Kiinnostaisi hankkia Yamaha FZR 1000, vm. about 1989-1993, onko pyörä luotettavan pelin maineessa ja mitä vuosimallia/versiota kannattaisi etupäässä harkita? Tehojensa puolesta se 133-hepoinen kiinnostaisi enemmän kuin 115-kaakkinen.
Minulla oli aiemmin CBR1000F, mutta pidin sitä hieman kömpelönä ja ehkä turhan isokokoisena, eikö FZR ole yhtä kokoa pienempi?
FZR:n ajoasento vaikuttaisi ihan passelilta, mutta saakos siihen mitään sivulaukkutelineitä, eli mahtuuko takana istumaan jos asentaa sivulaukut?
Entäs millainen ajettava se on, huipputehot näyttävät syntyvän niinkin korkealla kuin 10000rpm, onko peli ihan puhditon alakierroksilla vai pitääkö sitä vinguttaa aina korkeilla kierroksilla?
Kitokset etukäteen vastauksistanne!
Yamaha FZR 1000 Exup kokemuksia?
33
34542
Vastaukset
- sanoa...
Ehkä niin että jos kerta laatikko pelaa ja etenkin 2 vaihde hyvin, niin pyörä on kunnossa. onhan tuo tehokkaampi kuin cepari ja aikansa edistyksekkäipiä pyöriä mutta vanhahan se jo on joten kaikkeen voi varautua, mutta sinänsä mainio valinta, ehkei mikään matkapyörä kumiskaa, eli hieman ratapainotteisempi kuin cepari. Pyörä on kyllä luotettavan maineessa ja ainoa harmi on tuo vaihteisto joka on revitetty monasti korjauskuntoon.
- Saabisti73
Tattis vinkeistä, matkaa on tullut ajettua kyykyksi rakennetulla vanhalla Guzzin le Mansillakin, ja silläkin meni ihan ok, vaikka clipsit oli vedetty niin peevelin alas ja muutenkin oli ahdas tunnelma :D
Mutta hyvä tietää tuo vaihteistojuttu, koneeltaan lienevät ihan kestäviä? Joo toki on vanha mutta niin on kyselijäkin :D meikäläistä miellyttää nuo 80-luvun lopun ja 90-luvun alun katupyörät, kaiketi sitä on jämähtänyt sille aikakaudelle ;)
Eli nyt vaan tarjontaa kartoittamaan, FZR:n painoksi ilmoitetaan 211kg, kun taas CBR painaa 260kg, melkoinen ero. - Saabisti73
Saabisti73 kirjoitti:
Tattis vinkeistä, matkaa on tullut ajettua kyykyksi rakennetulla vanhalla Guzzin le Mansillakin, ja silläkin meni ihan ok, vaikka clipsit oli vedetty niin peevelin alas ja muutenkin oli ahdas tunnelma :D
Mutta hyvä tietää tuo vaihteistojuttu, koneeltaan lienevät ihan kestäviä? Joo toki on vanha mutta niin on kyselijäkin :D meikäläistä miellyttää nuo 80-luvun lopun ja 90-luvun alun katupyörät, kaiketi sitä on jämähtänyt sille aikakaudelle ;)
Eli nyt vaan tarjontaa kartoittamaan, FZR:n painoksi ilmoitetaan 211kg, kun taas CBR painaa 260kg, melkoinen ero.Unohtuipa kysyä että mitä se exup tarkoittaa, meinaako se sitä 1-jousista takahaarukkaa vai viittaako koneeseen, upside-down-etuputkiin tuskin viittaa kun noita exupeja näyttäisi olevan myös perinteisillä etuputkilla?
Mites muuten tuon rungon mitoitus sopii normaalivartaloiselle 181cm/80kg tyypille, ei liene vielä ahdas kun kysymyksessä on kuitenkin tälläinen "pygmi"? :D - On pakoputkessa
Saabisti73 kirjoitti:
Unohtuipa kysyä että mitä se exup tarkoittaa, meinaako se sitä 1-jousista takahaarukkaa vai viittaako koneeseen, upside-down-etuputkiin tuskin viittaa kun noita exupeja näyttäisi olevan myös perinteisillä etuputkilla?
Mites muuten tuon rungon mitoitus sopii normaalivartaloiselle 181cm/80kg tyypille, ei liene vielä ahdas kun kysymyksessä on kuitenkin tälläinen "pygmi"? :DSijaitseva servomootorin käyttämä läppäventtiili, parantaa valmistajan mukaan alakierrosvääntöä ja vaimentaa pakoaääntä.
- Saabisti73
On pakoputkessa kirjoitti:
Sijaitseva servomootorin käyttämä läppäventtiili, parantaa valmistajan mukaan alakierrosvääntöä ja vaimentaa pakoaääntä.
Ok, on sitten vän niinkuin YPVS kevareissa, meikällä olikin piikkiaikoina TZR ja tuo FZR on muutenkin samannäköinen :)
ELi jos tuo Exup alkaa kenkuttelemaan niin nappaa vaan servon liittimen isrti ja säätää venttiilin täysin auki niin ei haittaa menoa? Jotenkin voisi kuvitella että tuo Exup voisi jumittaa vanhemmiten?
No nuo nyt on pikkumurheita jos kone on muuten ihan lujaa tekoa. Tietty noin vanhaa joutuu väistämättäkin remontoimaan sieltä täältä mutta eipä se mitään. - sanoa...
Saabisti73 kirjoitti:
Ok, on sitten vän niinkuin YPVS kevareissa, meikällä olikin piikkiaikoina TZR ja tuo FZR on muutenkin samannäköinen :)
ELi jos tuo Exup alkaa kenkuttelemaan niin nappaa vaan servon liittimen isrti ja säätää venttiilin täysin auki niin ei haittaa menoa? Jotenkin voisi kuvitella että tuo Exup voisi jumittaa vanhemmiten?
No nuo nyt on pikkumurheita jos kone on muuten ihan lujaa tekoa. Tietty noin vanhaa joutuu väistämättäkin remontoimaan sieltä täältä mutta eipä se mitään.Jos hyvän ja luotettavan, tehokkaan ja parhaan pyörän hakuat voisin suositella sinulle lämpimästi omasta aikaisemmasta kokemuksestani Yamaha FJ 1200:sta, siinä on pomminvarma peli ja jos vilä satut löytämään viimeisiä 92-93 mallia niin, tulet kiittämään vilä tästä ehotuksesta.
- Saabisti73
sanoa... kirjoitti:
Jos hyvän ja luotettavan, tehokkaan ja parhaan pyörän hakuat voisin suositella sinulle lämpimästi omasta aikaisemmasta kokemuksestani Yamaha FJ 1200:sta, siinä on pomminvarma peli ja jos vilä satut löytämään viimeisiä 92-93 mallia niin, tulet kiittämään vilä tästä ehotuksesta.
Juu on tiedossa FJ:n ja XJ:n kestävyys mutta kumpikaan malli ei sinänsä kiinnosta, XJ:tä (900) olen ajanut joskus 5 vuotta sitten eikä oikein säväyttänyt, ja FJ on aivan liian iso ja painava, meillä pitäisi myös muijan (173cm ja olisko jotain 68kg) päästä ajelemaan pyörällä, FJ on ihan liian iso ja painava hänelle.
Ja pyörä tulisi lähinnä lyhyeen ajoon, tietty muutamia reissuja täytyy tottakait vetää, mutta jos kunnon matkapyörän ostaisin niin sitten esim. jokin Africa Twin tms.
Eli nyt vaan FZR:ää etsimään, meikällä oli kymmenkunta Guzziakin, ja lopahti innostus niihin, ja mokomat maksavatkin nykyään aika hitosti.
Japskeista on kokemusta ainoastaan TZR:stä (125), CB350:stä, DR750 Bigistä ja CBR1000:sta, eli nyt olisi hyvä aika kartuttaa lisää kokemusta ;)
- Late70
FZR 1000:n on erittäin luotettavassa maineessa. Monissa lehdissä on todettu moottorin olevan yhden parhaita koskaan valmistettuja. Tyyppiviat mitä tiedän on sähköisen bensapumpun hyytyminen 50-60 tkm kohdalla ja kaasarin kumikurkkujen kovettuminen ajan myötä. Venttilinsäätöväli 40 tkm, kun eräillä merkeillä vain 6 tkm! Omalla ajettu lähes 90 tkm ja konetta ei kahta venttiilinsäätöä lukuuottamatta ole vielä avattu.
Suurimmat erot vuosimalleissa on lähinnä kosmeettisia eli keulan malli muuttui vinoksi muistaakseni -91. Sinänsä muuten vuosimallilla ei ole suurempaa väliä, kunhan pyörä on kunnossa.
Mistähän olet saanut nuo tehot 133 ja 115 hv? Ainakaan meikäläisen kohdalle ei ole sattunut kuin 100, 135 ja 145 hv pelejä.
Mitä tulee tuohon kokoon, niin CBR100F:ään verrattuna FZR on kevyt ja ketterä käsitellä, mutta uusiin verrattuna se on raskas.
Sivulaukkutelineistä en tiedä, mutta ainakin takalaukkutelineitä on ollut myynnissä.
Kone vetää tasaisesti 2500 kierroksesta lähtien ja n. 7000 kierroksen kohdalla tulee jonkinlainen nykäys. Eli FZR:llä ei todellakaan tarvitse vinguttaa muulloin kuin niin halutessaan.- Saabisti73
Tattis sinullekin neuvoista, nyt ei ole epäilystäkään siitä minkä pyörän valitsisi ;)
Meinaan hakea pyörän Italiasta (työmatkan ohessa ja sieltä on tullut hommattua noita Guzzejakin) ja katsoin noita tehotietoja sikäläisestä tietopankista, mutta italialaisilla on hieman eri tehotiedot koska vakuutukset ym. maksut menevät tehojen mukaan (myös autoissa).
Tuo sähköinen bensapumppu kuulostaa aika hankalalta kapistukselta, eikö normaalisti tankista valuvan bensanpaine riitä? Oletan että pumppu löytyy jostain tankin alta, ja että tankki lähtee irti irrottamalla takaosan ruuvit?
Eli pitää hankkia varapumppu mukaan (autojen sähköisten pumppujen kanssa on saanut olla ihmeissä, välillä riittää pieni kopautus käynnistämiseen, välillä ei).
Joo perälaukku riittää, lisäksi löytyy vielä tankkilaukku ja sitten se mikälie "makkara" eli se vedenpitävä putkikassi joka on tarkoitettu prätkään. Jossei noihin mahdu kaikki 2 ihmisen tarvittavat kamat niin vika on pakkaajassa = liikaa tavaraa mukana :D
Kertokaas vielä se että koska tuli se tehokkaampi moottori (135hv?) ja koska poistuivat ne hienot pyöreät tuplalamput (mielestäni tuplavalot sopivat hienosti FZR:ään). - homma niin
Saabisti73 kirjoitti:
Tattis sinullekin neuvoista, nyt ei ole epäilystäkään siitä minkä pyörän valitsisi ;)
Meinaan hakea pyörän Italiasta (työmatkan ohessa ja sieltä on tullut hommattua noita Guzzejakin) ja katsoin noita tehotietoja sikäläisestä tietopankista, mutta italialaisilla on hieman eri tehotiedot koska vakuutukset ym. maksut menevät tehojen mukaan (myös autoissa).
Tuo sähköinen bensapumppu kuulostaa aika hankalalta kapistukselta, eikö normaalisti tankista valuvan bensanpaine riitä? Oletan että pumppu löytyy jostain tankin alta, ja että tankki lähtee irti irrottamalla takaosan ruuvit?
Eli pitää hankkia varapumppu mukaan (autojen sähköisten pumppujen kanssa on saanut olla ihmeissä, välillä riittää pieni kopautus käynnistämiseen, välillä ei).
Joo perälaukku riittää, lisäksi löytyy vielä tankkilaukku ja sitten se mikälie "makkara" eli se vedenpitävä putkikassi joka on tarkoitettu prätkään. Jossei noihin mahdu kaikki 2 ihmisen tarvittavat kamat niin vika on pakkaajassa = liikaa tavaraa mukana :D
Kertokaas vielä se että koska tuli se tehokkaampi moottori (135hv?) ja koska poistuivat ne hienot pyöreät tuplalamput (mielestäni tuplavalot sopivat hienosti FZR:ään).että 135hv oli teho vuoteen -88 ja -89 tuli sitten se Exup-malli markkinoille ja teho nousi 145hv:aan. Tietääkseni Suomessa on ollut vain 135hv ja 145hv Exup. Ne 100-heppaiset on niitä ulkomaanpelejä.
Se hyvä puoli on tuontipelissä että niissä lukee rekisteriotteessa se 100hv ja sehän alentaa vakuutusmaksuja uudella vakuutuslaskelmalla. Prätkähän on 99% varmuudella muutettu täysitehoiseksi jo sisäänajon jälkeen.
Pakkohan sen Exupin on olla hyvä kone, ei kai sitä muuten olisi valmistettu 13 vuotta. Konehan on vielä viimeisissä -02 YZF 1000 Thunderace-malleissakin. - Saabisti73
homma niin kirjoitti:
että 135hv oli teho vuoteen -88 ja -89 tuli sitten se Exup-malli markkinoille ja teho nousi 145hv:aan. Tietääkseni Suomessa on ollut vain 135hv ja 145hv Exup. Ne 100-heppaiset on niitä ulkomaanpelejä.
Se hyvä puoli on tuontipelissä että niissä lukee rekisteriotteessa se 100hv ja sehän alentaa vakuutusmaksuja uudella vakuutuslaskelmalla. Prätkähän on 99% varmuudella muutettu täysitehoiseksi jo sisäänajon jälkeen.
Pakkohan sen Exupin on olla hyvä kone, ei kai sitä muuten olisi valmistettu 13 vuotta. Konehan on vielä viimeisissä -02 YZF 1000 Thunderace-malleissakin.ELi tehoa löytyy ihan riittävästi joka tapauksessa. Se ilmeisesti -91 tullut malli miellyttää vanhempaa enemmän eli sellaista täytyy etsiä ulkomailta, ja mielellään tosiaan 100hv:n papereilla.
Missäs päin nettiavaruutta motoristit ylipäätään keskustelevat? - Taze
Saabisti73 kirjoitti:
ELi tehoa löytyy ihan riittävästi joka tapauksessa. Se ilmeisesti -91 tullut malli miellyttää vanhempaa enemmän eli sellaista täytyy etsiä ulkomailta, ja mielellään tosiaan 100hv:n papereilla.
Missäs päin nettiavaruutta motoristit ylipäätään keskustelevat?Ostin itse tänään tommosen -91 Fzr 1000 cc Exupin ja se on jo sitä vinokeula/viirusilmä mallia, 104,jotain Kw, tosiaan toi laatikko on noissa ekana rikki menossa ja sitten noi kaasarinkurkut myös, näistähän oli jo kerrottu tuolla aiemmin... nuo kun tarkistaa niin kertoo aika paljon kilometreistäkin, ne kun siellä keski-euroopassa tuppaavat kierittävän niitä vehkeitä pakilla pitkin vuorenrinteitä, ainakin jos niitä mittarilukemia tuijottaa... heh, isompia kokemuksia on vielä vaikee sanoa, olihan tuossa ainakin lähtöjä niin paljon enemmän kuin edellisessä ZZR:ssä että meinasi päästä yllättään alussa... onneksi tuo takajarru on olemassa.
- vhjv
Taze kirjoitti:
Ostin itse tänään tommosen -91 Fzr 1000 cc Exupin ja se on jo sitä vinokeula/viirusilmä mallia, 104,jotain Kw, tosiaan toi laatikko on noissa ekana rikki menossa ja sitten noi kaasarinkurkut myös, näistähän oli jo kerrottu tuolla aiemmin... nuo kun tarkistaa niin kertoo aika paljon kilometreistäkin, ne kun siellä keski-euroopassa tuppaavat kierittävän niitä vehkeitä pakilla pitkin vuorenrinteitä, ainakin jos niitä mittarilukemia tuijottaa... heh, isompia kokemuksia on vielä vaikee sanoa, olihan tuossa ainakin lähtöjä niin paljon enemmän kuin edellisessä ZZR:ssä että meinasi päästä yllättään alussa... onneksi tuo takajarru on olemassa.
Vai takajarru? Et sitten kyllä ymmärrä moottoripyöräilystä mitään !!
- Jallu
133 heppaa takarenkaalta = 145 hv = 106 kw
- nittendo
Kova mopo jos Fzr:stä lähtee takarenkaalta 133hv, missä viritetty, ei varmaan ole ollut mikään asiantuntematon kyseessä, en ole koskaan edes uneksinut moisesta.
- Jallu
nittendo kirjoitti:
Kova mopo jos Fzr:stä lähtee takarenkaalta 133hv, missä viritetty, ei varmaan ole ollut mikään asiantuntematon kyseessä, en ole koskaan edes uneksinut moisesta.
www.motorcyclespecs.co.za Mulla lukee rekkariotteessa 106 KW, mallissa -95. Hyvä pyörä jossa ei oo ollu muuta valittamista kuin kuski. Suosittelen!
- nittendo
Jallu kirjoitti:
www.motorcyclespecs.co.za Mulla lukee rekkariotteessa 106 KW, mallissa -95. Hyvä pyörä jossa ei oo ollu muuta valittamista kuin kuski. Suosittelen!
kuule se teho ei ole takapyörä tehoa vaan kampiakseli teho. Takapyörältä sun pyörästä ei irtoa kuin nippanappa 100hv jos sitäkään.
- Jallu
nittendo kirjoitti:
kuule se teho ei ole takapyörä tehoa vaan kampiakseli teho. Takapyörältä sun pyörästä ei irtoa kuin nippanappa 100hv jos sitäkään.
Minkä takia siellä sitten lukee että "rear tyre 133,4 hp @ 10000 rpm"???? Itse en tiedä.
www.motorcyclespecs.co.za - -92
nittendo kirjoitti:
kuule se teho ei ole takapyörä tehoa vaan kampiakseli teho. Takapyörältä sun pyörästä ei irtoa kuin nippanappa 100hv jos sitäkään.
mulla 1000 exup-92 penkitetty tt-motor oulu. takapyörältä 128 hv.
koneelta 144,7 hv
tod.huippunop. 280,07 km/h
- yzf
Vuosimalli -87 & -88 135 hv ja pyöreät lamput.
-89 & -90 145 hv ja pyöreät lamput.
-91 ... -93 Yksi valaisin edessä, jossa on se mulkosilmä. Tehoissa ei muutoksia.
-91 ... -95 upsidedown keula.
-94 & -95 salmiakkimalliset valot 2 kpl. Ja 6 mäntäiset jarusatulat edessä.
Kakkosvaihde joutuu kaikissa moottoripyörissä kiihdytyksissä aina kaikkein lujimmille jos ei ole vaihtamisen kanssa huolellinen. - FZR
Itsellä on FZR1000exup vm93 ja pyörä on todella mukava ajaa ja tehokas. Asennutin juuri suutinsarjan ja vapaavirtaussuodattimen. Alavääntö kasvoi huimasti. Tehot 133hv/101nm takapyörältä.
- Etukumi
Ostan ketsupin viikonlopulla .etupyörältäkin mitattu !50 hp joten kyllä palaa .
- hhhhhhhhhh
Etukumi kirjoitti:
Ostan ketsupin viikonlopulla .etupyörältäkin mitattu !50 hp joten kyllä palaa .
Morjesta,
2. vaihde ei kestä päällä ja pyörä on 600 fzr. Pyörä pitäisi kesäksi saada kuntoon.
Onko kokemuksia moisesta remontista ja sen hinnasta? - Keijo
hhhhhhhhhh kirjoitti:
Morjesta,
2. vaihde ei kestä päällä ja pyörä on 600 fzr. Pyörä pitäisi kesäksi saada kuntoon.
Onko kokemuksia moisesta remontista ja sen hinnasta?Onko niin, että jos pyörä on ameriikan tuontipyörä (mailimittarikin), niin on papereissa se 100hv malli? Mikä/mitkä pyörän kuristaa 100heppaiseksi? Pyörä on siis -92vuotinen, eikä vissiin exup, ainkaan ei lue missään?
- Kenesis
Etukumi kirjoitti:
Ostan ketsupin viikonlopulla .etupyörältäkin mitattu !50 hp joten kyllä palaa .
89 fzr 1000, takapyörältä 153 hp. Ihan mukavasti potkii!
- jep jep
joopa joo pojat 1000 fzr ja paukkuja löytyy 145 hp takafillarista. ei tarvii jalkoihin jäädä. huonopuoli polttoaineen kuluts, kun on kierroksia ja nopeutta riittävästi, niin kierre käy tankissa. no tosi on, jos on voimaa(luotettavaa, sitä??) ei kai se haittaa.
- martti80
Mikähän mahtaisi FZR:ssä olla vikana kun pienemmillä kierroksilla ikäänkuin röpöttää, välikaasulla toimii kuten pitää ja yläkierroksilla ilmenee tehohäviöä?
- mannine123
exsuppi jumissa
- Velo500
Kaasuttimet vanhemmiten todella ongelmallisia. Vuotoja, sekä ilma-että bensa. Ja kone todella herkkä kaasuttimien säädöille ja vioille. Tyhjäkäynti ensimmäisenä alkaa kenkkuilemaan. Neulat ja putket kuluu ja O-renkaat kovettuu. Ja exup-mallin Mikunien muoviset kohokammion sisälmykset ihan kuraa.
Venttiilivikoja myös usein 5-venttiili Yamahoissa. Seetit lienee pehmoiset, ainakin vanhemmissa ja venttiilit painuu ja alkavat kantamaan.
Oletuksena voi varautua säätämään venttiilit ja kunnostamaan kaasuttimet. Ei ole halpaa se.- FZR1000
Itselläni kasiysi FZR1000 Exup. Dynojetin suutinsrj, luistikalvot, kohon neulaventtiilit sekä neulaputket (needle jets) odottavat asennusta. Saako näillä vermeillä kaasarit ojennukseen? Säädöt tietysti oma asiansa :)
- Velo500
FZR1000 kirjoitti:
Itselläni kasiysi FZR1000 Exup. Dynojetin suutinsrj, luistikalvot, kohon neulaventtiilit sekä neulaputket (needle jets) odottavat asennusta. Saako näillä vermeillä kaasarit ojennukseen? Säädöt tietysti oma asiansa :)
Mielestäni ainakin parhaimman näköinen vm sulla. Jos sulla vielä uudet tiivisteet kaasareihin, ainakin ne O-renkaat suutinrungon alle ja neulaventtiilin pesien O-renkaat niin vuotokohdat aika minimissä. Myös yläkansien alla pesivät pienet alipaineen tiivistävät O-renkaat usein hukassa...
- Äreevanhaukko
Olihan se minullakin,-89vuosimallia,isommaksi1020cc) porattu ja suutinsarjoilla ym.hienosäädetty,,penkissä 145hp takapyörältä.(koneteho ilm.jossakin 155-160hp),,,jostakin tuolta ketjusta luin siitä exup servon käytöstäpoistamisesta,ei todellakaan kannata,koska alavääntö kärsii ja sitämyötä myös kiihtyvyys.Parin vuoden omistusaikana ainut vika flektipuhaltimen epämääräinen toiminta,joka sekin korjaantui vaihtamalla EHYT sulake uuteen (omituista).Pärrä itsessään tolkuton tykki,kulki mittarin tappiin,ilmeisesti kovemmissa vauhdeissa alkaa jo patopaine ahtamaan bensa/ilma seosta koneeseen.Toisaalta mielettömän hauska,toisaalta juuri sellainen jolla itsensä tappaa,kun sitä kuitenkin tulee "käskettyä" älyttömyyksiin asti.
- Jutustelija1
Nuo oli aikoinaan kovia laitteita, en olisi hävennyt omistaa.
Oman aikansa kilokyykkyjä :-)
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1394279- 892069
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152041Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi641745Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541492Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1391475VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021362- 741266
- 981201
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181090