Kysymys sinulle

60v. onko normaalia

Alkava Alzheimerin tauti?

Olen alle 58 unohtelen asioita.
Unohdan minne laitan tavarat, vaikka samat paikat missä säilytän, löydän muualta.
Asun nyt 9 asuntoa tämän elämäni aikana, mutta komero järjestys on hyvin samanlainen. Eli kodissa on tilat omat komerot siivous, kodinhoito, henkilökohtainen puhtaus, pyykki, keittiössä astioilla ihan omat kaapit. Laitan tavaroita eripaikkoihin niin etten edes huomaa, joudun etsimään tunteja tavaroitani.

Matkalla jonnekin esim. polkupyörällä, unohdan kohteen minne olen matkalla. Eli matkaa on lähiöstä kaupunkiin muutama km, jossa pitää tietää minne matkalla. Ihan säännöllisiä osoitteita joissa käyn, on useampi. Niihin haarautuu hieman eri tie. Kävellessäni on ollut samaa unohtamista, ei siis riipu vauhdista.

Juodun välillä "järkeilemään" päämäärän "löytymiseksi"; mikä on mahdollinen kohde, missä olin eilen jne. Silloin päässä on täydellinen harmaa tyhjyys.

Stressiä ei ole olen eläkkeellä.

Kerran tänä keväänä, unohdin minkä ikäinen olen, siis ihan yksin kotona aamutoimissa, sain miettiä toista tuntia, minkä ikäinen olen, päässä oli ihan tunkkainen tyhjä olo. Peilistä ei ollut apua, tiedän elämäntilanteeni, mutta mitään numeroita ei päästäni löytynyt. (edes päivämääriä tai viikonpäivää)
Olen ihan näppärä ja ammattitaitoinen taloustyöntekijä, mutta kotia en saa tehtyä.
Olen ollut aikanani jopa kiusattuna järjestely tavastani, kaikki oli aina ruodussa.
Nyt kaapit ja komerot ovat sekaisin ja tavarat ihan solmussa ja sekaisin..
Muille osaan ja saan tehtyä; siivousta ikkunan pesua ja ruoanlaittoa omat hommat eivät onnnistu.

Tällä vuosituhannella jäin yksi, lapset ovat maailmalla. Kodin järjestyksessä pitäminen on iso ongelma, eli/vaikka tavarani ovat itseni jäljiltä. Kukat kastelen viikonpäivien mukaa joten melkein muistuu. Kaksi säännöllistä lääkitystä tuottaa vaikeuksia muistaa otinko? vai ei?
Kelloa olen hahmottanut väärin muutaman kerran ja myöhästynyt/ tai ollut tunnin etuajassa oikeasta ajasta. ( eli ½ 11 oli ½ 12 :((( 9,30 oli puoli yhdeksän jne..)

Opin kyllä uusia asioita Tietokoneen käyttö, Käsityöt.

Sosiaaliset suhteeni ovat elämääni nähden "normaalit", olen kaveri/tuttavapiirini tuki ja "turva". Aktiivinen asioiden selvittelijä tai tietäjä, yhteiskunnallisesti aktiivisen elämäni aikana hankkimilla tiedoilla ja tai taidolla tietää mistä apu pulmaan.
Ystävyyssuhteissani olen yksinäinen. Kuljen ja liikun, käyn säännöllisesti erilaisissa menoissa.
Koen itseni "lypsylehmäksi" kaverit tenttaavat aina menojani ja reissujani, antamatta mitään vastaan, ellei ota lukuun arvostelua ja kiukuttelua kulkemisistani.
Saan kutsuja kyläilemään jolloin paikalla on 2-3 henkilöä (tuttaviani jotka asuvat myös yksin) vierailu menee tentatessa; missä ole ollut ja mitä olen tehnyt.
Koen nämä köyhiksi tapaamisiksi. (Ovat kuitenkin ainoita kavereitani)
En ole koskaan kuunnellut julkisjuoruja tai muiden ihmisten elämän arvostelua tai seurustele puhumalla TV saippuasarjoista.
Pidän keskusteluista joissa yritetään ratkaista "ongelmia" tai "pulmia" arvostelematta toisten elämää millään alueella. Keskusteluista joissa hankitaan tietoa tai laajennetaan asia-aluetta, ilman henkilökohtaisuuksia.
Tunnen melkoista tuskaa "keskusteluissa" toisten ei edes paikalla olevien elämästä.

Ongelmana:
Muisti katkokset, joissa tyhjä harmaa alue ja aika päässä.
Saamattomuus; oman kodin hoitoon ja kunnossa pitoon.(säilytystiloissa sekä pölyjen pyyhkiminen)
Äidillä oli Alzheimerin tauti kuoli 84 vuotiaana tauti oli todettuna 4 vuotta.
Minulla kaksi aivotärähdystä 32 vuotiaana ja 51 vuotiaana. (kaaduin pyörällä)
Minulla on neljä kuivaa kystä kilpirauhasessa, joita ei nyt terveyskeskuksessa huomioida, työpaikka terveydenhoito otatti kokeen 2x vuodessa.
Tilanne masentaa on päiviä, etten kykene lähtemään ulos...

10

1032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jospa lisäisi taustaa

      Niin lisään vielä; en polta tupakkaa, en käytä lainkaan alkoholia.
      MUTTA ruokavalioni on köyhä, taloudellisista syistä ja osaamattomuuden vuoksi, en enää osaa alkaa tehdä ruokaa, kotona itselleni.
      Syön kahvia ja voileipää, puuroja haudutan kattilallisen pakasta annoksina ja piimää.
      Hedelmät ja kasvikset ovat liian kalliita, päivittäin syötäväksi.

    • Ezzy

      Juuri tapahtumamuistin heikkeneminen viittaa siihen, että sinulla voi hyvinkin jotain sairaudesta johtuvia muistihäiriötä olla. Se, että kyselet tätä tällä palstalla, viittaa taas siihen, että kyseessä on vaarattomampi muistiongelma eikä Alzheimerintauti, koska siihen liittyy usein sairaudentunnottomuus ja oireiden kieltäminen. Siis vähän siihen tapaan, että "joku muu" olisi antanut sinulle väärän ajan, joku muu olisi käynyt sekoittamassa komerosi jne.

      Vastaus kysymykseesi "onko normaalia": ei ole, hakeudu tutkimuksiin. Olipa se mitä tahansa, niin ajoissa aloitettu hoito voi ainakin hidastaa taudin etenemistä, vaikka ei sitä parantaisikaan.

    • että .....

      kilpirauhasen toimintahäiriöt voivat aiheuttaa myös kuvailemiasi oireita? eli sinuna menisin nyt kipin kapin lääkäriin vaatimaan kilpirauhaskokeita ja selvittämään tilanne siltä osin ensimmäiseksi.

      Hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa mm. dementiaa. Jos sieltä ei sitten vikaa löydy (uskon kyllä että löytyy koska sinulla on kystia) niin lääkäri varmaan ohjaa sinut muihin kokeisiin esim. dementiahoitajalle muistitestiin.

      tsemppiä!

      • erikoislääkärille

        Jos käytät julkista lääkäriä niin VAADI hoitoa.

        Oma kokemukseni julkisenpuolen lääkäristä ns. omalääkäristä on sellainen että vaikka diagnoosi on ilmiselvä ja hoitoa tarvitaan erikoislääkäriltä, niin lähetettähän tuo ei kirjoita jollei sitä nimenomaan ja erikseen pyydä!


      • mahdollisuutta vaatia mitää...
        erikoislääkärille kirjoitti:

        Jos käytät julkista lääkäriä niin VAADI hoitoa.

        Oma kokemukseni julkisenpuolen lääkäristä ns. omalääkäristä on sellainen että vaikka diagnoosi on ilmiselvä ja hoitoa tarvitaan erikoislääkäriltä, niin lähetettähän tuo ei kirjoita jollei sitä nimenomaan ja erikseen pyydä!

        En saa tutkimuksia tai hoitoa terveyskeskuksesta.
        Olen jäänyt eläkkeelle pitkän masennuksen vuoksi.

        Nousin siitä 1,5 vuoden jälkeen nyt elän monipuolisesti ja vapaana työstä. Tosi sillä oli hintansa saan 43 % alani palkasta eläkettä, joka on euroina alle EU:n köyhyysrajan.

        Lääkäri kirjoitti masennuksen syvimpänä hetkenä eläkepaperit ja ne menivät kerralla läpi. Mitään hoitoa en sairauden aikana saanut tapasin vain sosiaalihoitajan kerran kuussa. Tämä ikäneito kertoi itse minulle mitä minun halusi puhuvan tapaamisaikanamme. Uumoilen terveyskeskuksessa epäiltävän minun jääneen "huijaamalla" eläkkeelle. Itse koen joutuneeni kriisissä heitteille ja sosiaalihoitajan seuralaiseksi, lopulta syrjäydyin eläkkeelle.
        Tämän olen kääntänyt elämässäni iloksi ja otan irti kaiken mahdollisen vapaudestani.
        Se on yksi syy miksi entisistä työkavereista muodostuva ystäväpiirini karheevat olemisiani.
        Olemiseni ei sairaana kiinnostanut, jospa tuo olisi tarttunut? 17 vuoden ystävyydet olivat "jäissä" sairauteni ajan. Nyt minulla on viihdyttäjän osa heidän elämässään. Eli ihmissuhteet jotka ovat olleet yli 25 vuotta saavat aivan uusia piirteitä kriisissä.

        Tunnemme toisemme ihan hyvin, sairaana oli spitaalinen _nyt pummi.
        Olen ainoa, joka on kiinnostunut ja opiskelee monia "nykyajan" metkuja, kuten tietokoneen käyttö, matkapuhelimen teksti viestit. Työkaverit kieltäytyvät käyttämästä edes työhön tulleena tietokonetta. Teen kaikenmoista ja ympäri Suomea.

        Ei minun älykkyydessäni ole muutosta tapahtunut en ole edes "kylähullu".

        Muistin katoaminen vain pelottaa, on alettava suunnittelemaan miten pidät arkitiedon yllä. Vaikka minulla on kaksi aikuista poikaa, siitä ei ole apua.


      • ja astu ulos
        mahdollisuutta vaatia mitää... kirjoitti:

        En saa tutkimuksia tai hoitoa terveyskeskuksesta.
        Olen jäänyt eläkkeelle pitkän masennuksen vuoksi.

        Nousin siitä 1,5 vuoden jälkeen nyt elän monipuolisesti ja vapaana työstä. Tosi sillä oli hintansa saan 43 % alani palkasta eläkettä, joka on euroina alle EU:n köyhyysrajan.

        Lääkäri kirjoitti masennuksen syvimpänä hetkenä eläkepaperit ja ne menivät kerralla läpi. Mitään hoitoa en sairauden aikana saanut tapasin vain sosiaalihoitajan kerran kuussa. Tämä ikäneito kertoi itse minulle mitä minun halusi puhuvan tapaamisaikanamme. Uumoilen terveyskeskuksessa epäiltävän minun jääneen "huijaamalla" eläkkeelle. Itse koen joutuneeni kriisissä heitteille ja sosiaalihoitajan seuralaiseksi, lopulta syrjäydyin eläkkeelle.
        Tämän olen kääntänyt elämässäni iloksi ja otan irti kaiken mahdollisen vapaudestani.
        Se on yksi syy miksi entisistä työkavereista muodostuva ystäväpiirini karheevat olemisiani.
        Olemiseni ei sairaana kiinnostanut, jospa tuo olisi tarttunut? 17 vuoden ystävyydet olivat "jäissä" sairauteni ajan. Nyt minulla on viihdyttäjän osa heidän elämässään. Eli ihmissuhteet jotka ovat olleet yli 25 vuotta saavat aivan uusia piirteitä kriisissä.

        Tunnemme toisemme ihan hyvin, sairaana oli spitaalinen _nyt pummi.
        Olen ainoa, joka on kiinnostunut ja opiskelee monia "nykyajan" metkuja, kuten tietokoneen käyttö, matkapuhelimen teksti viestit. Työkaverit kieltäytyvät käyttämästä edes työhön tulleena tietokonetta. Teen kaikenmoista ja ympäri Suomea.

        Ei minun älykkyydessäni ole muutosta tapahtunut en ole edes "kylähullu".

        Muistin katoaminen vain pelottaa, on alettava suunnittelemaan miten pidät arkitiedon yllä. Vaikka minulla on kaksi aikuista poikaa, siitä ei ole apua.

        No eipä ole ei, etenkään tuolla asenteella. Mielestäni sinun nyt kuitenkin kannattaa ottaa selvää noista muistin ongelmista.

        Välttämätä kyse ei olekaan niin vakavasta asiasta, mm. masennus itsessään aiheuttaa muistin erilaisia muistiongelmia.

        Omasta itsestähän se tietysti aina on eniten kiinni, minkälaiseen tutkimukseen ja sitäkautta hoitoon hakeutuu. Oletko muuten keskustellut asiasta lastesikanssa.

        Muistin ongelmia saattaa tulla ihan vain päivittäisestä stressistä ja stressitila on sellainen että sen yleensä viimeisenä huomaa stressistä kärsivä itse. Siksi olisikin hyvä pitää yhteyttä kodinulkopuolelle ja kysellä luotetuilta henkilöiltä mitä he ajattelevat muutoksista.

        Vähän tuokin huolestuttaa että epäilet että muut pitävät sinua huijarina. Vaikuttaa vähän harhaiselta päähänpinttymältä.

        Edelleenkin suosittelen että ota yhteyttä lääkäriin yksityis tai julkiseen ja haet apua ongelmiisi, mielummin ennen kuin liian myöhään!


      • tosissasi?
        mahdollisuutta vaatia mitää... kirjoitti:

        En saa tutkimuksia tai hoitoa terveyskeskuksesta.
        Olen jäänyt eläkkeelle pitkän masennuksen vuoksi.

        Nousin siitä 1,5 vuoden jälkeen nyt elän monipuolisesti ja vapaana työstä. Tosi sillä oli hintansa saan 43 % alani palkasta eläkettä, joka on euroina alle EU:n köyhyysrajan.

        Lääkäri kirjoitti masennuksen syvimpänä hetkenä eläkepaperit ja ne menivät kerralla läpi. Mitään hoitoa en sairauden aikana saanut tapasin vain sosiaalihoitajan kerran kuussa. Tämä ikäneito kertoi itse minulle mitä minun halusi puhuvan tapaamisaikanamme. Uumoilen terveyskeskuksessa epäiltävän minun jääneen "huijaamalla" eläkkeelle. Itse koen joutuneeni kriisissä heitteille ja sosiaalihoitajan seuralaiseksi, lopulta syrjäydyin eläkkeelle.
        Tämän olen kääntänyt elämässäni iloksi ja otan irti kaiken mahdollisen vapaudestani.
        Se on yksi syy miksi entisistä työkavereista muodostuva ystäväpiirini karheevat olemisiani.
        Olemiseni ei sairaana kiinnostanut, jospa tuo olisi tarttunut? 17 vuoden ystävyydet olivat "jäissä" sairauteni ajan. Nyt minulla on viihdyttäjän osa heidän elämässään. Eli ihmissuhteet jotka ovat olleet yli 25 vuotta saavat aivan uusia piirteitä kriisissä.

        Tunnemme toisemme ihan hyvin, sairaana oli spitaalinen _nyt pummi.
        Olen ainoa, joka on kiinnostunut ja opiskelee monia "nykyajan" metkuja, kuten tietokoneen käyttö, matkapuhelimen teksti viestit. Työkaverit kieltäytyvät käyttämästä edes työhön tulleena tietokonetta. Teen kaikenmoista ja ympäri Suomea.

        Ei minun älykkyydessäni ole muutosta tapahtunut en ole edes "kylähullu".

        Muistin katoaminen vain pelottaa, on alettava suunnittelemaan miten pidät arkitiedon yllä. Vaikka minulla on kaksi aikuista poikaa, siitä ei ole apua.

        Sanot: "En saa tutkimuksia tai hoitoa terveyskeskuksesta.
        Olen jäänyt eläkkeelle pitkän masennuksen vuoksi."

        En oikein ymmärrä mitä tarkoitat? Ketään ei kieltäydytä hoitamasta!
        Olisiko alullaan olevasta taudista johtuvaa epäluuloisuutta vai siklasta väärinkäsityksestä muodostunut harha?

        Nyt otat puhelimen käteesi ja tilaat ajan terkkariin.
        Kerrot sielä huolesi ja et kaunistele asioita vaan kerrot juuri niin kuin koet vointisi olevan!

        Lääkärit ovat ihmisiä, eivätkä osaa lukea ajatuksia, heille on sanallisesti kerrottava miltä tuntuu!

        Siitä ne asiat rupeavat sitten rullaamaan eteenpäin.

        Jos tulosi on alle köyhyysrajan, sosiaalitoimistosta voi hakea toimeentulotukea ja he huomioivat sitä laskiessa myös lääkekulut!

        Ei nykypäivänä ketään jätetä heitteille, mutta ei kukaan osaa apua tulla kauppaamaan, sitä on itse haettava!

        Sosiaalitoimisto on aivan eri paikka kun aikoinaan joku köyhäinhuollon sosiaaliluukku. Sielä on nykypäivänä asiansa osaavia henkilöitä.

        Muutenkin, onko haettuna asumistuki yms?


      • työmaalta
        tosissasi? kirjoitti:

        Sanot: "En saa tutkimuksia tai hoitoa terveyskeskuksesta.
        Olen jäänyt eläkkeelle pitkän masennuksen vuoksi."

        En oikein ymmärrä mitä tarkoitat? Ketään ei kieltäydytä hoitamasta!
        Olisiko alullaan olevasta taudista johtuvaa epäluuloisuutta vai siklasta väärinkäsityksestä muodostunut harha?

        Nyt otat puhelimen käteesi ja tilaat ajan terkkariin.
        Kerrot sielä huolesi ja et kaunistele asioita vaan kerrot juuri niin kuin koet vointisi olevan!

        Lääkärit ovat ihmisiä, eivätkä osaa lukea ajatuksia, heille on sanallisesti kerrottava miltä tuntuu!

        Siitä ne asiat rupeavat sitten rullaamaan eteenpäin.

        Jos tulosi on alle köyhyysrajan, sosiaalitoimistosta voi hakea toimeentulotukea ja he huomioivat sitä laskiessa myös lääkekulut!

        Ei nykypäivänä ketään jätetä heitteille, mutta ei kukaan osaa apua tulla kauppaamaan, sitä on itse haettava!

        Sosiaalitoimisto on aivan eri paikka kun aikoinaan joku köyhäinhuollon sosiaaliluukku. Sielä on nykypäivänä asiansa osaavia henkilöitä.

        Muutenkin, onko haettuna asumistuki yms?

        Oho oletpa napakka asiat tietävä ja ymmärtävä todennäköisesti "alanihminen"

        Lääkäri joka kirjoitti eläkehakemuksen, mainitsi tuon huijaamisen sanoen: masennusta on huijattu ja saatu eläkepaperit. Sosiaalihoitaja kävi kotonani toisen henkilön kanssa toteamassa, etten huijaa; ihan minun pyynnöstäni tuon sanomisen jälkeen.
        Masennus on todella taakse jäänyttä elämää.
        Elän ihan vaihtelevaa jopa kateutta herättävää elämää, vaihtelun suo vapauteni työelämän rajoituksesta..
        En kuvittele hoitamattomuutta, enkä omalääkärin sanoja, jopa väärää lausumaa röntgenkuvista. Yleisasenteensa pisti tämän omanlääkärin vaihtoon, ihan muiden "potilaiden" taholta.
        EU köyhyysraja on alle 1000 euroa/kk, toimeentulotuki on 372 euroa/kk.
        Olen täysin tietoinen asumistuen saannin edellytyksistä.
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf?Open
        Olen jopa tarkastuttanut asian tuolla. Asun omassa osakkeessa pankilla on vielä osa.

        Muistin katoaminen matkalla jonnekin, on todella ahdistava ja pelottava kokemus, vaikka olisi tilapäinen ja hetkellinen.

        Poistaisin koko kyselyni, jos sen voisi tehdä.

        Asian on loppuun käsitelty.


      • tosissasi?
        työmaalta kirjoitti:

        Oho oletpa napakka asiat tietävä ja ymmärtävä todennäköisesti "alanihminen"

        Lääkäri joka kirjoitti eläkehakemuksen, mainitsi tuon huijaamisen sanoen: masennusta on huijattu ja saatu eläkepaperit. Sosiaalihoitaja kävi kotonani toisen henkilön kanssa toteamassa, etten huijaa; ihan minun pyynnöstäni tuon sanomisen jälkeen.
        Masennus on todella taakse jäänyttä elämää.
        Elän ihan vaihtelevaa jopa kateutta herättävää elämää, vaihtelun suo vapauteni työelämän rajoituksesta..
        En kuvittele hoitamattomuutta, enkä omalääkärin sanoja, jopa väärää lausumaa röntgenkuvista. Yleisasenteensa pisti tämän omanlääkärin vaihtoon, ihan muiden "potilaiden" taholta.
        EU köyhyysraja on alle 1000 euroa/kk, toimeentulotuki on 372 euroa/kk.
        Olen täysin tietoinen asumistuen saannin edellytyksistä.
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf?Open
        Olen jopa tarkastuttanut asian tuolla. Asun omassa osakkeessa pankilla on vielä osa.

        Muistin katoaminen matkalla jonnekin, on todella ahdistava ja pelottava kokemus, vaikka olisi tilapäinen ja hetkellinen.

        Poistaisin koko kyselyni, jos sen voisi tehdä.

        Asian on loppuun käsitelty.

        Anteeksi, jos jotenkin Sinua loukkasin. Se ei todellakaan ollut tarkoitukseni.

        Usein vain on niin ettei huomioi itse kaikkia mahdollisuuksiaan.

        Kuitenkin kehoittaisin Sinua hankkiutumaan tutkimuksiin mahdollisimman pikaisesti. Johtui asia mistä hyvänsä, syy pitää löytyä!
        Toivottavasti kyse ei ole mistään vakavasta.

        Aurinkoista kesää Sinulle ja toivottavasti apu löytyy ongelmaasi.

        Olen kyllä alan ihmisiä, mutta mielestäni se ei minusta tee huonompaa ihmistä!


    • varmistamaan

      Minä hakeutuisin sinuna testeihin ihan varmuuden vuoksi, koska nykyään on lääkkeitä joiden avulla pystytään parantamaan ja pitkittämään sairauden pahenemista. Voihan olla, että sinulla on esim. verenkierron häiriöitä jotka aiheuttavat samankaltaisia oireita kuin Alzheimerin tauti. Siihenkin löytyy kelpo lääkkeitä.
      Kaikkea hyvää sinulle toivoen..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe