mikä neuvoksi

Moikka!

Ajattelin uskaltaa kysäistä pikkasen neuvoa ongelmaani ...

Miten saisi kaikkein parhaiten pysymään takarenkaan vanteen puhtaana öljystä ja pölystä?
Minun pyörässäni on ketjuveto, joten öljyä pitää ruiskia vähän väliä.
Olen kokeillut suihkutettaviakin öljyjä, mutta aina vanne on vaan niin epäsiisitin näköinen.
Tänäänkin meni aikaa kun sain vanteen puhtaaksi, mutta nyt se taas kiiltää.
Ajelen kyllä pölyisiäkin sorateitä välillä, joten lika kiinnittyy vielä helpommin.

Niin ja älkää nyt sit *viisaat* kehottako lopettamaan ajamista....

10

1420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta....

      lopeta se turha öljyn ketjuun läträäminen. En vain pysty ymmärtämään tätä ketjujen ylihoitamista. X-rengasketjuja ei tarvitse olla jatkuvasti löträämässä. Itse olen voidellut n. 1tkm välein. Välillä on mennyt yli 2tkm. Jos kettingillä pääsen melkein 30 tkm, mielestäni se riittää sillä vedätyksellä mihin ne joutuu enkä ala enepää kykkimään spreitten kanssa. Kulkupeli on hajis jo viidettä vuotta... tosin vapari eikä ahdettu.

    • Jope.64

      Ensinnäkin, voitele ketju aina kun tulet ajosta. Eli heti kun esim. tulet kotipihaan, kun ketju on vielä lämmin. Kokeile eri aineita, esim.myös Castrolin ketjuvahaa.

      Ja puhtaaks lähtee kokemusteni mukaan hyvin vedellä ja Fairyllä.Siis se astianpesuaine...

      • vahaa....

        Vahan hyvä puoli on kyllä se ettei se niin paljoa paskaa vannetta mutta ei kyllä suojaa pahemmin ketjujakaan.Kokemusta löytyy, nimenomaan tuosta castrollin vahasta.Ketjut meni paskaksi reilussa kymppitonnissa ja nyt kun käytetty ketjuöljyä on ketjut kestäneet yli 30 tkm :) Vanne on kieltämättä suurimman osan aikaa paskasen näköinen mut ei sitä kukaan ajaessa kattele =)


      • *Marjaana*
        vahaa.... kirjoitti:

        Vahan hyvä puoli on kyllä se ettei se niin paljoa paskaa vannetta mutta ei kyllä suojaa pahemmin ketjujakaan.Kokemusta löytyy, nimenomaan tuosta castrollin vahasta.Ketjut meni paskaksi reilussa kymppitonnissa ja nyt kun käytetty ketjuöljyä on ketjut kestäneet yli 30 tkm :) Vanne on kieltämättä suurimman osan aikaa paskasen näköinen mut ei sitä kukaan ajaessa kattele =)

        Meillä myös kokemusta vahasta- ihan PASKAA.
        Meillä mieheni kanssa kummassakin pyörässä oli viime kesänä vahat, kilometrejä tuli kummallekin 16tuhatta, nyt kejut loppu kummaltakin.
        Vaha muuttui muutaman kilometrin jälkeen ihan klönteiksi ketjuihin (ihmeteltiin jo sillon, et kuin tollanen möhnä voi mitään voidella)
        Mutta kun joka paikassa/liikkeessä toitotettiin KUIN HYVÄÄ vaha on, niin päätimme mekin kokeilla... Kallix tuli, nyt kummanki pyörä ketju/ratas vaihtoon.


      • tarkentaa...
        *Marjaana* kirjoitti:

        Meillä myös kokemusta vahasta- ihan PASKAA.
        Meillä mieheni kanssa kummassakin pyörässä oli viime kesänä vahat, kilometrejä tuli kummallekin 16tuhatta, nyt kejut loppu kummaltakin.
        Vaha muuttui muutaman kilometrin jälkeen ihan klönteiksi ketjuihin (ihmeteltiin jo sillon, et kuin tollanen möhnä voi mitään voidella)
        Mutta kun joka paikassa/liikkeessä toitotettiin KUIN HYVÄÄ vaha on, niin päätimme mekin kokeilla... Kallix tuli, nyt kummanki pyörä ketju/ratas vaihtoon.

        tuota kalustopuolta.

        Mikä pyörä, ketjut, ketjun tyyppi?

        Ihmetyttää vain... koska itse olen todella huono ketjujen rasvaaja ja en ole koskaan onnistunut niitä tuolla matkalla tappamaan.

        Ajotyylini ei ole niitä rauhallisempia... tulee nypittyä aika paljon.

        Itse olen käyttänyt järeimpiä DID ZVM ketjuja.


    • autovahalla

      Vahatusta vanteesta lika ja öljy lähtee
      helposti pois.

    • Kiitos paljon vinkeistä. Kävin vahaamassa vanteet, joten näen sitten miten toimii.
      Toivottavasti helpottaa puhtaana pitämistä kun tykkään ajella puhtaalla pyörällä.
      Vahaa olen kyllä käyttänyt pyörään,vaan en koskaan vanteisiin.
      Öljyä ruiskin täst edes harkiten ja tarpeen mukaan lämpimiin ketjuihin.

      terveisn, motoristi äiti

    • Kra

      Mull'on pyörässä kardaaniveto, kerran vuodessa (talvella) pyyhin pölyt takavanteesta ja se näyttäis riittävän.

      Kannattaa miettiä tätäkin asiaa kun valitset seuraavaa pyörää itselles.

      • el_lupo

        minulla ensimmäinen, enkä vaihtaisi enää ikinä ketjuvetoiseen. Sillä on paljon muitakin hyviä ominaisuuksia.


      • el_lupo kirjoitti:

        minulla ensimmäinen, enkä vaihtaisi enää ikinä ketjuvetoiseen. Sillä on paljon muitakin hyviä ominaisuuksia.

        Ku mä tykkään mun pyörästä viel.
        Olen kyl kattellu sellasii kartaanivetosii mut ku ei oikein sytytys oo pelannu niihin.Olen kyllä kuullut niiden hyvistä puolista...
        Tahtoisin Honda shadowin jossa olis *keppi* veto.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      615
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe