykelääkkeet. (Kaila 1966)
Vähitellen psykiatrinen hoito kehittyy yksilöllisemmäksi ja potilas aletaan nähdä kokonaisuutena. Enää ei ollut tiettyjä kaavoja, joita käytettäsiin kaikkiin mielisairaisiin ja -sairauksiin. Tämä johti siihen, että samantapaiset ja samantapaista hoitoa kaipaavat yhdistettiin omaksi hoitoryhmikseen - näin mielisairaaloista kasvoi suuria laitoksia, joissa oli erikoisosastoja. (Sarvilinna 1938)
Nykyään on käytössä mm. monenlaisia terapiamuotoja, esim. psykoterapia ja perheterapia, erilaista lääkehoitoa. Pakkotoimenpiteiden käyttöä on vähennetty ratkaisevasti....ja epi liittyi tähän mitenkä? Sitä kun on tarpeeksi hullu, ei yhteys ihan automaattisesti avadu
- Hugo
katja kirjoitti:
...ja epi liittyi tähän mitenkä? Sitä kun on tarpeeksi hullu, ei yhteys ihan automaattisesti avadu
Tuossa oli ehkä hyviä linkkejä. Epilepsia on todellakin ennen ollut poikkeavuuden hisoriaa ja epilepsiaa sairastavat on pitkälti eristetty jopa saarelle... Vaajasalossa oli mm. saari, jossa epilepsiaa sairastavia käsittääkseni vain säilöttiin.
Kaikenlaiseen poikkeavuuteen on historian saatossa suhtauduttu todellakin erilailla ja ei Suomestakaan huonoja asenteita tarvitse näinä aikoina kaukaa hakea. - Hugo
Juusto kirjoitti:
Ne kuuluvat osana skitsofreeniaan..
Skitsofrenissa niitä ainakin on. Olet oikeassa.
- Hugo
Moment musical kirjoitti:
Esitän Sinulle ystävällisen kysymyksen:
Mitä teet täällä, ja mitä rakentavaa noissa viesteissäsi oli?Puolustus: Se oli fakta.
- Hugo
Moment musical kirjoitti:
Ei tähän ketjuun ole pakko vastata, jos pelkää leimautuvansa hulluksi.Mutta nämä aurat, hallusinaatiot, kuuluvat kylläkin nimenomaan epilepsiaan ja ne eivät ole hulluuden merkki.
Aura, hallusinaatio on onneksi varoitus.Ehtii mennä pitkälleen, ettei kaadu suoraa päätä seisovilta jaloiltaan maahan.Niin... taisin jo mainita. Varmaan voimakkaampana skitsofreniassa ja erilaista, en tiedä, kun ei ole kokemusta, mutta lukemalla olen saanut tietää. Ei ole helppo sairaus sekään.
- Hugo
Juusto kirjoitti:
Lopeta se täydellisen esittäminen. eiköhän epilepsia luokitella samaan aivo fysiikan häiriöön kuin "Hullu" skitsofreeniakin.
Ilmaiset asian vaan niin kärkevästi, että kai tieto jää huomaamatta. Sairauksia nämä kaikki on. Epilepsia leimattiin aivan yhtä hulluksi sairaudeksi kuin skitsofrenia, ainakin lähes... nyt ymmärretään paremmin ja skitsofreniaakin voi todellakin hoitaa lääkkeillä ja olla terve lääkityksellä. Niitä on niin monenlaisia. Leimaaminen sairauden perusteella on todella moukkamaista!
- Hugo
Juusto kirjoitti:
Väite oli? että skitsofreeniset henkilöt näkevät harhoja jotka ovat samoja kuin epileptisillä.
on tietenki olemassa muitakin kuin näkö kuulo ja tuntemus harhoja ja ne on käyttäytymis ja luulo harhoja. sekä jälkimmäisten häiriöitä.
en verrannu tai yhdistelly yhtään mitään muuta, kummatkin johtuu saman aivo alueen häiriöstä.
ennen erillistä skitsofrenia tautiluokitusta kaikki hullut oli epileptikkoja.Olen niin monesti kuullut hänen olleen hullu ja käsittääkseni hän oli kuitenkin epileptikko, joten olet ainakin osittain oikeassa.
- hullun paperit
Hugo kirjoitti:
Niin... taisin jo mainita. Varmaan voimakkaampana skitsofreniassa ja erilaista, en tiedä, kun ei ole kokemusta, mutta lukemalla olen saanut tietää. Ei ole helppo sairaus sekään.
mut karkasin,ja ne totes,et ei toi hullu ookkaa,ko ymmärsi karata t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
- Anonyymi
Juusto kirjoitti:
Ne kuuluvat osana skitsofreeniaan..
Ihan tyypillinen epilepsiaan liittyvä oire (yksinkertaiset kohtaukset). Ei kuulu siis psykiatrian osastolle, vaan neurologiaan.
- katja
Mummini, jolla oli myöskin epi, puhui etiäisistä tarkoittaessaan auroja.
Minulla etiäiset ovat tavallisesti hyvin selkeitä ja melko pitkäkestoisia. Useimmiten ensimmäisenä tuntuu metallin maku suussa, sitten tulee paniikki jossa kylmä nyrkki puristaa sisäelimeni ja vatsalaukun mytyksi...syke nousee ihan hullun kovaksi ja tulee huojuva/humiseva olo. Siinä vaiheessa ollaankin jo niin pitkällä, että hyperventiloin ja se on menoa. Kun joskus joudun käyttämään jotain "ylimääräisiä" lääkkeitä (esim reumalääkitys)nämä etiäiset saattavat jäädä pois tai tulla miniversiona, jolloin kohtaus tulee ihan puun takaa ja silloin on joskus käynyt vahinkoja esim. pyörän kanssa.- Hugo
Mutta tuo etiäinen on kyllä kiva nimi:D.
- kwerneland oli mulla
mut myin senki pois,ko myin traktorinkin t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
- Ansku21
niin tajuaisin pysyä muiden näkyvillä.
- Makosat naurut!
Ehkä kirjoittelin jossain vaiheessa, että pitäisi pysyä aiheessa, mutta toisaalta tämän luettuani minulla on hyvä olo. Kiitos teille! Tämä todellakin on terapiaa! Voiko kukaan ettiä noin paljoa tietoa ja "tosissaan" olevan tuntuisena kuin "juusto". Kiitos hyvästä huumorintajustasi! ja vastaväittäjälle kiitos kun sinulla oli pitkää pinnaa, että sain nauraa "auranpojalle". Onneksi emme ole samalla saarella ja maikkarin kuvattavina. =)
- Moment musical
Onko suvussasi mielisairautta ja/tai oletko itse kärsinyt jostakin kyseistä sairaudesta, koska olet niin tavattoman kiinnostunut mielisairauksista?
Jos menisit juttelemaan jollekin neurologille tai psykiatrille ajatuksistasi,Sinä saisit todella makeat naurut osaksesi.;)
Sen verran kerron itsestäni, että olen muusikko.
Olen koulutukseltani instrumentalisti sekä sävellän.Ihmisellä on muistaakseni aivoissa 9 eri
osa-aluetta.Olen päätellyt, että tod.näk.epileptisen sähköhäiriön purkautuessa äänikeskus aivoissani aktivoituu ja siksi se ilmenee musiikkihavaintona.
Tähän on varmasti olemassa tieteellinen fakta.
Pitäisi kysyä sitä tarkemmin neurologilta tai joltakin professorilta.
Ei vaikuta kovinkaan mystiseltä selitykseltä, eihän?;)
Harmittelen, etä jouduin paljastamaan oman ammattini.On ollut tarkoitus pysyä mahdollisimman
anonyyminä tällä foorumilla,ettei kukaan tunnistaisi minua.
Terv.Moment musical
Juustolle pieni vinkki:lukaisepas jokin tieteellinen teos epistä, niin tiedät todella enemmän- myös näistä auroista.:) - Moment musical
Moment musical kirjoitti:
Onko suvussasi mielisairautta ja/tai oletko itse kärsinyt jostakin kyseistä sairaudesta, koska olet niin tavattoman kiinnostunut mielisairauksista?
Jos menisit juttelemaan jollekin neurologille tai psykiatrille ajatuksistasi,Sinä saisit todella makeat naurut osaksesi.;)
Sen verran kerron itsestäni, että olen muusikko.
Olen koulutukseltani instrumentalisti sekä sävellän.Ihmisellä on muistaakseni aivoissa 9 eri
osa-aluetta.Olen päätellyt, että tod.näk.epileptisen sähköhäiriön purkautuessa äänikeskus aivoissani aktivoituu ja siksi se ilmenee musiikkihavaintona.
Tähän on varmasti olemassa tieteellinen fakta.
Pitäisi kysyä sitä tarkemmin neurologilta tai joltakin professorilta.
Ei vaikuta kovinkaan mystiseltä selitykseltä, eihän?;)
Harmittelen, etä jouduin paljastamaan oman ammattini.On ollut tarkoitus pysyä mahdollisimman
anonyyminä tällä foorumilla,ettei kukaan tunnistaisi minua.
Terv.Moment musical
Juustolle pieni vinkki:lukaisepas jokin tieteellinen teos epistä, niin tiedät todella enemmän- myös näistä auroista.:)jos kirjoituksesi oli tahallaan kirjoitettu pelkällä huumorilla, täytyy sanoa että Sinulla on todella aivan hulvaton huumorintaju.;)
- Hugo
Naurustako? Älä ainakaan minulle naura, minä olen vakavissani. Itse voin nauraa itselleni, mutta hyvä, jos saat terapiaa nauramalla toisten jutuille... toivottavasti ei ollut mukana mitään vahingoniloa.
- Moment musical
Hugo kirjoitti:
Naurustako? Älä ainakaan minulle naura, minä olen vakavissani. Itse voin nauraa itselleni, mutta hyvä, jos saat terapiaa nauramalla toisten jutuille... toivottavasti ei ollut mukana mitään vahingoniloa.
Tarkoititko minua?
Ei, en naura kenellekään.
Paitsi tolle Juuston pitkälle artikkelille.;DDD
Absurdi juttu.
Nauran absurdiulle.;) - Hugo
Moment musical kirjoitti:
Onko suvussasi mielisairautta ja/tai oletko itse kärsinyt jostakin kyseistä sairaudesta, koska olet niin tavattoman kiinnostunut mielisairauksista?
Jos menisit juttelemaan jollekin neurologille tai psykiatrille ajatuksistasi,Sinä saisit todella makeat naurut osaksesi.;)
Sen verran kerron itsestäni, että olen muusikko.
Olen koulutukseltani instrumentalisti sekä sävellän.Ihmisellä on muistaakseni aivoissa 9 eri
osa-aluetta.Olen päätellyt, että tod.näk.epileptisen sähköhäiriön purkautuessa äänikeskus aivoissani aktivoituu ja siksi se ilmenee musiikkihavaintona.
Tähän on varmasti olemassa tieteellinen fakta.
Pitäisi kysyä sitä tarkemmin neurologilta tai joltakin professorilta.
Ei vaikuta kovinkaan mystiseltä selitykseltä, eihän?;)
Harmittelen, etä jouduin paljastamaan oman ammattini.On ollut tarkoitus pysyä mahdollisimman
anonyyminä tällä foorumilla,ettei kukaan tunnistaisi minua.
Terv.Moment musical
Juustolle pieni vinkki:lukaisepas jokin tieteellinen teos epistä, niin tiedät todella enemmän- myös näistä auroista.:)Hulluus on monesti kova hinta luovuudesta, mutta Sinulla voi olla epilepsia osa luiovaa persoonaasi? Sinulla on aura ja tiedän tasan tarkkaan, että sellainen on olemassa joillakin, enkä puhu maaseudulla käytettävästä työvälineestä. Älä pahoita mieltäsi siitä, että skitsofreniassa on myös samoja oireita ja ei sitä tieteellisä opuksia tarvitse lukea mielisairauksisa, että tietää tuollaisia perustietoja... itsekin varmasti tiedän jopa lähipiirissäsi ihmisiä, joilla skitsofrenia. Niitä on valitettavasti joillakin lapsillakin. Asenteessani on parantamisen varaa mielestäni mielisairauksia kohtaan... itsesi kai hyväksyt.
- Hugo
Moment musical kirjoitti:
Tarkoititko minua?
Ei, en naura kenellekään.
Paitsi tolle Juuston pitkälle artikkelille.;DDD
Absurdi juttu.
Nauran absurdiulle.;)Laiskana ihmisenä taisin jättää taasen pitkän jutun lukematta, joten anteeksi, jos tuli väärälle. Sinua mielestäni tarkoitin ja Juusolta en ole pitkää tarinaa lukenut, vaan lyhyitä nasevia faktoja. Tietenkin asialla on montapuolta ja olen kertonut omaa kantaani tässä.
- Moment musical
Hugo kirjoitti:
Hulluus on monesti kova hinta luovuudesta, mutta Sinulla voi olla epilepsia osa luiovaa persoonaasi? Sinulla on aura ja tiedän tasan tarkkaan, että sellainen on olemassa joillakin, enkä puhu maaseudulla käytettävästä työvälineestä. Älä pahoita mieltäsi siitä, että skitsofreniassa on myös samoja oireita ja ei sitä tieteellisä opuksia tarvitse lukea mielisairauksisa, että tietää tuollaisia perustietoja... itsekin varmasti tiedän jopa lähipiirissäsi ihmisiä, joilla skitsofrenia. Niitä on valitettavasti joillakin lapsillakin. Asenteessani on parantamisen varaa mielestäni mielisairauksia kohtaan... itsesi kai hyväksyt.
Minulla on erittäin läheinen ystävä, joka on skitsofreenikko.Hänellä oli psykoosissa ollessaan
kauan aikaa todellisia mielenharhoja;hän eli omassa harhamaailmassaan muutamia päiviä.
Minä suhtaudun rakkaudella tällaisiin ihmisiin.
Minun on toinenkin ystävä, joka on luokiteltu "mielisairaaksi."
Inhoan syvästi kaikenlaista ihmisen leimaamista
ties miksi.En ole rasisti.
Ehkä pahoitin mieleni siitä, että Mr Juusto oli leimaamassa minut mielisairaaksi jonkun lyhyen auran vuoksi.Esitän vastakysymyksen:mitä ihmiset saavat itselleen kirjoittelemalla loukkaavia viestejä sairaille ihmisille?
Itse en jaksa uskoa, että Juusto on mielisairas.
Jos hän olisi sairas, suhtautuisin hänen viesteihinsä erittäin lempeästi.
Minulla ei ole mitään ennakkoluuloja ns.mielisairaita kohtaan. - Moment musical
Moment musical kirjoitti:
Minulla on erittäin läheinen ystävä, joka on skitsofreenikko.Hänellä oli psykoosissa ollessaan
kauan aikaa todellisia mielenharhoja;hän eli omassa harhamaailmassaan muutamia päiviä.
Minä suhtaudun rakkaudella tällaisiin ihmisiin.
Minun on toinenkin ystävä, joka on luokiteltu "mielisairaaksi."
Inhoan syvästi kaikenlaista ihmisen leimaamista
ties miksi.En ole rasisti.
Ehkä pahoitin mieleni siitä, että Mr Juusto oli leimaamassa minut mielisairaaksi jonkun lyhyen auran vuoksi.Esitän vastakysymyksen:mitä ihmiset saavat itselleen kirjoittelemalla loukkaavia viestejä sairaille ihmisille?
Itse en jaksa uskoa, että Juusto on mielisairas.
Jos hän olisi sairas, suhtautuisin hänen viesteihinsä erittäin lempeästi.
Minulla ei ole mitään ennakkoluuloja ns.mielisairaita kohtaan.Skitsofreenikko-ystäväni on kertonut minulle omasta harhamaailmastaan, missä hän eli, kun psykoosi puhkesi ja eteni.Se on ollut todella rankka juttu.Rankkaa kuultavaa.Hän on joutunut jo nuorena eläkkeelle.Nykyään voi kuitenkin hyvin.
Eli näissä auroissa ei ole kysymys varsinaisesti skitsofreniasta vaan epilepsiasta. - Hugo
Moment musical kirjoitti:
Minulla on erittäin läheinen ystävä, joka on skitsofreenikko.Hänellä oli psykoosissa ollessaan
kauan aikaa todellisia mielenharhoja;hän eli omassa harhamaailmassaan muutamia päiviä.
Minä suhtaudun rakkaudella tällaisiin ihmisiin.
Minun on toinenkin ystävä, joka on luokiteltu "mielisairaaksi."
Inhoan syvästi kaikenlaista ihmisen leimaamista
ties miksi.En ole rasisti.
Ehkä pahoitin mieleni siitä, että Mr Juusto oli leimaamassa minut mielisairaaksi jonkun lyhyen auran vuoksi.Esitän vastakysymyksen:mitä ihmiset saavat itselleen kirjoittelemalla loukkaavia viestejä sairaille ihmisille?
Itse en jaksa uskoa, että Juusto on mielisairas.
Jos hän olisi sairas, suhtautuisin hänen viesteihinsä erittäin lempeästi.
Minulla ei ole mitään ennakkoluuloja ns.mielisairaita kohtaan.Sanot, että mielisairaaksi sanominen on leimaamista. Kopioin tuon tekstistäsi. Siis sanoit väärin, vaikka et tarkoittanut eli taasen tuli väärinkäsitys, jos haluaa tai ei halua hyväntahtoisesti tulkita. Kokemuksesi perusteella Sinulla on kuitenkin hieman ristiriitainen suhde nyt johonkin kai... ei ainakaan kovin looginen mielestäni. Selvästi ole fiksu ja kokenut ja vielä jopa luova.
Eli oikeast luulisi Sinunkin näkemään, että Juuso kirjoitti mahdollisesti vaan ilman leimaamistarkoitusta näkemyksiään asiasta. Ehkä ei pystynyt ilmaisemaan itseään niin selkeästi kuin Sinä, mutta selkeästi tiesi asioista ja sanahan on vapaa.
August Strinbergin sairaudesta en löytänyt googlaamalla tietoa.
Toivottavasti Sinulla jo parempi mieli? Keskustelu on välillä tosi ala-arvoista, mutta tässä on sentään mielestäni asiaa ja asioista on hyvä puhua, että ei jää möröiksi. - Moment musical
Hugo kirjoitti:
Sanot, että mielisairaaksi sanominen on leimaamista. Kopioin tuon tekstistäsi. Siis sanoit väärin, vaikka et tarkoittanut eli taasen tuli väärinkäsitys, jos haluaa tai ei halua hyväntahtoisesti tulkita. Kokemuksesi perusteella Sinulla on kuitenkin hieman ristiriitainen suhde nyt johonkin kai... ei ainakaan kovin looginen mielestäni. Selvästi ole fiksu ja kokenut ja vielä jopa luova.
Eli oikeast luulisi Sinunkin näkemään, että Juuso kirjoitti mahdollisesti vaan ilman leimaamistarkoitusta näkemyksiään asiasta. Ehkä ei pystynyt ilmaisemaan itseään niin selkeästi kuin Sinä, mutta selkeästi tiesi asioista ja sanahan on vapaa.
August Strinbergin sairaudesta en löytänyt googlaamalla tietoa.
Toivottavasti Sinulla jo parempi mieli? Keskustelu on välillä tosi ala-arvoista, mutta tässä on sentään mielestäni asiaa ja asioista on hyvä puhua, että ei jää möröiksi.väärinkäsityksiä.
Minä ilmeisesti luin Juuston alkuperäiset viestit niin, että luulin hänen olevan jotenkin pahantahtoinen.Ehkä käsitin hänet täysin väärin, eli erehdyin ja pyydän anteeksi.
Auroista vielä tietoa:
"Tyypillinen grand mal-kohtaus alkaa yl.lyhyellä
ennakkotunteella eli auralla, johon sisältyy erilaisia näkö-ym.aistimuksia.Tätä seuraa 1/2-3 minuuttia kestävä kouristusvaihe, joka päättyy syvään uneen."
Lähde: Tietosanakirja Facta.
Tieteellistä tietoa löytyy myös muualtakin.
P.S. Luulin todellakin, että ihmisillä täälläkin saaattaisi olla näitä ennakkotuntemuksia eli auroja.Siksi aloitin tämän ketjun.Mielestäni koko keskustelu lähti Juuston aloitteesta aiheen vierestä, ja etten sanoisi:jokseenkin asiattomasti.
Pahoittelen vielä loukkaavia viestejäni. - Hugo
Moment musical kirjoitti:
väärinkäsityksiä.
Minä ilmeisesti luin Juuston alkuperäiset viestit niin, että luulin hänen olevan jotenkin pahantahtoinen.Ehkä käsitin hänet täysin väärin, eli erehdyin ja pyydän anteeksi.
Auroista vielä tietoa:
"Tyypillinen grand mal-kohtaus alkaa yl.lyhyellä
ennakkotunteella eli auralla, johon sisältyy erilaisia näkö-ym.aistimuksia.Tätä seuraa 1/2-3 minuuttia kestävä kouristusvaihe, joka päättyy syvään uneen."
Lähde: Tietosanakirja Facta.
Tieteellistä tietoa löytyy myös muualtakin.
P.S. Luulin todellakin, että ihmisillä täälläkin saaattaisi olla näitä ennakkotuntemuksia eli auroja.Siksi aloitin tämän ketjun.Mielestäni koko keskustelu lähti Juuston aloitteesta aiheen vierestä, ja etten sanoisi:jokseenkin asiattomasti.
Pahoittelen vielä loukkaavia viestejäni.No et ole loukannut. Omasta aurastani voin sanoa tuon, että en tunne hajuja tai muuta etukäteen... krampit kyllä. Joskus olen kyllä palaneen hajua tuntenut ja luullut tulleeni harhaiseksi, kunnes olen tajunnut katsoa ympärilleni ja siellähän se riisi kiehuu taas pohjaan;). Eli minulla on nuo krampit vain ja sitä edeltävä heikko olo huimaus ja ei niin skarppi... nykinöitä enenevässä määrin ja tiettyjä tajunnankatkoksia, joita on kyllä tutkimusten mukaan lyhytaikaisina aina. Ovat vaan niin lyhyitä, että ei näy toiminnassa.
- Moment musical
Hugo kirjoitti:
No et ole loukannut. Omasta aurastani voin sanoa tuon, että en tunne hajuja tai muuta etukäteen... krampit kyllä. Joskus olen kyllä palaneen hajua tuntenut ja luullut tulleeni harhaiseksi, kunnes olen tajunnut katsoa ympärilleni ja siellähän se riisi kiehuu taas pohjaan;). Eli minulla on nuo krampit vain ja sitä edeltävä heikko olo huimaus ja ei niin skarppi... nykinöitä enenevässä määrin ja tiettyjä tajunnankatkoksia, joita on kyllä tutkimusten mukaan lyhytaikaisina aina. Ovat vaan niin lyhyitä, että ei näy toiminnassa.
Asia selvisi.:)
No problem.
On niin kovin hankalaa, kun tällä hetkellä asustan
paikkakunnalla,mistä ei saa vertaistukea.
(En asu enää Helsingissä.)Tuntee olevansa niin kovin yksin tämän inhottavan sairauden kanssa.
Kun tähän liittyy vielä ainainen pelko.
Pitäisi varmaankin lähteä jollekin epileptikkojen
kurssille.
Onneksi sinullekin tulee jonkinlainen ennakkotuntemus.Pidän itse sitä pelkästään hyvänä asiana.Olen nimittäin pystynyt useita kertoja taistelemaan niin, ettei taju mene kankaalle.
Tosin olen mennyt pitkäkseni, ja on koko ajan nykinää yms.Ja tuo äänihavainto.
Kysyin neurologiltani ,että onko vaarallista taistella niin, ettei taju lähde.Hän sanoi ettei se ole vaarallista. - Hugo
Moment musical kirjoitti:
Asia selvisi.:)
No problem.
On niin kovin hankalaa, kun tällä hetkellä asustan
paikkakunnalla,mistä ei saa vertaistukea.
(En asu enää Helsingissä.)Tuntee olevansa niin kovin yksin tämän inhottavan sairauden kanssa.
Kun tähän liittyy vielä ainainen pelko.
Pitäisi varmaankin lähteä jollekin epileptikkojen
kurssille.
Onneksi sinullekin tulee jonkinlainen ennakkotuntemus.Pidän itse sitä pelkästään hyvänä asiana.Olen nimittäin pystynyt useita kertoja taistelemaan niin, ettei taju mene kankaalle.
Tosin olen mennyt pitkäkseni, ja on koko ajan nykinää yms.Ja tuo äänihavainto.
Kysyin neurologiltani ,että onko vaarallista taistella niin, ettei taju lähde.Hän sanoi ettei se ole vaarallista.Käsitykseni, joka on käsittääkseni myös tietoa on, että kohtausta vastaan tuleekin taistella ja estää se. Jos se menee lepäämällä ohi, niin hyvä, mutta on olemassa lääkkeitä, kuten rauhoittavaa, joka rentouttaa lihakset ja estää fyysisesti kohtauksen. Sitä siis vain silloin, jos kohtaus tulossa, koska muuten toleranssi eli sietokyky kasvaa. Oma epilepsiani ei hirveästi ilman lääkettä tokene ja tässä tarkoitan isoa kohtausta... voin yrittää estää kaikki ärsykkeet, mutta jos en saa otettua lääkettä kouristus tai pitkittyneessä nykinä vaiheessa, niin ajanmittaan menee kyllä taju ja parempi niin, koska krampit todellakin sattuvat ja niissä voi satuttaa myös itsensä. Hyppii sängyssä lähinnä sängyn ja katon välillä ja taju ei vaan meinaa lähteä. Rentouttava lääke imeskeltynä kuten nitro sydänlääkkeenä auttaa, jos sen kerkeää ottaa... auttaa siis yleensä. Valitettavasti sitä ei ole aina mukana tai saatavilla, joten kohtauksia nuorempana sain. Nykyisin pyrin pitämään aina mukana lääkettä, jotta ei turhia isoja kohtauksia saisi. Vaikutus alkaa noin 10 ja vähäisempi alle sen itselläni, vaikka lääkärit sanovat sen vaativan vähintään 10 min. Joillakin nämä rauhoittavat eli relaksoivat lääkkeet saattavat aiheuttaa vain pahemman tilanteen ja eivät sovi siis heille. Nimeltään tämä lääke on surullisen kuuluisa diapam, jota käytetään valitettavasti huumeenakin ja sekakäytössä alkoholin kanssa ja lääkärit taitavat olla aika tarkkoja niiden suhteen.
Kiitoksia keskustelusta! Toivottavasti ei jää yhtään paha mieli!
PS. Hyvä, jos tämä on samalla jonkinlaista vertaistukea. - Moment musical
Hugo kirjoitti:
Käsitykseni, joka on käsittääkseni myös tietoa on, että kohtausta vastaan tuleekin taistella ja estää se. Jos se menee lepäämällä ohi, niin hyvä, mutta on olemassa lääkkeitä, kuten rauhoittavaa, joka rentouttaa lihakset ja estää fyysisesti kohtauksen. Sitä siis vain silloin, jos kohtaus tulossa, koska muuten toleranssi eli sietokyky kasvaa. Oma epilepsiani ei hirveästi ilman lääkettä tokene ja tässä tarkoitan isoa kohtausta... voin yrittää estää kaikki ärsykkeet, mutta jos en saa otettua lääkettä kouristus tai pitkittyneessä nykinä vaiheessa, niin ajanmittaan menee kyllä taju ja parempi niin, koska krampit todellakin sattuvat ja niissä voi satuttaa myös itsensä. Hyppii sängyssä lähinnä sängyn ja katon välillä ja taju ei vaan meinaa lähteä. Rentouttava lääke imeskeltynä kuten nitro sydänlääkkeenä auttaa, jos sen kerkeää ottaa... auttaa siis yleensä. Valitettavasti sitä ei ole aina mukana tai saatavilla, joten kohtauksia nuorempana sain. Nykyisin pyrin pitämään aina mukana lääkettä, jotta ei turhia isoja kohtauksia saisi. Vaikutus alkaa noin 10 ja vähäisempi alle sen itselläni, vaikka lääkärit sanovat sen vaativan vähintään 10 min. Joillakin nämä rauhoittavat eli relaksoivat lääkkeet saattavat aiheuttaa vain pahemman tilanteen ja eivät sovi siis heille. Nimeltään tämä lääke on surullisen kuuluisa diapam, jota käytetään valitettavasti huumeenakin ja sekakäytössä alkoholin kanssa ja lääkärit taitavat olla aika tarkkoja niiden suhteen.
Kiitoksia keskustelusta! Toivottavasti ei jää yhtään paha mieli!
PS. Hyvä, jos tämä on samalla jonkinlaista vertaistukea.Lämmin kiitos viestistäsi.Sain samalla myös vertaistukea ja erittäin hyvää tietoa näistä asioista.Ei ole ollenkaan paha mieli, päinvastoin; hyvä mieli minulla nyt on.
:) - Juusto
Moment musical kirjoitti:
jos kirjoituksesi oli tahallaan kirjoitettu pelkällä huumorilla, täytyy sanoa että Sinulla on todella aivan hulvaton huumorintaju.;)
Ei ollu huumoria ei alkuunkaan johan sanoin että äidilläni on epilepsia.
kaikki on nähty livenä 40 vuoden ajan.
lääkkein ja ilman lääkkeitä, mutta masennukseni vuoksi olen tutustunut skitsofreeniaa sairastavaan naiseen.
- Hugo
Ennen kohtaus on heikko olo ja sitten tulee kramppeja ja jos ei olisi lääkettä, niin kohtaus voisi tulla. Onneksi on tähän lääke, joka toimii minulla. Lepoa sitten kohtaustuntemuksen päälle, niin kroppa ja aivot alkavat minulla taasen toimimaan ns. normaalisti.
- Peeth.
Toisinaan on tullut kuin jonkin sortin tunneli johon tunnun tuijottavan ja sivuilla näkyy vain tummaa ja suttuista kuvaa. Sama äänien kanssa, en kuule kunnolla mitään, eikä kyllä omasta äänestänikään selvää saa..
- pullonpohjan läpi
unissakävelys on sitä t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
- sauvatar
ja taju lähtee samantien.
Siinä ei kerkeä mitään tekemään.
Joskus on tullut sitä ennen levotonta kävelyä huoneesta toiseen ja tieto,
että nyt on kohtaus tulossa,
mutta ei tiedä milloin se tulee.
Aina tulee kuitenkin yllättäen.
Tulee myös niin ettei anna mitään ennakko tuntemuksia vaan kerralla SLÄM !- Makosat naurut!
Kun avasin koneen, oli yksinäinen ja haikea olo. Syynä: jälleen kerran yksin kotona hemmetin kohtausten takia, en uskalla liikkua. Kaikki muut menossa...
Kun näin keskustelun en voinut kuin hymyillä tuli hyvä mieli. "Juusto" ei voi olla noin tosissaan ja "moment musical" vaikuttaa mahtavalta tyypiltä niinkuin moni muu, kun nyt olen muutaman päivän tätä palstaa seuraillut. Tuli semmoinen olo itselleni, että ehkä vielä selviän tästä kaikesta ja en tosiaankaan aio antaa periksi. Kiitos teidän!!! Täytynee varmaan keksiä joku nimi itselleni jos meinaan tänne kirjoitella... - sauvatar
Makosat naurut! kirjoitti:
Kun avasin koneen, oli yksinäinen ja haikea olo. Syynä: jälleen kerran yksin kotona hemmetin kohtausten takia, en uskalla liikkua. Kaikki muut menossa...
Kun näin keskustelun en voinut kuin hymyillä tuli hyvä mieli. "Juusto" ei voi olla noin tosissaan ja "moment musical" vaikuttaa mahtavalta tyypiltä niinkuin moni muu, kun nyt olen muutaman päivän tätä palstaa seuraillut. Tuli semmoinen olo itselleni, että ehkä vielä selviän tästä kaikesta ja en tosiaankaan aio antaa periksi. Kiitos teidän!!! Täytynee varmaan keksiä joku nimi itselleni jos meinaan tänne kirjoitella...täällä itse kukin nauraa niin kipeäksi
itsensä välillä ja makeinta on se,
kun huomaa että vatsalihaksia nipistelee.
Jotkut kirjoitukset taas tökkii niin pirusti,
että pahaa tekee ja niihin ei aina viitsi edes kommentoida kun ottaa niin päähän.
Älä jää yksin, meitä on joka lähtöön, messiin vaan. - Moment musical
Makosat naurut! kirjoitti:
Kun avasin koneen, oli yksinäinen ja haikea olo. Syynä: jälleen kerran yksin kotona hemmetin kohtausten takia, en uskalla liikkua. Kaikki muut menossa...
Kun näin keskustelun en voinut kuin hymyillä tuli hyvä mieli. "Juusto" ei voi olla noin tosissaan ja "moment musical" vaikuttaa mahtavalta tyypiltä niinkuin moni muu, kun nyt olen muutaman päivän tätä palstaa seuraillut. Tuli semmoinen olo itselleni, että ehkä vielä selviän tästä kaikesta ja en tosiaankaan aio antaa periksi. Kiitos teidän!!! Täytynee varmaan keksiä joku nimi itselleni jos meinaan tänne kirjoitella...Liity vain rohkeasti joukkoon tummaan!;)
Tervetuloa! - tai sit varjotanssija
Makosat naurut! kirjoitti:
Kun avasin koneen, oli yksinäinen ja haikea olo. Syynä: jälleen kerran yksin kotona hemmetin kohtausten takia, en uskalla liikkua. Kaikki muut menossa...
Kun näin keskustelun en voinut kuin hymyillä tuli hyvä mieli. "Juusto" ei voi olla noin tosissaan ja "moment musical" vaikuttaa mahtavalta tyypiltä niinkuin moni muu, kun nyt olen muutaman päivän tätä palstaa seuraillut. Tuli semmoinen olo itselleni, että ehkä vielä selviän tästä kaikesta ja en tosiaankaan aio antaa periksi. Kiitos teidän!!! Täytynee varmaan keksiä joku nimi itselleni jos meinaan tänne kirjoitella...hyvää jatkoa sinne sulle waa t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
- ennenkoetun tunteita
mut mä nään muutenki asioita unes etukäteen noin 2 vuotta ennen tapahtumaa,jaa on muutenki wähä ennustajan kykyjä t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ps.(lottonumeroita en tiiä ainaskaa vielä ei oo osunu)
- rakkauden moottori
sauvatar kirjoitti:
täällä itse kukin nauraa niin kipeäksi
itsensä välillä ja makeinta on se,
kun huomaa että vatsalihaksia nipistelee.
Jotkut kirjoitukset taas tökkii niin pirusti,
että pahaa tekee ja niihin ei aina viitsi edes kommentoida kun ottaa niin päähän.
Älä jää yksin, meitä on joka lähtöön, messiin vaan.tarwii poltto-ainetta t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Makosat naurut! kirjoitti:
Kun avasin koneen, oli yksinäinen ja haikea olo. Syynä: jälleen kerran yksin kotona hemmetin kohtausten takia, en uskalla liikkua. Kaikki muut menossa...
Kun näin keskustelun en voinut kuin hymyillä tuli hyvä mieli. "Juusto" ei voi olla noin tosissaan ja "moment musical" vaikuttaa mahtavalta tyypiltä niinkuin moni muu, kun nyt olen muutaman päivän tätä palstaa seuraillut. Tuli semmoinen olo itselleni, että ehkä vielä selviän tästä kaikesta ja en tosiaankaan aio antaa periksi. Kiitos teidän!!! Täytynee varmaan keksiä joku nimi itselleni jos meinaan tänne kirjoitella...ettei täältä kannata ottaa herneitä nokkaan:))
Keskustelu on välillä asiapitoista suurimmalta osin, mutta joskus on pakko ns. "heittää viihteelle".
Jos katsot tulleesi loukatuksi, niin älä tee samoin kuin lasse oulusta oulustapäin (:D), vaan kirjoita suoraan palstalle sillä kyseessä voi olla myös väärinkäsitys.
Joskus on tullut ilmi, että kirjoitetaan eri tavalla kuin tarkoitetaan (kohdallani uskonnosta kirjoitan aina niinkuin tarkoitan).- Juusto
Makosat naurut! kirjoitti:
Kun avasin koneen, oli yksinäinen ja haikea olo. Syynä: jälleen kerran yksin kotona hemmetin kohtausten takia, en uskalla liikkua. Kaikki muut menossa...
Kun näin keskustelun en voinut kuin hymyillä tuli hyvä mieli. "Juusto" ei voi olla noin tosissaan ja "moment musical" vaikuttaa mahtavalta tyypiltä niinkuin moni muu, kun nyt olen muutaman päivän tätä palstaa seuraillut. Tuli semmoinen olo itselleni, että ehkä vielä selviän tästä kaikesta ja en tosiaankaan aio antaa periksi. Kiitos teidän!!! Täytynee varmaan keksiä joku nimi itselleni jos meinaan tänne kirjoitella...se on hyvä että minustakin on jotain hyötyä yhteiskunnalla, mutta tosissani minä "Puolustin" omia näkemyösiäni.
nimihän oli keksitty, mutta kirjotus tyylin erottaa helposti. ja enköhän joka päivä ota kantaa johonki. - Ennustaja eukko
ennenkoetun tunteita kirjoitti:
mut mä nään muutenki asioita unes etukäteen noin 2 vuotta ennen tapahtumaa,jaa on muutenki wähä ennustajan kykyjä t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ps.(lottonumeroita en tiiä ainaskaa vielä ei oo osunu)
Minä tiedän, tämän viikon numerot on, 25 12 44 9 5 32 19
lisä numerot 15 37 ja 2
tulee tuossa järjestyksessä. - vaahtera
Makosat naurut! kirjoitti:
Kun avasin koneen, oli yksinäinen ja haikea olo. Syynä: jälleen kerran yksin kotona hemmetin kohtausten takia, en uskalla liikkua. Kaikki muut menossa...
Kun näin keskustelun en voinut kuin hymyillä tuli hyvä mieli. "Juusto" ei voi olla noin tosissaan ja "moment musical" vaikuttaa mahtavalta tyypiltä niinkuin moni muu, kun nyt olen muutaman päivän tätä palstaa seuraillut. Tuli semmoinen olo itselleni, että ehkä vielä selviän tästä kaikesta ja en tosiaankaan aio antaa periksi. Kiitos teidän!!! Täytynee varmaan keksiä joku nimi itselleni jos meinaan tänne kirjoitella...Kiitos rohkaisuista! Taas tänäänkin ne on paikallaan kun kohtauksia satelee!!! Jospa ottaisin vaahteran käyttöön, värikäs, mutta yrittää ainakin seisoa OMILLA jaloillaan. Tukipuita se tarvitsee, muuten metsä ei ole metsä!
- tarjasusanna
itselläni on ollut ainakin viimeksi hyvän olon tunne johon liittyi jonkinlaisia väriaistimuksia..nyt sitten pelkään kohtausta aina kun tunnen erityisen hyvää oloa jostain...pööh..tars vaan opetella olemaan pelkäämättä jne.
- ollu sellasta
hyvää oloo,noin 10 vuotta sitte t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4652959Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152716Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2761734Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841304Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411245Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 1561081
- 56999
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41998- 79995