Avustettava haukkui lyttyyn

Mitä teen?

Olen töissä henkilökohtaisena avustajana. Kävi niin, että avustettava haukkui minut lyttyyn kaikin puolin tekstiviestissä, jonka hän sitten lähetti vahingossa minulle, vaikka se oli tarkoitettu jollekin muulle. En lainkaan tiennyt ettei hän pidä minusta näköjään lainkaan. Luulin, että meillä jotenkin synkkasi. Viestin mukaan en osaa tehdä mitään oikein työssäni. Lisäksi hän haukkui minut tulevan oikean ammattini edustajana, minusta ei hänen mukaansa ole lähihoitajaksi. Silti hän on pyytänyt avustamaan. Tuntuu todella pahalta. Hän vannotti alussa suhteen molemminpuolista vaitiolovelvollisuutta, ja nyt hän haukkuu minut ystävälleen paitsi avustajana, myös henkilökohtaiset kykyni tulevaan oikeaan ammattiini. Hän olisi voinut pitää mölyt mahassaan, tai irtisanoa minut. En ymmärrä miksi hän ei lopeta työsuhdettani, jos olen niin huono?

Mitä oikein teen? Töitä ei ole enää paljoa jäljellä, ja ko. viestin jälkeen suhtautumiseni avustettavaani heitti häränpyllyä, en ikinä olisi uskonut että hän haukkuu avustajaansa näinkin rankasti ulkopuolisille ihmisille. Miten voin mennä enää töihin? Olenko kuin mitään viestiä en olisi koskaan saanutkaan? Voinko ilmoittaa tästä jollekin? Tietääkö joku ja osaako neuvoa?

20

1562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • irtisanoudu

      kerro hänelle rehellinen syy, ja näytä tekstiviesti, sinulla on oikeus tunteisiisi.

      • jos irtisanoudut

        et ehkä saa työttömyyspäivärahoja, jos itse irtisanoudut ennen työsuhteenloppua. Tulee 3kk karenssi, ellet löydä muuta työtä saman tien.


      • Anonyymi
        jos irtisanoudut kirjoitti:

        et ehkä saa työttömyyspäivärahoja, jos itse irtisanoudut ennen työsuhteenloppua. Tulee 3kk karenssi, ellet löydä muuta työtä saman tien.

        Tuo haukkumisviesti voisi olla peruste irtisanoutua. Sen voi näyttää esim työnantajalle. Eli esimiehelle.


      • Anonyymi
        jos irtisanoudut kirjoitti:

        et ehkä saa työttömyyspäivärahoja, jos itse irtisanoudut ennen työsuhteenloppua. Tulee 3kk karenssi, ellet löydä muuta työtä saman tien.

        Saa jos ei ole mitään vakituista työsopparia. Mulla on osa aika työn vaikka olen vakituisesti. Eli takaportti on auki ja en muuta työsopimusta sitovaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo haukkumisviesti voisi olla peruste irtisanoutua. Sen voi näyttää esim työnantajalle. Eli esimiehelle.

        Kyllä. Voi irtisanoutua. Ei tule karenssia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa jos ei ole mitään vakituista työsopparia. Mulla on osa aika työn vaikka olen vakituisesti. Eli takaportti on auki ja en muuta työsopimusta sitovaksi.

        Niin mulla sama välitysfirman kautta. Nimellä tarvittaessa töihin kutsuttava.


    • Alalta poistunut

      Olen joskus ollut henkilökohtaisena avustajana. Siinä työssä henkilökemia on tärkeä asia. Pari kertaa lähdin itse koeajalla kun en jaksanut kuunnella jatkuvaa haukkumista, johon ei mielestäni syytä ollut. Ymmärrän kyllä että on vaikeaa olla avustettavana, sairas ja kyvytön liikkumaan - usein avustettava alkaa purkaa katkeruuttaan juuri siihen avustajaan joka joutuu olemaan lähellä.

      Avustettavahan on työnantaja ja häneltä täytyy pyytää allekirjoitus työtunneille, että saisi palkkaa? Itselleni aikoinaan kävi, että kun lähdin pois, avustettava kieltäytyi allekirjoittamasta tuota työlistaa. Onneksi sain puhuttua asiasta palkanlaskijan kanssa - ilmeisesti tämä työnantaja oli aiemminkin kohdellut avustajiaan kyseenalaisella tavalla.

      Henkilökohtaisen avustajan työ on onnenkauppaa. Joskus voi olla todella mukava avustettava jonka kanssa kaikki sujuu hyvin. Sitten voi sattua joku sellainen känkkäränkkä, että huh huh!

      En valitettavasti osaa sanoa, mitä tekisit. Itse ehkä ottaisin asian puheeksi koska minua ainakin vaivaisi jos tuo asia olisi tapahtunut minulle. Mutta kannattaa olla hyvin rauhallinen ja välttää keskustelun muuttumista riitelyksi, jos vaan voi.

      Oletko mennyt suoraan tälle avustettavalle hänen työpaikkailmoituksensa perusteella vai välitettiinkö sinut hänelle jotakin muuta kautta? Jos sinut on välitetty hänelle, niin ehkä niiden työntekijöiden välittäjien olisi hyvä tietää tuosta asiasta ja itsekin voisit asiasta keskustella ulkopuolisen kanssa?

      • Anonyymi

        Meillä ei ole työlistaa. Työnantajani on yksityinen firma,ei vammainen itse.


      • Anonyymi

        Jos avustettava ei noudata vaitiolovelvollisuuttaan työntekijää kohtaan, asiasta on hyvä mainita maksavalle taholle, joka on yleensä kunta. Jos avustettava katsoo sormiensa läpi, kun toiset avustajat viestiryhmässä levittelevät yksityisasioita tai mielipiteitään toisesta avustajasta, siitä olisi myös hyvä kertoa palkan maksajalle, ja jos on kyse Heta-liiton jäsenestä, heille voi ilmoittaa kaltoinkohtelusta. Jos on ongelmia rehellisyyden kanssa, siitä tietoa tilitoimistoon ja kuntaan. Avustettavat eivät aina jaksa toimia 'työnantajina'. He väkertävät sen allekirjoituksensa paneutumatta sen enemmän tuntilistojen sisältöön. Aina saattaa olla joku epärehellinen mätämuna, joka käyttää rahallisesti hyväkseen avustettavan saamattomuutta tai muuta heikkoutta. He voivat merkitä itselleen palkallisia saikkuja muillekin kuin vuoropäivilleen. Jotkut härskeimmät ovat jopa laittaneet itselleen viikon palkallisen 'lomautuksen' avustettavan ollessa sairaalassa tai kuntoutuksessa.


    • suhtaudu

      Käsittele asia ammatillisesti. Ota asia asia esille ja kysy syytä moiseen mielipiteeseen. Et välttämättä ole ansainnut niitä syytöksiä. Suhtaudu asiaan ulkopuolisesti älä mene tunteella mukaan.
      Jos hän on henkisesti ok. niin hän on selityksen velkaa. Sinun ei tarvitse olla hänen paras ystävä, eikä korvata muita ystäviä, poistaa sairautta ym.
      Sinä teet vain työtäsi. On henkilöitä, jotka eivät ole tyytyväisiä vaikka kävelisit käsilläsi. Hän voi olla kateellinen terveydestäsi, ystävistäsi jne. Sairastunut voi olla katkera, hakea sympatioita näiltä ystäviltään, kun hänellä on niin vaikeaa ja vielä kauhea auttaja tms.
      Jos et osaa tehdä hänen mielestään asioita oikein, kysy kuinka ne olisi tehtävä. Et kuitenkaan tarvitse tehdä muutoin kuin mikä on tarpeellista. Et voi korvata tapaa jolla hän itse hoitaisi asiat, jokainen on oma yksilö. Jos olet tehnyt parhaasi kohtuudella, niin muuta ei voi vaatia.
      Kaikkien kanssa ei välttämättä tulla toimeen, eikä tarvitsekkaan. Olet tehnyt työtäsi, etkä ole mikään viihdyttäjä, seuraneiti tai puuttuvan toimintakyvyn korvike.
      En tiedä oliko tästä apua, mutta älä turhaan pahoita mieltäsi.

      • Anonyymi

        Hyviä neuvoja kokemuksen rintaäänellä. Kiitos!


    • Niljakas22

      Hän kai tarvitsee apua, koska on sairas.. Hänkin on kuitenkin ihminen ja hänellä on oikeus vihan ja inhon ym. tunteisiin vaikka joutuukin olla toisten "armoilla" eli avustettavana. Satut varmaan olemaan hänelle hyvin merkittävä ihminen. Hän on joutunut päästämään vieraan ihmisen lähelleen. Kukapa haluaisi olla autettava.

      Joten mietippä asiaa nyt todella hänen kannaltaan ja älä ota henkilökohtaisesti. Tällä alalla saa päivittäin sietää kaikenlaista vaikka itse olisi kuinka väsynyt ja loppu, eikä jaksaisi enää edes puhua. Silti kannattaa pohtia kannattaako sellaisessa työssä (huom. minimipalkkaisessa orjatyössä mitä hoitoala on) olla jossa joutuu jatkuvasti vielä alistetuksi ja henkisesti nuijituksi ts. kokee niin käyvän.

    • vihastunut

      minä kuulin,kun työkaverini(minua huomattavasti vanhempi nainen)haukkui minut lyttyyn toisille työkavereille.Hänen mielestään en osaa tehdä mitään oikein ja kyselen koko ajan typeriä kysymyksiä.Olen ekan vuoden sh-opiskelija ja kesätöissä.Minä myöskin luulin,että meillä synkkasi edes kohtalaisen hyvin.
      Olen todella loukkaantunut ja v-tuttaa työskennellä kyseisen henkilön kanssa,kun kuulin tuon.Olen miettinyt pitäisikö minun kohteliaasti sanoa hänelle,että kuulin kun hän haukkui minut?Raivostuttaa,kun ei voida suoraan sanoa jos ei olla työhöni tyytyväisiä vaan pitää puhua paskaa selän takana!!!Onkohan aina naisvaltaisilla aloilla tällaista aina.

      • heli

        valitettavasti naisvaltaisella alalla selkään puukottaminen on arkipäivää!

        Ihmetyttää vain se, miksi hyvinkoulutetuista ja fiksuista naisista tulee kaltaistensa parissa laput silmillä käveleviä sätkynukkeja. Toivottavasti ymmärtävät pilaavansa omaa maaperäänsä. Jaksaisimme kaikki paremmin raskaassa työssä, jos ei kaikki voimat menisi juoruiluun.

        Itse olin nuorempana työyhteisössä, jossa omaa pahaa oloa yritettiin vyöryttää muiden niskaan. Kuulin monet uskomattomat juorut omista työkavereistani ( yleensä koskivat vain muutamaa syntipukiksi valittua). En lähtenyt tähän mukaan, työtä oli jo muutenkin riittävästi ja olen aina ollut positiivisen ja kannustavan tavan kannattaja. Siinä tein virheen...jouduin mustalle listalle! Otin asian puheeksi ja tilanne paranikin hiukan. Itse en kuitenkaan jäänyt kyseiseen työpaikkaan, juuri tuon ilmapiirin vuoksi.

        Keräsin rohkeuteni ja lähdin perustamaan omaa haaveissa jo kauan kummitellutta yritystä. Alkutaipaleella ollaan, mutta uskon onnistuvani. Jos tulevaisuudessa on mahdollisuus ottaa ulkopuolisia työntekijöitä lupaan tehdä kaikkeni, että meillä on hyvä työyhteisö jossa kaikki viihtyvät.

        Tulipa pitkä tarina...Aina kannatta ottaa asiat puheeksi. Puhumattomuus vain pahentaa tilannetta. Itseään sekä työkavereitaan saa ja pitää puolustaa. Mutta, jos liian hankalaksi menee, aina löytyy muita paikkoja. Työ on työtä, ei sitä kannata liian vakavasti ottaa!


      • Nasse-
        heli kirjoitti:

        valitettavasti naisvaltaisella alalla selkään puukottaminen on arkipäivää!

        Ihmetyttää vain se, miksi hyvinkoulutetuista ja fiksuista naisista tulee kaltaistensa parissa laput silmillä käveleviä sätkynukkeja. Toivottavasti ymmärtävät pilaavansa omaa maaperäänsä. Jaksaisimme kaikki paremmin raskaassa työssä, jos ei kaikki voimat menisi juoruiluun.

        Itse olin nuorempana työyhteisössä, jossa omaa pahaa oloa yritettiin vyöryttää muiden niskaan. Kuulin monet uskomattomat juorut omista työkavereistani ( yleensä koskivat vain muutamaa syntipukiksi valittua). En lähtenyt tähän mukaan, työtä oli jo muutenkin riittävästi ja olen aina ollut positiivisen ja kannustavan tavan kannattaja. Siinä tein virheen...jouduin mustalle listalle! Otin asian puheeksi ja tilanne paranikin hiukan. Itse en kuitenkaan jäänyt kyseiseen työpaikkaan, juuri tuon ilmapiirin vuoksi.

        Keräsin rohkeuteni ja lähdin perustamaan omaa haaveissa jo kauan kummitellutta yritystä. Alkutaipaleella ollaan, mutta uskon onnistuvani. Jos tulevaisuudessa on mahdollisuus ottaa ulkopuolisia työntekijöitä lupaan tehdä kaikkeni, että meillä on hyvä työyhteisö jossa kaikki viihtyvät.

        Tulipa pitkä tarina...Aina kannatta ottaa asiat puheeksi. Puhumattomuus vain pahentaa tilannetta. Itseään sekä työkavereitaan saa ja pitää puolustaa. Mutta, jos liian hankalaksi menee, aina löytyy muita paikkoja. Työ on työtä, ei sitä kannata liian vakavasti ottaa!

        Todellakin!

        Itse en halua työskennellä yhteisössä, jossa on LIIAN MONTA naista saman katon alla töissä. Se on ihan mahdoton yhtälö työhyvinvoinnin kannalta.

        Joten pienempiä yksiköitä minulle, kiitos! JOsko sielläkään yhtään parempi ilmapiiri.

        Tämä on yksi (ja ehkä suurin!) ongelma tällä alalla, joka väsyttää meistä jokaisen hoitajan.


      • Anonyymi

        Naisvaltaisilla aloilla taitaa tosiaan usein olla tuollaista. Varsinkin näöillä aloilla, jonne ajaudutaan joko parhaimpien ominaisuuksien vuoksi (esim lievästi kehitysvammainen, joka tykkää siivota ja rupatella), tai heikkouksiensa vuoksi (osaava ja älykäs, joka on suorapuheinen). Avustajan työtä vähempiarvoista työtä ei taida ollakaan. Siksi heiltä (meiltä) ei voi odottaa liikoja. Pitää vaan itse yrittää korjata tilannetta aloittaen itsestään. Pahikset (tai 'huonikset') kavahtavat asioiden rehellistä esilleottoa ja avoimuutta kaiken kaikkiaan, mutta se shokki voi tehdä heille hyvää. Älkää siis pelätkö aiheuttaa aaltoja. Asiat voivat pikkuhiljaa kääntyä paremmiksi avustettavalle ja hyville avbustajille. Pahikset saakoot potkut. Tulijoita on kyllä tilalle tällaisina lama-aikoina ja loippua odotellessa.


    • Anonyymi

      Kaksinaamaisia ovat avustettavat ja omaisensa. Esim sokea haukkui minua läskiksi,vaikkei siis näe eikä ole kosketellut,jotta tietäisi minun olevan ylipainoinen. Hänen äitinsä haukkuu avustajia takanapäin. Nykyään vain olen kuin robotti. Teen tarvittavat hommat en yhtään enempää ja puhun hyvin platonisesti avustettavalle. Odotan vain keinoa millä voisin jättää tämän paskan työn.

    • Anonyymi

      Henk kohtaisten avustajien kannattaa kasvattaa paksu nahka. Muuten ei pärjää. Ja saa vammaisille sanoa takaisin. Se ei ole väärin.

    • Anonyymi

      Aina ne haukkuu,vähintään selän takana. minä en välitä. Teen työni ja that's it.

    • Anonyymi

      Älä välitä tuommoisista. Avustettavat on toistaitoisia,vajaaälyisiä kakkosluokan kansalaisia. Siksi ne haukkuu meitä normaaleja ihmisiä. Yrittävät purkaa pahaa oloaan,koska he eivät pysty elämään normaalia elämää kuten me avustajat. Itse nauran sisälläni noille älykääpiöille.Heidän haukkumiset ei uppoa minuun. Teen tätä hommaa,jotta saan rahaa ja tämä on yleensä fyysisesti kevyttä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2415
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      79
      2010
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      243
      1970
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe