Propral ja verenpaine

viiskymppinen nainen

Minulla todettiin korkea verenpaine 185/100, tuli täysin yllätyksenä, oireita ei ole.
Olen saanut migreeniinestoon ja jännitysoireisiin, tykytyksiin joskus Propralia (40 mg, noin 1 tabl. päivässä, tarvittaessa).
Olen kuullut että Propral alentaisi verenpainetta, mutta kuinkahan suuri annostuksen tulisi olla? Jos otan 1-2 tablettia päivässä auttaisikohan se?
Lääkäri ei määrännyt vielä mitään lääkettä vaan tilannetta seurataan. Ei ollut puhetta tuosta Propralista, muistin vasta myöhemmin että minulla on sitä, käytän vaan tosi harvoin.

7

9185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jukka

      Itselääkitystä ei kannata kokeilla. On parempi, että seurannassa nähdään, missä tasolla verenpaine on ilman lääkityksiä ja sitten vasta aloitetaan joku pysyvä lääkitys, jos sille on tarvetta. Näin nähdään alkutaso ja lääkityksen vaikutus siihen.

      Eniten harmia teet itsellesi, jos käytät Propralia satunnaisesti. Siis joskus ennen mittausta, toisinaan taas et. Tällöin verenpaineet näyttävät välillä laskevan ja välillä nousevan, niin kuin terveellä ihmisellä pitäisikin käydä. Tosiasiassa laskut voivat johtua vain itselääkinnästä ja verenpainetauti jää siksi kokonaan hoitamatta.

      Lienee viisainta jutella asiasta lääkärin kanssa ja mainita myös tuo lääke.

    • samanlainen tilanne

      Minulle oli myös määrätty tarv. Propral 10mg. Sitten kun oli verenpainetta lääk. vast. otolla määrättiin päivittäin Propral 10mgX2. Nyt verenpaine on tasaisempi. Ongelmani oli että verenpainetta nousee vain lääkärin vastaanotolla. Säännöllisesti tarkkailtavana saman ter.hoit. mittaamana ei verenpainetta kuin satunnaisesti. Syy: minä pelkään lääkäreitä ja hoitajia kun pelkään, että jos löytyy jokin sairaus. Verenpaine nousee kun lähestynkin terv. keskusta. Kotimittaukset ovat hyviä.

    • sinnu82

      Kyllä sillä on vaikutusta verenpaineeseen.. Siis laskee sitä.. Itsellä jouduttiin laskemaan annostusta, kun rupesi taju lähtemään liian matalan verenpaineen takia..
      Nyt sitten tasapainotellaan niin ettei taky aiheuttais oireita, mutta ettei myöskään paineet laskis liian alas..
      Annos nyt 3:sti päivässä 2x10mg tablettia..

      Jukka kun vaikuttais tietävän aiheesta melkoisesti, niin tietäisitkö auttaisko lääkkeen vaihtaminen, vai onko kaikilla sykettä alentavilla sama verenpainetta alentava vaikutus..? Lääkäri kun totes mulle vaan nyrpeesti, että "turha sitä nyt on lähtee vaihteleen"..

      Syksyllä ilmeisesti sitten katsotaan mahdollisesti sitä johtoradan polttamista.. Ablaatioko sen toimenpiteen nimi oli..

      • Jukka

        Lääkkietä on monenlaisia ja niiden tapa estää rytmihäiriöitä perustuu moneen eri mekanismiin. Osaa niistä ei edes tunneta, mutta käytännössä ne on huomattu toimiviksi ja niiden haittavaikutukset tiedetään.

        Beetasalpaajat, joihin Propralkin kuuluu, ovat turvallisia lääkkietä ja eniten tutkittuja sekä käytettyjä. Niiden toimintamekanismit tunnetaan nykyisin melko tarkasti. Ne eivät muuta sydämen toimintaa, vaan salpaavat lähinnä beeta-reseptoreja, jolloin syke hidastuu ja verenpaine laskee.

        Muiden ryhmien (siis jokin toinen vaikuttava aine) lääkkeet muuttavat usein myös sähkönkulkua (johtumista ja johtumisaikoja) sydämen sisällä ja niillä on ainakin jonkinlainen riski aiheuttaa vakavia rytmihäiriöitä.

        Erilaiset tykytykset, kuten SVT, eteislepatus ja -värinä ovat luonteeltaan ikäviä ja kiusallisia, mutta vain aniharvoin vaarallisia (varsinkin, jos käytössä on Marevan usein tai pitkäaikaisista rytmihäiriöistä kärsivillä ja sydän muuten terve).

        Koska niiden riski tappaa on lähes olematon, ei haluta lähteä syöttämään lääkettä, joka on mahdollisesti tappava. Siksi pitäydytään varmasti turvallisissa lääkkeissä.

        Siitä olisiko jokin toinen beetasalpaajalääkitys silti sopivampi ja laskisi vähemmän verenpainetta minulla ei ole tietoa. Siksi toivoisinkin, että voisit löytää lääkärin, joka osaa ja jaksaa tähän asiaan vastata, sillä niinkin yksinkertaisella asialla kuin lääkevaihdolla voisit saada paljon paremman elämänlaadun (jos siis eroja eri lääkkeillä olisi).

        Jos olet kovasti oireinen, etkä voi tehdä juuri mitään, niin koittaisin aikaistaa tuota ablaatiota. Olet niin nuori, että sinua lähdetään varmasti melko helpostikin hoitamaan ablaatiolla, joka onnistuessaan jättää tykyttelyt historiaan ja lääkkeetkin saa jättää kaapin perukoille. Valitettavasti se ei aina tehoa tykyttelyihin, jos poltettava johtorata on liian hankalassa paikkaa. Tällöin voidaan joutua tyytymään lääkehoitoon. Kuitenkin noin 90% tapauksissa ablaatiolla saadaan poistettua väärä johtorata, jonka vuoksi sitä voidaan pitää mielekkäänä vaihtoehtona.


      • sinnu_82
        Jukka kirjoitti:

        Lääkkietä on monenlaisia ja niiden tapa estää rytmihäiriöitä perustuu moneen eri mekanismiin. Osaa niistä ei edes tunneta, mutta käytännössä ne on huomattu toimiviksi ja niiden haittavaikutukset tiedetään.

        Beetasalpaajat, joihin Propralkin kuuluu, ovat turvallisia lääkkietä ja eniten tutkittuja sekä käytettyjä. Niiden toimintamekanismit tunnetaan nykyisin melko tarkasti. Ne eivät muuta sydämen toimintaa, vaan salpaavat lähinnä beeta-reseptoreja, jolloin syke hidastuu ja verenpaine laskee.

        Muiden ryhmien (siis jokin toinen vaikuttava aine) lääkkeet muuttavat usein myös sähkönkulkua (johtumista ja johtumisaikoja) sydämen sisällä ja niillä on ainakin jonkinlainen riski aiheuttaa vakavia rytmihäiriöitä.

        Erilaiset tykytykset, kuten SVT, eteislepatus ja -värinä ovat luonteeltaan ikäviä ja kiusallisia, mutta vain aniharvoin vaarallisia (varsinkin, jos käytössä on Marevan usein tai pitkäaikaisista rytmihäiriöistä kärsivillä ja sydän muuten terve).

        Koska niiden riski tappaa on lähes olematon, ei haluta lähteä syöttämään lääkettä, joka on mahdollisesti tappava. Siksi pitäydytään varmasti turvallisissa lääkkeissä.

        Siitä olisiko jokin toinen beetasalpaajalääkitys silti sopivampi ja laskisi vähemmän verenpainetta minulla ei ole tietoa. Siksi toivoisinkin, että voisit löytää lääkärin, joka osaa ja jaksaa tähän asiaan vastata, sillä niinkin yksinkertaisella asialla kuin lääkevaihdolla voisit saada paljon paremman elämänlaadun (jos siis eroja eri lääkkeillä olisi).

        Jos olet kovasti oireinen, etkä voi tehdä juuri mitään, niin koittaisin aikaistaa tuota ablaatiota. Olet niin nuori, että sinua lähdetään varmasti melko helpostikin hoitamaan ablaatiolla, joka onnistuessaan jättää tykyttelyt historiaan ja lääkkeetkin saa jättää kaapin perukoille. Valitettavasti se ei aina tehoa tykyttelyihin, jos poltettava johtorata on liian hankalassa paikkaa. Tällöin voidaan joutua tyytymään lääkehoitoon. Kuitenkin noin 90% tapauksissa ablaatiolla saadaan poistettua väärä johtorata, jonka vuoksi sitä voidaan pitää mielekkäänä vaihtoehtona.

        No syke on ilman lääkitystä 120-140 ja lääkkeilläkin laskee vain pikkuisen alle sadan.. Mutta annos on nyt maksimi ottaen huomioon tuon verenpaineen.. Oireita on jonkinverran aina käsien pienestä tärinästä sydämen halkeamis tuntemukseen.. Elikkä takoo niin kovin, että tuntee tukehtuvansa samalla kun sydän olisi ikäänkuin krampissa ja halkeaisi..
        Mutta toivottavasti siihen ablaatioon sitten pääsisi nopeammin.. Kiitos vielä vastauksestasi ja hyvää kesän jatkoa.. =)


      • Anonyymi
        Jukka kirjoitti:

        Lääkkietä on monenlaisia ja niiden tapa estää rytmihäiriöitä perustuu moneen eri mekanismiin. Osaa niistä ei edes tunneta, mutta käytännössä ne on huomattu toimiviksi ja niiden haittavaikutukset tiedetään.

        Beetasalpaajat, joihin Propralkin kuuluu, ovat turvallisia lääkkietä ja eniten tutkittuja sekä käytettyjä. Niiden toimintamekanismit tunnetaan nykyisin melko tarkasti. Ne eivät muuta sydämen toimintaa, vaan salpaavat lähinnä beeta-reseptoreja, jolloin syke hidastuu ja verenpaine laskee.

        Muiden ryhmien (siis jokin toinen vaikuttava aine) lääkkeet muuttavat usein myös sähkönkulkua (johtumista ja johtumisaikoja) sydämen sisällä ja niillä on ainakin jonkinlainen riski aiheuttaa vakavia rytmihäiriöitä.

        Erilaiset tykytykset, kuten SVT, eteislepatus ja -värinä ovat luonteeltaan ikäviä ja kiusallisia, mutta vain aniharvoin vaarallisia (varsinkin, jos käytössä on Marevan usein tai pitkäaikaisista rytmihäiriöistä kärsivillä ja sydän muuten terve).

        Koska niiden riski tappaa on lähes olematon, ei haluta lähteä syöttämään lääkettä, joka on mahdollisesti tappava. Siksi pitäydytään varmasti turvallisissa lääkkeissä.

        Siitä olisiko jokin toinen beetasalpaajalääkitys silti sopivampi ja laskisi vähemmän verenpainetta minulla ei ole tietoa. Siksi toivoisinkin, että voisit löytää lääkärin, joka osaa ja jaksaa tähän asiaan vastata, sillä niinkin yksinkertaisella asialla kuin lääkevaihdolla voisit saada paljon paremman elämänlaadun (jos siis eroja eri lääkkeillä olisi).

        Jos olet kovasti oireinen, etkä voi tehdä juuri mitään, niin koittaisin aikaistaa tuota ablaatiota. Olet niin nuori, että sinua lähdetään varmasti melko helpostikin hoitamaan ablaatiolla, joka onnistuessaan jättää tykyttelyt historiaan ja lääkkeetkin saa jättää kaapin perukoille. Valitettavasti se ei aina tehoa tykyttelyihin, jos poltettava johtorata on liian hankalassa paikkaa. Tällöin voidaan joutua tyytymään lääkehoitoon. Kuitenkin noin 90% tapauksissa ablaatiolla saadaan poistettua väärä johtorata, jonka vuoksi sitä voidaan pitää mielekkäänä vaihtoehtona.

        Entäs jos vaiva johtuukin vaikeahkosta elämäntilanteesta. Itse ottaisin lääkkeen joka alentaa sykettä mutta ei vaikuta verenpaineeseen alentavasti kun on jo ikäiseksi matala verenpaine enkä halua huimausta. Eikö ole lääkkeitä jota voisi pari kolme kk kokeilla? Voisi jo mennä ohi sillä lopullisesti.


    • Anonyymi

      Propral on ei-selektiivinen beetasalpaaja. Sen verenpainetta alentava teho on heikko. Parempia vaihtoehtoja verenpaineen alentamiseen on paljon.

      180/100 on niin korkea verenpaine, että ihmetyttää, ettei sitä alettu heti hoitaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      150
      10892
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2902
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1706
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 83
      1566
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    Aihe